Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som mener man ikke skal si noe ved utroskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser flere innlegg der ene parten åpenbart er utro, og det kommer stygge kommentarer til den som ønsker å si noe som «pass dine egne saker» eller «du ønsker å si det for å ha han for deg selv» eller bare kommentarer om å ikke fortelle det til samboer/kjæreste. Hvorfor det? Hadde det vært min samboer ville jeg selvfølgelig ønsket å vite det om han gikk rundt å lå med andre. 

Anonymkode: e1ccb...024

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig med deg, men husk at budbringeren ofte er den som får " skylden". 

Anonymkode: 3cb51...0bb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det venninnen til elskerinna som forsnakket seg i fylla, med den hensikt å få meg til å dumpe mannen slik at elskerinna kunne få ham for seg selv. Jeg bar ikke nag til venninnen. Etter flere måneder der jeg trodde jeg begynte å bli psykisk syk siden jeg så noe, men ble overbevist av alle rundt at jeg innbilte meg det, fikk jeg bekreftelse på at jeg faktisk ikke var gal. Alle andre visste, også to svigerinner, svigerforeldre og et par felles venner av mannen og meg, men alle holdt kjeft og lot dem holde på. Det er rett og slett råttent. Det hjalp ikke at jeg hadde et nyfødt barn på armen og to andre barn hengende i skjørtekanten mens dette pågikk. Jeg forlot ham etter å ha fått vite det, sjekket meg for kjønnssykdommer og gikk til psykolog. Hadde alle fortsatt holdt kjeft, ville jeg sikkert ha havnet på psykiatrisk til slutt.

Anonymkode: db093...1dd

• Liker 6
  • Hjerte 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en kvinne er utro så skal man ikke si noe. For hun har sikkert fortjent å ha det litt morro. Girl power! 

Når en mann er utro skal man kontakte kona, sladre og bitche. Lage mest mulig drama og problemer. Fordi mannen har fortjent det fordi han er en gris. 

Anonymkode: 75a31...932

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når en kvinne er utro så skal man ikke si noe. For hun har sikkert fortjent å ha det litt morro. Girl power! 

Når en mann er utro skal man kontakte kona, sladre og bitche. Lage mest mulig drama og problemer. Fordi mannen har fortjent det fordi han er en gris. 

Anonymkode: 75a31...932

Dette er bare vas. Utroskap er ille, uansett hvem som er utro. Jeg synes ikke at kvinnelig utroskap er noe "girl power". Det er rett og slett råttent. Og drama og problemer har den utro parten laget selv. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som skriver at du ikke må blande deg, og lignende ting, det er høyst sannsynlig folk som selv er utro, eller som ikke ser noe galt i å være utro. Vi kan jo lese i tråder hvor lett mange tar på å bedra partneren sin.

Du bør følge din egen overbevisning, og tenke på hvordan den har det som blir bedratt. Det er en forferdelig situasjon når de får vite at alle rundt dem har visst, bare ikke dem selv. Det kjennes som et svik.

Jeg hadde heldigvis venner som kom med noen antydninger til at alt ikke var som det skulle, men da gikk det ikke lenge før mannen min fortalte.

Vær helt sikker før du sier fra, slik at du ikke har misforstått noe. Si fra på en høflig og rolig måte, og forklar hva du har sett.

Det er helt feilslått å beskytte sånne mennesker. Tenk heller på ofrene, på kone (eller mann) og barn. De utsettes for svik, ofte gjennom lang tid.

Anonymkode: de2b9...069

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville nok ikke ønsket å få livet snudd opp og ned pga et sidesprang av mannen. Så jeg hadde ikke blitt glad for slik informasjon 

Anonymkode: 3887a...c11

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville nok ikke ønsket å få livet snudd opp og ned pga et sidesprang av mannen. Så jeg hadde ikke blitt glad for slik informasjon 

Helt greit å løpe risiko for å få klamydia og syfilis, ja? Strutsementalitet.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange er utro i månedsvis, kanskje år.

Hvis du synes sånt er uproblematisk, tror jeg du enten troller, eller mangler noe vesentlig i topplokket.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bestemmer selv hva du gjør med informasjon du får. 

Anonymkode: b6085...ea3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt greit å løpe risiko for å få klamydia og syfilis, ja? Strutsementalitet.

Når folk skriver et slikt spørsmål antar jeg de er ute etter å forstå andres perspektiv. Ditt bidrag med å rakke ned på andres mening bidrar med lite. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa ifra. Kona trodde meg og mannen tilsto. Men hva var poenget? De bor sammen for det. Han fortsetter med utroskap. Kona vet. Men er samboere den dag i dag. Så der er det fasadespill. Pga barn.

Anonymkode: c69ef...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange er utro i månedsvis, kanskje år.

Hvis du synes sånt er uproblematisk, tror jeg du enten troller, eller mangler noe vesentlig i topplokket.

Er du litt enkel i topplokket selv som ikke forstår at folk kan både tenke og føle annerledes enn deg? 

Å tro at din mening er fasit for alle gjør deg enkel. Etter min mening 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa ifra. Kona trodde meg og mannen tilsto. Men hva var poenget? De bor sammen for det. Han fortsetter med utroskap. Kona vet. Men er samboere den dag i dag. Så der er det fasadespill. Pga barn.

Poenget er vel færre løgner? Hun tar et informert valg om å bo ilag etter utroskap.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da fikk hun valget. Det er en helt annen sak enn at hun blir fordi hun blir lurt.

TS, jeg vil tro mange lar være å si noe fordi de har erfart at den bedratte reagerer med sinne mot den som sier fra. Jeg sier ikke at det er rimelig å gjøre det, men det skjer dessverre en del ganger.

Og så kommer det også an på hva relasjonen er til den bedratte. Hvis man står i en relasjon til den bedratte, vil mange føle en slags plikt til å si noe. Både for sin egen del, men og av hensyn til den bedratte. I verste fall blir det verre å oppdage utroskapen når man finner ut at andre har visst. Man er ikke bare sveket av partneren men venner og familie også.

I tillegg kommer det at dess lengre bort fra den bedratte du står dess bedre bevis bør du ha hvis du skal ta det opp. Hadde en fremmed fortalt meg at mannen min var utro, så hadde jeg ikke trodd på det. Hadde broren min sagt det, så hadde jeg muligens tatt hans ord for det.

For meg er det rett og slett ikke mulig å svare ja eller nei på om jeg hadde sagt fra ved utroskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du bestemmer selv hva du gjør med informasjon du får. 

Jeg ville heller ikke vite. En grunn er, som du er inne på, at jeg da må gjøre noe med informasjonen. Kanskje jeg ikke er klar til å ta beslutninger.  Hvis mannen har et sidesprang, bør han holde kjeft. Andre som vet har heller ikke noe med å informere meg, særlig ikke de som tror de gjør en god gjerning.

Anonymkode: 08e9b...4d4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tror ikke det finnes ett svar med to streker under. Tror det kommer veldig an på situasjonen. 

Jeg tenker at man med å fortelle kommer til å snu en hel familie på hodet. Det kan få store konsekvenser, som vold og lignende. 

Jeg hadde selvsagt fortalt venninna mi om jeg hadde bevis på at mannen hennes var utro. 

Hadde det vert rykter om kona til sjefen på jobb hadde jeg holdt kjeft. 

Jeg synes man bør trå varsomt. Noen ganger er det riktig å si ifra og andre ikke.

Anonymkode: 3a427...287

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, vet ikke hva jeg hadde gjort.. Mannen til min bestevennine var utro. Jeg oppdaget det, og sa fra + viste bevis, hun ble rasende og kuttet meg ut som venn.. De var gift i noen år til, før han forlot henne for ei annen. 

Så en kamerat som var utro mot sin samboer. Viste seg at det ikke var første gang. Sa han måtte fortelle henne, ellers gjorde jeg det. Han sa det, men de fortsatte og være sammen, men hun ba meg om å ikke si det til noen. Det gjorde jeg ikke, men ble heller ikke invitert til så mye mer med den vennegjengen.. 

Anonymkode: e91d8...944

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leser flere innlegg der ene parten åpenbart er utro, og det kommer stygge kommentarer til den som ønsker å si noe som «pass dine egne saker» eller «du ønsker å si det for å ha han for deg selv» eller bare kommentarer om å ikke fortelle det til samboer/kjæreste. Hvorfor det? Hadde det vært min samboer ville jeg selvfølgelig ønsket å vite det om han gikk rundt å lå med andre. 

Fordi det er ikke alltid den bedratte parten vil vite det. Og tenk over en ting: man kan leve med voldelig partner og om denne får vite om utroskap så kan det ende med vold og drap. Jeg vet det ville det i mitt forrige forhold. 

Og så vet man ikke hvilke avtaler paret har, kanskje er det et åpent forhold, kanskje får den ene parten leve slik for å beholde forholdet. 

Å blande seg i slik blir å dømme folk for at de lever som de gjør. 

Anonymkode: 4933e...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg slet med å komme ut av et svært psykisk voldelig ekteskap. Jeg var veldig redd for eksen.

Jeg fant plutselig lykken med en veldig bra mann som ville gjøre alt for å få meg ut av det psykiske fengselet forholdet med eksen var.

Da var det to venner som mente de hadde meldeplikt til eksen om "hva jeg holdt på med" og fortalte han at jeg var utro. Selv om de visste hvilket helvete jeg levde i. Det holdt på å ende alt, og jeg holdt på å bli.

Jeg ble ikke, men utelukkende takket være den nye mannen som dro meg ut, og stod i det. Som kjente meg fra før men ikke visste hva jeg levde i før han så det selv.

Det er klokt å holde munn. Man har virkelig ingen anelse om hva som er årsaken til at ting går litt bakfrem for seg enn "riktig" og ryddig. Jeg er ikke stolt av det men det var faktisk eneste vei ut av volden for meg.

Nå har jeg det bra. Men mistet venner og har traumer fra forholdet med eksen. 

Anonymkode: ee12c...861

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...