AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Her har vi 5,5 år mellom eldste og nr 2. Ønsker å få nr 3 forholdsvis tett, helst innen andremann blir 2,5 år. Har noen erfaringer med å ha en "førpåklatt" og to tette? Anonymkode: f5824...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Har kun 2 barn selv nesten 3 år mellom.. Men eldste søstra mi er 5 år eldre enn meg og mellomste er 1.5 år eldre. Eldste søsteren våres har en annen pappa enn meg og mellomste, så pga det og aldersforskjellen så fikk vi ikke sånn god kontakt før vi var voksne. Fordelen er jo at deres eldste kan være med å hjelpe til med de minste. Er selv veldig glad for å ha søster som er 1.5 år eldre, vi har alltid vært nære 😊 Anonymkode: bb95f...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Har førpåklatt og to tette deretter. Alltid hatt lyst på tre tette egentlig, men fikk prolaps med påfølgende plager under første svangerskap og måtte vente lenge på rehabilitering. Er 4,5, nesten 5 år mellom. Jeg synes det har gått veldig fint. Jeg tror at hvis man først skal ha to tette og en «utenom» så er det greit at den som er utenom er eldst. Forstår litt mer, har oversikt, blir absolutt forgudet av de yngste. Det som er kjipt med stort mellomrom er jo at en av foreldrene blir «låst» til de små og deres rutiner og behov samtidig som eldste ble eldre og begynte å bli mer interessert i aktiviteter og diverse på fritiden. Men vi hadde flaks og har egentlig fra start av hatt en rutine der en voksen greier seg fint på de to små alene sånn at den andre forelderen kan følge opp eldste. Her tror jeg det er en fordel jo tettere de yngste er. Vi har 18 måneder mellom de, og etter i underkant av ett år var de rimelig samkjørte med sovetider og måltider. Sånn sett tenker jeg at 18 måneder er en finere aldersforskjell enn hvis det var tre år mellom de to yngste, f.eks. da hadde det jo vært snakk om seks ekstra år i småbarnsbobla. Vet at mange er engstelige for at alder skal spille inn på søskenrelasjoner, ved at de som er tette for eksempel blir mye nærmere hverandre enn det andre søskenet, men her tror jeg ærlig talt at det er veldig mye som spiller inn. Første fem år så vi jo helt klart at de yngste lekte mest sammen, bare basert på alder og samkjørte rutiner, men nå som de er eldre så ser jeg at det er masse mer som spiller inn. Både kjønn, interesser og temperament. De som er tette har et litt mer intenst bånd på både godt og vondt, og noen ganger ser jeg at eldste får stor gevinst ut av at han slipper unna en del av de intense kranglene som oppstår mellom barn som vil ha samme leke, samme type oppmerksomhet etc. Anonymkode: 14352...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg var den eldste. 7 år mellom med og lillebror nummer en, 8,5 år mellom meg og lillebror nummer to. Har ikke noe forhold til noen av dem i voksen alder. Det ble alltid forventet av meg at jeg var ekstra voksen, måtte spise barnemat frem til jeg var tenåring fordi middagene alltid ble tilpasset de yngste. Anbefaler ikke å gjøre dette mot barna sine. Anonymkode: e1ec1...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var den eldste. 7 år mellom med og lillebror nummer en, 8,5 år mellom meg og lillebror nummer to. Har ikke noe forhold til noen av dem i voksen alder. Det ble alltid forventet av meg at jeg var ekstra voksen, måtte spise barnemat frem til jeg var tenåring fordi middagene alltid ble tilpasset de yngste. Anbefaler ikke å gjøre dette mot barna sine. Anonymkode: e1ec1...fa2 Samme aldersforskjell her. Ikke fullt så negativ erfaring, men alt vi gjorde av aktiviteter og ferier var tilpasset de yngste, fordi de var to, og fordi det naturlig nok ble enklere for foreldrene våre når de små hadde det gøy. Plutselig var det «verdt» å gjøre ting som jeg hadde ønsket på samme alder fordi det nå var to som hadde glede av det, mens jeg hadde vokst fra det før jeg fikk oppleve det. Følte også innimellom at søsknene mine og foreldrene mine var den «ekte familien», mens jeg bare var barnevakten. Men det var ikke bare negativt da. Søsknene mine forgudet meg, og innimellom var det veldig stas. 😛 Andre ganger var de bare irriterende og i veien. I voksen alder er vi bestevenner alle tre. 😊 Anonymkode: 47508...b78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Kan bare snakke for meg selv, men her er aldersforskjell 10 år. Jeg er eldst, alltid syns det var trist og ensomt at mine søsken har et så nært bånd og jeg ikke er del av det. Ville aldri hatt det selv, så vi fikk to tette. Har også følt at foreldrene mine sluttet å bry seg når mine søsken ble født. Nå er vi alle voksne men likevel ikke noe nært bånd dessverre Anonymkode: 0024b...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå