Gå til innhold

Er alle tabletter på blåresept gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (12 timer siden):

Nei, du må betale fram til du oppnår frikort. Deretter gratis.

..med en haug av unntak.

Anonymkode: 2b77a...ed4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (På 18.12.2024 den 16.12):

Hvor har du lest at uføretrygdede ikke må betale egenandel? Jeg betaler egenandel hver bidige gang jeg kjøper noe på blå resept, og har aldri hørt noe som helst om at vi skulle være fritatt for det. Setter pris på en link fra pålitelig kilde om du har.

de som har minsteytelse på uføretrygd har fritak og det er de hatt i «alle»år

Leo skrev (På 18.12.2024 den 16.21):

Det blir egentlig feil å si at de får det fordi de er uføre, men det gjelder personer som mottar supplerende stønad og/eller har yrkesskade 

https://www.apotek1.no/resepter-og-refusjon/blaa-resept-og-egenandeler

Nei det blir ikke feil og si da de som har minsteytelse på uføretrygd er fritatt fra egenandeler på blå resept.

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler

• Uføretrygdede med minsteytelse er fritatt fra å betale egenandel på blå resept. Minsteytelse for uføretrygd er 2,28 ganger grunnbeløpet for gifte/samboende, men likevel 2,33 ganger grunnbeløpet når det mottas uføretrygd som er en omregnet uførepensjon. For enslige er minste årlige ytelse 2,48 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder også for uføretrygdede der vedkommende før 2015 var minstepensjonist, og det ikke har skjedd andre endringer i ytelsen enn at den fra 2015 er omregnet til uføretrygd.

Anonymkode: d2582...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

de som har minsteytelse på uføretrygd har fritak og det er de hatt i «alle»år

Nei det blir ikke feil og si da de som har minsteytelse på uføretrygd er fritatt fra egenandeler på blå resept.

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler

• Uføretrygdede med minsteytelse er fritatt fra å betale egenandel på blå resept. Minsteytelse for uføretrygd er 2,28 ganger grunnbeløpet for gifte/samboende, men likevel 2,33 ganger grunnbeløpet når det mottas uføretrygd som er en omregnet uførepensjon. For enslige er minste årlige ytelse 2,48 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder også for uføretrygdede der vedkommende før 2015 var minstepensjonist, og det ikke har skjedd andre endringer i ytelsen enn at den fra 2015 er omregnet til uføretrygd.

Anonymkode: d2582...37b

Det du skriver er allerede opplyst om tidligere i tråden, og jeg har allerede takket for svaret og for at jeg fikk lære noe nytt :)  Og som jeg skrev da, det er supert at uføre på minsteytelse faktisk kan få medisiner på blåresept gratis. De fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (På 18.12.2024 den 16.22):

Uføre har ikke fritak for å betale egenandel, så du kan ta det helt med ro. 

Det er feil. Jeg er uføretrygdet og har minstesats. Jeg slipper å betale egenandel på medisiner på blå resept, men unntak av en eller to medisiner. 

Anonymkode: 7cfd4...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 16.43):

Bortsett fra trygda da. 

Anonymkode: 66ad9...5d6

Vel vi kan bytte liv. Ditt liv uten smerter hadde vært deilig. Og ikke snakk om søvn. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...