AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #41 Del Skrevet 7 timer siden Lag en felles konto. Bli enige om retningslinjer (feks kjøp normal mat, ting til barna men ikke dyre klær til seg selv, parfyme eller snøfresere). Sørg for at det står 20.000 der til enhver tid. Ha hvert deres kort. Hvis han synes at det går for mye penger til barna på den måten så må dere diskutere. Kanskje synes han at dere kan kjøpe brukte vinterklær til barna eller at lekeland er sløsing. Det er en diskusjon dere må navigere selv. Man _må_ ikke spare. Hverken for seg selv eller barna. Men mange synes at det er lurt. Om han velger å bruke sitt overskudd på bil eller snøfreser som du mener er unødig luksus så kan du ikke nekte ham det. Anonymkode: 0a5e3...000 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 7 timer siden #42 Del Skrevet 7 timer siden Kan dere få hjelp av familievernkontoret til å bli enige om økonomisk fordeling? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Snøfreseren jeg kjøpte i fjor kostet 55.000,- + mva. Hva koster nye støvler? Anonymkode: f39d5...e22 Barn bruker mer enn 1 par støvler gjennom oppveksten. Anonymkode: fe406...50a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #44 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Snøen flyttet seg fint med snøfreseren vi hadde fra før også, den var foresten kjøpt ny i 2022. Barna derimot trenger vintertøy og sko for å holde seg varme. Anonymkode: 69674...89a Men når det kommer så sykt mye snø som ifjor vil kanskje mannen ha bra utstyr å gjøre jobben med???? Du klager bare fordi du ikke ser andres behov enn ditt og barnas. Han bytter sikkert i husarbeid så kan du måke med den gamle snøfresen du er så fornøyd med. Anonymkode: 58dcc...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #45 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barn bruker mer enn 1 par støvler gjennom oppveksten. Anonymkode: fe406...50a De må ha flere par også, i bhg og hjemme. Ikke at støvler er det dyreste, men man kan jo se på ulltøy da. Koster en del for det som de vokser raskt ut av. Anonymkode: 8316c...af7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #46 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her i huset er det bare meg som sparer til ungene og ellers. Mannen betaler selvfølgelig sin andel av utgiftene (50%), men han sparer ikke til ungene, vil aldri betale ned ekstra på boliglånet og gir ikke til veldedige formål. Det er det kun jeg som gjør. Han kjøper heller aldri tøy til barna, det er det også bare jeg som gjør Synes det er veldig irriterende, har tatt opp dette med mannen mange ganger, men det går ikke inn. Han blir dog med å spleise på de store tingene, som f.eks barnevogn til yngste som ble født i år, flybilletter til ungene da vi reiser på ferier osv. Men det må jeg insistere på. Jeg synes dette er kjempedumt, men har gitt opp for å bevare husfreden. Jeg synes likevel det er irriterende at han bruker pengene sine som han vil, han kjøpte seg helt ny bil i år, selvom den gamle (2020 modell suv) fungerte utmerket. Han legger også mye penger i ekstrautstyr til bilen, snøfreser og verktøy han føler han trenger. Men det er jeg som står for alle innkjøp til de to barna våre, både klær og utstyr. Han kjøper kun inn bleier og våtservietter til babyen, de gangene han er innom dagligvarebutikken. Jeg blir dessverre nødt til å bruke en del penger på klær og utstyr til barna, det er også jeg som betaler de få gangene vi spiser ute på kafé, restaurant eller skal handle inn noe ekstra godt til middag og høytider osv. Handle inn blomster eller noe slikt til meg er også helt utenkelig. Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far. Dette er grunnen til at jeg holder ut. Anonymkode: 69674...89a Snøfreser er dyrt og du sliper å betale brøyting. Så unngår du å betale en del tusenlapper i året... Anonymkode: f8a10...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden Barnetrygden dekker da virkelig ikke alt man trenger av utstyr tilbarn. Da som tror det, har aldri prøvd å faktisk telle opp utgiftene. Vinterklær og sko koster mye og må skiftes ut ofte når barna vokser. Anonymkode: ba92b...ea4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #48 Del Skrevet 5 timer siden Folk henger seg opp i snøfresere, ikke alle husstander trenger snøfresere til 50 tusen. Det er også noe som kunne blitt betalt felles om man deler på utgifter. Rart å prioritere å bytte ut relativt ny bil og snøfreser nå når alt er dyrt, skulle gjerne likt å høre resonnementet hans, for å forstå bedre. Anonymkode: 8316c...af7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 5 timer siden #49 Del Skrevet 5 timer siden Kanskje mannen skulle fått jobben med å skaffe til veie alt utstyret barna trenger? I så fall er det hensiktsmessig at det også er hans oppgave å sørge for at barna til enhver tid har rene, tørre og passelige klær både hjemme og i barnehagen. Jeg tror mannen her undervurderer hvor mye det koster å utstyre barnehagebarn med det de trenger. Om han ønsker det skal gjøres billigere ved å kjøpe brukt, er han velkommen til å fikse bruktkjøp. Men minimum bør jo da være at klærne er i god nok stand til at barna holder seg tørre. Men det gjelder jo basalbehovene. Hva du kan gjøre med at mannen er kjip og ikke unner barna opplevelser, er verre å finne ut av. For meg ville manglende vilje til å spare vært et problem, også. Man trenger ikke spare spesifikt til barna, men om man vil ta utgifter til konfirmasjon, førerkort og eventuelt startkapital på sparket, er det jo fornuftig å skaffe seg økt handlingsrom til den tid ved å eksempelvis betale ned ekstra på lånet om man har økonomien nå til det. Det er unødvendig å leve fra hånd til munn når dere i utgangspunktet har god økonomi. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #50 Del Skrevet 5 timer siden Høres ut som dere har helt forskjellige verdier og syn på økonomi. Jeg og kjæresten har ikke flyttet sammen enda, men vi har 3 særkullsbarn tilsammen. Vi har laget en felleskonto til barna der vi betaler aktiviteter, klær, gaver etc fra. Vi bidrar etter prosent av inntekt. Når vi flytter sammen neste år vil vi ha felleskonto på faste utgifter og mat i tillegg. Ingen av oss er opptatt av å ha dyre, fancy klær, biler etc. Og som partnere ønsker vi at begge skal ha lik levestandard. For han er det naturlig at han bidrar mer økonomisk da han har bedre råd og han har to barn. Huset vil bli større og dyrere enn hva jeg har råd til med et barn. Vi vil også der eie etter prosent av det vi kan betjene med et lån. Anonymkode: 40f47...fdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #51 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): De må ha flere par også, i bhg og hjemme. Ikke at støvler er det dyreste, men man kan jo se på ulltøy da. Koster en del for det som de vokser raskt ut av. Anonymkode: 8316c...af7 Jeg har brukt sikkert 10.000 på ulltøy til barna hittil i vinter… også skal de ha vinterdresser, vintersko, luer, votter, mellomlag.. holder ikke med 1 par av hvert heller. Vintersesongen er dyr med små barn😅 Tipper vi er opp i nesten 20 000,- på vinterklær nå. Anonymkode: 6ad93...4b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #52 Del Skrevet 5 timer siden Bil er veldig dyrt da, så om han betaler bil, bilforsikring og veiavgift er jo det også en stor kostnad per år.. Men skjønner frustrasjonen ved at han kjøper unødvendig dyr bil, det bør jo være en familiebeslutning, det samme med langsiktig sparing.. Anonymkode: 72fae...e68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #53 Del Skrevet 5 timer siden Slipper du å betale noe på bil? Det er jo en stor utgift. Hva med mat? Pass på at han tar sin del av handel uten å diskutere det med han. La de andre utgiftene gå mer til han, så kan du handle utstyr til barna. Anonymkode: ddf48...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #54 Del Skrevet 5 timer siden Jeg foreslår at du gjør som mannen din gjør: hiver ut det gamle, og skaffer deg en ny og bedre modell! Fint for han da, at han har en snøfreser og en ny bil å bo sammen med. Det blir koselig for han. Så kan han sitte der og bruke pengene sine på det han vil selv helt alene uten mas fra kjerring og unger. Så kan du leve livet ditt slik du ønsker, og bli glad. Du kan ha et flott forhold med barna dine, og spare penger og bruke penger slik du vil. Som sagt, gjør som mannen din med mannen din. Dump han og jakt en bedre pg nyere modell. Lykke til! Anonymkode: 2c38b...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 5 timer siden #55 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, enig i at en slik felleskonto der barnas utgifter tas fra bør opprettes. Men hele poenget er at han nekter å være med på en sånn ordning. Det samme gjelder vippskrav, han nekter å betale dem. Anonymkode: 69674...89a Vippskrav? Sender dere vippskrav internt i familien? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #56 Del Skrevet 4 timer siden Me0987 skrev (12 minutter siden): Vippskrav? Sender dere vippskrav internt i familien? 👀🫣 Anonymkode: 40f47...fdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #57 Del Skrevet 4 timer siden Me0987 skrev (13 minutter siden): Vippskrav? Sender dere vippskrav internt i familien? Når man ikke har felles økonomi og den andre parten har lagt ut er det helt normalt for å fordele utleggene, ja. Anonymkode: 2c38b...85e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 4 timer siden #58 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her i huset er det bare meg som sparer til ungene og ellers. Mannen betaler selvfølgelig sin andel av utgiftene (50%), men han sparer ikke til ungene, vil aldri betale ned ekstra på boliglånet og gir ikke til veldedige formål. Det er det kun jeg som gjør. Han kjøper heller aldri tøy til barna, det er det også bare jeg som gjør Synes det er veldig irriterende, har tatt opp dette med mannen mange ganger, men det går ikke inn. Han blir dog med å spleise på de store tingene, som f.eks barnevogn til yngste som ble født i år, flybilletter til ungene da vi reiser på ferier osv. Men det må jeg insistere på. Jeg synes dette er kjempedumt, men har gitt opp for å bevare husfreden. Jeg synes likevel det er irriterende at han bruker pengene sine som han vil, han kjøpte seg helt ny bil i år, selvom den gamle (2020 modell suv) fungerte utmerket. Han legger også mye penger i ekstrautstyr til bilen, snøfreser og verktøy han føler han trenger. Men det er jeg som står for alle innkjøp til de to barna våre, både klær og utstyr. Han kjøper kun inn bleier og våtservietter til babyen, de gangene han er innom dagligvarebutikken. Jeg blir dessverre nødt til å bruke en del penger på klær og utstyr til barna, det er også jeg som betaler de få gangene vi spiser ute på kafé, restaurant eller skal handle inn noe ekstra godt til middag og høytider osv. Handle inn blomster eller noe slikt til meg er også helt utenkelig. Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far. Dette er grunnen til at jeg holder ut. Anonymkode: 69674...89a Har dere ikke en felleskonto? Jeg er skilt men vi har alltid hatt en felleskonto der vi setter inn en viss prosentandel av det vi begge tjener. Den kontoen har vi nå fortsatt selv om vi ikke bor sammen lenger. Der går alle felles utgifter og alt som har med barna å gjøre ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 4 timer siden #59 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Når man ikke har felles økonomi og den andre parten har lagt ut er det helt normalt for å fordele utleggene, ja. Anonymkode: 2c38b...85e Ikke normalt i mine øyne, men mulig det er jeg som er unormal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 4 timer siden #60 Del Skrevet 4 timer siden Irriterende? Dere har begge plikt til å forsørge barna. Klær er åpenbart en del av å forsørge. Og ull er dyrt. Om dere skal oppgradere bilen eller kjøpe dyr snøfreser må dere jo være enige om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå