Gå til innhold

Den nye 23/6 regelen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg lurer på om det er noen som har noen tanker i rundt dette

jeg står midt oppi en prosess hvor jeg driver å tar påbygg som privatist, mangler nå norsk og historie som jeg skal ta våren 2025, og da har jeg fått studiekompetanse. Planen min var å ta påbygg, for så å deretter ta opp igjen 5 fag fra vg1 og vg2 for å søke med 23/5 regelen. 

men nå ser jeg at den skal endres til 23/6 og at de som allerede har studiekompetanse ikke får benytte den lengre da nye reglene trer i kraft. Jeg angrer nå på at jeg tok programfaget på påbygg nå i høst, fordi hadde jeg ikke tatt dette hadde jeg fortsatt kvalifisert til å bruke 23/6 regelen - og nå står jeg litt fast og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Studiet jeg har planlagt å prøve å komme inn på et profesjonsstudiet i psykologi, og dersom jeg ikke får bruke 23/5/23/6 regelen så kommer jeg meg aldri inn pga. dårlige karakterer i yrkesfagene og disse kan man jo ikke ta opp igjen som privatist. Er da eneste sjangsen min å komme inn å faktisk ta alle studiekompetansefagene som privatist og få et helt nytt vitnemål? Det vil jo koste mye penger og ta lang tid. 

Når de nye opptakskravene trer i gang - og 23/6 regelen gjelder. Vil det kanskje være en mulighet å fortsatt få lov til å søke med 23/6 regelen, selvom jeg har studiekompetanse, på grunnlag av endten: 

- at jeg allerede var i en prosess og hadde en plan allerede før forslagene til nye opptakskrav kom?

- eller på grunnlag av store livsutfordringer og dårlig helse på det tidspunktet jeg gikk vg1 og vg2, som førte til dårlige karakterer? 

Skjønner at ingen her kan vite dette med sikkerhet, men lurer på om noen har noen tanker i rundt dette, eller eventuelt råd?

Anonymkode: 25434...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, jeg lurer på om det er noen som har noen tanker i rundt dette

jeg står midt oppi en prosess hvor jeg driver å tar påbygg som privatist, mangler nå norsk og historie som jeg skal ta våren 2025, og da har jeg fått studiekompetanse. Planen min var å ta påbygg, for så å deretter ta opp igjen 5 fag fra vg1 og vg2 for å søke med 23/5 regelen. 

men nå ser jeg at den skal endres til 23/6 og at de som allerede har studiekompetanse ikke får benytte den lengre da nye reglene trer i kraft. Jeg angrer nå på at jeg tok programfaget på påbygg nå i høst, fordi hadde jeg ikke tatt dette hadde jeg fortsatt kvalifisert til å bruke 23/6 regelen - og nå står jeg litt fast og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Studiet jeg har planlagt å prøve å komme inn på et profesjonsstudiet i psykologi, og dersom jeg ikke får bruke 23/5/23/6 regelen så kommer jeg meg aldri inn pga. dårlige karakterer i yrkesfagene og disse kan man jo ikke ta opp igjen som privatist. Er da eneste sjangsen min å komme inn å faktisk ta alle studiekompetansefagene som privatist og få et helt nytt vitnemål? Det vil jo koste mye penger og ta lang tid. 

Når de nye opptakskravene trer i gang - og 23/6 regelen gjelder. Vil det kanskje være en mulighet å fortsatt få lov til å søke med 23/6 regelen, selvom jeg har studiekompetanse, på grunnlag av endten: 

- at jeg allerede var i en prosess og hadde en plan allerede før forslagene til nye opptakskrav kom?

- eller på grunnlag av store livsutfordringer og dårlig helse på det tidspunktet jeg gikk vg1 og vg2, som førte til dårlige karakterer? 

Skjønner at ingen her kan vite dette med sikkerhet, men lurer på om noen har noen tanker i rundt dette, eller eventuelt råd?

Eventuelt om noen vet om det er fastslått at 23/6 regelen ikke kan brukes av de med vitnemål, eller om det er noen mulighet for at det ikke trer i kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endringen er vel bare at man ikke trenger 5 års praksis lenger. Hvordan påvirker dette negativt 🧐

Anonymkode: 871aa...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du kan da ta opp yrkesfag som privatist? Vet om flere som har gjort det.

Anonymkode: 42560...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Endringen er vel bare at man ikke trenger 5 års praksis lenger. Hvordan påvirker dette negativt 🧐

Dette stemmer. Har du det 6 fagene og er 23 år kan du søke høyere utdanning. 

Anonymkode: 7bfe5...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Endringene gjelder at praksiskravet faller bort, og at regelen kun vil gjelde for de som ikke har studiespesialisering på andre måter, ettersom jeg har forstått det 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men du kan da ta opp yrkesfag som privatist? Vet om flere som har gjort det.

Anonymkode: 42560...5b6

Åå, hvordan fungerer det i de praktiske fagene? 
jeg tenker på at man kan jo ikke akkurat øve seg hjemme på alle disse tingene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere eventuelt kilde for denne informasjonen? Jeg ble usikker nå når jeg så deres kommentarer, haha, men mente på at jeg hadde lest tidligere at den faller bort for de som allerede har studiekompetanse, kan hende jeg tar feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utvalget har foreslått at 23/6-regelen er forbeholdt de som ikke har studiekompetanse fra før av, så det vil være en endring i denne kvoten. Det er ikke planlagt innført før i 2027. Jeg er ikke sikker på hva som faktisk kommer til å bli innført av nye regler av det utvalget har foreslått. Når hadde du planer om å søke opptak? 

Det at du allerede var i en prosess er ikke noe de kan hensynta. I så fall er dette et argument flere benytte seg av, som igjen vil føre til mye merarbeid for opptakskontorene. Utvalgets rapport kom i slutten av 2022. Det burde gi folk mer enn god nok tid til å omstille seg på de endringene som venter. Når det kommer til dårlig helse over så lang tid, så vil nok ikke dette heller kunne bli hensyntatt i opptaket. Det er mulig at en og annen eksamenskarakter kan sees bort ifra dersom det har oppstått noe uforutsett, men da skal man kunne dokumentere at man ville fått en bedre karakter dersom så ikke var tilfelle, for eksempel gjennom en god standpunktkarakter. 

Det er foreslått at det skal innføres en kvote for de som tar en opptaksprøve. Kanskje dette kan være noe å sjekke ut. Regner med det kommer mer informasjon om endringer iløpet av 2025.

Anonymkode: 31521...fa8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Utvalget har foreslått at 23/6-regelen er forbeholdt de som ikke har studiekompetanse fra før av, så det vil være en endring i denne kvoten. Det er ikke planlagt innført før i 2027. Jeg er ikke sikker på hva som faktisk kommer til å bli innført av nye regler av det utvalget har foreslått. Når hadde du planer om å søke opptak? 

Det at du allerede var i en prosess er ikke noe de kan hensynta. I så fall er dette et argument flere benytte seg av, som igjen vil føre til mye merarbeid for opptakskontorene. Utvalgets rapport kom i slutten av 2022. Det burde gi folk mer enn god nok tid til å omstille seg på de endringene som venter. Når det kommer til dårlig helse over så lang tid, så vil nok ikke dette heller kunne bli hensyntatt i opptaket. Det er mulig at en og annen eksamenskarakter kan sees bort ifra dersom det har oppstått noe uforutsett, men da skal man kunne dokumentere at man ville fått en bedre karakter dersom så ikke var tilfelle, for eksempel gjennom en god standpunktkarakter. 

Det er foreslått at det skal innføres en kvote for de som tar en opptaksprøve. Kanskje dette kan være noe å sjekke ut. Regner med det kommer mer informasjon om endringer iløpet av 2025.

Anonymkode: 31521...fa8

Takk for svar. Jeg hadde egentlig planer om å søke i 2027 (dersom alt går etter planen), ja jeg har lest at det er foreslått at det skal innføres opptaksprøve, men ut i fra det jeg har lest så ser det ut som de har flyttet seg litt bort fra det. 

men hvordan fungerer det egentlig, jeg leser om disse forslagene osv, men betyr det at det er helt avklart? Eller er det bare forslag som potensielt ikke kan gå igjennom/bli endret på innen de nye opptakskravene blir offentliggjort i 2025? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo veldig bra at 23/5(/6) kun er mulig hvis man ikke har studiekompetanse på andre måter, den ordningen er veldig urettferdig og favoriserer sterkt søkere over 23 år. 

Anonymkode: 76e14...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo veldig bra at 23/5(/6) kun er mulig hvis man ikke har studiekompetanse på andre måter, den ordningen er veldig urettferdig og favoriserer sterkt søkere over 23 år. 

Altså at den kun BLIR mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...