AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #41 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hunder trenger strengt tatt ikke særlig mye sosialisering for å ikke være utagerende. Det som derimot er viktig er at sosialiseringen blir gjort korrekt og at hunden ikke får flere uhyggelige opplevelser. Samt at hunden vet at den ikke trenger å hilse på alle som dukker opp på veien. Anonymkode: d004c...b91 Som du sier - positive individer skal man hilse på - Sos. MÅ skje i valpestadiet! Har møtt en valp (bitteliten blanding- jeg har stor) Og de KAN hilse også i bånd. Primært skal sosialisering (viktig gjennom hele livet) skje UTEN bånd. i en innhengning /jorde osv. Fordi i bånd så er de bokstavelig bundet. Som jeg sier til eieren til den lille valpen (nå 4 måneder) - Det er veldig viktig at den får positive opplevelser - og da spiller det ingen rolle om det er en liten eller stor hund. Er hundene mot hverandre aggressive: Avslutt møtet. Anonymkode: 1134e...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #42 Del Skrevet 9 timer siden mommyaka skrev (På 18.12.2024 den 19.00): Mest fordi eiere ikke trener disse hundene. Har stor hund selv og vær gang vi møter enn liten hund er der 2 ting som skjer. Enten løfter de opp hunden ( som bjeffer) Eller går de forbi oss og hunden bjeffer I begge steder blir aldri hundene tilsnakket. De får heller kos eller så sier eier ..der går bra... Det hjelper ikke å kjefte på hunden. Mn snakker rolig og sier det går bra for å fortelle hunden at den er trygg. Jeg jobber med å trygge min lille på å gå forbi store hunder. Det finnes store bøller som liker å ta eller skremme de små. Det har vi opplevd. Jeg har hatt store hunder tidligere, selvfølgelig er de tryggere når de går rundt og lett kan forsvare seg. Anonymkode: c558b...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #43 Del Skrevet 8 timer siden Som oftest er det veldig genetisk, det med utagering. Noen hunder har genetisk anlegg for separasjonsangst, og må få ekstra trening på det punktet, mens andre hunder reagerer aldri negativt på å være alene selv om hjemme-alene treningen blir gjort på verst tenkelig måte. Noen hunder har anlegg for ressursforsvar av mat, plass eller leker, og vil utvikle ressursforsvar selv om alt blir gjort "riktig", mens andre hunder vil aldri utvikle ressursforsvar selv om eierne sitter der og rører i maten og tar fra de mat og bein og annet hver eneste dag. Det er det samme med utagering. Min eldste hund fikk ikke sosialisere med unntak av med et par energiske, uhøflige hunder (korona), og den har aldri hatt noen problemer med passeringssituasjoner. Passering er ikke noe jeg har trengt å trene noe spesielt på med den hunden. Den yngste fikk valpekurs og fikk sosialisere (uten bånd) med flotte, trygge hunder. Likevel ble den utagerende da den ble kjønnsmoden, og da mot absolutt alle hunder den så. Å 'korrigere' var som å helle bensin på et bål. Det samme gjaldt å skulle prøve og gjøre meg selv mer spennende (det bare økte stresset). Det hjalp heller ikke at vi hver vinter ble løpt ned av store hunder. Når jeg sier 'løpt ned', så mener jeg at vi ofte blir løpt over som om vi er kjegler i en bowlinghall. Jeg har gått hjem dekt av gjørme og med blødende underleppe fordi store hunder kommer løpende og kræsjer inn i oss. Eierne sier ofte at hunden er så snill så, når hunden i realiteten er ekstremt uhøflig. En snill hund nærmer seg ikke andre hunder som viser at de ikke ønsker en interaksjon. En vennlig hund vil snu skuldra til og sette nesa i bakken om den ser hunder som viser at de ikke ønsker en interaksjon. Etter mye trening utagerer den nå bare på noen få. Det hadde vært flott å få det helt ned til null, men jeg tviler på at det skjer med tanke på alle som lar hundene løpe løse uten at de har kontroll på de, og har akseptert at den vil utagere nå og da. Det jeg er 100% sikker på, er at det ikke fungerer å korrigere en hund med fryktaggresjon. Man kan ikke skremme en hund til å føle seg mindre skremt. Når min utagerer, så holder jeg den nært meg og forholder meg rolig. Jeg vet at når den først utagerer, så er det ikke lenger snakk om å forhindre en utagering, men forhindre å gjøre utageringen verre. Noen nevnte at det er vanskeligere å holde styr på en mindre hund, og jeg er enig i det. Rasen jeg har er ikke kjempesmå så jeg har ikke hatt det problemet heldigvis, men Jeg har sett småhunder som fyker rundt når de fyrer seg opp, og det er ikke akkurat enkelt å få tak i de med mindre man setter seg på huk. Det betyr at de får fyke rundt og rykke i båndet, som øker stresset de allerede kjenner på. Det er mye enklere å ta tak i- og holde en stor hund stille. Når det er sagt, så har jeg egentlig ikke sett at småhunder utagerer mer enn store hunder. Bare i dag har jeg gått forbi 2 store hunder som utagere. I nabolaget er det 4 store hunder som utagerer. Når jeg tenker meg om, så møter jeg flere store, utagerende hunder enn små. Har man et bias, så legger man mer merke til det som støtter opp om biaset. Anonymkode: 1ecc6...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå