Gå til innhold

Irriterende at mannen ikke vil spare eller dele på utgiftene til barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her i huset er det bare meg som sparer til ungene og ellers. Mannen betaler selvfølgelig sin andel av utgiftene (50%), men han sparer ikke til ungene, vil aldri betale ned ekstra på boliglånet og gir ikke til veldedige formål. Det er det kun jeg som gjør. Han kjøper heller aldri tøy til barna, det er det også bare jeg som gjør :( Synes det er veldig irriterende, har tatt opp dette med mannen mange ganger, men det går ikke inn. Han blir dog med å spleise på de store tingene, som f.eks barnevogn til yngste som ble født i år, flybilletter til ungene da vi reiser på ferier osv. Men det må jeg insistere på. 

Jeg synes dette er kjempedumt, men har gitt opp for å bevare husfreden. Jeg synes likevel det er irriterende at han bruker pengene sine som han vil, han kjøpte seg helt ny bil i år, selvom den gamle (2020 modell suv) fungerte utmerket. Han legger også mye penger i ekstrautstyr til bilen, snøfreser og verktøy han føler han trenger. Men det er jeg som står for alle innkjøp til de to barna våre, både klær og utstyr. Han kjøper kun inn bleier og våtservietter til babyen, de gangene han er innom dagligvarebutikken. Jeg blir dessverre nødt til å bruke en del penger på klær og utstyr til barna, det er også jeg som betaler de få gangene vi spiser ute på kafé, restaurant eller skal handle inn noe ekstra godt til middag og høytider osv. Handle inn blomster eller noe slikt til meg er også helt utenkelig.

Må legge til at han ellers er en super pappa, henter og leverer eldste i barnehage, deler på våkennetter slik at jeg får sove. Han gjør sin del av husarbeidet når han er hjemme og tilbringer omtrent all sin fritid med barna. Følger opp og er en engasjert far. Dette er grunnen til at jeg holder ut. 

Anonymkode: 69674...89a

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste du sier der gjør at jeg hadde sett veldig gjennom fingrene angående det første. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som at det er behov for å lage en felles konto for barnerelaterte utgifter. Men sparing til ungene må være frivillig. Hva han bruker pengene på Forøvrig har du strengt tatt ikke noe med hva han bruker penger på  (biler etc), så lenge han bidrar økonomisk ellers og dere er samboere. 

Anonymkode: 40366...aed

• Liker 15
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere gift? Isåfall skal dere jo i utgangspunktet ha felles økonomi. Hvis ikke bør dere få på plass en slags kontrakt dere imellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg foretrekker felles økonomi. Kunne aldri levd med en mann som holdt på slik. Selvfølgelig skal han betale for barna sine, burde ikke være noe å snakke om engang.

Snakket dere ikke om økonomi før dere fikk barn?

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kjøper bil og ekstra utstyr som han føler han trenger? Bruker ikke dere i resten av familien bilen eller går på brøytet vei?

Anonymkode: 57402...5d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han betaler ikke sin andel av utgiftene når han ikke betaler sin andel av utgiftene til barna. Får barnas utgifter inn på kontoen der dere betaler halvparten hver! 

og hver gang du kjøper klær eller utstyr til dem? Send Vippskrav. Herregud så tafatt går det ikke an å være. 

Anonymkode: b12b2...e61

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snøen flytter seg vel ikke av seg selv, så ny snøfreser er nok ikke dumt. Han bruker penger der, du på klær. Hvorfor syter du?

Anonymkode: f39d5...e22

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (24 minutter siden):

Er dere gift? Isåfall skal dere jo i utgangspunktet ha felles økonomi. Hvis ikke bør dere få på plass en slags kontrakt dere imellom.

Dette er helt feil. Gifte disponerer sine egne midler selv. Man har gjensidig forsørgerplikt for hverandre og felles barn, men det er stort sett bare å dekke halvparten av nødvendige kostnader når begge har ok inntekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Snøen flytter seg vel ikke av seg selv, så ny snøfreser er nok ikke dumt. Han bruker penger der, du på klær. Hvorfor syter du?

Snøen flyttet seg fint med snøfreseren vi hadde fra før også, den var foresten kjøpt ny i 2022. Barna derimot trenger vintertøy og sko for å holde seg varme. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han kjøper bil og ekstra utstyr som han føler han trenger? Bruker ikke dere i resten av familien bilen eller går på brøytet vei?

Anonymkode: 57402...5d9

Resten av familien bruker også bilen, men vi satt like godt og kom like fort frem i bilen vi hadde fra før, en SUV fra 2020, vi trengte ikke en dem nyeste teslaen. Det samme gjelder brøyting, han hadde en snøfreser fra før, kjøpt ny for to år tilbake. Men han valgte å kjøpe den nyeste modellen i år. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med at det ikke går inn? Glemmer han det eller er han gjerrig? Hvis han ikke handler det de behøver så lager dere en konto der dere setter inn penger som brukes på barna. Så når du handler så tar du ikke bare av dine penger for å forsørger deres FELLES barn.

Anonymkode: c791f...d36

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er klar over at barn koster betraktelig mer enn en snøfreser? 

Anonymkode: fe406...50a

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville hatt felles konto hvor alt slikt inkludert felles utgifter blir betalt fra. 

Anonymkode: 21989...907

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvorfor betaler han aldri når dere er ute? Du kan jo i det minste be om å splitte regninga. Det er ikke greit at han bare tar men ikke gir, heller ikke når det gjelder det økonomiske, som åpenbart er på stell hos jam også. Dere får heller krangle. Be han slutte å være en gjerrigknark.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (38 minutter siden):

Og dette er grunnen til at jeg foretrekker felles økonomi. Kunne aldri levd med en mann som holdt på slik. Selvfølgelig skal han betale for barna sine, burde ikke være noe å snakke om engang.

Snakket dere ikke om økonomi før dere fikk barn?

Vi snakket om økonomi både før vi fikk unger og før vi ble sammen. Han var da enig i at vi skulle dele 50/50 på alle utgifter. Tenkte da selvfølgelig at dette inkluderte tøy og sko til barna, men i følge han så betaler han sin andel så lenge han betaler 50% av huslån, strøm og internett. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette hadde jeg ikke godtatt. Det er veldig spesielt av han å forvente at du skal betale alt til barna. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helikopter skrev (41 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Skal må du bytte ut med kan....

Anonymkode: c99c0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi snakket om økonomi både før vi fikk unger og før vi ble sammen. Han var da enig i at vi skulle dele 50/50 på alle utgifter. Tenkte da selvfølgelig at dette inkluderte tøy og sko til barna, men i følge han så betaler han sin andel så lenge han betaler 50% av huslån, strøm og internett. 

Så han mener barna ikke er hans også da eller?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan jo ikke mene det. Dette er direkte feil. Det er ingen logikk her. Du betaler også 50 prosent av lån, strøm og nett. Han har jo ingen argumenter.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...