Gå til innhold

Psoriasisleddgikt, hva var det første tegnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk det som barn, så kan løfte tråden din litt med å dele det jeg husker/er blitt fortalt. Jeg er mildt rammet. Psoriasis kom først, og jeg hadde mest i hodebunn, og på knær og albuer. Har hatt litt tendenser andre plasser, som på neglene på både tær og fingre. 
Usymmetrisk hevelser i fingre mener jeg var første tegn, og at jeg slet med å strekke ut fingrene. Det sliter jeg med enda. Jeg har med årene fått litt «kroktær», samt utvekst i skjelettet på tærne. Jeg er i 30-årene, og fikk påvist skjelettendringer i føttene med røntgen i tenårene.  
Vi har mye revmatisme i familien, med en forelder som også har leddgikt og andre har psoriasis. Aner ikke om er arvelig sånn, men da lett å fange opp når det er kjente ting i familien. 
Jeg bruker en lav dose betennelsesdempende hver dag spesifikt for leddgikten, men bruker også andre smertestillende på grunn av andre diagnoser.  

Anonymkode: 4d936...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 12.06):

Jeg fikk det som barn, så kan løfte tråden din litt med å dele det jeg husker/er blitt fortalt. Jeg er mildt rammet. Psoriasis kom først, og jeg hadde mest i hodebunn, og på knær og albuer. Har hatt litt tendenser andre plasser, som på neglene på både tær og fingre. 
Usymmetrisk hevelser i fingre mener jeg var første tegn, og at jeg slet med å strekke ut fingrene. Det sliter jeg med enda. Jeg har med årene fått litt «kroktær», samt utvekst i skjelettet på tærne. Jeg er i 30-årene, og fikk påvist skjelettendringer i føttene med røntgen i tenårene.  
Vi har mye revmatisme i familien, med en forelder som også har leddgikt og andre har psoriasis. Aner ikke om er arvelig sånn, men da lett å fange opp når det er kjente ting i familien. 
Jeg bruker en lav dose betennelsesdempende hver dag spesifikt for leddgikten, men bruker også andre smertestillende på grunn av andre diagnoser.  

Anonymkode: 4d936...e92

Takk for svar. Jeg er over 50, men har hatt så vondt i en hæl i 2 mnd ( har trodd det var plantar fascitt, men bare googlet) så har jeg sett at jeg har fått noe som ligner psoriasis på stortærne, og en kul på ene foten, ved siden av lilletåa, jeg er også veldig stiv i fingerledda. Skal bestille meg en legetime på nyåret. ts

Anonymkode: 962db...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...