Gå til innhold

Fikk skambud på intervju - er dette greit??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Åpne tanker og diskusjon rundt dette temaet? 

Jeg har en datter som har fått tilbud som selger. Produktet som selges er div. maskiner og verktøy fra en kjent leverandør (hvert fall innen maskiner, verktøy og byggebransjen). 

Hun er svært kvalifisert med både bachelor og 1-årig studiet innen ledelse (til sammen 4 år med høyskole). I tillegg relevant arbeidserfaring som selger i noe liknende arbeid fra tidligere av (salgs erfaring totalt 5 år). Hun er 32 år og har 2 barn. 

På intervjuet var alt svært lovende frem til de siste 10 minuttene når lønn skulle nevnes. Hun ble spurt hva hun forventet i lønn, og svarte 550.000kr - dette er hva hun tjener i dag hos nåværende arbeidsgiver, og hun kan ikke gå ned i lønn.. heller opp. Evt matche samme lønn. 

Intervjueren forteller at grunnlønnen er 300.000kr i året + provisjoner (hvert salg gir 2000-3000kr ekstra i tillegg til fastlønn). Dette er så klart helt uaktuelt. Som datter sier, så synes hun at arbeidserfaring i x-antall år + utdannelse bør gi en bedre grunnlønn. Hun følte seg plutselig svært lite ettertraktet og anerkjent hvis dette er en grunnlønn for en selger…?

Intervjueren sa dette var normalt og at man skulle «jage salget» for dersom man selger mye kan lønnen bli svært god. Men, det er ikke alltid (til tross for at hun er en fantastisk dyktig selger) at det vil være avgjørende for et salg. Økonomisk nedgang i samfunnet generelt og markedet vil også i mine øyne avgjøre et mulig salg hos bedrifter nå i disse trange tider.. 

Hvordan hadde dere reagert på dette? Føler det er et skambud.. i tillegg fortalte intervjuer at hver selger der selger mellom 10-15 salg ila måneden. Hun takker naturligvis nei til denne jobben, men ønsker å komme med et svar på hvorfor. Da vil hun naturlig nok bruke argumentet lønn. 

Hva tenker dere om at enkelte arbeidsplasser tilbyr en så dårlig lønn? (Sett i mine øyne hvert fall)… Datter føler seg jo ganske lite verdt i markedet med en sånn lønn.. og kan jo ikke leve fra måned til måned uten sikkerhet…. Da blir dette er stressmoment i ordlyden av «hvor mye ønsker du å tjene denne måneden?» og stress over hva man faktisk vil få utbetalt.. hun må jo ha sikkerhet mtp familie og hverdag..

Anonymkode: e72f0...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bedrifter kan gjøre som de vil. Er det en jobb som krever fire år på høyskole? Det høres ikke slik ut, og hun bør sevfølgelig ikke si ja til den.

Kanskje prøve seg på noe som er litt mer i tråd med det hun har utdanning i? Eller bygge på med en master før hun bytter jobb?

Anonymkode: e5b95...747

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt svar, at hun ikke vil ta risikoen at så mye av lønnen er provisjonsbasert. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel. Skulle vært interessant å vite hva som er normalt reell utbetaling for disse selgerne. Hvis det renner inn salg og de selv i en svak periode drar inn 50k i måneden så kan jo dette være bra. 

Men helt ærlig virker dette veldig kynisk. Grunnlønn på 300k er svakt. Arbeidsgiver er lite villig til å bære noe risiko her. 

Anonymkode: 71c87...343

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe  utfordringer i dagens marked. Det ene er at eldre generasjoner som har høye posisjoner i firmaer selv ikke har høyere utdanning. Det andre er at det er arbeidsgivers marked pga dårlige tider. Det gjør at folk med utdanning ofte må ta til takke med stillinger med svært lav lønn i forhold til kvalifikasjoner. Hun bør begrunne det med lønn ja. Arbeidsgivere kaster bort andre sin tid når de holder på sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det greit.

Arbeidsgiver må kunne tilby akkurat hvilken lønn og betingelser som passer for de. 

Det er naturlig da at de ikke får de beste selgerene til å jobbe der når  vilkårene er så dårlige, men jeg forstår ikke hvorfor dette på noen måter er fornærmende ovenfor datteren din? 

Jeg hadde aldri akseptert disse vilkårene, men det hadde jeg sett på som arbeidsplassen sitt tap og ikke mitt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan jo bare takke nei til jobben pga lønnen. Det er ikke bedriftens ansvar at din datter skal føle seg verdsatt

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun bør ikke søke selgerjobber hvis hun ikke vil ha provisjonsbasert lønn. I den bransjen er det nok vanlig. Eventuelt bør hun fiske litt før hun søker om hvordan lønnssystemet er.

Anonymkode: b907f...9e4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt greit for meg. Det er jo bare å ikke ta den jobben. Ser virkelig ikke problemet.

Anonymkode: cfc19...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanlig å begrunne et avslag, og om det kun er pga lønn er det jo bare å si det uten å lage noe drama.

Det er garantert andre som er mer motivert for en slik type jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig like akseptabelt å tilby en lav lønn som det er å avslå et tilbud på grunn av lønnstilbud.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

første felle er en arbeidsgiver som spør hva lønsforventningene er før de sier noe om lønnsnivået stillingen ligger under, andre felle er når den som er kandidat kommer med et tall som svar, det man bør si er at man forventer en kompensasjon tilsvarende den rollen har som et minimum uten å gi noe tall. 

Anonymkode: cbc26...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spurte hun i det hele tatt om snittsalg og mediansalg? Om jeg kunne dunket inn  2 salg om dagen ville jeg jo gladelig takket ja til denne jobben til en provisjonslønn på samlet 1 100 000+ på toppen av de 300t

Anonymkode: f6cc6...864

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At salgsjobber gjerne har provisjonsbasert lønn er helt normalt. Å takke nei til et arbeidstilbud er ikke uvanlig, heller ikke å gjøre det på grunn av lønn. Det jeg synes er det rareste her, er å søke en salgsjobb når man har 4 år med høyere utdannelse innen ledelse...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Én bedrift med ett dårlig tilbud sier ingenting om hennes markedsverdi. Om hun får ti tilbud med veldig lav lønn kan hun begynne å lure. Men så langt er det ingenting å henge seg opp i.

I tillegg har hun søkt på en jobb hun er overkvalifisert til. Da får man ofte lavere lønn enn man burde hatt mtp. utdanning og erfaring. Hvorfor søker hun ikke på noe relevant?

Anonymkode: d8fd5...213

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hun bør ikke søke selgerjobber hvis hun ikke vil ha provisjonsbasert lønn. I den bransjen er det nok vanlig. Eventuelt bør hun fiske litt før hun søker om hvordan lønnssystemet er.

Anonymkode: b907f...9e4

Jeg kjenner fmfolk som jobber som selgere (innen andre bransjer), og de har hhv 500 000 og 600 000 i grunnleggende, i tillegg til provisjon og bonuser på en del titallstusen i året. Det er forskjell på selgere. Å selge Aftenposten til null grunnlønn wr noe helt annet enn å selge f.eks. maskiner eller medisinsk utstyr.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Snur du på det så tilbyr faktisk bedriften 300.000 i året for ingen ting, for det får du faktisk uten å selge noe som helst.

Og er du dyktig selger tjener du brukbart, og det er vinning for både arbeidstaker og bedriften.

Anonymkode: 4fd78...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv søkte jeg jobb i en barnehage. Der mente de at jeg skulle jobbe med bittesmå mennesker, og jeg liker jo ikke bittesmå mennesker engang. Følte meg lite verdsatt.

Anonymkode: 7e17b...3c3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Åpne tanker og diskusjon rundt dette temaet? 

Jeg har en datter som har fått tilbud som selger. Produktet som selges er div. maskiner og verktøy fra en kjent leverandør (hvert fall innen maskiner, verktøy og byggebransjen). 

Hun er svært kvalifisert med både bachelor og 1-årig studiet innen ledelse (til sammen 4 år med høyskole). I tillegg relevant arbeidserfaring som selger i noe liknende arbeid fra tidligere av (salgs erfaring totalt 5 år). Hun er 32 år og har 2 barn. 

På intervjuet var alt svært lovende frem til de siste 10 minuttene når lønn skulle nevnes. Hun ble spurt hva hun forventet i lønn, og svarte 550.000kr - dette er hva hun tjener i dag hos nåværende arbeidsgiver, og hun kan ikke gå ned i lønn.. heller opp. Evt matche samme lønn. 

Intervjueren forteller at grunnlønnen er 300.000kr i året + provisjoner (hvert salg gir 2000-3000kr ekstra i tillegg til fastlønn). Dette er så klart helt uaktuelt. Som datter sier, så synes hun at arbeidserfaring i x-antall år + utdannelse bør gi en bedre grunnlønn. Hun følte seg plutselig svært lite ettertraktet og anerkjent hvis dette er en grunnlønn for en selger…?

Intervjueren sa dette var normalt og at man skulle «jage salget» for dersom man selger mye kan lønnen bli svært god. Men, det er ikke alltid (til tross for at hun er en fantastisk dyktig selger) at det vil være avgjørende for et salg. Økonomisk nedgang i samfunnet generelt og markedet vil også i mine øyne avgjøre et mulig salg hos bedrifter nå i disse trange tider.. 

Hvordan hadde dere reagert på dette? Føler det er et skambud.. i tillegg fortalte intervjuer at hver selger der selger mellom 10-15 salg ila måneden. Hun takker naturligvis nei til denne jobben, men ønsker å komme med et svar på hvorfor. Da vil hun naturlig nok bruke argumentet lønn. 

Hva tenker dere om at enkelte arbeidsplasser tilbyr en så dårlig lønn? (Sett i mine øyne hvert fall)… Datter føler seg jo ganske lite verdt i markedet med en sånn lønn.. og kan jo ikke leve fra måned til måned uten sikkerhet…. Da blir dette er stressmoment i ordlyden av «hvor mye ønsker du å tjene denne måneden?» og stress over hva man faktisk vil få utbetalt.. hun må jo ha sikkerhet mtp familie og hverdag..

Anonymkode: e72f0...6bc

Man trenger vel ikke begrunne avslaget . Tror det er litt gammeldags tankegang at man må forklare alt man sier nei til. Det er jo bare å takke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ingenting om dette jobbmarkedet datteren din er aktuell for, men har selv takket nei til jobbtilbud som jeg var veldig motivert for. Fortalte dem det på en høflig måte, at jeg hadde lyst på jobben, men at lønnen dessverre var for lav. De ga meg så et nytt tilbud jeg kunne leve med. Helt vanlig å forhandle, jeg har kun jobbet i det offentlige, men forhandler hver gang jeg bytter jobb. Nå er jeg leder og er vant til at det må forhandles med aktuelle kandidater som blir tilbudt jobb hos oss. Det er helt greit, og nyttig for arbeidsgiver også tenker jeg, hvis man vil ha de beste kandidatene, å realitetsorientere seg.

Anonymkode: 111f9...00c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...