AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #221 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): For all del, det er ikke som om du bryter norsk lov. Jeg kjenner mange nok av både muslimer og kristne til at jeg vet at de ikke nødvendigvis har noe slikt påbud, så jeg antar at du er med i en eller annen sekt eller andre årsaker til å føle på dette ansvaret. Likevel, for normale mennesker så er det ikke slik at det å fortelle er noe som vil stille de i godt lys. Heller motsatt, de vil bli fremstilt som sladderhøner, eller -haner, og risikere sosial utestengelse. Hvis de da ikke har en sekt eller en kultur rundt seg, slik du muligens har, så vil de ende opp som ensom. Anonymkode: 22bd9...f9e Det var en gang ulovlig å være utro. I dag er det "bare" umoralsk. Det å fortelle den det angår om utroskap, har aldri vært ulovlig. Tvert imot, vår klasseiske litteratur advarer om å bare la ting skure og gå og holde tilbake; da ender det uvitende offeret for utroskap opp med kjønnssykdom og gale barn. Selv om en del også hegner om sine livsløgner som vei til lykke. Å fortelle om det til alle andre burde kanskje vært noe en bare gjør i en sekt, men det er jo det majoriteten allerede gjør i dag (og som er det flere hellige skrifter kaller sladder). Fordi folk er sterkt ukomfortable med å være vitner til andre menneskers svik, samtidig som det krever av dem å gå direkte til den det gjelder. Da blir man hengende fast i en praktisk og moralsk skvis. Anonymkode: b6085...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #222 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, dette er tull, høres ut som du mener utroskap er en passende hevn om du er i et dårlig forhold. En person med integritet bryter heller opp enn å lyve og bedra. De jeg vet om som har vært utro, inkl min ex, gjorde det fordi de ikke er spesielt monogame, de liker bekreftelsen. Og de har manglende grenser og respekt for moralske normer. Anonymkode: 5b8db...e28 Det høres muligens sånn ut for deg, ja, men det er slett ikke ment sånn fra min side. Har skrevet mye nok om dette, til å skrive på nytt, du kan eventuelt heller lese de andre innleggene. Så finnes det selvfølgelig mennesker som er utro bare fordi de ikke er særlig monogame, som du sier. Vet om noen som er sånn. Likevel, jeg har aldri opplevd at de er utro mot noen de virkelig ønsker å beholde og for all del ikke vil miste. Jeg ville i alle fall ikke antatt at et menneske som har vært utro, kommer til å være det igjen, sånn helt uten videre. Anonymkode: 22bd9...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #223 Del Skrevet 14 timer siden sproffen skrev (53 minutter siden): De fleste som mener man ikke skal si noe har vært eller vurderer å være utro selv. De er noen egoistiske krek som er redd for å miste det de har, og har ikke noen som helst medfølelse for partneren sin som de går bak ryggen til. Kom gjerne med kilder Anonymkode: 22bd9...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #224 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det var en gang ulovlig å være utro. I dag er det "bare" umoralsk. Det å fortelle den det angår om utroskap, har aldri vært ulovlig. Tvert imot, vår klasseiske litteratur advarer om å bare la ting skure og gå og holde tilbake; da ender det uvitende offeret for utroskap opp med kjønnssykdom og gale barn. Selv om en del også hegner om sine livsløgner som vei til lykke. Å fortelle om det til alle andre burde kanskje vært noe en bare gjør i en sekt, men det er jo det majoriteten allerede gjør i dag (og som er det flere hellige skrifter kaller sladder). Fordi folk er sterkt ukomfortable med å være vitner til andre menneskers svik, samtidig som det krever av dem å gå direkte til den det gjelder. Da blir man hengende fast i en praktisk og moralsk skvis. Anonymkode: b6085...ea3 Det du snakker om her er den kristne kulturarv, med ekteskapet og familien som byggestein i samfunnet. Det er en måte å leve på som har vist seg overlegen hvis man sammenligner ulike sivilisasjoner. Nå har riktignok ordningen med ekteskap endret seg drastisk, ikke ved at homofile kunne gifte seg, men ved at man enkelt kan skille seg - og i praksis gjør det. Dette igjen fører til en sivilisasjon i oppløsning som ikke lengre er motstandsdyktig overfor andre sivilisasjoner. Det å da sladre om utroskap med mål om at enda flere ekteskap skal gå i oppløsning, er med andre ord umoralsk, dersom det er dette synet man har på samfunnet og ekteskapet. Man burde i stedet si at OK, så er noen utro, men det er slett ingen krise. Pytt pytt. Da ville vi igjen blitt en sterk sivilisasjon Anonymkode: 22bd9...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sproffen Skrevet 12 timer siden #225 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kom gjerne med kilder Anonymkode: 22bd9...f9e Trenger da ikke noen kilde på at folk som er utro er egoister og ufølsomme, det handler om moral. Hvis man ustetter en partner for et slikt svik så bryr man seg ikke særlig om vedkommende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #226 Del Skrevet 12 timer siden Ville dere sagt det samme ved økonomisk utroskap? Folk som lyver, bedrar og dekker over underslag eller at de tar penger fra andre, bryter kontrakter og forfalsker avtaler i business? Å lyve er greit liksom? Anonymkode: 5b8db...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #227 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kom gjerne med kilder Anonymkode: 22bd9...f9e Aldri sett noen gråte før eller? Anonymkode: 9d504...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå