Gå til innhold

UKELØNN

LilleBille

Anbefalte innlegg

Får barna deres ukelønn ... og evt hvor mye.

Jeg vet at noen "får betalt" pr. oppgave .. feks. tømme oppvaskmaskin, bære ut søppel, lage middag etc. Hvor mye betaler dere for hver "oppgave"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten på straks ni får 30 kroner hver lørdag, og gjør nok fint lite for dem.. Prøver å huske å la ham ta seg av søpla og slikt, men det blir liksom ikke det helt store ut av det,,, :roll:

Som tvillingmamma der nede :wink: sier, så har heller ikke min sønn utgifter på lørdagsgodt og slikt. I går brukte han penger han hadde spart (100) og fikk seg en robot-leke han ønsket seg (på tilbud, da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han på 10 år får ukelønn. Han må rydde rommet sitt og gå ut med søpla. Ikke noen uoverkommelige oppgaver. I tillegg litt annet forefallende arbeid. Kanskje rydde bordet etter middag.

Han får 30 kr. i uken, men da betaler vi lørdagsgodt, kino osv.

Kanskje litt lite ukepenger, men han har jo ingen andre "utgifter" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

gutt på 6 år får 5 kr og jenta på 8 får 10. De må rydde rommet hver søndag og ellers gjøre de oppgavene de får beskjed om. Jeg kjøper godteri (de spiser veldig lite :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sønnen min på 6 får 20 kroner, han rydder rommet sitt, rydder alltid av etter seg etter middag(tar med seg fat, glass, kniv og gaffel og setter det på benken), pluss gjør de oppgavene han får beskjed om.

Godteri får han av meg.

Han får sjelden leker eller ting han har lyst på, dette må han kjøpe selv.

Hans stesøstre får ikke ukelønn av oss, men av mora si. Disse får leker av faren sin når sønnen min kjøper sine selv. Dette kan vel føles litt feil, men min økonomi tillater ikke annet. Dessuten får sikkert sønnen min noe av faren sin innimellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt en avtale med jenta på 12 om at hun får kr. 5,- pr. dag hvis det ser sånn nogenlunde presentabelt ut når de respektive etterhvert innfinner seg, dvs; ikke godteripapir flytende utover hele stuegulvet, fullt av tomme glass/asjetter overalt el. kjøkkenet fullt av skitten oppvask som ikke er satt i maskinen, el. motsatt; maskin full av ren oppvask som er dynget ned med skitten oppvask, osv. osv. Vet at dette høres ille ut for en 12-åring, men hun har utrolig mange gode kvaliteter utenom det å være direkte ryddig og systematisk. En annen ting er at hun alltid har hatt frie tøyler til å ta med seg venninnene hjem, og de får forsyne seg av det som måtte la seg oppdrive av spiselige ting. I tillegg lkoser de seg med å age mat, bake og eksperimentere. Vi er vel av dem som har dårligst plass av hennes klassevenninner, men hos oss har det stort sett alltid vært åpent hus, i motsetning til hos dem med svære eneboliger. Vi betaler ellers for lørdagsgodteri , brus og blad en gang i uka. Hun får stort sett det hun trenger/ønsker seg (innen rimelighetens grenser; hun er jo enebarn) av klær og skotøy (vi slipper heldigvis denne merkebevisstheten i vårt miljø). Derfor syns vi ikke hun trenger så mye mer i fast lønn. Virker som hun selv er fornøyd med ordningen. Skulle vært interessant å høre andres erfaringer med sine håpefulle ang. rot/rydding, vennebesøk, adgang til mat/kjøkken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Sønnen min er 12 år og han får ikke ukepenger. Jeg kjøper lørdagsgodt og et blad i uka. Vi har også åpent hus for venner, og kjøkkenet kan brukes fritt - MEN det skal være ryddig når jeg kommer hjem. Ellers forventer jeg ikke spesielt at han holder orden på rommet sitt, noe han gjør, men jeg forventer deltakelse i rengjøring av hele huset, inkludert hans rom. Han rister tepper, støvsuger, tørker støv og vasker av og til gulv. Dette høres sikkert strengt ut, men jeg deltar jo hele tiden, så det blir en form for teamwork. Videre er det hans ansvar å gå tur med hunden om morgenen og etter skoletid. Men vi deler litt på den oppgaven også.

Jeg er i mot at barn skal få betalt for å holde orden hjemme, det er da ingen som betaler oss voksne for det?!?! Skal de ha lommepenger syns jeg ikke det skal være betingelser knyttet opp mot dette.

Ellers får han penger når han ber om det, og han er flink til å spare til ting han ønsker seg, julegaver osv.

Han får derimot betaling hvis han gjør noe helt spesielt, som å rydde garasjen, hjelpe besteforeldrene i hagen e.l. Da inngår vi en avtale om timelønn på forhånd, og den pleier å ligge på rundt 20 kroner. Ellers får han belønning av og til hvis han kommer hjem med veldig godt resultat på prøver, eller har fått veldig god evaluering ved ukeslutt.Denne ordningen fungerer greit her i huset, men jeg tror det er viktig å finne frem til løsninger som fungerer der de gjelder! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg ser absolutt ikke NOE problem med at det knyttes forventninger til ukepengene. Det er jeg vant med fra jeg var lita, og det kommer det til å være for mien barn, når den tid kommer (først må sambo overtales til å LAGE dem)

Rydde rommet sitt, og eventuelt andre faste (eller varierende) oppgaver i huset (i økende grad med alder selvsagt) det synes jeg er helt normalt i forbindelse med ukelønn.

Men dette er jo bare en mening fra en som enda ikke er mor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...