Gå til innhold

Husk å behandle ansatte i servicebransjen som mennesker i julestria!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slutter aldri å bli sjokkert over hvordan voksne mennesker får seg til å behandle folk som jobber i servicebransjen generelt, men ekstra i jula. Har venner og familiemedlemmer som jobber i butikk og på resturant, og hvert år er det nye skrekkhistorier. Så vennligst husk på at disse menneskene er MENNESKER! Det er ikke deres feil at jul er stressende og slitsomt, og du gjør ikke livet ditt eller deres noe bedre ved å skjelle ut en servitør som ga deg vanlig cola istedet for sukkerfri, eller en ansatt på leketøysbutikken for at de tre foran deg alle ville ha den ansatte til å pakke inn ting.

Det er ekstra kvalmt fordi det ofte er unge mennesker som er ganske nye i arbeidslivet i disse jobbene, som så skjelles ut av folk gamle nok til å være deres foreldre eller besteforeldre. Jeg var selv 16 i min første jobb i julestria, og hadde en mann i femtiårene som skrek til meg fordi vi ikke hadde erstatningspærer til hans julelys fra syttitallet... Ekstremt eksempel tenker du kanskje? Skulle ønske jeg opplevde det bare en gang! Men i løpet av den ene jula hadde jeg tre lignende hendelser! Og alle som jobber i butikk, resturanter, kaffebarer osv i år kan fortelle deg om akkurat det samme.

Så SKJERP DEG, pust med magen, og ikke la dine egne problemer gå utover en stakkars ansatt som også er utslitt.

Anonymkode: 97053...00a

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig!  Et minimum av folkeskikk er det minste man kan forvente, også på denne tiden av året!

Jeg sier som deg: "pust med magen, og ikke la dine egne problemer gå utover en stakkars ansatt som også er utslitt".

Det samme gjelder for øvrig andre veien også.
For noen år siden hjalp jeg en mann som falt i butikken på lille julaften.
Han var litt ustø på beina etter fallet, og stilte seg stille et sted han ikke sto i veien mens han ventet på at jeg skulle komme med en vogn han kunne støtte seg til på veien ut.
Da jeg kom med vognen hørte jeg på lang avstand at han ble utskjelt av en ansatt i butikken, og at han fikk en krass beskjed om ikke å komme tilbake til den butikken før han var edru... ( han var absolutt ikke full, han hadde parkinsons)
Mannen syntes dette var flaut, og ville bare ut så fort som mulig, men jeg ba om å få snakke med butikksjefen fordi jeg reagerte på behandlingen denne mannen fikk av den ansatte.  Og unnskyldningen mannen fikk?  Den ansatte var stresset på grunn av jula...

Anonymkode: d2757...a38

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like sjokkert hver jul, og dette er én av grunnene til at jeg valgte bort serviceyrket. Orker ikke å forholde meg til grincher i jula (inkludert sure butikkansatte, så shopper mest på nett). :nisse:

Anonymkode: bbc3b...c27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandler alle i serviceyrker med respekt året rundt, tenker det er et tegn på ganske svak karakter dersom man seriøst ikke klarer å oppføre seg som folk mot noen bare fordi de får betalt for å deale med deg. 

Anonymkode: c8234...5c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det gjelder andre veien også jeg ,,mange uhøflige ansatte ogsp

Anonymkode: 9c092...639

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er liksom ikke mulig å komme med et innlegg om å være litt allright med oss som jobber i butikk uten at en eller annen skal dra til med en historie om motsatt forhold. Sukk...

I går ble jeg skjelt ut av samme kunde to ganger. Først fordi hun hadde kjøpt en genser tidligere som nuppet (men hun ville beholde genseren allikevel) og så fordi en bluse ikke var på salg men hengt feil. 

:sukk:

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som tidligere jobbet i en Norges største fornøyelsesparker.  Det kom mange sure og urimelige kunder. Hun og de andre gjorde en avtale med sjefen.  De svarte: Jeg har desverre ingen mulighet til å ta diskusjonen med deg, men du kan få nummeret til sjefen.  Gjett om det var mange som plutselig ikke synes det var så viktig likevel og neida det går helt fint likevel.  Mye lettere å skjelle ut en  sjenert 17 åring i kassa, enn med noen med makt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bli sure på den måten. Jeg kan evt. bli litt småirritert om jeg ser at de som jobber der bare står å prater, men det er mest på andre sine vegne, for jeg trenger sjelden hjelp.

Jeg har jobbet i servicebransjen i hele mitt liv selv, og det er så mye folk blir sure for som er utenfor min kontroll. Jeg kan ikke gjøre noe med at bagasjen din ikke kom på flyet. Det er ikke jeg som ikke sendte den.

Anonymkode: 4a082...129

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i butikk selv, men har sett og hørt mye i løpet av de siste ukene. All ære til de som jobber i butikk.

Anonymkode: 695ed...ef3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da kan du jo lage en egen tråd om det, i stedet for å komme drassende med whataboutism i denne, som omhandler respekt mot serviceansatte?

Anonymkode: c9ca2...621

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kan du jo lage en egen tråd om det, i stedet for å komme drassende med whataboutism i denne, som omhandler respekt mot serviceansatte?

Personer du siterer har helt rett. Det går begge veier. Slutt å være hårsår. Det er mange spesielle personligheter som jobber bak kassa. Det skader ingen å bli påminnet om det, begge veier.

Anonymkode: 54b3b...e97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye uoppdaget psykiatri der ute. Det er ikke normalt å bli så stresset av jul at man klikker på betjeningen.

For min del prøver jeg å balansere ut ved å være veldig rolig, tålmodig og grei. Det vil også smitte videre. 

Anonymkode: afa1d...f5e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tror det er mye uoppdaget psykiatri der ute. Det er ikke normalt å bli så stresset av jul at man klikker på betjeningen.

For min del prøver jeg å balansere ut ved å være veldig rolig, tålmodig og grei. Det vil også smitte videre. 

Dèt er jaggu sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ❤️ Jobber i en stor interiørkjede å julen er høysesong hos oss. Det er veldig mange sure, stressa, uhøflige å snodige kunder innom nå. Mange superfantastiske også men disse er stort sett de samme som er superfantastiske hele året ❤️ 

Anonymkode: a85d2...eea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 9.03):

Jeg er helt enig!  Et minimum av folkeskikk er det minste man kan forvente, også på denne tiden av året!

Jeg sier som deg: "pust med magen, og ikke la dine egne problemer gå utover en stakkars ansatt som også er utslitt".

Det samme gjelder for øvrig andre veien også.
For noen år siden hjalp jeg en mann som falt i butikken på lille julaften.
Han var litt ustø på beina etter fallet, og stilte seg stille et sted han ikke sto i veien mens han ventet på at jeg skulle komme med en vogn han kunne støtte seg til på veien ut.
Da jeg kom med vognen hørte jeg på lang avstand at han ble utskjelt av en ansatt i butikken, og at han fikk en krass beskjed om ikke å komme tilbake til den butikken før han var edru... ( han var absolutt ikke full, han hadde parkinsons)
Mannen syntes dette var flaut, og ville bare ut så fort som mulig, men jeg ba om å få snakke med butikksjefen fordi jeg reagerte på behandlingen denne mannen fikk av den ansatte.  Og unnskyldningen mannen fikk?  Den ansatte var stresset på grunn av jula...

Anonymkode: d2757...a38

Fy søren ! At de ikke kan tenke en klar tanke at selv om en er ustø så er det ikke alltid alkoholen som er skylden. Den butikken hadde jeg ikke latt min forelder med samme sykdom besøke igjen. Og jeg hadde sendt en klage til sjefen.

Anonymkode: 95036...308

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MarianneE skrev (16 timer siden):

Det er liksom ikke mulig å komme med et innlegg om å være litt allright med oss som jobber i butikk uten at en eller annen skal dra til med en historie om motsatt forhold. Sukk...

I går ble jeg skjelt ut av samme kunde to ganger. Først fordi hun hadde kjøpt en genser tidligere som nuppet (men hun ville beholde genseren allikevel) og så fordi en bluse ikke var på salg men hengt feil. 

:sukk:

Du poengterte i grunn bare det jeg mente med det svaret der ja !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke å høre at det går begge veier ? Veldig merkelig ! Hvordan. Skal man være høflig mot ansatte som ikke sier hei? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer du siterer har helt rett. Det går begge veier. Slutt å være hårsår. Det er mange spesielle personligheter som jobber bak kassa. Det skader ingen å bli påminnet om det, begge veier.

Anonymkode: 54b3b...e97

Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det kan være en person har sosial angst f.eks. og så tipper lasset når man er ute å handler , og man blir stresset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...