Gå til innhold

Føler meg såå sliten, men mangler ingen vitaminer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har siden oktober følt meg mer og mer sliten. Som at jeg brygger på noe som ikke helt slår ut i sykdom. Bare en slags utmattelse og ønske om å ligge i sengen hele dagen.. 

Jobber, har to små barn (barnehage og barneskolealder) og et hektisk liv som mange andre. Tok blodprøver hos legen som var helt fine. Ble nesten litt skuffet over det, for hva skal jeg gjøre da?? Dette føles ikke som vanlig slitenhet. Det er så vanskelig å gjennomføre dagene.. Blir så fortvilet! Jeg vil bare slappe av!!! 

Jeg trives i jobben og med familien min. Føler jeg har det bra. Så det er ingenting som egentlig skal gi meg denne følelsen. 

Hva  kommer dette av og hva i all verden kan jeg gjøre for å få det bedre?? 

Anonymkode: 95e50...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har siden oktober følt meg mer og mer sliten. Som at jeg brygger på noe som ikke helt slår ut i sykdom. Bare en slags utmattelse og ønske om å ligge i sengen hele dagen.. 

Jobber, har to små barn (barnehage og barneskolealder) og et hektisk liv som mange andre. Tok blodprøver hos legen som var helt fine. Ble nesten litt skuffet over det, for hva skal jeg gjøre da?? Dette føles ikke som vanlig slitenhet. Det er så vanskelig å gjennomføre dagene.. Blir så fortvilet! Jeg vil bare slappe av!!! 

Jeg trives i jobben og med familien min. Føler jeg har det bra. Så det er ingenting som egentlig skal gi meg denne følelsen. 

Depresjon/utbrenthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan meget mulig være vinterdepresjon, har du testa lysterapilampe? 

Anonymkode: 7c284...c08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mørketid. Det er helt unormalt at vi skal fungere like bra nå som vi gjør på sommerhalvåret, men i dagens samfunn må vi bare stå på uansett. Sett ned tempoet og ta vare på deg selv.

Anonymkode: 3f944...c72

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan meget mulig være vinterdepresjon, har du testa lysterapilampe? 

Anonymkode: 7c284...c08

Har ikke testet, tusen takk for råd! Skal faktisk kjøpe dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom deg ut i dagslys. Prøv å få trent litt. Legg deg tidlig.

Jeg sliter veldig på denne tiden hvert år. Hjelper litt med lampe og vissheten om at det går over snart. 

Anonymkode: 409e1...5d8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gærne ko skrev (1 time siden):

Sjekka de stoffskiftehormonene?

Vet ikke. Vet du hva de heter? Fikk en lang liste fra legen over hva de sjekka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom deg ut i dagslys. Prøv å få trent litt. Legg deg tidlig.

Jeg sliter veldig på denne tiden hvert år. Hjelper litt med lampe og vissheten om at det går over snart. 

Anonymkode: 409e1...5d8

Har bestilt lampe. Veldig spent på om den funker. Hvordan bruker du den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Testa de langtidsblodsukkeret? 

Anonymkode: 3162d...2bf

Ja. Det var 33. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sover du? 
Hvordan er kostholdet ditt? 
Trener du? 
Hvor mye er du ute i frisk luft? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har bestilt lampe. Veldig spent på om den funker. Hvordan bruker du den? 

Jeg hadde min foran meg mens jeg drakk en kopp kaffe og leste avisen 30-45 minutter før jobb. 
Jeg syntes ikke det hadde noe særlig effekt. 

Anonymkode: 2dc83...14b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke. Vet du hva de heter? Fikk en lang liste fra legen over hva de sjekka. 

Tror det heter TSH og FT4, men husker ikke helt. Jeg måtte Google mange av forkortelsene på blodprøvene for å forstå hva de hadde testa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan sover du? 
Hvordan er kostholdet ditt? 
Trener du? 
Hvor mye er du ute i frisk luft? 

Jeg hadde min foran meg mens jeg drakk en kopp kaffe og leste avisen 30-45 minutter før jobb. 
Jeg syntes ikke det hadde noe særlig effekt. 

Anonymkode: 2dc83...14b

Lampen skal vel hjelpe for å gi bedre døgnrytme. Dagslys tidlig på dagen gjør det lettere å sovne på kvelden. Den kurerer jo ikke slitenhet sånn i en dose..

Anonymkode: cb003...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mor til 4 barn i 4-12 års-alderen, og jeg hadde en lignende periode for noen år siden, hvor jeg følte meg konstant utmattet uten noen åpenbar grunn. Det er utrolig frustrerende når kroppen ikke spiller på lag, selv når alt ellers virker bra.  

Det som hjalp meg var å gjøre noen små, men viktige endringer i hverdagen min. Først og fremst begynte jeg å prioritere bevegelse – selv når det føltes som det siste jeg orket. Noen dager gikk jeg bare en liten tur rundt kvartalet, andre dager trente jeg på tredemølle eller på et treningssenter. Poenget var å få kroppen i gang, uten å presse meg for hardt. Over tid merket jeg en enorm forskjell på energien.  

I tillegg oppdaget jeg hvor mye kostholdet påvirket meg. Jeg begynte å legge inn mer frukt og grønnsaker i maten min – gjerne gjennom smoothies, siden det var enkelt å få til i en hektisk hverdag. Jeg har en bærbar blender som jeg tar med meg overalt, så jeg kan lage en smoothie på jobb, hjemme eller hvor som helst. (kjøpt på kitchi.no)

Kanskje dette kan være noe for deg også? Små steg kan gjøre en stor forskjell. Og husk, du er ikke alene om å føle det sånn – vær snill med deg selv og gi deg tid til å finne ut hva som funker for deg. Sender deg masse varme tanker og ønsker deg en god jul! 💛

Anonymkode: d681f...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 12.42):

Jeg er en mor til 4 barn i 4-12 års-alderen, og jeg hadde en lignende periode for noen år siden, hvor jeg følte meg konstant utmattet uten noen åpenbar grunn. Det er utrolig frustrerende når kroppen ikke spiller på lag, selv når alt ellers virker bra.  

Det som hjalp meg var å gjøre noen små, men viktige endringer i hverdagen min. Først og fremst begynte jeg å prioritere bevegelse – selv når det føltes som det siste jeg orket. Noen dager gikk jeg bare en liten tur rundt kvartalet, andre dager trente jeg på tredemølle eller på et treningssenter. Poenget var å få kroppen i gang, uten å presse meg for hardt. Over tid merket jeg en enorm forskjell på energien.  

I tillegg oppdaget jeg hvor mye kostholdet påvirket meg. Jeg begynte å legge inn mer frukt og grønnsaker i maten min – gjerne gjennom smoothies, siden det var enkelt å få til i en hektisk hverdag. Jeg har en bærbar blender som jeg tar med meg overalt, så jeg kan lage en smoothie på jobb, hjemme eller hvor som helst. (kjøpt på kitchi.no)

Kanskje dette kan være noe for deg også? Små steg kan gjøre en stor forskjell. Og husk, du er ikke alene om å føle det sånn – vær snill med deg selv og gi deg tid til å finne ut hva som funker for deg. Sender deg masse varme tanker og ønsker deg en god jul! 💛

Anonymkode: d681f...61b

Tusen takk for fint innlegg og gode tips. 

Jeg har forsøkt og trene, men det har resultert i at jeg har blitt syk og sengeliggende etterpå. Mulig jeg må starte roligere. Gå roligere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 22.25):

Ble sånn etter korona sist..

Anonymkode: 25ad7...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var B12 og D-vitamin på? Leger opererer med grenseverdier for overlevelse, ikke optimal helse, og verdiene sier også kun noe om hva som er vanlig for de som tar blodprøver, ikke hva som er DITT optimale nivå. 

Jeg blir sengeliggende hvis D-vitaminnivået mitt er under 100, det spiller ingen rolle om legen sier det er "helt fint" med 76, eller om 76 er nok for "alle andre". Jeg må ta tilskudd mesteparten av året i store doser for å unngå å bli liggende i en seng. 

Unngå ultraprosessert mat, sove nok, stresse minst mulig, sørge for lystbetont aktivitet og mest mulig dagslys er også viktig. 

Anonymkode: aa144...29a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva var B12 og D-vitamin på? Leger opererer med grenseverdier for overlevelse, ikke optimal helse, og verdiene sier også kun noe om hva som er vanlig for de som tar blodprøver, ikke hva som er DITT optimale nivå. 

Jeg blir sengeliggende hvis D-vitaminnivået mitt er under 100, det spiller ingen rolle om legen sier det er "helt fint" med 76, eller om 76 er nok for "alle andre". Jeg må ta tilskudd mesteparten av året i store doser for å unngå å bli liggende i en seng. 

Unngå ultraprosessert mat, sove nok, stresse minst mulig, sørge for lystbetont aktivitet og mest mulig dagslys er også viktig. 

Anonymkode: aa144...29a

D vitamin lå på 116. 

Men B12 verdien skjønte jeg ikke helt. Hva bør den ligger på?

Men mer dagslys og aktivitet er nok ikke dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...