Gå til innhold

Dere med erfaring med mykoplasma lungebetennelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har hatt det selv eller har noen i nærheten som har hatt det, hvor lenge var dere syke? Hostet dere masse? Fikk dere behandling? Andre symptomer? Fikk hele husstanden det? 

Jeg har hatt det nå i... er vel på dag 15. Jeg hoster, hoster og hoster. Er slapp og sliten. Holder på å bli gal av dette. Ja, jeg tar hostesaft, men synes ikke det funker noe særlig. 

Anonymkode: 2157a...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde det for en del år siden. Hostet i over måned før jeg dro til legen. Hadde aldri tenkt det kunne være noe slik, da jeg kun hostet og hadde dårligere kondis og var mer sliten enn vanlig. Men formen var fin, ingen feber osv. Fikk antibiotika og ble raskt bra igjen.

Anonymkode: 3c9ba...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tre som har hatt det tidligere i høst. 2 ble innlagt på sykehuset med begynnende sepsis. En fikk antibiotika tabletter og var syk en ukes tid. Har du feber? Vært hos legen? Målt CRP? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatt det flere ganger, aldri blitt frisk før jeg har fått bredspektret antibiotika. Lengste runden var vel på seks måneder. 

Ingen i husstanden har blitt smittet.

Anonymkode: ffa41...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter en uke med skyhøy feber endte jeg på legevakta, ble en ukers antibiotika kur. Hoster fortsatt og sliter med pusten, alt er tungt. Nå er det 2,5 uker siden jeg ble syk. 

Både meg og mannen ble syke, begge barnehagebarna slapp unna

Anonymkode: f9033...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere som har ligget lenge på sykehuset med det. 2 med sepsis. De får antibiotika, og blir "friske", men hoster i flere uker etter det, og er sykemeldt i 8 uker pga utmattelse i ettertid. Kjenner 3 med akkurat samme opplevelse. 

Skulle jeg få symptomer selv hadde jeg dratt rett til legen og fått antibiotika.

Anonymkode: 51c31...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, har ikke vært til lege. Har ikke feber. Kun hoste og slapp. Sønnen min på 12 har fikk det påvist hos legen for 3-4 uker siden, men han lå med feber rundt 39 i 9 dager før han fikk antibiotika. Så det er derfor jeg går ut i fra at det er det jeg har også. Men tenkt at siden jeg ikke har feber så ville jeg ikke få antibiotika. Fikk dere antibiotika før svaret på mykoplasma forelå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kontaktet fastlegen (vikar)som foreslo hostesaft men formen min ble bare verre og verre. Ble anbefalt sterkere dose med hostesaft. 

Jeg hostet hele døgnet og fikk ikke sove. Kroppen var utmattet etter konstant hosting døgnet rundt i 3 uker før jeg tilslutt fikk time hos privatpraktiserende lege. Da hadde jeg heller ikke spist de tre ukene for maten kom opp igjen pga hosten. Jeg ble fortalt at jeg svimte av hos legen og at jeg sluttet å puste. 

Ble sendt på sykehus, fikk antibiotika og ble gradvis bra. Hosten ga seg to måneder etter sykehusinnleggelsen. 

Jeg pleier ikke å være syk. Trener regelmessig og spiser sunt, men jeg måtte trene meg opp igjen gradvis. 

Hvis jeg trente for hardt de første gangene så ble jeg fort dårlig igjen og det tettet seg i halsen slik at jeg ikke fikk puste. 

Jeg håper du ikke blir like dårlig som jeg var. 

Anonymkode: ef947...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, har ikke vært til lege. Har ikke feber. Kun hoste og slapp. Sønnen min på 12 har fikk det påvist hos legen for 3-4 uker siden, men han lå med feber rundt 39 i 9 dager før han fikk antibiotika. Så det er derfor jeg går ut i fra at det er det jeg har også. Men tenkt at siden jeg ikke har feber så ville jeg ikke få antibiotika. Fikk dere antibiotika før svaret på mykoplasma forelå? 

Jeg ble syk 3 uker etter datteren min som fikk det påvist og startet antibiotika etter 7 dager med høy feber. Dro til lege på dag 4 med 39-40 i feber, hodepine og stygg hoste.  Fikk forskrevet bredspektret antibiotika før svar forelå. Symptomer og sykdomsdebut(inkubasjonstid 1-3 uker) stemte med mykoplasma. Ble «frisk» etter en uke med behandling. Var tilbale på jobb etter dette. Men har hoste 3-4 uker etter det og sliter med redusert energi. Er nå 10 uker siden jeg ble syk og jeg er fortsatt ikke tilbake i samme form. Har ikke trent en eneste gang og klarer knapt gå en kort tur. Har mer enn nok med å gjennomføre arbeidsdagen. Verste jeg har opplevd av sykdom i voksen alder. 

Anonymkode: 540bc...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...