AnonymBruker Skrevet i går, 13:31 #1 Del Skrevet i går, 13:31 Jeg har vært innlagt på sykehuset å fått store doser prednisolon (kortison). Jeg har dessverre brukt dette mye mer enn anbefalt det siste året pga sykdom. Etter 3 dager på sykehuset kuttet de kortisolen sendte meg hjem med streng beskjed om kun hvile. Uten nedtrapping som man bør. Jeg får ikke sove nå, kroppen er urolig, jeg vrir og vrir meg mange timer. Siste 2 ukene har jeg også i tillegg brukt mye innsovningsmedisiner, dette er en veldig Ond sirkel. Søvn er også ekstremt viktig for bedring av sykdommen min. Sykehuset mener jeg bare skal ta medisiner for å sove på, men vet av erfaring at dette vil ødelegge min søvn og ikke minst det er avhengig skapende. Hvordan få ro og få tilbake god søvn hygiene igjen. Jeg legger meg til normal tid, står opp riktig tid. Jeg er veldig inaktiv siden jeg er syk og får ikke lov til å så mye. Noen med litt erfaring med søvn og medisiner? Hvordan komme seg ut av denne sirkelen igjen? Og selv om legene sier at det er bare å bruke medisiner så er det skummelt med slike medisiner man bli avhengig av. Jeg har veldig respekt for det, så jeg vil helst ikke. Anonymkode: 425e9...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Hvis du ikke tar sovemedisiner hver dag i denne perioden til du får det bedre etter prednisolonen, men i stedet hver andre eller tredje dag, tror du at du vil få så negative effekter av det da? Anonymkode: 48261...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du ikke tar sovemedisiner hver dag i denne perioden til du får det bedre etter prednisolonen, men i stedet hver andre eller tredje dag, tror du at du vil få så negative effekter av det da? Anonymkode: 48261...a1e Jeg vet ikke, veldig redd for avhengighet. Likevel null søvn gjør sykdommen verre. Anonymkode: 425e9...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Prøv PEA (kjøpes på sunkost) eller melatonin. Jeg har brukt pea lenge men fikk tips på apoteket om at melatonin virket best hvis man tok en langtidsvirkende først og så en korttids etterpå og ja, det fungerer. Anonymkode: 65452...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke, veldig redd for avhengighet. Likevel null søvn gjør sykdommen verre. Anonymkode: 425e9...d18 Det finnes sovemedisin som ikke er vanedannende, så kan du heller ta vanedannende innsovnngsmedisiner innimellom uten å bli avhengig. Snakk med legen din. Anonymkode: 50714...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet ikke, veldig redd for avhengighet. Likevel null søvn gjør sykdommen verre. Anonymkode: 425e9...d18 Det er jo det med fare for avhengighet jeg tenker at du løser hvis du bruker det hver andre eller tredje natt i stedet for daglig. Da vil du ikke bygge opp toleranse og ikke få behov for høyere og høyere dose. Jeg ville nok gått for det. Da får du i alle fall sove litt mer og det vil vel hjelpe på. Du skal ikke gå på dette resten av livet. Det er et hjelpemiddel mens du avvennes fra prednisolonen, ikke sant? Det er snakk om noen uker kanskje? Anonymkode: 48261...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Trodde det var vanlig å først prøve melatonin, hvis ikke det hjelper alimemzaine.. hvis ikke det hjelper kombinere de to.. evt sovemedisiner kun til sporadisk / sjeldent bruk. Anonymkode: ba999...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Snakk med legen din å få en medisin-plan. noen ganger trenger man sovemedisiner, men det bør vel være en intensjon om å trappe ned/ kun bruke de svært sjeldent, og heller introdusere f eks alimemzaine og melatonin.. Anonymkode: ba999...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Jeg bruker melatonin fast, det har jeg på resept. Har null virkning nå, vurdert å trappe opp. Får ikke tak i fastlegen nå, har time i romjulen. Det er sykehuslegen som mener det er bare å bruke sovemedisin, men fastlegen min vet jeg er restriktiv på dette, og det er jo en god ting. Hva er almemzaine? pulsen min i hvile ligger på 100/110, og kjenner kroppen jobber. Tok ikke sovemedisin til igår og var veldig dårlig i går. Tok i natt og jeg har er en del bedre. Så søvn er viktig for tilfrisking, samtidig skummelt om jeg blir avhengig og mer og mer tolerant. Anonymkode: 425e9...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå