AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #41 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tjener dere som klarer å spare 200 000 i året og oppover? Hva har dere å leve av til mat og fornøyelser når dere sparer så mye? Er dere enslige eller har dere barn? Anonymkode: cb4fd...9fd Jeg tjente litt under 1.1 millioner i år brutto. Jeg sparte ca 300 000. Mannen tjener kanskje 100 000 mer enn det. Vet ikke hvor mye han sparer i året. Vi har to barn. Vanligvis reiser vi på ferie om sommeren. Vi drar også en del til et annet europeisk land fordi han er derfra. Vi lever godt, og er ikke bekymret for strømregninger eller dyrtid, siden vi kan ta ned sparingen ved behov. Har dog ikke hatt behov for dette enda. Er ikke glad i sløsing, så vi handler ting vi trenger, men venter ofte på tilbud om det ikke er akutt. Vi kjøper ikke nødvendigvis det dyreste heller. Jeg går i klærne mine til de er utslitt, mest fordi jeg hater moten akkurat nå. Men det sparer man jo masse på det og😅 Anonymkode: af589...4d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #42 Del Skrevet 7 timer siden Har spart ca 150 000 tror jeg. Og arvet 100 000. Anonymkode: 61589...b9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #43 Del Skrevet 7 timer siden SPOCA skrev (2 minutter siden): Gjennomsnittslønnen for 2023 var 676 000 kr (i følge SSB), hvilket betyr at det vil være ganske mange par med millioninntekt. Det er ikke veldig unikt i Norge i dag. Det betyr at det også er en god del som har mer enn gjennomsnittet også. Ergo er det ikke rart hvis mange på KG faktisk har millioninntekt, i hvert fall som par. Gjennomsnittsinntekt i form av lønn ja, mange tjener vel penger på helt andre ting enn lønn også, som utbytte, leieinntekter, ekstrajobb etc. Anonymkode: e69e3...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #44 Del Skrevet 7 timer siden Har brukt opp sparekontoen i år. 420 000 på nytt kjøkken. Anonymkode: 54cea...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 7 timer siden #45 Del Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I likhet med alle på KG har jeg millioninntekt og millionformue, så jeg har spart ca en halv million i år. I tillegg har jeg flippet fem boliger og kjøpt meg min fjerde villa i Holmenkollåsen. Anonymkode: e2ceb...07b "Millioninntekt" er vel et utdøende begrep hvis det er snakk om ulandsvalutaen NOK. På samme måte som ordet "millionvilla", som burde vært ute av språket noen tiår siden. Endret 6 timer siden av Chupacabra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 7 timer siden #46 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjennomsnittsinntekt i form av lønn ja, mange tjener vel penger på helt andre ting enn lønn også, som utbytte, leieinntekter, ekstrajobb etc. Anonymkode: e69e3...5a2 Selvfølgelig, poenget mitt var vel heller at det ikke er så rart at "alle" på KG har millioninntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #47 Del Skrevet 6 timer siden Jeg ser jeg er 200 000 i pluss sett opp mot mine assets fjor. Jeg kunne spart mer, men priorterte en 3 ukers reise dette året, rett og slett fordi jeg følte jeg trengte å koble ut etter et år med mye jobbing. Jeg har en grunnlønn som ligger på rundt 650 000 pr år, men reellt har jeg tjent nært opp mot 900 000 pga overtid. Tidligere klarte jeg å dekke løpende utgifter på grunnlønn og sparte overskuddspengene etter overtid. Nå må må jeg jobbe overtid for å oppretteholde sparing og samtidig få det til å gå rundt. Jeg ønsker ikke redusere sparing og lever allerede på et ganske så beskjedent budsjett. Velger da å jobbe ekstra, slik at jeg får jobbet opp en buffer som jeg senere kan bruke på f.eks ferie eller andre ting jeg ønsker meg. Anonymkode: c1ce1...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #48 Del Skrevet 6 timer siden Chupacabra skrev (9 minutter siden): "Millioninntekt" er vel et utdøende begrep hvis det er snakk om ulandsvalutaen NOK. På samme måte som ordet "millionvilla", som burde vært ute av språket noen tiår siden siden. Det er veldig sant. Jeg har "millioninntekt" men har svært dårlig betalt i forhold til det jeg kunne tjent i utlandet med samme bakgrunn, og i hvert fall med den latterlige kronekursen Støre & co har skjenket oss. Anonymkode: 05dde...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #49 Del Skrevet 6 timer siden Vet ikke egentlig hva folk få ut av slike tråder. Man må jo være litt opptatt av sparing for å gidde og svare på noe. Evt være veldig oppgitt/lei av å ikke klare det pga manglende midler. Trykket meg selv inn på tråden, da jeg har vært ganske lei av å se oppslag med "så mye sparte Hans", "så mye kan en familie spare" osv. Da summene handler så og si ofte pga høy lønn og gode forutsetninger i livet, ol. Om alle i samfunnet hadde jobbet med det samme, og hadde hatt samme lønn, så hadde det ikke gått rundt. Å bo gratis hjemme hos foreldre og få masse påspandert kan utgjøre flere hundre tusen i året f.eks. At de starter med dette og får kjøpt bolig tidlig har ekstremt mye å si. Som svar til tråden: Jeg har klart å spare 450k i år. Sparer som en gal for å komme meg inn på boligmarkedet. Jobbet ekstremt mye, og ikke hatt noe liv til å bruke pengene på. Anonymkode: 77403...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #50 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har spart vel 200 000 inn i fond og hatt bortimot like mye i avkastning på mine totale fondsandeler, og det uten å måtte forsake noe særlig (som ferier) eller prioritere tungt. Men jeg skjønner godt at jeg er heldig som har mulighet til det, og tråder som dette blir gjerne mest en runkesirkel der vi med solid økonomi som vet vi sparer langt mer enn de fleste sitter og klapper hverandre på skuldrene. Det er fornuftig prioritert og godt jobbet, både av meg og resten her, når vi først har muligheten. Men det er ikke akkurat et tilfeldig og representativt utvalg som svarer i tråder som denne. Anonymkode: ae027...8a7 Nå var det vel heller aldri et premiss at det skulle være et representativt utvalg som svarer. Det er naturlig at det er mange spareglade som svarer i en tråd om sparing. På samme måte svarer jeg aldri i tråder om høyt prisnivå, dårlig råd, osv., fordi det rett og slett ikke er relevant (nok) for meg. Anonymkode: 12560...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #51 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): HVordan klarer dere å spare så mye? Hva tjener dere ellers? Anonymkode: f2d1e...95e Grunnen til at vi samlet har spart rundt 800k i år handler enkelt og greit om forholdet mellom inntekt, utgifter og forbruksmønster (og ca 100k er ren fondsavkastning). Både jeg og samboeren har tjent ca 900k i år før skatt. Ingen av oss har altså ekstremt høye lønninger, selv om vi har god lønn. Vi har lavt boliglån (under millionen), ingen andre lån og eier to nyere biler som er kjøpt og betalt. Vi har to barn i småskolealder som stadig trenger klær og sko, går på aktiviteter osv., så der går det en del, og ungene får alt de trenger og litt til. Vi går også ut og spiser et par-tre ganger i måneden, drar i svømmehallen, klatrepark osv. Men vi voksne har lavt personlig forbruk, er prisbevisste når vi handler, tar med oss matpakke, osv. I 2024 var vi heller ikke på noen dyr ferie, men ferierte på familiehytter. I 2025 blir det et par litt mer kostbare feriereiser, så det blir spart betydelig mindre i 2025 enn i 2024. Anonymkode: 12560...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå