Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som mener man ikke skal si noe ved utroskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kvifor vil du ikkje vite om det? Dersom du syns det er greit? Du trenger selvfølgelig ikkje skille deg om du syns det er greit. Det er jo opp til deg og din mann.

Men eg syns det er veldig dårlig gjort at folk anbefaler folk å ikkje sei frå om utroskap, berre med grunnlag av at enkelte ønsker leve i ein fantasiverden. For mange ønsker ikkje leve med løgnere. Sannheten burde vege tyngst.

Anonymkode: dec02...405

Det er jo to vidt forskjellige ting.

Jeg lever selv i et.åoebt forhold og trives veldig godt med det.

Men, vi er alle forskjellig og jeg vil absolutt ikke vite noe om partners partnere annet enn de mest basic ting. Rett og slett fordi det funker best for meg. Når det er sagt, er jeg en av dem som ville vite det om rammene i relasjonen skulle oppstå, altså utroskap. Fordi jeg vil heller bli singel enn å ikke vite.

Men jeg evner å se og forstå at det ikke gjelder alle. Noen lever godt med å ikke vite. Noen lever godt med å vite, men late som annet. noen vil vite det og "fikse" ting og noen vil vite det, og bryte relasjonen. 

Hvorfor mener du at det finnes en fasit til hvordan man bør føle og tenke innad i relasjoner som ikke angår deg?

Hvorfor er folk i denne tråden så hatske mot folk med annet syn enn en selv? 

Anonymkode: 1f9bc...73e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som eg sa, ikkje bidra til ryktespredning, men det har uansett ingen samanheng med partnerdrap, om man aldri skal sei noko vanskelig til nokon berre fordi det kanskje er 0,00001% sjanse for at dei er ein psykotisk morder, så hadde det jaggu blitt lite framgang her i verden. Men for all del, om man veit at partneren er ein voldelig hissigpropp, så bør jo man prøve å komme seg ut av forholdet utan å konfrontere den voldelige partneren. Men ja fins trasige skjebnar her, og eg skylder ikkje på offera. Men at det skjer forferdelige ting av og til er beklageligvis umulig å unngå, sidan det fins mordere her i verden.

Og hvordan hadde du følt deg om en hadde blitt offer pga din trang til å fortelle "sannheten"?

Anonymkode: 4933e...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo to vidt forskjellige ting.

Jeg lever selv i et.åoebt forhold og trives veldig godt med det.

Men, vi er alle forskjellig og jeg vil absolutt ikke vite noe om partners partnere annet enn de mest basic ting. Rett og slett fordi det funker best for meg. Når det er sagt, er jeg en av dem som ville vite det om rammene i relasjonen skulle oppstå, altså utroskap. Fordi jeg vil heller bli singel enn å ikke vite.

Men jeg evner å se og forstå at det ikke gjelder alle. Noen lever godt med å ikke vite. Noen lever godt med å vite, men late som annet. noen vil vite det og "fikse" ting og noen vil vite det, og bryte relasjonen. 

Hvorfor mener du at det finnes en fasit til hvordan man bør føle og tenke innad i relasjoner som ikke angår deg?

Hvorfor er folk i denne tråden så hatske mot folk med annet syn enn en selv? 

Anonymkode: 1f9bc...73e

Eg har forresten ikkje sagt at det fins ein fasit. folk er bygd og oppdratt forskjellig, verden er ikkje svart kvit, mange ulike situasjonar og alle tar feil av og til, blabla. Syns opne forhold er jo heilt topp forresten:)

Men om man er tilnærma sikker på utroskap hos nokon man kjenner godt og man mistenker dei ikkje veit og ikkje har ope forhold, så meiner eg det er dårlig gjort å ikkje fortelle dei om det ja. Men så klart mange ulike scenarioer der man bør halde kjeft og der det ikkje er like lett å avgjere kva man bør gjere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er aldri lurt å bli kjent som en sladrekjerring. Rart dere ikke har oppdaget det enda.

Anonymkode: 194d4...c2c

De som er mest redd for "sladrekjerringer" er ofte de med urent mel i posen.

Endret av askjiir
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mange feil, men vi har sikkert forskjellige hjernar, eg er for eksempel veldig konkret og leser ikkje mellom linjene, for det kan bli feil, men du tillegger meg for eksempel fleire meiningar om deg og andre som eg ikkje har skrive. Du burde klare sjå det om du leser nokre gongar det du skreiv og svarte på sist.

Vel, dette forstår jeg ingenting av. Men du får bare melde i fra alt det mistenkelige du ser, ikke noe problem for meg.

Jeg har bare svart på spørsmålet i overskriften om hvorfor jeg ikke blander meg inn i andres liv hvis jeg kan unngå det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvordan hadde du følt deg om en hadde blitt offer pga din trang til å fortelle "sannheten"?

Anonymkode: 4933e...c55

Offer som drept meinar du? Hadde ikkje følt noko då vel.. Det er uansett ein veldig usannsynlig konsekvens, og uansett ikkje min feil. Og faktisk ikkje ille nok konsekvens til å konsekvent la vær å fortelle sannheten i slike situasjoner, men så klart i enkelte situasjoner bør man holde kjeft. Risikovurdering er viktig.

Naturkatastrofe ved eit atomkraftverk er kanskje ein av dei konsekvensane som er så ille at eg ønsker totalforbud, sjølv om det er liten sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, du ser ikke at noen har sex på julebordet. Du kan se at noen danser tett, kanskje et lite kyss i gangen. Og da mener du altså at det rette å gjøre er å søke opp nummerne til begges partnere for å fortelle at de har en utro partner? Virkelig?

Man har et ufattelig trist liv hvis det er det som gir kick i hverdagen.

Sorry, men da er de jo utro.

Endret av askjiir
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville visst om det. Ville ikke sittet der som den tullingen og kaster bort livet med en som har fokuset sitt en annen plass. Tenk så illojalt å gjøre mot en partner. Men da må man ha mot til å gå. Ikke alle som har det.

Anonymkode: 9b883...406

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lojal mot vennene mine. Mannen til en venninne var utro, jeg sa det til henne.

Jeg har venner som har betrodd seg til meg om at de har vært utro, jeg sier selvsagt ikke noe til partnerene deres, det får de gjøre selv.

Anonymkode: 14237...674

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

(Potensielt) utroskap kan være ubehagelig å få i fleisen, men diskusjonen her går på om det er riktig å kontakte den bedratte hvis man mener å vite noe. Jeg mener stort sett nei. Jeg ser ikke hvorfor noen skulle stikke hånda inn i et sånt vepsebol. Noen babler om at den andre «fortjener å vite», noe som bare er en skinnhellig unnskyldning for å skape drama.

Det er ikke ulovlig å være utro. Skal du også fortelle venninne x at venninne y sa noe mindre flatterende om henne? Eller skal du kontakte arbeidsgiveren til naboen  om at hun virket veldig frisk på sykedagen sin her hjemme? Eller blande deg inn i alle de andre moralsk tvilsomme tingene folk gjør? Vil du ha sånne venner selv?

Hvis det nå (plutselig) bare gjelder bestevenninnen som skal få beskjed når du direkte observerer mannen hennes ha sex, så begynner hele problemstillingen å bli ganske hypotetisk.

Da jeg var liten fantes det minnebøker. Et populært dikt å skrive gikk sånn:

«Tro ikke alt du hører

Si ikke alt du vet

Da sparer du mange bører 

på sinn og samvittighet»

Det er åpenbart at du har vært utro eller har nære bekjentskaper som er det. Dette er egentlig ikke en prinsipp sak for deg, det er personlig sak.

Endret av askjiir
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, dette forstår jeg ingenting av. Men du får bare melde i fra alt det mistenkelige du ser, ikke noe problem for meg.

Jeg har bare svart på spørsmålet i overskriften om hvorfor jeg ikke blander meg inn i andres liv hvis jeg kan unngå det.

Bare og bare fru blom:)

Jaja, vi er nok veldig forskjellige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på tv en gang en dame som ble lurt inn i et ekteskap med en mann som før bryllupet var sjarmør, etter de var gift så hun han kun rundt matbordet og da satt han bak en avis og aldri snakket til henne. Hun var så ensom hun endte opp med å være utro med en ansatt. Dette var i gamle dager, da kvinner gikk i kjole og skilsmisse var uvanlig. Gjelder kanskje ikke så mye lenger. Men jeg glemte aldri den historien. For jeg hater egentlig utroskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 11.25):

Jeg kjenner to unge jenter  med alvorlige livstruende spiseforstyrrelser som oppsto etter at foreldrene var igjennom en veldig turbulent skilsmisse. Kan du leve med det?

Det er jo foreldrene sin feil hvis de ikke klarte å ha en sivilisert skilsmisse og påførte barna sine skade. Pluss at skylden ligger på den som ligger rundt, ikke den som varsler.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har venner som har betrodd seg til meg om at de har vært utro, jeg sier selvsagt ikke noe til partnerene deres, det får de gjøre selv.

Hadde de dårlige partnere?

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo foreldrene sin feil hvis de ikke klarte å ha en sivilisert skilsmisse og påførte barna sine skade. Pluss at skylden ligger på den som ligger rundt, ikke den som varsler.

Javel. Hvis du ser sånn på det, så kan du bare blande deg inn alt du orker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjiir skrev (20 minutter siden):

Det er åpenbart at du har vært utro eller har nære bekjentskaper som er det. Dette er egentlig ikke en prinsipp sak for deg, det er personlig sak.

Jøss. Jeg kunne kanskje sagt det samme?

Nei, jeg er ikke utro og har heller ikke hatt partnere som har vært det.

Jeg bare tviler på at det kommer så mye godt ut av å «varsle» som det dere tror.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
askjiir skrev (12 minutter siden):

Hadde de dårlig partner?

Det er ikke relevant. Jeg er lojal mot vennene mine. Jeg er ikke et perfekt menneske som har ansvar for å dømme andre mennesker. Jeg har lojale, gode venner.

Jeg har aldri vær utro selv, men har opplevd en utro partner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss. Jeg kunne kanskje sagt det samme?

Nei, jeg er ikke utro og har heller ikke hatt partnere som har vært det.

Jeg bare tviler på at det kommer så mye godt ut av å «varsle» som det dere tror.

Partnere? Nå snakker jeg om veninner/kollegaer etc. av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke relevant.

Jo det er relevant, men jeg ser du gjør mye på auto pilot.

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er veldig kategoriske her. «Jeg ville likt å vite». «Det blir skilsmisse umiddelbart hvis min partner er utro». «Jeg ville alltid trodd på en som varslet»  «Samme hva konsekvensene av at jeg blander meg inn blir, om det så blir vold, selvmord eller drap, så er det alltid de andres feil, ikke min».

I praksis er det ofte ikke så enkelt. Det er alltid mye man ikke vet om andres forhold. Som regel tror folk mer på partneren sin enn på tilfeldige andre. De vil kanskje ikke ha noe med deg å gjøre. 

Men hvis dere har så veldig gode erfaringer med å varsle, så får dere bare fortsette med det. Jeg kommer ikke til å blande meg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...