Leo Skrevet i går, 15:31 #21 Del Skrevet i går, 15:31 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uføre med minsteytelse er fritatt å betale egenandel på blå resept. Det gjelder ganske mange. Anonymkode: 2b77a...ed4 Beklager. Jeg leste feil så det du skriver stemmer! Men at man er uføretrygdet gir altså i seg selv ikke automatisk fritak for egenandel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:35 #22 Del Skrevet i går, 15:35 Leo skrev (2 minutter siden): Beklager. Jeg leste feil så det du skriver stemmer! Men at man er uføretrygdet gir altså i seg selv ikke automatisk fritak for egenandel. Det er fordi man kan tjene veldig forskjellig på ufør. Noen av de som får mest utbeltat på ufør får ca 15000 mer per måned enn minstepensjonister så de har da virkelig ingen ting å klage på og har råd å betale som alle andre. Anonymkode: 68401...df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet i går, 15:41 #23 Del Skrevet i går, 15:41 Sitronpai skrev (29 minutter siden): I utgangspunktet betaler man egenandel som er på 50% av prisen, men maksimalt 520kr. Barn under 16 år, uføre og minstepensjonister har fritak fra å betale egenandel. Hvis man allerede har betalt årets egenandelstak i 2024 har man frikort ut året og betaler ikke egenandel for medisiner som skal brukes dette året. Vi uføre betaler like mye egenandel som dere som jobber. Vi får ingenting gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:41 #24 Del Skrevet i går, 15:41 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er fordi man kan tjene veldig forskjellig på ufør. Noen av de som får mest utbeltat på ufør får ca 15000 mer per måned enn minstepensjonister så de har da virkelig ingen ting å klage på og har råd å betale som alle andre. Anonymkode: 68401...df5 Det er ingen av de som har klaget her heller. Det er folk som spør hvor dette står, fordi det er en godt bevart hemmelighet, det som ble påstått. Nå viser det seg at det gjelder kun de med minsteytelsen uføretrygd, og ikke alle sammen. Det blir jo noe helt annet. Og jeg synes de stakkarene som sliter seg frem her i livet på minsteufør absolutt fortjener gratis medisiner. De har det ikke lett. Anonymkode: 838bc...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet i går, 15:43 #25 Del Skrevet i går, 15:43 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er fordi man kan tjene veldig forskjellig på ufør. Noen av de som får mest utbeltat på ufør får ca 15000 mer per måned enn minstepensjonister så de har da virkelig ingen ting å klage på og har råd å betale som alle andre. Anonymkode: 68401...df5 Hvor har jeg gitt uttrykk for at jeg klager eller er misfornøyd med ordningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:43 #26 Del Skrevet i går, 15:43 Lille39 skrev (2 minutter siden): Vi uføre betaler like mye egenandel som dere som jobber. Vi får ingenting gratis. Bortsett fra trygda da. Anonymkode: 66ad9...5d6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:46 #27 Del Skrevet i går, 15:46 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei, Er alle resepter man får på blåresept gratis? Anonymkode: fd98e...7fc Om du er minstepensjonist, eller dette gjelder barn så er de gratis. Voksne, med inntekt over minstepensjon betaler egenandel etter fastsatte regler. Maks kr 520 pr. resept. Har du fått H resept, så betaler du ingenting. H resept er noe noen få sykehusleger som har lov å skrive ut på et forhåndsbestemt legemiddel/legemiddel gruppe og til pasienter med alvorlige sykdommer. Anonymkode: f9c3e...427 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:46 #28 Del Skrevet i går, 15:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortsett fra trygda da. Anonymkode: 66ad9...5d6 Den er ikke nødvendigvis gratis. Det er en rettighet man har opparbeidet seg tidligere i arbeidslivet, som skattebetaler kanskje gjennom mange år. Akkurat som du betaler for en slags uføreforsikring gjennom skatteseddelen din, så har svært mange uføre gjort det også i sine arbeidsføre år. Anonymkode: 838bc...2d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:58 #29 Del Skrevet i går, 15:58 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bortsett fra trygda da. Anonymkode: 66ad9...5d6 Betaler vel med nedsatt helse og for meg og mange andre føler det som straff å ikke kunne fungere bl.a i arbeidslivet. Anonymkode: 0ed10...704 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:23 #30 Del Skrevet i går, 16:23 Lille39 skrev (42 minutter siden): Vi uføre betaler like mye egenandel som dere som jobber. Vi får ingenting gratis. Dersom vi har minstesats får vi null egenandel, så det er jo gratis. Vi får også honnørkort, så vi har rabatt på diverse. Anonymkode: 2b77a...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:45 #31 Del Skrevet i går, 17:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det stemmer. min samboer har minstesats og betaler ikke egenandel på blå resept. her står det også svart på hvitt for de som lurer. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler Anonymkode: cf1ed...f5d Skjer det automatisk eller må man be om det? mamma har minstesats men får ikke medisinene på blåresept gratis. Hun må betale egenandel slik som alle andre Anonymkode: e77c2...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gogglebox Skrevet i går, 18:11 #32 Del Skrevet i går, 18:11 Om man bor i Oslo kan man søke om dette https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/sosiale-tjenester/kommunalt-frikort-for-nodvendige-helsetjenester/ Tror det kommer an på kommunen. @Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 18:16 #33 Del Skrevet i går, 18:16 Gogglebox skrev (3 minutter siden): Om man bor i Oslo kan man søke om dette https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/sosiale-tjenester/kommunalt-frikort-for-nodvendige-helsetjenester/ Tror det kommer an på kommunen. @Million Ok, det gjelder ikke meg da. Jeg har pr i dag ikke behov for "nødvendige helsetjenester", og ikke har jeg minsteytelse uføretrygd heller, som det ble dokumentert ovenfor her var nødvendig for å få gratis blåreseptmedisiner. Jaja. Jeg lever fint med det. Men jeg er glad for å ha lært noe nytt i dag, at de på minsteytelse ufør kan få gratis medisiner. De trenger det og fortjener det, så hardt liv som de ofte har med så lav inntekt og sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet i går, 18:37 #34 Del Skrevet i går, 18:37 Jeg fikk frikort på våren en gang. Det pleier å være flere årlige innkallinger til spesialister på vinter og vår, og fastlegen er jeg jevnlig hos. Dette pluss ny forsyning med medisiner, så går det fort mot frikort. Jeg har både hvite og blå resepter, så jeg synes det går mye penger. Hvis man også må innom tannlegen så blir det enda verre. Jeg har ikke unormalt høye helseutgifter, men skjønner godt at mange sliter med slike utgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronpai Skrevet i går, 18:51 #35 Del Skrevet i går, 18:51 Lille39 skrev (3 timer siden): Vi uføre betaler like mye egenandel som dere som jobber. Vi får ingenting gratis. Sorry. . Glemte å skrive "uføre med minsteytelse" for de betaler faktisk ikke egenandel og får derfor faktisk noe gratis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronpai Skrevet i går, 18:55 #36 Del Skrevet i går, 18:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjer det automatisk eller må man be om det? mamma har minstesats men får ikke medisinene på blåresept gratis. Hun må betale egenandel slik som alle andre Anonymkode: e77c2...27b Som hovedregel skjer det automatisk. Men man kan ikke ha noen som helst tillegger på pensjonen/trygda (f. Eks. Enketillegg el. l) Da må man betale egenandel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronpai Skrevet i går, 19:00 #37 Del Skrevet i går, 19:00 Million skrev (3 timer siden): Hvor har du lest at uføretrygdede ikke må betale egenandel? Jeg betaler egenandel hver bidige gang jeg kjøper noe på blå resept, og har aldri hørt noe som helst om at vi skulle være fritatt for det. Setter pris på en link fra pålitelig kilde om du har. Uføre med minsteytelse er fritatt. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 19:03 #38 Del Skrevet i går, 19:03 Sitronpai skrev (Akkurat nå): Uføre med minsteytelse er fritatt. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler Ja, det ble fastslått litt lenger opp i tråden. Men det er viktig å få med når man påstår at "uføre får gratis medisiner". For det er bare en liten andel som er på minsteytelse, og det gjelder slett ikke alle uføretrygdede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet i går, 19:21 #39 Del Skrevet i går, 19:21 Sitronpai skrev (29 minutter siden): Sorry. . Glemte å skrive "uføre med minsteytelse" for de betaler faktisk ikke egenandel og får derfor faktisk noe gratis. Ja da blir det annerledes tenker jeg ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet i går, 21:31 #40 Del Skrevet i går, 21:31 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, Er alle resepter man får på blåresept gratis? Anonymkode: fd98e...7fc Nei, du må betale fram til du oppnår frikort. Deretter gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå