AnonymBruker Skrevet i går, 12:59 #1 Del Skrevet i går, 12:59 Dere som ofte er på hundeutstillinger : Hvilke hunderaser med lang pels er IKKE på ett børstebord på utstillinger? Altså vises som den er. Og ikke nystrigla før ringen. Og der ikke handlern går med en børste for å børste hunden inni ringen. Og som heller ikke blir føna rett før ringen. Anonymkode: a70f7...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #2 Del Skrevet i går, 13:04 På Brukshund-utstillinger? 😅 Jeg har en brukshund som ofte er på utstilling. Det er ingen som føner før, eller børster i ringen (tror ikke børsting i ringen hadde vært lov. ). Det finnes en egen showtype i rasen med lengre hår, og aldri sett at de gjør det i ringen. Anonymkode: 244b4...a0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:15 #3 Del Skrevet i går, 13:15 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På Brukshund-utstillinger? 😅 Jeg har en brukshund som ofte er på utstilling. Det er ingen som føner før, eller børster i ringen (tror ikke børsting i ringen hadde vært lov. ). Det finnes en egen showtype i rasen med lengre hår, og aldri sett at de gjør det i ringen. Anonymkode: 244b4...a0b Hvilke raser er det da? Gjerne nevne brukshunder med lang pels også. Anonymkode: a70f7...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet i går, 14:05 #4 Del Skrevet i går, 14:05 Jeg vet ikke om noen som tar med seg hund på utstilling uten å sørge for at pelsen er ren og velstelt fordi pelsen er en del av bedømmelsen, så "nystrigla" er nok de fleste. Det som utgjør forskjellen er hvor mye arbeid det krever å få til det. Jeg har en langhåret standard dachs og rundt den ringen er det lite "i siste liten" pelsstell. Er det ute ruller hundene seg ofte i gresset og da må man børste vekk det verste før de skal i ringen, men det er stort sett det. Når det gjelder bord, så bedømmes de fleste mindre raser på bord, så det å sette opp hunden på bordet (Eller på toppen av utstillingsvogna) brukes ofte som en del av "oppvarmingen" uten at det nødvendigvis innebærer at det er nødvendig for pelsen sin del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet i går, 14:11 #5 Del Skrevet i går, 14:11 Virker dessverre som at det er mye juks av ulik grad på utstillinger. Man skal bare vinne eller få en bra bedømmelse, og så kommer den reelle kvaliteten i andre rekke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet i går, 14:15 #6 Del Skrevet i går, 14:15 norw skrev (4 minutter siden): Virker dessverre som at det er mye juks av ulik grad på utstillinger. Man skal bare vinne eller få en bra bedømmelse, og så kommer den reelle kvaliteten i andre rekke. Hva slags juks tenker du på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Lapphunder feks. De børstes jo, men de dilles og dalles ikke med. Ellers skal vel alle langhåra hunder må børstes før utstilling, de skal tross alt vise seg fra sin aller beste side. Man kommer ikke på utstilling med en ustelt hund. Anonymkode: 4fbf8...fe8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden Aller fleste med pels-hunder børster over de samme morgen som utstillingen er. Man melder jo på utstilling for å få best mulig premiering. Da ønsker man vise hunden fra sin beste side. Alle hunder SER best ut nybørstet. men tja. Minst mulig? Tervuren eller grownendael? Bør børste over manken på de også. Men ikke en stor jobb akkurat. hvorfor ønsker du deg pels-hund og ønsker å stille den ut uten å børste hunden? Det er jo veldig rart mtp hvor dyrt det er å stille hund. Anonymkode: 8bc4c...890 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Leo skrev (11 timer siden): Hva slags juks tenker du på? Det er nok ulike sprayer for eksempel, manipulering, unaturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden Ingen store hunder er jo på bord? Men de aller fleste klippes noen uker før, avhengig av type pels, bades de noen dager før eller samme dag, og strigles uansett før de entrer ringen. De aller færreste raser trenger "hårspray", det har jeg bare sett på små dille-hunder... Selv korthårede brukshunder børstes over og dras over med pusseskinn før de entrer ringen, så en rase som kommer rett fra søk i skogen og inn i ringen finnes dessverre ikke. Anonymkode: 0d72e...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden Jeg tenkte på bord som trimmebord. Ser flere slå opp trimmebord og har med det inn i hallen. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke klarer å ta med meg så mye inn. Og jeg har ikke helse nok til å gå flere ganger inn og ut pga. angst. Anonymkode: a70f7...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tenkte på bord som trimmebord. Ser flere slå opp trimmebord og har med det inn i hallen. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke klarer å ta med meg så mye inn. Og jeg har ikke helse nok til å gå flere ganger inn og ut pga. angst. Anonymkode: a70f7...a2a Det brukes stort sett til små pelsdotter med fluffy pels. Skaff en rase som er egnet til å brukes, og kan gå og puste selv, så slipper du det bordet. Som regel må du opp i mellomstor rase før dommeren gidder å bøye seg ned til hunden. Men på utstilling er det ofte greit å ha med eget bur hunden kan slappe av i, stol til deg selv, og en sekk med div utstyr, uavhengig av rase. Og alle børstes over før de entrer ringen uansett. Anonymkode: 0d72e...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenkte på bord som trimmebord. Ser flere slå opp trimmebord og har med det inn i hallen. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke klarer å ta med meg så mye inn. Og jeg har ikke helse nok til å gå flere ganger inn og ut pga. angst. Anonymkode: a70f7...a2a Løsningen på det problemet er oppfunnet og heter hundevogn eller stroller. De fleste har en plate som monteres på toppen hvor man stropper det man skal ha med seg under transport fra parkeringsplassen til hallen(e)/utstillingsplassen. Når man har "lesset av" stol, kaffetermos, ekstra klær og alt annet man kan tenkes å få bruk for en dag ved ringen brukes denne platen/toppen som bord. Samtidig har man et sted hvor hunden kan slappe av mellom slagene. Ser helt sprøtt ut, men vogna er en livredder vil jeg si. Særlig på store utstillinger hvor det kan være ganske store avstander. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det brukes stort sett til små pelsdotter med fluffy pels. Skaff en rase som er egnet til å brukes, og kan gå og puste selv, så slipper du det bordet. Som regel må du opp i mellomstor rase før dommeren gidder å bøye seg ned til hunden. Men på utstilling er det ofte greit å ha med eget bur hunden kan slappe av i, stol til deg selv, og en sekk med div utstyr, uavhengig av rase. Og alle børstes over før de entrer ringen uansett. Anonymkode: 0d72e...c2e Bord brukes på overraskende mange hunderaser. Også på raser som absolutt kan gå og puste selv som f.eks. whippet. Det er også ofte praktisk fordi man får et helt annet overblikk over en liten/middelsstor hund når man har den på et bord både ved pelsstell og bedømming. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden norw skrev (7 timer siden): Det er nok ulike sprayer for eksempel, manipulering, unaturlig. På selve utstillingen er det ikke tillatt å tilføre pelsen noe annet enn vann og det håndheves ganske strengt. Ellers sier reglene, som gjelder alle raser, at "Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse som har fått tilført/påført farge, kritt, hårspray, snutesverte e.l. i den hensikt å endre pelsens eller hundens utseende, farge eller struktur". Blir det oppdaget at man likevel har gjort det så er det rett ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): men tja. Minst mulig? Tervuren eller grownendael? Bør børste over manken på de også. Men ikke en stor jobb akkurat Anonymkode: 8bc4c...890 De er riktignok ikke på bord, men det holder ikke å bare børste manken. Det er ganske mye jobb å børste dem så de får god pels, den har lett for å bli 'flat' og klumper/tover seg lett på enkelte plasser. Anonymkode: 61a56...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå