Gå til innhold

Hvordan takler man uærlige kollegaer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør meg sykt sur å lese innlegget ditt. Jeg har en baby på 8 mnd som fortsatt ammer ganske mye. Jeg tar ut ammepause på 1 time + lunsj på 30 min samtidig. Fordi det tar meg 30 min å kjøre tur/retur hjem så jeg får ammet, og spesielt i denne kulden på vinteren så er det UNØDVENDIG å ta en baby ut når du kan kjøre dit. Så jeg bruker hele lunsjen min på å komme meg til babyen min som trenger nærhet og kos. Og da ammer/koser vi, skifter bleie, og ammer/koser mer. Fordi jeg som hennes mamma er borte 8 timer i løpet av dagen, og det er en stund for disse små babyene som strengt tatt bare vil henge på mammaen sin uansett. 

er du kjent med at alle barn har forskjellig behov? Er du kjent med at kontakten mellom barn og foreldre ikke er ferdig utviklet før godt ut i andre leveår?

jeg syns det ofte er heft med ammepause fordi jeg vet det plager de på jobben i 1,5 time, men det veier ikke opp for den dårlige samvittigheten jeg får til BARNET MITT som ikke får sett meg på 8-9 timer.. jeg ammer ikke fordi jeg syns det er status, jeg ammer fordi BARNET MITT HAR BEHOV FOR DET.

TULLEBUKK!

Anonymkode: 02578...a29

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjør meg sykt sur å lese innlegget ditt. Jeg har en baby på 8 mnd som fortsatt ammer ganske mye. Jeg tar ut ammepause på 1 time + lunsj på 30 min samtidig. Fordi det tar meg 30 min å kjøre tur/retur hjem så jeg får ammet, og spesielt i denne kulden på vinteren så er det UNØDVENDIG å ta en baby ut når du kan kjøre dit. Så jeg bruker hele lunsjen min på å komme meg til babyen min som trenger nærhet og kos. Og da ammer/koser vi, skifter bleie, og ammer/koser mer. Fordi jeg som hennes mamma er borte 8 timer i løpet av dagen, og det er en stund for disse små babyene som strengt tatt bare vil henge på mammaen sin uansett. 

er du kjent med at alle barn har forskjellig behov? Er du kjent med at kontakten mellom barn og foreldre ikke er ferdig utviklet før godt ut i andre leveår?

jeg syns det ofte er heft med ammepause fordi jeg vet det plager de på jobben i 1,5 time, men det veier ikke opp for den dårlige samvittigheten jeg får til BARNET MITT som ikke får sett meg på 8-9 timer.. jeg ammer ikke fordi jeg syns det er status, jeg ammer fordi BARNET MITT HAR BEHOV FOR DET.

TULLEBUKK!

Anonymkode: 02578...a29

Jeg synes du svarte i feil tråd. Dette er ikke en tråd om amming. Det er ikke vanskelig å forstå at du har det tøft som mamma, med dårlig samvittighet for å være på jobb og samtidig ikke få den nærheten du ønsker med babyen din. Jeg skrev om folk som utnytter systemet til punkt og prikke og jukser. Amming er ikke relevant i denne sammenhengen. Det virker som mamma-politiet ikke klarte å lese alt som sto i innlegget mitt.

Anonymkode: fc2b2...e5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes du svarte i feil tråd. Dette er ikke en tråd om amming. Det er ikke vanskelig å forstå at du har det tøft som mamma, med dårlig samvittighet for å være på jobb og samtidig ikke få den nærheten du ønsker med babyen din. Jeg skrev om folk som utnytter systemet til punkt og prikke og jukser. Amming er ikke relevant i denne sammenhengen. Det virker som mamma-politiet ikke klarte å lese alt som sto i innlegget mitt.

Anonymkode: fc2b2...e5f

Jeg svarte tidlig i tråden og jeg er ikke mamma. Jeg leste hele innlegget ditt og ble provosert på vegne av alle som har baby og KRAV PÅ AMMEFRI.

Anonymkode: 7d38d...bcb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 17.37):

Sånn er det overalt. Folk misbruker rettighetene sine uavhengig av om de har barn eller ikke.

Anonymkode: 3b672...774

Har vært bort i denne typen. Fryktelig irriterende når man bare må smile og si " det er greit". Når det overhodet ikke er greit. Skrives kanskje ekstra timer på kvelder med påstander om at det er behov for -mer arbeid- . Uten at det vises noe sted fysisk at noe er gjort noe. 

Anonymkode: ce8e8...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare 10 sykt barn dager med 2 barn. hun får ikke mannen sine 10 om hun ikke er alene om omsorgen. 

Anonymkode: 5570b...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 barn har hun 10 sykt-barn-dager, ikke 24. Pappaen har også 10. Hun kan ikke overta hans. 

Og hun har disse ut kalenderåret minste barnet er 12 år. Ikke 18 år. 

Anonymkode: 72677...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har bare 10 dager hver hvis man har ett eller to barn, og de kan ikke overføres så lenge foreldrene bor sammen, uansett om far sitter Nordsjøen når mor har brukt opp sine.

Hvordan man velger å fordele det er jo opp til foreldrene. Om mor bruker alle sine 10 først, også tar far alle dagene etter det, om man tar annenhver gang eller vurderer hvem som er mest "viktig" på jobb fra gang til gang. Selv bruker vi en kombinasjon av de to siste. I hovedsak annenhver gang, men har vi et viktig møte eller en har noe spesielt så fordeler vi annerledes.

Noen barn er også veldig mye syke. Vår eldste er syk hele tiden, og vi fikk nylig innvilget ekstra omsorgsdager. Jeg tror ikke vi får behov for 20 dager hver, men hadde vi ikke brukt besteforeldre så hadde vi brukt mer enn 10 hver i år på de to barna vi har.

Jeg skjønner at det er kjipt for kollegaene våre, for vår egen sykdom kommer i tillegg (vi er ikke mye syke, men vi slapp ikke unna omgangssyke f.eks.), men vi kan jo ikke sende syke barn i barnehagen fordi vi har dårlig samvittighet. Barn skal være hjemme 48 timer etter oppkast, 24 timer etter feber, de skal ha god allmenntilstand osv. Alle disse trådene om klaging er kanskje årsaken til at noen sender barna i barnehagen når de burde ha vært hjemme, også smitter de alle de andre barna så de må være hjemme igjen.

Du kan mene hun lyver, for all del, men hvis hun er den eneste som er hjemme med sykt barn så er egentlig ikke 10 dager i året så veldig mye på flere barn. Bare omgangssyke er jo f.eks to døgn med oppkast og to døgn etter oppkast. Starter den andre en eller to dager etter den andre så ryker det jo over halvparten av dagene..

Anonymkode: f319d...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 17.43):

Ammefri har du ingenting med å legge deg oppi. Ammefri er ammefri, og ferdig med det. Om du er misunnelig på det så får du skaffe deg barn selv

Ammefri skal brukes til amming! Ikke til å gå tidligere hjem, eller komme senere på jobb. En har rett på fri inntil 1-2 timer i samarbeid med arbeidsgiver, hvis man faktisk trenger å amme i den tiden. Dette blir av mange oppfattet som rett til å jobbe redusert i 2 år.... 

Anonymkode: d65d9...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ammefri skal brukes til amming! Ikke til å gå tidligere hjem, eller komme senere på jobb. En har rett på fri inntil 1-2 timer i samarbeid med arbeidsgiver, hvis man faktisk trenger å amme i den tiden. Dette blir av mange oppfattet som rett til å jobbe redusert i 2 år.... 

Så du har skjult kamera hjemme hos vedkommende og ser at tiden ikke brukes på amming? Eller mener du oppriktig at det ikke er godkjent som amming hvis mor velger å gi morsmelkerstatning eller melk fra pumpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man har vel bare rett på 1 time betalt ammefri pr dag inntil barnet er ett år? Hva vedkommende gjør på hvis hun jobber redusert, er irrelevant, samme om det kalles «ubetalt ammefri» eller permisjon.

Anonymkode: 6d5d3...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så du har skjult kamera hjemme hos vedkommende og ser at tiden ikke brukes på amming? Eller mener du oppriktig at det ikke er godkjent som amming hvis mor velger å gi morsmelkerstatning eller melk fra pumpe??

Har man ammefri for å gi MME? Jeg trodde det var forbeholdt amming eller pumping.

Min første fikk bare MME, og da hadde jeg ikke ammefri, for det kunne far gi. Med nummer to ammet jeg, men delammet og pumpet da jeg begynte på jobb, så da brukte jeg ammefri til pumping eller amming

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har man ammefri for å gi MME? Jeg trodde det var forbeholdt amming eller pumping.

Min første fikk bare MME, og da hadde jeg ikke ammefri, for det kunne far gi. Med nummer to ammet jeg, men delammet og pumpet da jeg begynte på jobb, så da brukte jeg ammefri til pumping eller amming

Amming er jo ikke kun at babyen drikker morsmelk fra deg. Amming er jo også kontakten med barnet når man gir det næring. Trodde dette var allmennkunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Amming er jo ikke kun at babyen drikker morsmelk fra deg. Amming er jo også kontakten med barnet når man gir det næring. Trodde dette var allmennkunnskap. 

Man får ikke ammefri dersom man ikke ammer. Arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon som for eksempel erklæring fra helsestasjon eller lege på at man faktisk ammer. 

Anonymkode: e01f5...65f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva svarer du egentlig på, og hva er poenget ditt?

Jeg er klar over at amming også gir nærhet, men jeg har aldri hørt at "mme på flaske" går under amming. Jeg har gjort begge deler, og brukte ikke AMMEfri for å reise hjem og blande MME. Jeg brukte ammefri for å pumpe eller amme for å opprettholde produksjonen. Nærhet hadde vi resten av døgnet til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...