Gå til innhold

Kan jeg avstå fra sosiale fagmesser/samlinger med god samvittighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 1 år i ny jobb, som jeg føler jeg mestrer godt. Får gode skussmål og skryt fra både nærmeste leder, øverste leder og kolleger. Jeg tar alt av tilgjengelige relevante kurs og webinarer for å holde meg oppdatert i mitt fagfelt. 

Nå har det kommet invitasjon til en rekke samlinger i 2025 for de som jobber med det samme som meg. Jeg er introvert, og har mild sosial angst, som gjør at jeg HATER, virkelig HATER slike sosiale samlinger med masse fremmede mennesker. 

I samlingene skal vi ha kleine gruppearbeid, sikkert også presentere oss selv foran større mengder folk, osv. Jeg synes dette er helt pyton. Jeg har ikke avklart med leder om jeg skal melde meg på enda, men jeg vet hun vil oppmuntre meg til det. Jeg gruer meg allerede så mye at jeg vurderer å ta egenmelding de dagene samlingene er allerede nå på forhånd... For én ting er selve dagen, som for meg vil bli tortur, en annen ting er at jeg vil bli forferdelig sliten av det i mange dager etterpå. For kombinasjonen av å reise langt frem og tilbake, forholde seg til masse fremmede folk en hel dag og alle disse fæle aktivitetene som arrangører av en eller annen grunn tror at alle finner kjekt og givende, gjør meg helt utslått. 

Bør jeg være ærlig med leder om at jeg ikke har lyst til dette i det hele tatt? Jeg er sosial i jobben ellers altså, og fungerer helt fint i alle oppgaver som er pålagt, og har et greit nettverk jeg bruker når jeg trenger innspill. Men jeg er redd for å skuffe leder ved å motsette meg slike ting som dette, men samtidig synes jeg det er fælt å måtte tvinge meg til noe som faktisk påvirker meg så negativt... 

Anonymkode: 1029a...3f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde latt være med god samvittighet, om det ikke egentlig er viktig for kompetansen din.

Anonymkode: 9aed8...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke delta på alt, men jeg ville ha prøvd å delta på noe. Er det noen av disse samlingene som er så nær at du kan dra hjem etter at den faglige delen er ferdig og komme tilbake dagen etter? Det har jeg gjort flere ganger, og ingen har reagert på det.

Anonymkode: b90c9...cb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ut som om du skaper større problemer enn det er pga din egen oppfatning av hva kurset innebærer, vær ærlig med leder, si din sosiale begrensing hindrer deg i å melde deg på. 

Anonymkode: ce134...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med slike samlinger i din jobb, men i min jobb så melder jeg meg selv på, og sender regning til sjefen. 
Ved egenmelding/fravær så vil regningen måtte betales uansett hvis jeg ikke melder avbud tidsnok. 
Du risikerer bli ganske upopulær hvis du både benytter egenmelding på falsk grunnlag, og i tillegg sender ekstra faktura til arbeidsplassen. For å ikke snakke om at du risikerer miste retten til å bruke egenmelding. Og du risikerer at du får nei når du spør om å få delta på noe du faktisk har lyst til, siden du uansett bare melder deg syk. 

Jeg er introvert og har sosial angst selv. Jeg har sagt rett ut flere ganger at jeg ikke har lyst til å delta på ulike samlinger. 
Jeg har sagt rett ut at jeg ikke ser nytten med enkelte samlinger fordi det er så lite faglig innhold, og at jeg heller vil bruke tiden på arbeidsoppgavene mine. Andre ganger har jeg sagt at jeg har private avtaler, og ikke mulighet til å reise. 
Nå har jeg jobbet her 3 år og er blitt veldig trygg på sjefen, så sist sjefen spurte om jeg ville delta på en samling sa jeg rett ut "nope, det frister absolutt ikke!" 

Anonymkode: 29667...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du trenger ikke delta på alt, men jeg ville ha prøvd å delta på noe. Er det noen av disse samlingene som er så nær at du kan dra hjem etter at den faglige delen er ferdig og komme tilbake dagen etter? Det har jeg gjort flere ganger, og ingen har reagert på det.

Anonymkode: b90c9...cb7

Ja, samlinger med overnatting hadde hvert fall vært totalt uaktuelt... Har heldigvis en livsstil som tilsier at det er nærmest umulig for meg med overnatting, og det har jeg også gitt beskjed om. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det høres ut som om du skaper større problemer enn det er pga din egen oppfatning av hva kurset innebærer, vær ærlig med leder, si din sosiale begrensing hindrer deg i å melde deg på. 

Anonymkode: ce134...cce

Ja, hun vet allerede at jeg misliker å prate foran større folkemengder og holde presentasjoner... Men hun vil nok oppfordre meg likevel da. Jeg synes det er vanskelig å si rett ut at jeg har sosial angst/utfordringer slik... 

Jeg håper egentlig hun ser meg såpass at hun skjønner tegningen selv når jeg ikke sier noe om påmelding og at jeg har lyst til det... Men jeg skulle gjerne hatt en god unnskyldning for å ikke melde meg på. Jeg håper hun glemmer det til fristen er gått ut og jeg kan si jeg selv glemte helt av det 😅

Jeg synes det er veldig viktig å holde meg faglig oppdatert, og elsker webinar feks, men det sosiale opplegget ved slike samlinger gjør at jeg faktisk ikke får med meg fagstoff fordi jeg mistrives så sinnsykt i en slik setting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er introvert og lite glad i slikt, men vil si nei. Det her bør du ikke si, og du bør delta. 

Ledergruppen din synes åpenbart dette er lurt. Enten har de kjøpt dette inn eller arrangerer det selv. 

Anonymkode: f4e95...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvordan det er med slike samlinger i din jobb, men i min jobb så melder jeg meg selv på, og sender regning til sjefen. 
Ved egenmelding/fravær så vil regningen måtte betales uansett hvis jeg ikke melder avbud tidsnok. 
Du risikerer bli ganske upopulær hvis du både benytter egenmelding på falsk grunnlag, og i tillegg sender ekstra faktura til arbeidsplassen. For å ikke snakke om at du risikerer miste retten til å bruke egenmelding. Og du risikerer at du får nei når du spør om å få delta på noe du faktisk har lyst til, siden du uansett bare melder deg syk. 

Jeg er introvert og har sosial angst selv. Jeg har sagt rett ut flere ganger at jeg ikke har lyst til å delta på ulike samlinger. 
Jeg har sagt rett ut at jeg ikke ser nytten med enkelte samlinger fordi det er så lite faglig innhold, og at jeg heller vil bruke tiden på arbeidsoppgavene mine. Andre ganger har jeg sagt at jeg har private avtaler, og ikke mulighet til å reise. 
Nå har jeg jobbet her 3 år og er blitt veldig trygg på sjefen, så sist sjefen spurte om jeg ville delta på en samling sa jeg rett ut "nope, det frister absolutt ikke!" 

Disse samlingene er gratis. Det hadde selvsagt aldri vært aktuelt med falsk egenmelding dersom samlingen kostet noe. Hadde ikke hatt samvittighet eller moral til det.

Hadde den kostet noe hadde det også vært høyere terskel for leder til å oppfordre meg til å melde meg på.

Jeg ville nå uansett ikke brukt falsk egenmelding da, for jeg bruker den jo fordi jeg ikke er i stand til å delta. Selv om det ikke er fysisk sykdom så er det mentalt et så stort hinder for meg, at jeg anser det som helt riktig å kunne bruke egenmelding for å bevare min egen mentale helse. Jeg har tidligere blitt utbrent fordi jeg har presset meg noe sinnsykt i jobbprestasjoner, så jeg har høy terskel for å bruke egenmelding generelt altså. 

Det siste avsnittet ditt var et godt innspill! Om jeg kan klare å ordlegge meg selv slik, så blir det hvert fall mindre "stakkarslig" å si at jeg har sosial angst 😅 For jeg hater det ordet, og vil ikke la det definere meg. Samtidig er det spesifikt kun slike samlinger, med gruppearbeid med fremmede mennesker samt presentasjon av meg selv, jeg synes er så grusomt at jeg vil skåne meg selv akkurat for slike ting. 

Ta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er introvert og lite glad i slikt, men vil si nei. Det her bør du ikke si, og du bør delta. 

Ledergruppen din synes åpenbart dette er lurt. Enten har de kjøpt dette inn eller arrangerer det selv. 

Vet ikke hvor du fikk ledergruppe fra. 

Dette er ekstern arrangør, som jeg må reise til, der det bare er fremmede folk jeg mest sannsynlig aldri vil se igjen. Det er også gratis. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke hvor du fikk ledergruppe fra. 

Dette er ekstern arrangør, som jeg må reise til, der det bare er fremmede folk jeg mest sannsynlig aldri vil se igjen. Det er også gratis. 

Ts 

Ingenting er gratis. Reising og tapt arbeidstid koster. 

Jeg tenker du parkerer deg selv karrieremessig ved å ikke delta på noe du synes er ubehagelig. Etter kun 1 år som ansatt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Disse samlingene er gratis. Det hadde selvsagt aldri vært aktuelt med falsk egenmelding dersom samlingen kostet noe. Hadde ikke hatt samvittighet eller moral til det.

Hadde den kostet noe hadde det også vært høyere terskel for leder til å oppfordre meg til å melde meg på.

Jeg ville nå uansett ikke brukt falsk egenmelding da, for jeg bruker den jo fordi jeg ikke er i stand til å delta. Selv om det ikke er fysisk sykdom så er det mentalt et så stort hinder for meg, at jeg anser det som helt riktig å kunne bruke egenmelding for å bevare min egen mentale helse. Jeg har tidligere blitt utbrent fordi jeg har presset meg noe sinnsykt i jobbprestasjoner, så jeg har høy terskel for å bruke egenmelding generelt altså. 

Det siste avsnittet ditt var et godt innspill! Om jeg kan klare å ordlegge meg selv slik, så blir det hvert fall mindre "stakkarslig" å si at jeg har sosial angst 😅 For jeg hater det ordet, og vil ikke la det definere meg. Samtidig er det spesifikt kun slike samlinger, med gruppearbeid med fremmede mennesker samt presentasjon av meg selv, jeg synes er så grusomt at jeg vil skåne meg selv akkurat for slike ting. 

Ta 

Å melde seg på noe med intensjon om å bruke egenmelding fordi man ikke mestrer deltagelse er planlagt bruk av egenmelding, og vil i de fleste tilfeller bli ansett som misbruk. 
Ledelsen er også pliktig til å tilrettelegge for både fysisk og psykiske utfordringer, så hvis det er slik at du har såpass store utfordringer at du må planlegge ta ut egenmelding så bør du heller snakke med dem å be om tilrettelegging, altså fritak fra deltagelse. Du har også medvirkningsplikt, og den kan ikke sies oppfylt dersom du bevist melder deg på med intensjon om å bruke egenmelding. Da vil det heller fremstå som at du melder deg på for å få en ekstra betalt fridag. 

Å ha utfordringer som forhindrer deg i å gjøre enkelte oppgaver definerer ikke deg som person. 
Å være åpen og ærlig derimot, er noe som definerer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du unngå å delta på konferanser og å snakke foran andre resten av arbeidslivet? Er du ikke interessert i å utvikle deg?

Anonymkode: 1c273...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trening og krever trening. Det blir mindre pyton etterhvert. Du trenger ikke å like det, men du kan komme til et sted hvor det er ca nøytralt.( Ikke la deg begrense av merkelapper som introvert. ) Det er jo ofte mulighet til å ta en timeout på hotellrommet eller gå en tur mellom program og middag. Lade litt, koble ut alle folka… 

Så blir en kjent med noen av disse fremmede som jobber med det samme og kan risikere både å lære noe og å lage seg et nyttig faglig nettverk. Og plutselig er de ikke fremmede lengre heller. 
En dag vil du kanskje bytte jobb igjen, da er det nyttig å ha et nettverk innen bransjen. 

Anonymkode: 3a267...a7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ingenting er gratis. Reising og tapt arbeidstid koster. 

Jeg tenker du parkerer deg selv karrieremessig ved å ikke delta på noe du synes er ubehagelig. Etter kun 1 år som ansatt 

Det er ikke bare ubehaglig. Ubehag har jeg ingen problemer med å gjennomføre, så lenge det er svært tidsbegrenset. Hadde dette vært et møte som var over feks en time eller to skulle det gått bra det. Men når det er snakk om samlinger som varer en hel dag, og flere samlinger gjennom hele året... Det koster meg flere dager etterpå å komme meg, også fritiden min påvirkes. Samt vil jeg grue meg masse frem i tid mot nye samlinger. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal du unngå å delta på konferanser og å snakke foran andre resten av arbeidslivet? Er du ikke interessert i å utvikle deg?

Anonymkode: 1c273...e45

Jeg er godt voksen og har gjort lang og god karriere. Jeg har også valgt jobber som har utfordret den sosiale angsten min noe utrolig bra, og gjort at jeg feks tar jobbintervju og endel oppgaver andre synes er krevende på strak arm. Jeg har også presset meg gjennom deltakelse på seminarer som har vart over flere dager, opptil en uke. Deriblant med masse presentasjoner, gruppearbeid og sosiale aktiviteter utenom selve faginnhold. Jeg hatet hvert øyeblikk og var dårlig i opptil 2 uker etterpå, selv om ingen så det på meg. Jeg klagde aldri og deltok alltid. Så jeg har definitivt gjort min del av selvtvang jobbmessig. Og har også utviklet meg.

Men nå er jeg såpass voksen og godt satt, at jeg kjenner meg selv godt nok til å faktisk vite at slike samlinger gjør meg mer vondt enn godt. 

Jeg får feks med meg mye mer fagstoff ved å lese selv, eller delta på webinar, enn jeg får ved slike samlinger. Er ikke poenget med slike samlinger at man skal få faglig påfyll? 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er trening og krever trening. Det blir mindre pyton etterhvert. Du trenger ikke å like det, men du kan komme til et sted hvor det er ca nøytralt.( Ikke la deg begrense av merkelapper som introvert. ) Det er jo ofte mulighet til å ta en timeout på hotellrommet eller gå en tur mellom program og middag. Lade litt, koble ut alle folka… 

Så blir en kjent med noen av disse fremmede som jobber med det samme og kan risikere både å lære noe og å lage seg et nyttig faglig nettverk. Og plutselig er de ikke fremmede lengre heller. 
En dag vil du kanskje bytte jobb igjen, da er det nyttig å ha et nettverk innen bransjen. 

Nei, dette går ikke over med trening. For det er såpass sjeldent mellom hver gang at jeg får en "reset" for hver samling, som gjør at jeg gruer meg like mye. Hadde jeg gjort dette ukentlig eller hver dag hadde jeg definitivt blitt vant til det og håndtert det bedre. Jeg vet at man kan jobbe med sosial angst for å bedre den. Jeg har gjort det aktivt gjennom hele livet mitt, og har derfor klart meg svært bra. 

Men nå er jeg såpass voksen at jeg tenker at enkelte ting må man bare akseptere, og kanskje gi seg selv fritak fra, så lenge man ellers gjør jobben sin godt og selvsagt ikke avslår ting som er svært relevant for å kunne gjennomføre sine arbeidsoppgaver. 

Dette er ikke snakk om kurs for å gjøre jobben min. Det er snakk om sosiale samlinger med dilling, "case"- løsning, gruppearbeid osv, som skal være til inspirasjon og ikke sammenlignbart med kurs feks. Kurs deltar jeg alltid på, men de er også heldigvis tidsbegrenset og strekker seg ikke over et helt år. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, dette går ikke over med trening. For det er såpass sjeldent mellom hver gang at jeg får en "reset" for hver samling, som gjør at jeg gruer meg like mye. Hadde jeg gjort dette ukentlig eller hver dag hadde jeg definitivt blitt vant til det og håndtert det bedre. Jeg vet at man kan jobbe med sosial angst for å bedre den. Jeg har gjort det aktivt gjennom hele livet mitt, og har derfor klart meg svært bra. 

Men nå er jeg såpass voksen at jeg tenker at enkelte ting må man bare akseptere, og kanskje gi seg selv fritak fra, så lenge man ellers gjør jobben sin godt og selvsagt ikke avslår ting som er svært relevant for å kunne gjennomføre sine arbeidsoppgaver. 

Dette er ikke snakk om kurs for å gjøre jobben min. Det er snakk om sosiale samlinger med dilling, "case"- løsning, gruppearbeid osv, som skal være til inspirasjon og ikke sammenlignbart med kurs feks. Kurs deltar jeg alltid på, men de er også heldigvis tidsbegrenset og strekker seg ikke over et helt år. 

Ts 

Du skrev ikke noe i startinnlegget om at du var dreven, ergo rådene. Da vet du det jo selv. Og også at det funker med trening hvis en gjør det ofte nok. Litt som at det etter korona var vanskelig for mange med både kontor og kollegaer, en var langt utenfor trening…
Men jeg tror jeg ville hatt samme arbeidsgiver litt mer enn ett år før jeg begynte med å droppe ut av ting.  Eventuelt diskutert med leder og fortalt vedkommende at du blir veldig sliten og vil  prioritere rent faglig arbeid og hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...