Gå til innhold

Hvis man ser politi på gata og føler at noen følger etter deg (men ikke gjort noe galt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere ganger jeg har vært på fest/ute på byen og en eller annen fyr er litt innpåsliten, men samtidig ikke gjort noe galt, eller en random fyr som man føler følger etter deg. Men man kan ikke bevise noe, kanskje er det uskyldig. 
Hvis man er i en sånn situasjon og ser politi, kan man liksom gå nærme dem slik at de som potensielt følger etter deg blir litt skremt? 
Men samtidig så ønsker man kanskje ikke anmelde, så ønsker kanskje ikke å snakke med politiet og potensielt sett gjøre dem oppmerksom på en fyr som bare er litt innpåsliten, men ikke vil deg noe vondt. 

Jeg gjorde det nylig, så en gruppe politifolk som snakket sammen og en type fulgte litt etter meg, så da valgte jeg å heller gå inn i en gate ved siden av politiet. Da ristet jeg av meg han som var bak uten å gjøre noe nummer ut av det. 

Det her er sikkert et absurd teit spørsmål, men kommer ofte i litt ubehagelige situasjoner. 

Hvis man sier til politiet at man er litt bekymret for en person bak deg, kan de hjelpe deg uten at de forventer at du anmelder eller at de går etter den personen? 

Anonymkode: 1a73c...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem er disse mennene som følger etter deg? Snakker de norsk?

Anonymkode: f73f5...b84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare gå bort å spør om du kan stå med de en liten stund fordi du er usikker på om noen følger etter deg. Har gjort det noen ganger,og ene gangen ble jeg tilogmed tilbydd skyss hjem 😊

Anonymkode: 8cddc...cdd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går selvsagt helt fint, faktisk er det veldig lurt også :) Man trenger ikke å ha bevis for å fortelle politiet at man føler seg utrygg.

Anonymkode: e19cb...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er i en situasjon der du føler deg utrygg, så er det helt innafor å snakke med politiet på stedet om det. Du trenger ikke være i en spesielt farlig situasjon, det er uansett greit. Det eneste som kan by på problemer er om politiet som er på stedet er opptatt med å løse et oppdrag, men ikke noe problem om du kan vente.

Anonymkode: 85e7a...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar :) har liksom vært litt redd for å gjøre et stort nummer ut av noe som er relativt uskyldig, eller å «bry» når de kanskje har viktigere ting å gjøre. 
man vet jo aldri, har holdt på å bli voldtatt i en slik situasjon, man vet aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig kan du gå bort til der politiet er. Skulle det bli ulovlig å oppsøke politi som typisk står og overvåker utelivet i helgene f.eks. så tror jeg den lille tilliten som eksisterer ville forsvinne helt.

Det går veldig fint - jeg har gjort det et par ganger, men da blant annet grunnet ei innpåsliten og særdeles full dame som ikke ville la meg være. To setninger til politibetjenten som satt i bilen gjorde nytta, vedkommende ble konfrontert og jeg kunne gå videre alene!

Anonymkode: d2cfb...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Flere ganger jeg har vært på fest/ute på byen og en eller annen fyr er litt innpåsliten, men samtidig ikke gjort noe galt, eller en random fyr som man føler følger etter deg. Men man kan ikke bevise noe, kanskje er det uskyldig. 
Hvis man er i en sånn situasjon og ser politi, kan man liksom gå nærme dem slik at de som potensielt følger etter deg blir litt skremt? 
Men samtidig så ønsker man kanskje ikke anmelde, så ønsker kanskje ikke å snakke med politiet og potensielt sett gjøre dem oppmerksom på en fyr som bare er litt innpåsliten, men ikke vil deg noe vondt. 

Jeg gjorde det nylig, så en gruppe politifolk som snakket sammen og en type fulgte litt etter meg, så da valgte jeg å heller gå inn i en gate ved siden av politiet. Da ristet jeg av meg han som var bak uten å gjøre noe nummer ut av det. 

Det her er sikkert et absurd teit spørsmål, men kommer ofte i litt ubehagelige situasjoner. 

Hvis man sier til politiet at man er litt bekymret for en person bak deg, kan de hjelpe deg uten at de forventer at du anmelder eller at de går etter den personen? 

Du må aldri gå alene da!

Anonymkode: 1549b...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvem er disse mennene som følger etter deg? Snakker de norsk?

Anonymkode: f73f5...b84

Det er ikke så relevant å tenke at det kun er utlendinger som ikke oppfører seg bra, jeg er ikke TS men har da hatt mange rare opplevelser med norske menn også.

Disse mennene generelt er jo enten menn som ikke er så god på å ta et hint da, eller verre -som tror de kan ture på selv når det får et nei. Eller kanskje de til og med er menn med mørke baktanker. 

Og som kvinne kan jeg fortelle de at de finnes overalt, i alle hudfarger. Også norske. Jeg tror egentlig at dere menn vet veldig lite om hvordan det er for oss å bevege oss i samfunnet med dere. Mange menn forstår ikke at noe av det mest tiltrekkende ved en mann er at de gir oss frihet til å ta like mye plass som dere, og ha rom til å gjøre det. 

Husker en gang jeg var på dansegulvet, elektronisk musikk hvor alle danser alene sammen. DJ'en begynte noe skikkelig bra og det var så gøy, og vi som danset "tok helt av". Plutselig kommer en dyr som hadde vist interesse for meg og stiller seg ved siden av, uten å danse. Også står han bare der, og kikker over på meg. Jeg mister fokuset og rytmen flere ganger, og stopper for å spørre om det er noe spesielt? Vi er omringet av 30 som danser rundt oss. 

Han sier "nei", og rister på hodet. Jeg sier bare "bra musikk!" Og fortsetter å danse litt, men han står bare der, stiller seg til og med foran meg og bare ser på meg. Det føles kleint, ubehagelig. 

Jeg går til slutt ut og rett bort til mannlige venner. Og måtte snakke til han flere ganger om dette, at det føles ubehagelig, at det er rart..

Har ristet han av meg til slutt, han forsøkte flere helger, og fant nummeret mitt. Men det er over nå. Weirdo.. 

Anonymkode: abbf5...64a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er paranoid.

Anonymkode: 91a76...8dd

En veldig stygg ting å si. Jeg har opplevd det samme. Mye farlige folk der ute. Noen mennesker virker bare å unngå dem hele livet, mens andre virker å dumpe borti dem om og om igjen. Jeg har prøvd å knekke koden på hvorfor det er sånn. Jeg tror de ser på meg at jeg er underdanig og redd. Som et skadet el svakt dyr på savannen i Afrika. Noen menn er rovdyr. Prøv å gå rett i ryggen og unngå å flakke med blikket eller se ned. Vet en det virker for. En dame sa hun stirret på menn for å vise at hun ville gi dem motstand.

Anonymkode: bf7bd...010

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du er paranoid.

Anonymkode: 91a76...8dd

Hva så om TS er paranoid? Også paranoide kan bli forfulgt.

Bare gå bort til politiet du, TS. Det spiller ingen rolle om du virkelig blir forfulgt eller du bare tror det. Føler du deg utrygg, så er det helt naturlig og fornuftig å oppsøke trygghet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...