Gå til innhold

Tips til mat på bilferie

Hannabanna

Anbefalte innlegg

I vinterferien tar svigers med barna på tur og passer dem noen dager etter ferien også. Dette har gjort at min mann og jeg for første gang på mange år nå har en ganske lang ferie alene. Mannen har ønsket en bilferie i Norge lenge, men barna, spesielt da de var mindre hadde så lett for å bli kvalme i bilen at vi prøvde å unngå det. Så nå gleder han seg veldig til denne turen. Noe blir planlagt på forhånd og litt tar vi på sparket. Han er veldig glad i tur og naturen og vi har planlagt blandt annet overnatting på fyr og på ett par hytter i tilegg til i telt og i bilen.

Han tar ansvaret for det aller meste, men matansvaret er mitt. Jeg lager som regel mat fra bunnen av men har ett stort kjøkken med både plass og mye basisvarer. Ønsker å diske opp med god mat, men i å med begrensede oppbevaringsmuligheter og det at vi nå bare er to så står det rett å slett litt stille for meg i forhold til å planlegge god mat i 10 dager. Det skal også mange av dagene lages på stormkjøkken eller over bål. Er det noen som har dratt på tilsvarende tur og har noen tips om retter som enkle og samtidig smaker godt og uten at man trenger for mye utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en fantastisk tur dere planlegger 🥰

Jeg hadde nok tenkt på litt hyppig handling av ferske rådvarer, om dere ikke ønsker så mye ferdigmat. 

Til frokost hadde jeg tenkt havregrøt. Den kan du porsjonere ut hjemme, og tilsette alt du ønsker der. Både tørrmelk, tørt peanøttsmør (peanøttmel fungerer utmerket), frø og tørket frukt kan has i blandingen som bare tilsettes varmt vann og får stå, eller has i en gryte på storkjøkken, eller i ei hytte. Banan er jo alltid fin topping. 
Eggerøre kan lages på både bål og stormkjøkken, med grovt brød fra en lokal baker. Meierismør holder litt utenfor kjøleskap. 

Bakt potet er godt i glørne på bålet. Det samme er sånne pakker med ulikt i sølvfolie. Som speider tok vi å skjærte opp poteter i skiver, og hadde på ulike grønnsaker, og enten fisk eller kjøttdeig, samt krydder. Det tok kortere tid enn bakt potet. Litt smør gjør susen her også, om dere kan ha det. 

En kan lage det aller meste på stormkjøkken. Det er bare litt mer styr med kun en gryte om gangen. Jeg hadde nok heller stekt en kjøttbit av noe slag, sammen med litt grønt, også kjøpt enten ferdigbakte poteter (Meny har noen veldig gode saltbakte), bakt potet på bålet (det tar tid, men er nydelig), eller sånn form med småpoteter og/eller grønnsaker de har på fleste butikker og lagt i glørne på bålet. 

Enkle ting er jo skiver, wraps, Libabrød osv med ulike pålegg. Toro-gryter eller ferdigkjøpt frysetørket mat. Boksemat også. Det er helt fint på tur, men om dere vil ha «litt mer» så kan dere enten gjøre en del hjemme på forhånd, eller kjøpe ferske ingredienser ofte og få bedre råvarer. Middelveien er jo mer det jeg har nevnt over, med ferdig oppkuttede grønnsaker og ulike former, og mer enkle proteintyper, men dere koser dere sammen, og nyter naturen mens dere venter på deilig mat 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøtt lager seg jo nesten selv og trenger ikke mye annet. Pølser med bacon rundt, kylling med bacon rundt, biff, koteletter. Egg og bacon er jo et måltid i seg selv og utrolig lett å lage.

Anonymkode: c664f...81d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...