Gå til innhold

Hvor mye har dere spart i år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nesten 300 000 mer på konto enn for et år siden, men det er stort sett avkastning på arv og tidligere oppsparte midler, så vet ikke om det kan regnes som sparing lenger. Det går så mye skatt av lønna at jeg ikke lenger får spart noe av den. I praksis har jeg vel ca samme verdier som før, men høyere kronebeløp og dermed enda høyere skatt neste år. 

Anonymkode: ca5a1...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet ikke egentlig hva folk få ut av slike tråder. Man må jo være litt opptatt av sparing for å gidde og svare på noe. Evt være veldig oppgitt/lei av å ikke klare det pga manglende midler.

Trykket meg selv inn på tråden, da jeg har vært ganske lei av å se oppslag med "så mye sparte Hans", "så mye kan en familie spare" osv. Da summene handler så og si ofte pga høy lønn og gode forutsetninger i livet, ol. Om alle i samfunnet hadde jobbet med det samme, og hadde hatt samme lønn, så hadde det ikke gått rundt. Å bo gratis hjemme hos foreldre og få masse påspandert kan utgjøre flere hundre tusen i året f.eks. At de starter med dette og får kjøpt bolig tidlig har ekstremt mye å si. 

Som svar til tråden: Jeg har klart å spare 450k i år. Sparer som en gal for å komme meg inn på boligmarkedet. Jobbet ekstremt mye, og ikke hatt noe liv til å bruke pengene på. 

Anonymkode: 77403...b16

Enig med deg i at årsinntekt, livssituasjon, livsstil og bosted har litt å si for hvor mye man får spart. Jeg kunne f.eks spart mye mer enn 175000kr hvis jeg virkelig gikk inn for det, men velger heller å bruke penger på ting jeg vil ha, mine to småbarn og reiser på en litt dyr ferie årlig. Kunne også ha spart mye mer hvis jeg var eldre og hadde nedbetalt bolig slik mine foreldre har, og også hvis valgte å bo mindre sentralt i en billigere bolig. Men for oss er det viktig å bo i Oslo-området og i nærheten av foreldre. Jeg sparer aldri så mye at det skal hå utover livsstilen min. 

Anonymkode: 4bfaf...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva tjener dere som klarer å spare 200 000 i året og oppover? Hva har dere å leve av til mat og fornøyelser når dere sparer så mye? Er dere enslige eller har dere barn? 

Anonymkode: cb4fd...9fd

Vi tjener bare 1.1 mill til sammen, to barn.

vi har det likevel romslig. Men vi drar ikke mye på byen, drikker svæært sjelden og hverken røyker eller snuser eller andre uvaner.

Vi/jeg har vært på tre utenlandsferier i år, bl.a.

Anonymkode: 3c870...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 80 000, mannen har spart mye mer, men har ikke oversikt over hvor mye som er spart i år. En del har også gått til ekstra nedbetaling av billån

Anonymkode: 409d6...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er veldig sant. Jeg har "millioninntekt" men har svært dårlig betalt i forhold til det jeg kunne tjent i utlandet med samme bakgrunn, og i hvert fall med den latterlige kronekursen Støre & co har skjenket oss. 

Anonymkode: 05dde...9f0

Kronekursen er nok ikke Støres skyld, foreslår at du sjekker statistikken NOK vs USD de siste 15 årene og ser på hvem som har vært statsminister i ulike perioder. Men jeg deler din bekymring for NOK, og jeg kunne tjent minst tre ganger så mye og jobbet mindre i USA. 

Anonymkode: 8c882...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kronekursen er nok ikke Støres skyld, foreslår at du sjekker statistikken NOK vs USD de siste 15 årene og ser på hvem som har vært statsminister i ulike perioder. Men jeg deler din bekymring for NOK, og jeg kunne tjent minst tre ganger så mye og jobbet mindre i USA. 

Men samtidig er ting mye dyrere i USA, for ikke snakk om de enorme boligprisene med tilhørende utgifter det er å bo der borte. 

Anonymkode: 0e87b...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 23.11):

Jeg lurer på hvor mye dere har spart i år. Hva sparer dere til? 

Anonymkode: 4bfaf...fd4

250.000 kun på sparekonto. Sikkert lurt spare i fond,men tør ikke. 

Alene med barn uføretrygdet så fornøyd. Spare ca det hvert år altså 20.000 i måneden. Sparer til jeg mister både barne tillegg og bidrag....

Anonymkode: d782d...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hva skal så disse sparepengene bruke til?

Vi sparer ca. 50.000 i året fast, men kunne spart det mangedoblede om vi virkelig hadde gått inn for det. Vi har også en solid sum p.g.a. aksjer - i hovedsak aksjer i bedriften jeg jobber - som har gitt god avkastning.

Sparing har åpenbart blitt en trend, men for hva? Å flashe det på sosiale medier? Har sett flere som forteller "imponerende" historier der de har spart usannsynlige summer ved å nærmest leve som asketer. Vel, dit får du ikke meg :)

Jeg ønsker å bruke penger på oss selv mens vi enda er relativt unge har helsa ti lå reise og oppleve. Vi hjelper begge barna økonomisk på studiene og vi unner oss ferier. Jeg vil heller dø med null kroner på konto med visshet om av vi levde så mye i nuet som vi kunne, og delte ut arven til barna mens vi selv levde og de selv trente pengene som unge uetablerte.

Jeg hadde en kollega engang som var helt besatt av dette, og reklamerte for ulike sparinger til pensjonen som var "så viktig". Vi humret jo litt av han husker jeg. Hadde ikke opplevd makan til en person som var så opptatt av sparing og pensjon. Samme år som han gik av med pensjon døde han.....

For oss er det viktig å ha en buffer gjennom sparing. Det burde selvsagt alle ha. Dette har et formål, og det er å anbefale. Selvsagt bør man penger tilgjengelig til "a rainy day". Alle vet at når vaskemaskina ryker, så ryker gjerne både oppvaskmaskina, tørketrommel og man får en stor reparasjon på bilen samtidig. Murpys lov slår aldri feil.

Men når jeg leser at folk sparer 300-, 400-, 500-tusen i året, så er jo dette veldig imponerende, og det sier jo litt om at vi Norge har lite å klage på, men igjen - hva er planen til folk her? Hva skal pengene brukes til?

Jeg tror denne sparetrenden er nok en sak som får folk til å føle seg dårlige og utilstrekkelige. Det sitter kanskje folk her som sparer en tusenlapp i måneden og er kjempefornøyd med det, så leser man her inne at folk sparer halvmillionen i året liksom....

Anonymkode: ac78b...1da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi sparer ca. 50.000 i året fast, men kunne spart det mangedoblede om vi virkelig hadde gått inn for det. Vi har også en solid sum p.g.a. aksjer - i hovedsak aksjer i bedriften jeg jobber - som har gitt god avkastning.

Sparing har åpenbart blitt en trend, men for hva? Å flashe det på sosiale medier? Har sett flere som forteller "imponerende" historier der de har spart usannsynlige summer ved å nærmest leve som asketer. Vel, dit får du ikke meg :)

Jeg ønsker å bruke penger på oss selv mens vi enda er relativt unge har helsa ti lå reise og oppleve. Vi hjelper begge barna økonomisk på studiene og vi unner oss ferier. Jeg vil heller dø med null kroner på konto med visshet om av vi levde så mye i nuet som vi kunne, og delte ut arven til barna mens vi selv levde og de selv trente pengene som unge uetablerte.

Jeg hadde en kollega engang som var helt besatt av dette, og reklamerte for ulike sparinger til pensjonen som var "så viktig". Vi humret jo litt av han husker jeg. Hadde ikke opplevd makan til en person som var så opptatt av sparing og pensjon. Samme år som han gik av med pensjon døde han.....

For oss er det viktig å ha en buffer gjennom sparing. Det burde selvsagt alle ha. Dette har et formål, og det er å anbefale. Selvsagt bør man penger tilgjengelig til "a rainy day". Alle vet at når vaskemaskina ryker, så ryker gjerne både oppvaskmaskina, tørketrommel og man får en stor reparasjon på bilen samtidig. Murpys lov slår aldri feil.

Men når jeg leser at folk sparer 300-, 400-, 500-tusen i året, så er jo dette veldig imponerende, og det sier jo litt om at vi Norge har lite å klage på, men igjen - hva er planen til folk her? Hva skal pengene brukes til?

Jeg tror denne sparetrenden er nok en sak som får folk til å føle seg dårlige og utilstrekkelige. Det sitter kanskje folk her som sparer en tusenlapp i måneden og er kjempefornøyd med det, så leser man her inne at folk sparer halvmillionen i året liksom....

Jeg sparer til pensjon. Det blir ikke noe særlig å leve av igjen til min generasjon, så vi må spare selv, i tillegg til å betale pensjonen til dem som kom før oss.

Anonymkode: af589...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sparer til pensjon. Det blir ikke noe særlig å leve av igjen til min generasjon, så vi må spare selv, i tillegg til å betale pensjonen til dem som kom før oss.

Jeg sparer også til å kunne kjøpe egen helsehjelp og eldreomsorg når jeg blir eldre. Oss som har sett dagens "eldreomsorg" i praksis, vet at det er veldig, veldig lurt. Spesielt blir jeg mørkredd av at det bare ser ut til å bli verre.

Skulle jeg dø før jeg blir gammel, kan mine barn få pengene. Det synes jeg bare er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som sparer flere hundretusener i året kan selvfølgelig ikke klage, men de er nok ikke representativ for folk flest i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange, inkludert meg, har beskrevet hva de sparer til. Men for å utdype:

Jeg sparte rundt 400k i 2024, dette inkluderer en urealisert rentegevinst på rundt 60k. Med en lønn på 900k, og en til voksen i husstanden, var dette fullt mulig uten å ofre annet enn overforbruk. 

Jeg sparer blant annet til pensjon. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du beskriver at du har barn som studerer. Generasjonene som kommer etter deg, inkludert dine barns generasjon, er NØDT til å dekke mer av pensjonen med sparepenger. Man kan ikke la være å spare til pensjon kun fordi man risikerer å dø tidlig, det er oppskriften på eldrefattigdom. Selv ønsker jeg ikke å ende opp fattig som pensjonist. 

Jeg sparer også for økonomisk sikkerhet. Altså ikke økonomisk frihet, men sikkerhet. På grunn av tidligere sykdom får jeg ikke uføreforsikring, så jeg tar saken i egne hender og sikrer meg selv. 

Vi ønsker også å kunne hjelpe barna inn på boligmarkedet, eller med utenlandsstudier, når den tid kommer. Jeg fikk aldri hjelp selv, og har levd godt med det, men kunne hatt bedre økonomi tidligere om jeg ikke leide i så mange år før jeg kjøpte. 

Vi eier også en gammel enebolig, med alt det innebærer av potensial for plutselige kostnader. Det er godt å vite at det aldri står på finansene når noe skjer. 

Alt dette inngår i min motivasjon til sparing, og gjør sparing lett og lystbetont. 

I mellomtiden lever vi godt, barna har alt de trenger, vi reiser på ferier, dyrker hobbyer, spiser ute, går på konserter, inviterer venner på mat og vin, og lever normalt. Altså veldig likt det du beskriver at dere selv gjør. Selv om mange sparer mye, er det jo ikke slik at det ene alltid utelukker det andre. 

Anonymkode: 12560...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen summer folk sparer, alle her må jo ha ekstremt god råd. 

Jeg har spart 40.000, forbøyd med det 😊 Men brukes til uforutsette ting, om noe skulle skje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ca 36.000 (25 000 på høyrentekonto, og 11.000 kr i indeks fond).

Eller jeg har i grunn spart over 50 000 kr, men jeg brukte nesten 11k på en Macbook og 11k på skins som jeg tok fra sparekontoen. Forhåpentligvis går skins’en opp i verdi, så jeg kan selge det.

Anonymkode: a2236...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men samtidig er ting mye dyrere i USA, for ikke snakk om de enorme boligprisene med tilhørende utgifter det er å bo der borte. 

Boligpriser er veldig avhengig av hvor i USA man bor. Når det gjelder barnepass og helse er det dyrere i USA, ja. Men uten barn og store helseproblemer sitter man igjen med mer, avhengig av hvor man bor. Det er jo slik i Norge også, det er mye dyrere i Oslo vest enn på bygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hehe, du beskylder folk for å "flashe det", samtidig som du passer på å få med at dere selv både sparer solide summer og unner dere masse i tillegg. Jeg har faktisk aldri sett noen skrive om egen sparing i sosiale medier, det folk deler er stort sett om de har vært på reiser eller kjøpt ny bil eller nytt hus osv. Altså det er forbruk folk stort sett "flasher", ikke sparing. 

For å svare på hva pengene skal brukes til også, det jeg sparer går til pensjon, da min pensjon ikke vil holde til et greit liv som pensjonist. 

Anonymkode: ca5a1...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...