Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som mener man ikke skal si noe ved utroskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig vanskelig. For man vet jo ikke. Kanskje de har åpent forhold? Kanskje de tar igjen fordi deres egen partner har vært utro? Kanskje er samlivsbrudd uaktuelt pga barna, og den ene har gitt den andre grønt lys pga egen manglende sexlyst? 

Men selv hadde jeg ønsket å vite, da jeg ikke vil smittes med syfilis, oppdage utroskap fordi elskerinna har blitt gravid, eller å leve i en løgn med en utro mann som ikke elsker meg men som bare bruker meg som barnevakt og hushjelp.

Anonymkode: 4c206...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

askjiir skrev (6 timer siden):

👆 "La oss bruke de mest sjeldne og ekstreme eksemplene for å pushe vår uærlige agenda"

Kanskje sjeldent, men du vet ikke hvem som vil reagere ekstremt. 

Vold i parforhold er uansett ikke så sjeldent, og det er noe man må ha i bakhodet når man bestemmer seg for å sladre.

Anonymkode: 295da...f0a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje sjeldent, men du vet ikke hvem som vil reagere ekstremt. 

Vold i parforhold er uansett ikke så sjeldent, og det er noe man må ha i bakhodet når man bestemmer seg for å sladre.

Da kan man i samme åndedrag si; aldri vær utro med noen som er i et forhold eller bli kjæreste med noen som er nysingel, for om deres kjære/eksen klikker er det din feil om det drepes både her og der .

Anonymkode: b6085...ea3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da kan man i samme åndedrag si; aldri vær utro med noen som er i et forhold eller bli kjæreste med noen som er nysingel, for om deres kjære/eksen klikker er det din feil om det drepes både her og der .

Stråmann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ville gjort det. Men de fleste tilfellene der jeg vet hvem den utro er, har de "sladret på seg selv". Da er det ikke noe mer å løse opp i. Ofte blir det slutt på sikt, ikke pga utroskapen direkte men pga personen ikke har nok fornuftige strategier til å løse ting. Som gjerne var hvorfor de var utro.

Jeg har blitt betrodd engangstilfelle av utroskap opp i en høykonfliktsituasjon med små barn involvert, og da har jeg sagt til vedkommende: prøv å ikke være utro noe mer. Prøv å se hva kona di, og du trenger. Ha fokus på barnet dere valgte å få. Han sier selv at utroskapet hjalp ham i en slags terrorbalanse med kona. Og jeg vet at hun fikk i stand ting som var viktig for henne, etter det. De er nok 2 som sliter med ting hver for seg og sammen. 

Ofte når man hører om utroskap så er det rykter som går. Og folk blir virkelig plagd av det. Og sier ting av typen, "to på min x hobby holder på, de tror vi andre ikke vet det og begge er gift med andre". Og så sier ingen noe, for de vil ikke bli dratt inn i drama, og miljøet plages mens ektefellene er uvitende.

Akkurat som jeg trodde, du varslet heller ikke bedratt partner, det er bare noe du sier at du «ville gjort». Det er visst en teoretisk øvelse for de fleste, det der.

MEN, en ting som kan være OK å gjøre som en venn, er å si til den (antatt) utro; «vet du hva, det går noen rykter om deg for tiden, nemlig at du er utro med xx. Jeg vet ikke om det er sant og jeg vil ikke vite det. Du skal vite at jeg aldri har bidratt til ryktespredning og aldri kommer til å gjøre det, men jeg synes det er fair at du vet at det snakkes. Så velger du selv hva du vil gjøre i forhold til det».

Anonymkode: 194d4...c2c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråmann.

Og å vise til et helt unikt drap i Norge er ikke stråmann? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....Det er visst en teoretisk øvelse for de fleste, det der.

Anonymkode: 194d4...c2c

Ja, de fleste er nok mer glad i å sladre på avstand enn å gå direkte til dem det gjelder. Det er jo tryggere og enklere, spesiell siden man risikerer pepper som budbringeren. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen hadde bevis, eller sterk mistanke til at min parter var utro, ville he foretrukket at vedkommende fortalte deg til meg fremfor å snakke («lufte» det) om det til alle andre først.

Og så er det sånn at noen har en overaktiv fantasi og er «sikker på» at noen er utro uten at det er noe sannhet i det. En venninne ble utsatt for rykter om at hun var utro mens mannen var på utenlandsreiser. Det var en yngre, flott mann som stadig var på besøk når mannen ikke var hjemme. Til slutt var det noen som ringte mannen hennes om denne unge fyren som stadig vekk var på besøk. Hun var relativt ny på stedet de bor, og den unge mannen var hennes nevø. 

Anonymkode: 6db6a...f39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Stråmann.

Du og dine bruker masse stråmanns argumenter.

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 8.29):

Så denne dama vet fortsatt ikke at han var bortpå andre? 

Noen lar partneren sin være sammen med andre for selv å fortsatt ha den sosiale statusen som gift, samt de felles goder ekteskapet har med seg (Les: en mann som tjener fett, og du lever et liv der du selv kan jobbe i 30% og fortatt kjøre fet bil mm) 

-For noen er dette livet viktigere enn hvem partneren hopper til sengs med! 

Anonymkode: 350e2...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen lar partneren sin være sammen med andre for selv å fortsatt ha den sosiale statusen som gift, samt de felles goder ekteskapet har med seg (Les: en mann som tjener fett, og du lever et liv der du selv kan jobbe i 30% og fortatt kjøre fet bil mm) 

Fantasiløst om det er den eneste grunnen du klarer å tenke deg...

Anonymkode: ab89b...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klart det. Om de kan velge selv, har de selvsagt lov til å velge å fortsette med en utro partner. Et valg fortsetter at man vet  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Klart det. Om de kan velge selv, har de selvsagt lov til å velge å fortsette med en utro partner. Et valg fortsetter at man vet  

Det har du helt rett i!

Likevel, når vi da forteller dere at det er en dum idé å si fra om utroskap, så er det for at dere skal vite det nødvendige før dere tar et informert valg om å si fra eller ikke. Men dere velger jo å ikke tro på oss, og velger å fortsette å tro på dere selv, enten dere har rett eller ikke. Det er fordi fremmede menneskers utsagn ikke teller så mye for de fleste av oss.

Dermed gjenspeiler denne tråden den virkeligheten som dere selv kommer til å møte den dagen dere prøver å fortelle noen noe dere mener er sant.

Dere tror at dere, ofte perifere bekjente, skal bli tatt på ordet og trodd på, mer enn man tror på sin egen livspartner som man deler hus og seng og unger og et langt liv med, enda dere har verken skriftlig dokumentasjon eller en uavhengig vitne som kan bekrefte deres sak. Dere tror dere sitter på denne ene og fullkomne sannheten, at dere er de eneste med edelt motiv, og at alle andre umiddelbart skal se dette, og takke dere. For å komme seg ut av denne villfarelsen, så kreves det enten at man er i stand til å tenke seg ut av den (se argumenter rett over her) eller at man erfarer dette i praksis (ofte mister man venner på veien).

Jeg antar det er dette som er årsaken til at den ene brukeren stadig spør dere som er for å si fra, om dere har erfaring med å si fra. Mye tyder nemlig på at dere ikke har det. 

Anonymkode: 22bd9...f9e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har du helt rett i!

Likevel, når vi da forteller dere at det er en dum idé å si fra om utroskap, så er det for at dere skal vite det nødvendige før dere tar et informert valg om å si fra eller ikke. Men dere velger jo å ikke tro på oss, og velger å fortsette å tro på dere selv, enten dere har rett eller ikke. Det er fordi fremmede menneskers utsagn ikke teller så mye for de fleste av oss.

Dermed gjenspeiler denne tråden den virkeligheten som dere selv kommer til å møte den dagen dere prøver å fortelle noen noe dere mener er sant.

Dere tror at dere, ofte perifere bekjente, skal bli tatt på ordet og trodd på, mer enn man tror på sin egen livspartner som man deler hus og seng og unger og et langt liv med, enda dere har verken skriftlig dokumentasjon eller en uavhengig vitne som kan bekrefte deres sak. Dere tror dere sitter på denne ene og fullkomne sannheten, at dere er de eneste med edelt motiv, og at alle andre umiddelbart skal se dette, og takke dere. For å komme seg ut av denne villfarelsen, så kreves det enten at man er i stand til å tenke seg ut av den (se argumenter rett over her) eller at man erfarer dette i praksis (ofte mister man venner på veien).

Hvis jeg sier fra, er det ikke mitt ansvar eller overhodet sak hvem de tror på eller hva de velger å gjøre videre. Jeg er jo ikke en del av deres samliv.

Men det er likevel mitt ansvar å informere om at:

hei, din kjære er ikke bare gjentatte ganger utro men så indiskret at selv folk ikke nær dere vet mer enn vi gjerne skulle ha visst. Nå vet du også, og resten er opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg sier fra, er det ikke mitt ansvar eller overhodet sak hvem de tror på eller hva de velger å gjøre videre. Jeg er jo ikke en del av deres samliv.

Men det er likevel mitt ansvar å informere om at:

hei, din kjære er ikke bare gjentatte ganger utro men så indiskret at selv folk ikke nær dere vet mer enn vi gjerne skulle ha visst. Nå vet du også, og resten er opp til deg.

For all del, det er ikke som om du bryter norsk lov. 

Jeg kjenner mange nok av både muslimer og kristne til at jeg vet at de ikke nødvendigvis har noe slikt påbud, så jeg antar at du er med i en eller annen sekt eller andre årsaker til å føle på dette ansvaret.

Likevel, for normale mennesker så er det ikke slik at det å fortelle er noe som vil stille de i godt lys. Heller motsatt, de vil bli fremstilt som sladderhøner, eller -haner, og risikere sosial utestengelse. Hvis de da ikke har en sekt eller en kultur rundt seg, slik du muligens har, så vil de ende opp som ensom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør si fra dersom man vet det med sikkerhet, du står den bedratte nær, du er villig til å si det ansikt til ansikt, du vet at vedkommende ville visst, og at du gjør det fordi du bryr deg oppriktig om den bedratte. Først da kan du være til hjelp. Anonyme beskjeder og bildebevis skaper bare stress.  

Anonymkode: 3cb51...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fortalt noe sånt en gang, og det endte med at folk ble litt sure på meg selv om alle visste. Tilfellet der var at de tre kjente hverandre godt, hun som var utro lå med en kompis av kjæresten.

Siden har jeg selv vært den «utvitende» og fått vite ting som alle andre visste.

Tror folk er ganske konfliktsky og bare beskytter seg selv ved å ikke si no. Kjipt.

Men sjekk ryktet til den du dater og gifter deg med før du binder deg til personen, har de en løs moral rundt hva som er greit og ikke greit i forhold? Jeg burde visst bedre med min ex, fordi han hadde vært utro i tidligere forhold, så da vet man jo at de ikke er så nøye på det, eller ikke så monogame av seg.

Anonymkode: 5b8db...e28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg burde visst bedre med min ex, fordi han hadde vært utro i tidligere forhold, så da vet man jo at de ikke er så nøye på det, eller ikke så monogame av seg.

Akkurat dette er jo ofte bare tull da. De jeg kjenner, og de jeg vet om, som har vært utro, har kun vært det når forholdet var dårlig, det vil si, når de var sammen med en kjip person. Så med mindre du oppfører deg dårlig, er det slett ikke sikkert at du opplever det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat dette er jo ofte bare tull da. De jeg kjenner, og de jeg vet om, som har vært utro, har kun vært det når forholdet var dårlig, det vil si, når de var sammen med en kjip person. Så med mindre du oppfører deg dårlig, er det slett ikke sikkert at du opplever det samme. 

Nei, dette er tull, høres ut som du mener utroskap er en passende hevn om du er i et dårlig forhold. En person med integritet bryter heller opp enn å lyve og bedra.

De jeg vet om som har vært utro, inkl min ex, gjorde det fordi de ikke er spesielt monogame, de liker bekreftelsen. Og de har manglende grenser og respekt for moralske normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som mener man ikke skal si noe har vært eller vurderer å være utro selv. De er noen egoistiske krek som er redd for å miste det de har, og har ikke noen som helst medfølelse for partneren sin som de går bak ryggen til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...