Gå til innhold

Første gangs fødende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det hadde vært tid til det på de vanlige jordmortimene. De spør jo om hvordan det går, og det at du tenker på dette er jo en del av det. Man kan jo fint snakke mens man gjør de andre tingene også liksom.

Jeg hadde ikke noe behov for det, men snakket litt med en jordmor på sykehuset da de hadde sånn "omvisning på føden". Fødte i desember 21, og da var det et digitalt møte hvor de fortalte hva som skjer, hvordan ting er, når man skal ringe osv. Litt det samme som på det fødselsforberedende kurset, bare én til én. Da spurte hun hva tankene mine rundt fødsel var, og hun noterte at jeg i utgangspunktet ikke ønsket epidural fordi jeg syntes det var skummelt, men at det kunne endre seg underveis osv.

Med nummer to kan jeg ikke huske noe sånt, men da hadde jeg hyppige kontroller på sykehuset pga risikosvangerskap, så vi snakket selvfølgelig mye om hva som kunne skje da.

Anonymkode: a9d61...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hatt fødselsforberedende kurs?

Jeg ville ha bestilt en ekstra time hos jordmor eller fastlege, hvor jeg bestemte temaet. Idag skal vi snakke om fødsel. Er din jordmor for travel, så byttet du til en som virker.

Anonymkode: 44ad4...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker det hadde vært tid til det på de vanlige jordmortimene. De spør jo om hvordan det går, og det at du tenker på dette er jo en del av det. Man kan jo fint snakke mens man gjør de andre tingene også liksom.

Jeg hadde ikke noe behov for det, men snakket litt med en jordmor på sykehuset da de hadde sånn "omvisning på føden". Fødte i desember 21, og da var det et digitalt møte hvor de fortalte hva som skjer, hvordan ting er, når man skal ringe osv. Litt det samme som på det fødselsforberedende kurset, bare én til én. Da spurte hun hva tankene mine rundt fødsel var, og hun noterte at jeg i utgangspunktet ikke ønsket epidural fordi jeg syntes det var skummelt, men at det kunne endre seg underveis osv.

Med nummer to kan jeg ikke huske noe sånt, men da hadde jeg hyppige kontroller på sykehuset pga risikosvangerskap, så vi snakket selvfølgelig mye om hva som kunne skje da.

Anonymkode: a9d61...e94

Det tenker jeg også, derfor jeg har ved flere anledninger tatt det opp. Men jeg blir avvist og fortalt at det har ikke hun tid til. Når hun spør meg hvordan det går så mener hun den dagen jeg kommer og før det. Da har ikke hun tid til å prate om fødselen med meg i følge henne.

Anonymkode: 3b64d...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du hatt fødselsforberedende kurs?

Jeg ville ha bestilt en ekstra time hos jordmor eller fastlege, hvor jeg bestemte temaet. Idag skal vi snakke om fødsel. Er din jordmor for travel, så byttet du til en som virker.

Anonymkode: 44ad4...14f

Ja det har jeg. Men der kan ikke jeg ta opp personlige ting fordi det er rom med masse andre mennesker.

Jordmor har ikke tid, fastlegen er uaktuelt, har prøvd, han skjønte ikke hvorfor jeg bestilte time for å snakke om fødsel og at han tar seg bare av sykdommer og dette måtte jeg ta med jordmor.

Ingen jordmødre har tid til meg før på nyåret og jeg kan føde når som helst 

Jeg har mast om dette i 3 måneder.

Og derfor jeg valgte å spørre her til slutt. Føler meg litt små oversett. Vet ikke hvem fler jeg kan kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det tenker jeg også, derfor jeg har ved flere anledninger tatt det opp. Men jeg blir avvist og fortalt at det har ikke hun tid til. Når hun spør meg hvordan det går så mener hun den dagen jeg kommer og før det. Da har ikke hun tid til å prate om fødselen med meg i følge henne.

Det er ekstremt dårlig og ikke sånn det skal være! 

Anonymkode: 08b32...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hææ? 1 time? Jeg får bare 30 minutter.. 

Og jeg har bare kontroller, altså spør hvordan jeg har det, jeg forteller kort, så får jeg noen få tips, også er det levering av urin prøve, blodtrykk, veie meg, mål av mage og lytte til hjerte. 

Da har mine 30min gått kjempe fort.. og jeg blir så og si kasta ut av kontoret.

På 30 minutter er det plenty av tid til å stille spørsmål. Jeg var kun til fastlegen i mitt siste svangerskap. Jeg skulle ta keisersnitt, og var uansett lei av jordmødre som dillet og løy til meg (ja, jeg opplevde det flere ganger og mistet tillit). Mine kontroller varte under 15 minutter, da ble alle disse tingene gjort + han tok ultralyd hver gang. Da var det ikke noe dill-dall-snakk. Det vil si at hvis timen varer i 30 minutter, som er lenge for en rutinekontroll, er det god tid til å stille spørsmål. 
Anbefaler uansett fødselsforberedende kurs, der får du sikkert svar på mye, og så kan du ta resten på timen. 

Anonymkode: 2c6db...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

På 30 minutter er det plenty av tid til å stille spørsmål. Jeg var kun til fastlegen i mitt siste svangerskap. Jeg skulle ta keisersnitt, og var uansett lei av jordmødre som dillet og løy til meg (ja, jeg opplevde det flere ganger og mistet tillit). Mine kontroller varte under 15 minutter, da ble alle disse tingene gjort + han tok ultralyd hver gang. Da var det ikke noe dill-dall-snakk. Det vil si at hvis timen varer i 30 minutter, som er lenge for en rutinekontroll, er det god tid til å stille spørsmål. 
Anbefaler uansett fødselsforberedende kurs, der får du sikkert svar på mye, og så kan du ta resten på timen. 

Anonymkode: 2c6db...616

Kan du si det til jordmoren min for jeg har prøvd flere ganger å prate om det😅 

Jeg har hatt fødselsforberedene kurs, der tar vi ikke opp redsel, psyken osv. Der snakker vi generelt om fødselen. 

Føler veldig mange sier det samme til meg, men håper folk forstår at jeg har prøvd å ta det opp men blir fortalt at det er ikke tid til det, som jeg forklarer i tidligere svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...