Gå til innhold

Forhold med 15 års aldersforskjell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette er dessverre helt vanlig. Middelaldrende kvinner forventer å få snakke stygt og nedlatende til menn og unge kvinner, og når noen kritiserer dem for det så er det «stygt og nedlatende». Det er en slags umodenhet at man skal få si hva man vil selv, men tar enhver kritikk som et personlig angrep.

Så lenge TS ikke skal date noen av disse sinte damene så tror jeg at det går helt greit med henne, jeg.

Anonymkode: 96bc0...2a5

Ingen her har sagt noe stygt om unge kvinner. Noen nevnte daddy issues, som selvfølgelig kan høres krast ut, men det er jo en av de vanligste årsakene til at unge kvinner i det hele tatt vurderer å inngå forhold med mye eldre menn. Det bunner i traumer og negative opplevelser fra barndommen, som man typisk ikke blir obs på før senere i livet, så nei, vi kritiserer ikke TS, bare menn som velger å utnytte unge mennesker med ubearbeidede vonde opplevelser. 

Anonymkode: 42f65...bca

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen her har sagt noe stygt om unge kvinner. Noen nevnte daddy issues, som selvfølgelig kan høres krast ut,

«Daddy issues» brukes for å trykke ned unge, voksne kvinners valg. Uten innsikt i den konkrete situasjonen så er det stygt.

Sitat

men det er jo en av de vanligste årsakene til at unge kvinner i det hele tatt vurderer å inngå forhold med mye eldre menn.

Kilde?

Sitat

Det bunner i traumer og negative opplevelser fra barndommen, som man typisk ikke blir obs på før senere i livet, så nei, vi kritiserer ikke TS, bare menn som velger å utnytte unge mennesker med ubearbeidede vonde opplevelser. 

Dette er jo helt latterlig. Å kritisere alle par med stor alderforskjell fordi noen eldre menn utnytter kvinner med «ubearbeidede vonde opplevelser»??

Kanskje det er disse sinte damene som har ubearbeidede vonde opplevelser og projiserer sine problemer på alle andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Litt rart at dere på den ene siden kjenner hverandre godt nok til at du er skråsikker på hva slags personlighet og livssyn hun har, men hun vet ikke at du eier en gård. Slike ting som alle fasettene av personlighet og livssyn er noe som det tar år å få ordentlig taket på. Det er jo enkelte som skiller seg pga slike ting og i noen tilfeller så vet man ikke hva som bor i partneren før man for eksempel har opplevd dødsfall i nærmeste familie eller prøvd å oppdra barn sammen. Man vet som regel hva slags eiendommer en annen har før man vet hvordan han oppfører seg i krisesituasjoner.

Uansett er det opplagte svaret på framgangsmåten at du lar det være opp til henne. Fryktelig mange unge kvinner er bare generelt hyggelige og så misoppfatter menn dette. Når dere attpåtil omgås gjennom jobb så er det viktig for hennes del at hun slipper å avvise deg i tilfelle hun er redd for at du blir ubehagelig og så vet hun at hun må forholde seg til deg uansett framover. Du som 45-åring har mye bedre forutsetninger for å håndtere en pinlig situasjon i arbeidssammenheng og sannsynligvis står du tryggere i denne bransjen også i og med at du har opparbeidet deg nettverk over lengre tid.

Takk for tilbakemeldingene.  Jeg har ikke misoppfattet noe, og vi kommer bare veldig godt overens.  Begynner jeg å fortelle om alle ting vi har til felles, tenker jeg det kan tolkes av henne at jeg er interessert. 

Jeg skal fortsette å kun være hyggelig, og vi vil nok komme godt overens også i fremtiden.  🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 17.01):

Jeg er den første han har datet denne aldersforskjellen. Det startet med veldig god kjemi på jobb og like interesser. Etter ca et år ba han meg på date som utviklet seg videre til forhold. Du tror ikke det finnes unntak?

Anonymkode: 2d8ac...ede

Jeg vet det finnes unntak. Veninna mi er sammen med en som er 22 år eldre og har vært sammen i mange år, man merker ikke aldersforskjellen på de i det daglige, foruten at han har voksne barn og de to har små barn sammen. Er man sikker på at det er den rette så hvorfor ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: a5c8f...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine farfar var 16år eldre enn farmor. De møttes da hun var tjue, og giftet seg et år senere. 

De var ekstremt lykkelige og fikk femti gode år sammen. 

Deretter hadde min farmor en relativt lang enketilværelse (tjue år), hvor hun lengtet etter å få møte igjen sin mann. 

Hadde hun funnet seg en eldre partner hadde hun kanskje fått hatt ham lenger, men femti lykkelige år er heller ikke verst! 

Så lenge man blir enige om barn eller ikke-barn, så tenker jeg alder ikke nødvendigvis spiller så stor rolle. Man må ta noen sjanser i livet. 

(Alle min familie er forøvrig sammen med sin første kjæreste, så jeg har definitivt trua på å møte folk i tenåra)

Anonymkode: f0927...048

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine farfar var 16år eldre enn farmor. De møttes da hun var tjue, og giftet seg et år senere. 

Deretter hadde min farmor en relativt lang enketilværelse (tjue år), hvor hun lengtet etter å få møte igjen sin mann. 

Hadde hun funnet seg en eldre partner hadde hun kanskje fått hatt ham lenger, men femti lykkelige år er heller ikke verst! 

Så lenge man blir enige om barn eller ikke-barn, så tenker jeg alder ikke nødvendigvis spiller så stor rolle. Man må ta noen sjanser i livet. 

(Alle min familie er forøvrig sammen med sin første kjæreste, så jeg har definitivt trua på å møte folk i tenåra)

Det var annerledes med den generasjonen, føler jeg. Ofte så var kvinnen hjemme, eller jobbet lite. Og alderdommen ble tilbragt hjemme, med faste rutiner, i huset man alltid hadde bodd i. Husker jeg tenkte det om begge sett besteforeldre - hvorfor er de bare hjemme, når de har all frihet til å oppleve ting, og verden. 

Nå er det mye større kontraster mellom disse livsfasene. Arbeidslivet krever mye, av begge. Og pensjonstilværelsen er noe man vil utnytte seg av. Flytte i en lettstelt leilighet. Reise mye, ofte også en leilighet i utlandet. Gå i fjellet, skiturer. 

Aldersforskjell var derfor en fullstendig dealbreaker for meg da jeg datet. 

Anonymkode: b9b1c...bad

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min far er eldre enn min mor. Og min mor døde i 50-årene, og pappa ble enkemann. Man vet ikke hvordan livet vil bli. Man kan planlegge for alderdom og strategi og så kommer sykdom eller ulykke og ødelegger alle planer.

Jeg tror på å finne noen som er bra for deg i dag. Noen som gjør livet fint, noen du savner når han/hun er borte. Kanskje får dere 5 år sammen, kanskje 50.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min far er eldre enn min mor. Og min mor døde i 50-årene, og pappa ble enkemann. Man vet ikke hvordan livet vil bli. Man kan planlegge for alderdom og strategi og så kommer sykdom eller ulykke og ødelegger alle planer.

Jeg tror på å finne noen som er bra for deg i dag. Noen som gjør livet fint, noen du savner når han/hun er borte. Kanskje får dere 5 år sammen, kanskje 50.

Det blir som å si at man ikke trenger ta utdannelse, for enkelte dør i 20-årene. 

Eller at det ikke er vits i å spare til pensjon. 

Man tar jo høyde for det som mest sannsynlig skjer i dette livet, og de fleste lever til godt inn i pensjonsalder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk skrev (22 timer siden):

Håper det er greit at jeg kommer med et spørsmål relatert til emnet.

Jeg er en mann på 45 som har møtt en kvinne på 22 i jobbsammenheng.  Hun har en fantastisk personlighet, og vi har likt syn på livet.  Jeg har ikke fortalt henne at jeg eier en gård, men tror at det er et liv hun kunne tenkt seg.

Bør jeg bare trekke meg unna, og forsøke å få henne ut av tankene på grunn av den store aldersforskjellen, eller skal jeg være åpen, og se hva som skjer?  Jeg ønsker bare at hun skal ha et bra liv, og gjøre det som er best for henne.  

Når jeg var 20 år så var det verste jeg visste middelaldrende menn som trodde jeg var interessert i dem bare fordi jeg var overfladisk hyggelig. 

Anonymkode: fe2a9...0f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingen her har sagt noe stygt om unge kvinner. Noen nevnte daddy issues, som selvfølgelig kan høres krast ut, men det er jo en av de vanligste årsakene til at unge kvinner i det hele tatt vurderer å inngå forhold med mye eldre menn. Det bunner i traumer og negative opplevelser fra barndommen, som man typisk ikke blir obs på før senere i livet, så nei, vi kritiserer ikke TS, bare menn som velger å utnytte unge mennesker med ubearbeidede vonde opplevelser. 

Jepp. 👏 Men om man sier noe som kvinne så blir bare menn sure, sinte og frustrerte. Vi blir kalt bitre, sure, jævlige. Ingen har vært nedlatende, stygge eller frekke i denne tråden, men så har du menn som skal komme inn og håne noen fordi en er kvinne. Det som de ikke sier er at vi har alle vært 20 år en gang og har opplevd hvordan menn kan være når man er i den alderen. Det skal vi selvfølgelig ikke snakke om.. fordi at da kan menn oppleve at yngre kvinner er litt mer på vakt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det blir som å si at man ikke trenger ta utdannelse, for enkelte dør i 20-årene. 

Eller at det ikke er vits i å spare til pensjon. 

Man tar jo høyde for det som mest sannsynlig skjer i dette livet, og de fleste lever til godt inn i pensjonsalder. 

Min mormor brukte 50-årene, 60-årene, 70-årene og 80-årene til å ta vare på min langt eldre morfar. Man får ikke hjemmesykepleier eller hjelp når man har folk å støtte seg på. Skulle gjerne likt å se «ja, men jeg skal ikke være sykepleieren hans» stå og se på ektemannen ikke klare å ta vare på seg selv, samtidig som man ikke får hjelp av staten. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 6.34):

Dette er grunnen til at jeg ikke orker å date. Kvaliteten på dagens norske (legg merke til at jeg skrev norske og ikke alle menn) menn er skremmende lav og sånne stygge ting, sånne stygge som dette er veldig vanlig. Menn snakker nedlatende, stygt, arrogant fordi at i deres øyne så er du bare kvinne og de er mann, så de har lov, mener de har rett og krav på å snakke stygt til deg. Dette er helt vanlig TS og noe som menn mener at de har rett til. Du må hele veien bevise din plass som kvinne, blant menn, fordi de tenker automatisk stygt om deg fordi du har kvinnelig kjønnsorganer. Skal du date i dagens samfunn burde du se utenfor landgrensene. 

Vet ikke hvilke miljø du har frekventert, men dette høres helt tøvete ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min mormor brukte 50-årene, 60-årene, 70-årene og 80-årene til å ta vare på min langt eldre morfar. Man får ikke hjemmesykepleier eller hjelp når man har folk å støtte seg på. Skulle gjerne likt å se «ja, men jeg skal ikke være sykepleieren hans» stå og se på ektemannen ikke klare å ta vare på seg selv, samtidig som man ikke får hjelp av staten. 

Man sparer staten for masse penger med å ha en eldre partner. Men jeg er usikker på i hvilken grad kjønn spiller inn. De har målt at kommunen forventer mer innsats fra døtre enn sønner. Jeg lurer på om det fungerer slik med ektefeller også eller om de er like rask til å forvente at en yngre ektemann pleier den demente kona.

https://www.forskning.no/partner-nova-aldring/dotre-ma-regne-med-mindre-hjelp-fra-det-offentlige/531926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når jeg var 20 år så var det verste jeg visste middelaldrende menn som trodde jeg var interessert i dem bare fordi jeg var overfladisk hyggelig. 

Trist at du hadde mange negative opplevelser med middelaldrende menn da du var 20 år.   Det er ikke noe jeg ønsker å utsette yngre kvinner for.

Det kan være vanskelig å se på seg selv som en gammel, ekkel gubbe, selv om andre gjør det.  Og treffer man en kvinne med lik personlighet, og mye til felles, er det enda vanskeligere.  Det er ikke slik at det kryr av kvinner med spesielle interesser, og et noe alternativt syn på livet.  

Men som sagt kommer jeg bare til å være normalt hyggelig mot henne fremover, slik jeg alltid har vært.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...