AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #1 Del Skrevet 18. desember 2024 Noen her som har erfaring med saluki? Har blitt litt nysgjerrig på rasen, men vurderer også whippet. Vurderer whippet fordi den er fin å se på, lite pels, med høy kapasitet til å være med på det meste ute (fjelltur, ski, jogging, sykkelturer osv) og er kjent for å være rolig inne (orker ikke alt for mye stressnivå inne, kjenner feks en dansk svensk gårdshund som er helt gal inne uansett hvor mange timer han har vært ute og gått...) Men hva med salukien? For en vakker hund. Noen som vet mer om egenskaper og behov? Anonymkode: 12af8...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #2 Del Skrevet 18. desember 2024 Jeg syns også de er utrolig vakre! Vi har whippet fordi jeg syns de også er vakre, jeg har erfaring med whippet fra før og mannen min lot seg sjarmere av en vi møtte ute på tur. Saluki har jeg ikke så mye kunnskap om. Jeg kjenner to stykker, men jeg vet ikke hvor representative de er. Det som tydelig skiller dem fra whippetene jeg har hatt, er først og fremst at de er mer reserverte. Både hun jeg har i dag, og de tidligere whippetene i livet mitt, har elsket folk. Salukiene jeg kjenner, og har veldig lyst til å kose med, er ikke særlig interesserte i mer enn å vennlig lukte på hånda mi og så skli unna. De er kosete med eierne sine. Det andre er jaktinnstinktet. Whippeten jeg har i dag, kommer alltid på innkalling, og går løs når det ikke er båndtvang. Hun løper ikke etter noe som helst. Salukiene jeg kjenner til, kan ikke gå løs. Begge stikker av hvis de oppdager noe de vil jakte på, og de kan komme på innkalling, hvis de føler for det. Det skal sies at jeg har hatt en whippet tidligere som også var slik. Han åpnet ytterdøra og stakk hvis noen glemte å låse den, og da var det er svare strev med å få tak i ham igjen. Og han løp etter alt som rørte seg. Der de andre whippetene mine har vært lettlærte og lydige, var han her også lydig hvis han hadde lyst. Han var lettlært, og syntes det var gøy å lære triks, men det var bare så lenge det var lek og hjernetrim. Han hørte gjerne ikke i det hele tatt når det virkelig gjaldt. Jeg har tenkt at dette er typisk mynde. De to salukiene jeg kjenner, er forøvrig også veldig rolige innendørs. De liker å ligge i sofaen, på akkurat samme måte som mine whippeter. Anonymkode: 12865...64c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. desember 2024 #3 Del Skrevet 19. desember 2024 Saluki, som mange andre mynder, kan være noen av de enkleste hundene man kan ha - forutsatt at de får utløp for sitt behov for å løpe. Hvis en saluki får løpe løs og virkelig strekke seg ut og gallopere flere dager i uken, så vil den ofte være veldig rolig og enkel å ha med å gjøre innendørs. Men som nevnt over er det ikke rette hunderasen hvis man ønsker en lettrent hund. Mynder er kjent for å være noen av de vanskeligste hundene å trene. Det viktigste er at du har mulighet for å la salukien løpe jevnlig. Men det må samtidig være på et sted som er trygt, pga (også som nevnt over) rasens jaktinstinkt. Mynder jakter med synet og ser den en kanin eller katt når den er løs, så er sjansen stor for at den forsvinner, og det kan gå riktig ille. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #4 Del Skrevet 19. desember 2024 Saluki kan være en forvokst Italiensk mynde. Klumsete, nysgjerrige, masete og energiske. Den jeg kjenner som hadde en ga den opp og omplasserte da den krevde for mye. Whippet er så sett mye enklere og mer takknemlig hund. Der får du det beste av alle verdener. Energiske når de får løpe ute, kosebamser inne, rolige når du har de med steder og holder seg helst inne i drittvær. At de i tillegg er det peneste som finne er en bonus, Men Whippet har "The Look", når de setter blikket sitt i deg kan de få akkurat det de vil, det er umulig å si de imot 😍 Anonymkode: 413d6...947 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #5 Del Skrevet 19. desember 2024 Salukien har et helt annet temperament enn whippeten. De er mer reserverte, har større jaktinstinkt og kan ha mer vokt også. Det er mer alvor i dem enn whippet. De er vanskeligere å motivere, og mer selvstendige i hodet. De trenger å løpe skikkelig fra seg skikkelig noen ganger i uken, og trives ellers på lange turer daglig. Inne er de svært rolige så fremt alle behovene deres er dekt. Fantastisk rase, blant de vakreste som finnes! Men det er en hund som spør "hvorfor skal jeg gjøre det?" når eier krever noe, så foretrekker man puddel, BC, retriever sin væremåte, så er ikke saluki noe for deg! Anonymkode: aa163...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #6 Del Skrevet 19. desember 2024 Takk for alle svar 🤩 Tror jeg heller mot at whippet er mest riktig for meg 😊 Anonymkode: 12af8...d4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 19. desember 2024 #7 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg har hatt. Kun en da. Og det blir ikke flere. Fantastisk hund som krøp inn i hjertet mitt. Men hun var veldig reservert overfor fremmede. Ikke bare uinteressert, men ville ikke hilse. Jeg klarte aldri å lære henne dekk feks. Hun var som en katt. Gjorde stort sett som hun ville 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #8 Del Skrevet 21. desember 2024 Har whippet og hatt saluki, når whippeten var etter dyr- sto salukien å ventet på de samme med meg. Jakt instinktet er nok likt på de i utgangspunktet. Fantastisk vakre hunder, - det blir en ny her når den rette dukker opp🥰 min var akkurat passe reservert mot fremmede. ( Synes det er helt ok at de ikke må hilse på andre) Ikke noe problem å lære de innkalling, Løp like mye løs i skogen som whippeten. Whippet er en sprinter - mens salukien langdistanse, den er også mer egnet til feks ski / trekk. Whippet er mer sosiale, altså de foretrekker å være i flokk - mens salukien kan være mer selvstendig ( og sære som nevnt, i hvertfall tispene) Whippet kan være mer hund i myndeklær enn salukien, altså lettere å lære de ting. Men jeg liker den litt sære, gjøre som jeg vil - når det passer meg, mentaliteten til myndene.😅 Anonymkode: 501e6...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå