AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #61 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Høres ut som at det er behov for å lage en felles konto for barnerelaterte utgifter. Men sparing til ungene må være frivillig. Hva han bruker pengene på Forøvrig har du strengt tatt ikke noe med hva han bruker penger på (biler etc), så lenge han bidrar økonomisk ellers og dere er samboere. Anonymkode: 40366...aed Men han bidrar ikke fullt ut økonomisk når han ikke er med på innkjøp av klær og utstyr! Her er vi som foreldre enige om hvor mye vi sparer og sparer halvparten hver. Anonymkode: 4a071...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #62 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her i huset er det bare meg som sparer til ungene og ellers. Mannen betaler selvfølgelig sin andel av utgiftene (50%), men han sparer ikke til ungene, vil aldri betale ned ekstra på boliglånet og gir ikke til veldedige formål. Det er det kun jeg som gjør. Han kjøper heller aldri tøy til barna, det er det også bare jeg som gjør Synes det er veldig irriterende, har tatt opp dette med mannen mange ganger, men det går ikke inn. Han blir dog med å spleise på de store tingene, som f.eks barnevogn til yngste som ble født i år, flybilletter til ungene da vi reiser på ferier osv. Men det må jeg insistere på. Jeg synes dette er kjempedumt, men har gitt opp for å bevare husfreden. Jeg synes likevel det er irriterende at han bruker pengene sine som han vil, han kjøpte seg helt ny bil i år, selvom den gamle (2020 modell suv) fungerte utmerket. Han legger også mye penger i ekstrautstyr til bilen, snøfreser og verktøy han føler han trenger. Men det er jeg som står for alle innkjøp til de to barna våre, både klær og utstyr. Han kjøper kun inn bleier og våtservietter til babyen, de gangene han er innom dagligvarebutikken. Jeg blir dessverre nødt til å bruke en del penger på klær og utstyr til barna, det er også jeg som betaler de få gangene vi spiser ute på kafé, restaurant eller skal handle inn noe ekstra godt til middag og høytider osv. Handle inn blomster eller noe slikt til meg er også helt utenkelig. Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far. Dette er grunnen til at jeg holder ut. Anonymkode: 69674...89a Jeg er kvinne, og jeg sparer heller ikke noe særlig. Jeg er vokst opp i ekstrem fattigdom, vi hadde aldri råd til noe, ikke engang ordentlig mat. Jeg orker ikke å leve kummerlig og få mine barn til å leve kummerlig for at de skal ha masse penger på konto. Når det gjelder shopping av tøy, så synes jeg det er dørgende kjedelig. Vil tro at de fleste menn gjør det samme. Jeg kjøper selvfølgelig tøy til barna, men hadde selvfølgelig ikke gjort det hvis noen andre kunne ta over denne oppgaven. For øvrig forstår jeg ikke det med "spleise med mannen". Dere er gift, og har per definisjon felles økonomi. Hvis han insisterer på separat økonomi, ville jeg ha skilt meg og bare vært samboere. I et ekteskap er det ikke noe som heter "pengene mine" og "pengene dine", særlig ikke når det er snakk om forsørgelse av barn. Du er i kvinnefella, kjære deg. Så mitt råd - skill dere og vær samboere. Da har dere automatisk separat økonomi, og du kan forlange at han dekker halvparten av alle utgifter, uten å måtte "be" eller "insistere". Anonymkode: 52993...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #63 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Høres ut som at det er behov for å lage en felles konto for barnerelaterte utgifter. Men sparing til ungene må være frivillig. Hva han bruker pengene på Forøvrig har du strengt tatt ikke noe med hva han bruker penger på (biler etc), så lenge han bidrar økonomisk ellers og dere er samboere. Anonymkode: 40366...aed De er gift, vel? Hun skriver "mannen". Da har hun faktisk noe med hva han bruker pengene på. Anonymkode: 52993...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #64 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi snakket om økonomi både før vi fikk unger og før vi ble sammen. Han var da enig i at vi skulle dele 50/50 på alle utgifter. Tenkte da selvfølgelig at dette inkluderte tøy og sko til barna, men i følge han så betaler han sin andel så lenge han betaler 50% av huslån, strøm og internett. Anonymkode: 69674...89a Vestlige kvinner MÅ få bedre selvbilde. Ikke betal for kuk i huset! Slutt å la menn snylte på dere! Jeg kommer fra en annen kultur, og hos oss hadde ingen akseptert at mannen snyltet på denne måten. Få selvtillit, damer! Anonymkode: 52993...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #65 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og fordelen med å være sammen med denne personen er? "Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far." Det å ha barn krever at du som forelder henter og leverer i barnehagen, det inkluderer våkennetter, det inkluderer husarbeid og det inkluderer (ihvertfall mens barna er små) å bruke det meste av de våkne timene dine i et døgn på å nettopp være med barna. Det gjør ikke vedkommende til en over gjennomsnittet far, det gjør personen til bare en far. Han gjør jobben sin. Hvis det er grunnen til at du blir så hadde jeg revurdert hele fyren. Han kan gjøre alt du beskrev her alene annenhver uke uten at det er grunn til å være imponert av det. Anonymkode: 69674...89a Anonymkode: 655f3...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #66 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er kvinne, og jeg sparer heller ikke noe særlig. Jeg er vokst opp i ekstrem fattigdom, vi hadde aldri råd til noe, ikke engang ordentlig mat. Jeg orker ikke å leve kummerlig og få mine barn til å leve kummerlig for at de skal ha masse penger på konto. Når det gjelder shopping av tøy, så synes jeg det er dørgende kjedelig. Vil tro at de fleste menn gjør det samme. Jeg kjøper selvfølgelig tøy til barna, men hadde selvfølgelig ikke gjort det hvis noen andre kunne ta over denne oppgaven. For øvrig forstår jeg ikke det med "spleise med mannen". Dere er gift, og har per definisjon felles økonomi. Hvis han insisterer på separat økonomi, ville jeg ha skilt meg og bare vært samboere. I et ekteskap er det ikke noe som heter "pengene mine" og "pengene dine", særlig ikke når det er snakk om forsørgelse av barn. Du er i kvinnefella, kjære deg. Så mitt råd - skill dere og vær samboere. Da har dere automatisk separat økonomi, og du kan forlange at han dekker halvparten av alle utgifter, uten å måtte "be" eller "insistere". Anonymkode: 52993...ca2 Hvorfor i alle verden skal de skille seg for å bli samboere i steden? Må være det merkeligste rådet jeg har sett. Man får hverken automatisk felles økonomi vef å være gift eller automatisk separat økonomi ved å være samboere Anonymkode: fe406...50a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #67 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De er gift, vel? Hun skriver "mannen". Da har hun faktisk noe med hva han bruker pengene på. Anonymkode: 52993...ca2 Nei, det har man ikke. Anonymkode: fe406...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 5 timer siden #68 Del Skrevet 5 timer siden Ikke betal ned mer på lånet. Spar de pengene til en regnværsdag i stedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #69 Del Skrevet 5 timer siden Hva med å vise han bidrags kalkulatoren på nav for å se hvor mye det kan koste om dere bor hver for dere? Hadde aldri akseptert dette, da fikk man heller bo hver seg om man ikke engang ønsker å gjøre noe med familien eller sørge for klær til barna. Slik deling av økonomi skaper bare konflikt. Anonymkode: e7b32...e43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #70 Del Skrevet 4 timer siden Jeg følger de som sier at du bruker barnetrygden på dette. Vis han når den er borte og ekstrautgiftene knyttet til barna. Regner dessverre med han kommer til argumentere for at det du kjøper ikke trengs, men det bekrefter jo bare at han er gjerrig utover at han ønsker at barnebidrag ikke skal spares, men brukes. For øvrig synes jeg han høres gjerrig ut uansett siden han ikke vil betale ei krone for opplevelser ute verken for dere eller barn. Gjerrighet dreper forhold. Anonymkode: c791f...d36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 4 timer siden #71 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her i huset er det bare meg som sparer til ungene og ellers. Mannen betaler selvfølgelig sin andel av utgiftene (50%), men han sparer ikke til ungene, vil aldri betale ned ekstra på boliglånet og gir ikke til veldedige formål. Det er det kun jeg som gjør. Han kjøper heller aldri tøy til barna, det er det også bare jeg som gjør Synes det er veldig irriterende, har tatt opp dette med mannen mange ganger, men det går ikke inn. Han blir dog med å spleise på de store tingene, som f.eks barnevogn til yngste som ble født i år, flybilletter til ungene da vi reiser på ferier osv. Men det må jeg insistere på. Jeg synes dette er kjempedumt, men har gitt opp for å bevare husfreden. Jeg synes likevel det er irriterende at han bruker pengene sine som han vil, han kjøpte seg helt ny bil i år, selvom den gamle (2020 modell suv) fungerte utmerket. Han legger også mye penger i ekstrautstyr til bilen, snøfreser og verktøy han føler han trenger. Men det er jeg som står for alle innkjøp til de to barna våre, både klær og utstyr. Han kjøper kun inn bleier og våtservietter til babyen, de gangene han er innom dagligvarebutikken. Jeg blir dessverre nødt til å bruke en del penger på klær og utstyr til barna, det er også jeg som betaler de få gangene vi spiser ute på kafé, restaurant eller skal handle inn noe ekstra godt til middag og høytider osv. Handle inn blomster eller noe slikt til meg er også helt utenkelig. Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far. Dette er grunnen til at jeg holder ut. Anonymkode: 69674...89a Hvorfor i alle dager har dere ikke en felles konto til barna? Hvorfor skal du bruke penger på klær og utstyr til barna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 4 timer siden #72 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det har man ikke. Anonymkode: fe406...50a Jo, hans penger er hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden Enten viser du ham kvitteringene for innkjøp til barna de siste månedene og sammenligner med hvor mye dere har mottatt i barnetrygd samme periode, ellers så kan du gi ham ansvaret for innkjøp innenfor rammene til barnetrygden. Bli i tillegg enig om liste over innkjøp som trengs. Anonymkode: ecf21...474 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 4 timer siden #74 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor i alle verden skal de skille seg for å bli samboere i steden? Må være det merkeligste rådet jeg har sett. Man får hverken automatisk felles økonomi vef å være gift eller automatisk separat økonomi ved å være samboere Anonymkode: fe406...50a JO, det har man. Om han velger å spare sine egne penger på egen konto, så er pengene 50 % hennes når de går fra hverandre uansett. Så hans penger er også hennes. Når man gifter seg vil man få felleseie, og inntekten vil også regnes som felles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 4 timer siden #75 Del Skrevet 4 timer siden Be om å få være disponent på kontoen hans i banken, TS. Så tar du det du trenger til barna. All hans inntekt er felles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 4 timer siden #76 Del Skrevet 4 timer siden Brunello skrev (11 timer siden): Dette er helt feil. Gifte disponerer sine egne midler selv. Man har gjensidig forsørgerplikt for hverandre og felles barn, men det er stort sett bare å dekke halvparten av nødvendige kostnader når begge har ok inntekt. Dette er helt feil. For ved skilsmisse følger det at direkte innskudd, feks lønnsutbetalinger, regnes som felleseie dersom de er opparbeidet under ekteskapet, i de fleste tilfeller deles disse midlene likt mellom ektefellene. I hovedregel skal det verdier ektefellene sammen eller hver for seg bygger opp etter at de giftet seg, skal likedeles ved brudd. Det vil si at om han har en feit sparekonto, så er det fortsatt hennes. Han kan godt være et rasshøl og nekte henne tilgang til sin økonomi når de er gift, men ved skilsmisse har hun krav på halvparten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #77 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kvinnfolk skal være ganske forsiktige med å sutre for mye på økonomi, for plutselig blir det nye regler de selv innfører, og da må de slutte med egen sløsing. Da går det opp for dem at mannen allikevel var den som fylte bensin på bilen, en utgift de ikke engang visste eksisterte. Anonymkode: f39d5...e22 Du har et helt skrullete forvrengt syn på kvinner. Jeg syns det er oppriktig skremmende at folk med sånne tanker går rundt i samfunnet og sprer giften sin. TS: dette er jo ikke akseptabelt. Og det må du formidle. Hvis han mener at man skal kunne forsørge barna med barnetrygden, værsågod, da går den inn på hans konto fra nå av og så fikser han alt, siden det er så enkelt. Eventuelt så får du vurdere å flytte ut, så ser dere fra bidraget som regnes ut av NAV hva han må betale da, for barnas opphold. Anonymkode: 08326...e98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #78 Del Skrevet 4 timer siden Viss du sparer barnetrygden er dette dine penger. Du kommer til å måtte betale alt av konfirmasjoner, tannregulering/briller og store utgifter. Pga du har jo tross alt spart barnetrygden… tenk på dette! Så egentlig kunne du bare brukt barnetrygden, slik at han må ta halve utgiften på konfirmasjon osv. Han kommer ikke til å betale noe konfirmasjon, når du allerede har spart opp til det. Anonymkode: b0a6e...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #79 Del Skrevet 3 timer siden lajlaj skrev (45 minutter siden): Jo, hans penger er hennes. Nei, det er de selvfølgelig ikke. Akkurat som hennes penger ikke er hans. Anonymkode: fe406...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #80 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bil er veldig dyrt da, så om han betaler bil, bilforsikring og veiavgift er jo det også en stor kostnad per år.. Men skjønner frustrasjonen ved at han kjøper unødvendig dyr bil, det bør jo være en familiebeslutning, det samme med langsiktig sparing.. Anonymkode: 72fae...e68 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slipper du å betale noe på bil? Det er jo en stor utgift. Hva med mat? Pass på at han tar sin del av handel uten å diskutere det med han. La de andre utgiftene gå mer til han, så kan du handle utstyr til barna. Anonymkode: ddf48...1fb Jeg betaler halvparten av bilen, lading gjøres på strømregninga og jeg betaler halvparten av forsikring og veiavgift. Billån har vi ikke. Anonymkode: 69674...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå