Gå til innhold

Hvordan takler man uærlige kollegaer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en uærlig kollega som konstant lar oss andre sitte igjen med arbeidet. Enten påstår hun at hun selv er syk, eller at barna hennes er syke. Hun tar alle sykedagene selv og deler dem ikke med mannen sin (han er en veldig oppegående type). Dette gjør jobben så demotiverende og tung.

Det som kanskje er vanskeligst, er når man ser og forstår at man blir lurt, men ikke kan bevise det. Dessuten gjøres alt i tråd med loven. Det begynte med at denne kollegaen tok ammefri to timer hver eneste dag, pluss pause – altså 2,5 timer borte fra jobb hver dag, i et allerede veldig krevende yrke. Ifølge loven får man ikke automatisk to timer ammefri bare fordi man har en baby; man må faktisk bruke tiden på å amme. Men å amme en ettåring i to timer i løpet av en arbeidsdag på åtte timer? Det tror jeg ikke på.

Og slik fortsetter det. Jeg innser at vi på jobb er dømt til å være underbemannet i minst 24 dager i året, frem til barna hennes fyller 12 år – siden hun har to barn. Hun er en dyktig og ressurssterk kollega, men denne uærlige oppførselen tærer på meg. Jeg mister motivasjonen når jeg ser at systemet legger opp til juks.

Anonymkode: fc2b2...e5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er mest nysgjerrig på hvordan du vet at mannen hennes ikke tar noen sykt-barn-dager? Jeg har null kontroll på når mine kollegers partnere er hjemme med syke barn.

Anonymkode: 6d5d3...adf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det overalt. Folk misbruker rettighetene sine uavhengig av om de har barn eller ikke.

Anonymkode: 3b672...774

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er mest nysgjerrig på hvordan du vet at mannen hennes ikke tar noen sykt-barn-dager? Jeg har null kontroll på når mine kollegers partnere er hjemme med syke barn.

For å unngå å avsløre identiteten må jeg bare svare slik: Jeg vet det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ammefri har du ingenting med å legge deg oppi. Ammefri er ammefri, og ferdig med det. Om du er misunnelig på det så får du skaffe deg barn selv

Anonymkode: 7d38d...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det overalt. Folk misbruker rettighetene sine uavhengig av om de har barn eller ikke.

Anonymkode: 3b672...774

Vi jobber så tett sammen. Jeg hadde aldri klart å se kollegaene mine i øynene hvis jeg hadde vært så uærlig og visst at fraværet mitt gjør jobben så utmattende for andre. Jeg mener faktisk at karensdagene bør innføres, med mindre man har legeerklæring. Dette er uholdbart.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ammefri har du ingenting med å legge deg oppi. Ammefri er ammefri, og ferdig med det. Om du er misunnelig på det så får du skaffe deg barn selv

Ammefri er ikke en hellig ku. Myndighetene bør heller la foreldrene være hjemme med sine små barn i stedet for å tvinge dem til å gå på jobb så tidlig. Det er heller ikke rett at dette skal gå utover arbeidskollegaene. I vårt yrke er vi allerede utmattet og underbemannet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er helt okei å følge regelverket, jeg. Kanskje du burde slutte å bry deg så veldig, for din egen del...?

Anonymkode: 9ba99...4a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ammefri er ikke en hellig ku. Myndighetene bør heller la foreldrene være hjemme med sine små barn i stedet for å tvinge dem til å gå på jobb så tidlig. Det er heller ikke rett at dette skal gå utover arbeidskollegaene. I vårt yrke er vi allerede utmattet og underbemannet.

Når hun følger regelverket og har ammefri som hun har rett til etter loven, så har du ingenting med å mene at det er hennes feil at du har for stor arbeidsbelastning. Det er isåfall et lederproblem at du har for mye å gjøre. Høres ut som det egentlige problemet her er at du ikke liker denne kollegaen, ikke at hun gjør noe feil. La henne få nyte småbarnstiden sin i fred og slutt å skyve dine egne problemer over på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når hun følger regelverket og har ammefri som hun har rett til etter loven, så har du ingenting med å mene at det er hennes feil at du har for stor arbeidsbelastning. Det er isåfall et lederproblem at du har for mye å gjøre. Høres ut som det egentlige problemet her er at du ikke liker denne kollegaen, ikke at hun gjør noe feil. La henne få nyte småbarnstiden sin i fred og slutt å skyve dine egne problemer over på andre. 

Det som står i regelverket om ammefri, er at det er «opp til to timers ammefri, med forbehold om at de timene faktisk brukes til amming». Man får ikke automatisk to timer fri daglig bare fordi man har et lite barn.

Jeg liker denne kollegaen veldig godt; som jeg sa, hun er både faglig dyktig og kompetent. Men når hun jukser seg til alle mulige fridager, blir arbeidsbelastningen stor for de andre kollegaene.

Hvorfor følger ikke folk til punkt og prikke det som står angående ansvar hos arbeidstakere? Det er ofte slik at man kan bidra selv når man er syk (restarbeidsevne) eller hjemme med et sykt barn, og det er faktisk en plikt som man har som arbeidstaker. Men nei, jeg hører aldri noen bekymre seg for pliktene sine, bare om rettighetene de har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som står i regelverket om ammefri, er at det er «opp til to timers ammefri, med forbehold om at de timene faktisk brukes til amming». Man får ikke automatisk to timer fri daglig bare fordi man har et lite barn.

Jeg liker denne kollegaen veldig godt; som jeg sa, hun er både faglig dyktig og kompetent. Men når hun jukser seg til alle mulige fridager, blir arbeidsbelastningen stor for de andre kollegaene.

Hvorfor følger ikke folk til punkt og prikke det som står angående ansvar hos arbeidstakere? Det er ofte slik at man kan bidra selv når man er syk (restarbeidsevne) eller hjemme med et sykt barn, og det er faktisk en plikt som man har som arbeidstaker. Men nei, jeg hører aldri noen bekymre seg for pliktene sine, bare om rettighetene de har.

Men seriøst så synd for deg, da. 

Anonymkode: 9ba99...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi jobber så tett sammen. Jeg hadde aldri klart å se kollegaene mine i øynene hvis jeg hadde vært så uærlig og visst at fraværet mitt gjør jobben så utmattende for andre. Jeg mener faktisk at karensdagene bør innføres, med mindre man har legeerklæring. Dette er uholdbart.

Karensdager på barns sykdom har det vel ikke vært snakk om, og er uansett en dårlig idé fordi det kan gå ut over barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Enten påstår hun at hun selv er syk,

Hvordan vet du at hun ikke er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta heller en prat med leder om underbemanning. Ikke din kollega sitt ansvar at dere er underbemannet ved sykdom og fravær. Det er saker som en må regne med. 

Anonymkode: 6fd39...8e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du at hun ikke er syk?

Det er ofte en fin fredagsmorgen med meldt fint vær når hun plutselig blir akutt syk. Når mandagen kommer, og man spør hvordan det står til med helsen, har hun gjerne glemt at hun var syk. Barna hennes kan være syke hele uken, men blir plutselig friske når familien skal reise et sted, for så å bli syke igjen etterpå. Når man spør om barna, har hun ofte glemt hva som var galt.

Hun sier gjerne: «Jeg er aldri syk» og «Jeg har aldri tatt ut sykmelding», til tross for at det var jeg som trådte inn for henne mens hun var sykmeldt. Også under mammapermisjon har hun avsluttet jobben flere måneder før for å unngå tidlig fødsel, men endte opp med å føde to uker etter termindato. Det virker som om hun har beregnet hvor lite hun kan jobbe for å få full betaling i mammapermisjon.

Konklusjonen er at jeg har mistet tilliten helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med deg. Slik er det overalt. Alltid noen som utnytter systemet. Men her vil du få svar av folk som føler seg truffet eller som ikke selv er i jobb. Ikke lov å klage på åpenbar uetisk oppførsel som går ut over alle andre. Skam deg.....

Anonymkode: 6901b...c7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det høres urealistisk ut at barna hennes aldri er syke på ekte. Vi har hatt runde på runde i år, barn som voksne... Kan dette være synsing fra din side, TS? Underbemanning må du uansett ta med sjefen, som er pliktig til å sette inn tiltak.

Anonymkode: 41e4c...e1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er det mer rett at inntil 24 egenmeldingsdager + inntil 30 omsorgsdager + utallige timefravær for legetimer, utviklingssamtaler, foreldrekafé, juleavslutninger osv går ut over kollegaer? Er det bare ammefri som går ut over kollegaer? Alle er tillitsbaserte ordninger. 

To timer ammefri er forresten inkludert reisevei til og fra. 

Forresten 2: det går ikke an å ta den andre forelderens omsorgsdager. Dersom den andre forelderen har rett på omsorgsdager, kan de ikke overføres. Dersom man er aleneforsørger stiller det seg annerledes, mrn man må da søke om å få dobbelt antall omsorgsdager. 

Anonymkode: ab513...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forresten 2: det går ikke an å ta den andre forelderens omsorgsdager. Dersom den andre forelderen har rett på omsorgsdager, kan de ikke overføres. Dersom man er aleneforsørger stiller det seg annerledes, mrn man må da søke om å få dobbelt antall omsorgsdager. 

Anonymkode: ab513...542

Jeg tolket det som at ts mente at kollegaen tok ut alle sine omsorgsdager, men at mannen aldri brukte av sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun sier gjerne: «Jeg er aldri syk» og «Jeg har aldri tatt ut sykmelding», til tross for at det var jeg som trådte inn for henne mens hun var sykmeldt. Også under mammapermisjon har hun avsluttet jobben flere måneder før for å unngå tidlig fødsel, men endte opp med å føde to uker etter termindato. Det virker som om hun har beregnet hvor lite hun kan jobbe for å få full betaling i mammapermisjon.

Konklusjonen er at jeg har mistet tilliten helt.

Dette har det jo vært helsepersonell som har vurdert risikoen for, det holder ikke at den gravide sier «jeg er redd for å føde prematurt» og så har legen skrevet sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...