AnonymBruker Skrevet i går, 07:53 #81 Del Skrevet i går, 07:53 Så vidt jeg vet påvirker ikke en hijab evnen til å gjøre en god jobb, så jeg hadde ansatt deg hvis du var den best kvalifiserte søkeren. For min del kan du gjerne gå kledd i ballkjole, flosshatt og fotballsko og tilbe et tre i skogen så lenge du gjør jobben din. Anonymkode: fd9e4...c73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #82 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så vidt jeg vet påvirker ikke en hijab evnen til å gjøre en god jobb, så jeg hadde ansatt deg hvis du var den best kvalifiserte søkeren. For min del kan du gjerne gå kledd i ballkjole, flosshatt og fotballsko og tilbe et tre i skogen så lenge du gjør jobben din. Anonymkode: fd9e4...c73 Det viser bare at du ikke forstår hva en hijab rent faktisk symboliserer. Anonymkode: 1f4e3...445 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #83 Del Skrevet 22 timer siden Cezanne skrev (13 timer siden): Forresten veldig overrasket over svarene her inne 😅 det er en hjab, ikke niqab liksom 😂 ganske harmløst. I gamle dager gikk også norske damer med skaut. Religiøse symboler er ok (kors er heller ikke ulovlig) så lenge det ikke tar fokus fra jobben. Vi har en del veldig kristne også og det går helt fint. Mulig jeg bare er heldig med å ha en litt åpen arbeidsplass? Det er stort sett for få søkere som er gode nok til å få jobb, så vi tar alle vi kan få (som er flinke) 🙄 Anonymkode: 6def4...b51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #84 Del Skrevet 21 timer siden Det er i alle fall tydelig hvem som er ute i det virkelige liv, og har kollegaer og venner av alle etnisiteter og religioner. Og hvem som lever livet basert på hva de leser om andre på nett 😂 Anonymkode: 8aaab...54e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakfisken Skrevet 21 timer siden #85 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er i alle fall tydelig hvem som er ute i det virkelige liv, og har kollegaer og venner av alle etnisiteter og religioner. Og hvem som lever livet basert på hva de leser om andre på nett 😂 Anonymkode: 8aaab...54e Jeg har jobbet med flere damer med hijab - hovedsakelig fra afrikanske land, men også noen arabiske. Felles for dem er at mannen bestemmer det meste. Og det er så trist. Oppegående, flotte damer som er tydelig kuet. Det er klart det er lettere å si at man selv har tatt valget med å bruke hijab, men i mange tilfeller stemmer ikke dette. Ikke egentlig. Det er naivt å tro hijaben kun er et stykke tøy. Den representerer noe. I solidaritet med andre kvinner som bruker hijab grunnet tvang, eller som ikke har et reelt valg, må det være et svært virkningsfullt og kraftig signal om muslimske damer med full valgfrihet kaster hijaben for å gi sin støtte. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #86 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er i alle fall tydelig hvem som er ute i det virkelige liv, og har kollegaer og venner av alle etnisiteter og religioner. Og hvem som lever livet basert på hva de leser om andre på nett 😂 Anonymkode: 8aaab...54e Stemple andre som rasist og uvitende er en flott hersketeknikk! https://www.nrk.no/urix/risikerer-dodsstraff-for-a-vise-haret-1.17166797 Verden er ikke Kardemommeby - og den blir det ikke heller når ikke engang velutdannede muslimer i vesten tar avstand fra kvinneundertrykkingen i landene de eller deres familier kommer fra. «Det er bare mote». Flott å støtte en mote som medsøstrene dine blir drept for å ikke følge! Anonymkode: 7a5ac...cc6 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #87 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kompetansen din er viktigere enn hva du kler på deg. Og hijab er jo null problem lenger i større byer i Norge, dette er normalisert. Anonymkode: ce284...eb9 Det stemmer ikke egentlig ikke helt. https://www.nrk.no/stor-oslo/sendte-ut-nesten-3000-falske-jobbsoknader_-svarene-var-slaende-1.17143631 https://www.idunn.no/doi/10.18261/tfs.65.4.1 Anonymkode: 8025f...642 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #88 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg har ønsker om å studere økonomi neste år og bli siviløkonom. For meg handler dette om en trygg fremtid og muligheten til å bidra i samfunnet. Men som ung kvinne som bærer hijab, er jeg usikker på hvor realistisk denne drømmen er. Vi lever i et Norge som stadig blir mer mangfoldig, men flere studier og undersøkelser viser at minoritetskvinner, spesielt de med synlige religiøse plagg, møter utfordringer i arbeidsmarkedet. Jeg lurer derfor på om arbeidsgivere kan dømme min kompetanse eller potensial på grunn av hva jeg har på hodet, heller enn hva jeg har i hodet? Anbefaler dere studie for meg? Jeg er redd for at min hijab kan bli en barriere når jeg skal søke jobb. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Kjenner du en siviløkonom som bærer hijab, og hvordan har deres vei ut i arbeidslivet vært? Jeg håper å høre erfaringer og tanker rundt dette Anonymkode: 72839...540 Dette er ikke skrevet fra en muslimsk kvinne. Anonymkode: cd2ff...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakfisken Skrevet 19 timer siden #89 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette er ikke skrevet fra en muslimsk kvinne. Anonymkode: cd2ff...52b På hvilket grunnlag sier du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #90 Del Skrevet 19 timer siden Alhamdulillah takk søster for at du er sterk i troen og beskytter din ære og kvinnelighet. En hijab hajaba, å skjule og gjemme, utenfor hjemmet. La din ektemann være den eneste som får se ditt vakre hår. Ikke hør på alle negative ord her. Allah vil belønne deg og den belønning vil være større enn noen jobb kan gi deg. Bor du i Oslo i hvert fall er folk mer åpne og aksepterer hijab. Null stress. Gå i fred søster. Inshallah Anonymkode: f35f5...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 19 timer siden #91 Del Skrevet 19 timer siden Om du blir dømt? Ja, det blir du. Men det blir vi alle i ulik grad. Jeg er typ høy, mørk og er veldig med ansiktet. Har alltid fått jobben når en eldre dame intervjuer, men aldri når en lav eldre skalla "datafyr" intervjuer. Å få jobb handler i stor grad om tilfeldigheter, men når du først har fått jobben kan du kose deg! Det som er gøy med fordomsfulle mennesker er at det ofte skal lite til å gjøre dem positivt overrasket! Ps kjenner to med hijab fra min tid i helsevesenet som omskolerer seg innen økonomi:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #92 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hijaben er et personlig valg for meg, basert på både min tro og hva jeg selv føler er riktig. Koranen gir retningslinjer for anstendig klesdrakt, men tolkningen varierer, som med mye annet i religioner. For meg handler hijaben verken om kultur eller tvang, men om identitet og autonomi. Å tro at hijaben utelukkende er kvinneundertrykkende er en misforståelse – hva som er undertrykkelse varierer med kontekst, og frihet handler om å kunne velge selv. Min utdannelse og innsikt har lært meg nettopp dette: å respektere både mine egne valg og andres Anonymkode: 72839...540 Hvis det er så frivillig, hvordan synes du det går med de som tar den av seg i Iran? Anonymkode: f0514...4ad 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakfisken Skrevet 19 timer siden #93 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Alhamdulillah takk søster for at du er sterk i troen og beskytter din ære og kvinnelighet. En hijab hajaba, å skjule og gjemme, utenfor hjemmet. La din ektemann være den eneste som får se ditt vakre hår. Ikke hør på alle negative ord her. Allah vil belønne deg og den belønning vil være større enn noen jobb kan gi deg. Bor du i Oslo i hvert fall er folk mer åpne og aksepterer hijab. Null stress. Gå i fred søster. Inshallah Anonymkode: f35f5...800 Er det bakgrunnen for å gå med hijab? At håret kun skal vises til ektemannen? Hvorfor seksualiseres håret? Og hvorfor er det greit at menn viser sin flotte hårmanke til hele verden, om ikke damer kan? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #94 Del Skrevet 18 timer siden Rakfisken skrev (8 minutter siden): Er det bakgrunnen for å gå med hijab? At håret kun skal vises til ektemannen? Hvorfor seksualiseres håret? Og hvorfor er det greit at menn viser sin flotte hårmanke til hele verden, om ikke damer kan? Det sykeste er jo når små jenter også ønsker å bruke hijab og får lov. Men så var Aisha vel også bare 8 når hun ble gift med Mohammed, så kanskje det er helt riktig mtp å ikke lokke mennene til å voldta? Eller er 8 år kanskje helt riktig alder å bli gift for det ble Mohammed? AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Alhamdulillah takk søster for at du er sterk i troen og beskytter din ære og kvinnelighet. En hijab hajaba, å skjule og gjemme, utenfor hjemmet. La din ektemann være den eneste som får se ditt vakre hår. Ikke hør på alle negative ord her. Allah vil belønne deg og den belønning vil være større enn noen jobb kan gi deg. Bor du i Oslo i hvert fall er folk mer åpne og aksepterer hijab. Null stress. Gå i fred søster. Inshallah Anonymkode: f35f5...800 Jepp, nettopp dette med konservativ religiøsitet er det som får folk til å ta avstand fra å ansette en med hijab. Vi andre er fordømt og beskytter ikke kvinneligheten eller æren vår for vi bruker ikke tildekkende hodeplagg. Dere ser ned på oss hedningen og fortapte sjeler. Det er lov å flytte til Irak og Pakistan. Just saying, der passer dere godt inn og ingen fordømmer dere? Anonymkode: 7a5ac...cc6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #95 Del Skrevet 18 timer siden Rakfisken skrev (2 timer siden): Jeg har jobbet med flere damer med hijab - hovedsakelig fra afrikanske land, men også noen arabiske. Felles for dem er at mannen bestemmer det meste. Og det er så trist. Oppegående, flotte damer som er tydelig kuet. Det er klart det er lettere å si at man selv har tatt valget med å bruke hijab, men i mange tilfeller stemmer ikke dette. Ikke egentlig. Det er naivt å tro hijaben kun er et stykke tøy. Den representerer noe. I solidaritet med andre kvinner som bruker hijab grunnet tvang, eller som ikke har et reelt valg, må det være et svært virkningsfullt og kraftig signal om muslimske damer med full valgfrihet kaster hijaben for å gi sin støtte. Men nå snakket vi siviløkonomutdannelse, her. Høyere utdannelse. Jeg har ikke opplevd annet enn at de er akkurat som meg, bare med en annen religion, og mer tildekket. Anonymkode: 8aaab...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #96 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men nå snakket vi siviløkonomutdannelse, her. Høyere utdannelse. Jeg har ikke opplevd annet enn at de er akkurat som meg, bare med en annen religion, og mer tildekket. Anonymkode: 8aaab...54e Men det er få av de. Noen når man studerer og enda færre i arbeidslivet. Det er mange muslimer, men få med hijab. Kanskje fordi høytutdannede gjerne forstår hva plagget signaliserer og evner å stå økonomisk på egne ben. Anonymkode: 7a5ac...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #97 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det sykeste er jo når små jenter også ønsker å bruke hijab og får lov. Men så var Aisha vel også bare 8 når hun ble gift med Mohammed, så kanskje det er helt riktig mtp å ikke lokke mennene til å voldta? Eller er 8 år kanskje helt riktig alder å bli gift for det ble Mohammed? Hun var seks år gammel når de ble gift. Startet overgrepene med en gang, men han var grei og ventet ti hun var ni for han startet penetrering. Og dette er forbildet deres. 🤮 Anonymkode: 18e14...4f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #98 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det er få av de. Noen når man studerer og enda færre i arbeidslivet. Det er mange muslimer, men få med hijab. Kanskje fordi høytutdannede gjerne forstår hva plagget signaliserer og evner å stå økonomisk på egne ben. Anonymkode: 7a5ac...cc6 Det er mange hos oss. Og jeg studerte også med flere for 20 år siden, den gang flest annen generasjons pakistanere. Nå er det mer variert. De fleste bruker ikke hijab, det er rett. Men noen bruker hodeplagg. Ellers er det mer moderasjon i klær. De praktiserer Ramadan, og ber. Anonymkode: 8aaab...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 18 timer siden #99 Del Skrevet 18 timer siden Jeg vil jo dessverre tro at du vil møte en del fordommer. Det kan jo generelt være et utfordrende yrke for mange kvinner. Har selv en venninne som er siviløkonom. Hun er høy, slank, langt blondt hår. Ligner vell mer på en modell enn noe annet, men hun er en av de smarteste jeg kjenner. Hun har dog slitt med å bli tatt på alvor som siviløkonom. Nå har hun dog fått en god jobb, men da gjennom bekjente. Skal dog sies at nå som hun faktisk har fått vise hva hun kan, er det flere firmaer som har prøvd å «headhunte» henne til seg. Det har dog vært en lang vei dit med både fordommer og rett og slett seksuell trakassering. Jeg tror absolutt ikke det er umulig for deg å jobbe som siviløkonom, men dessverre er realiteten at jeg tror du må være mentalt forberedt på å møte mye fordommer. Du vil sannsynligvis ikke få en jobb du ønsker deg basert på at du er kvinne og i tillegg bruker hijab. Du må nok være forberedt på å jobbe hardere enn mange andre for å «bevise» at du kan det du driver med. Ønsker deg virkelig lykke til! Heier på deg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakfisken Skrevet 18 timer siden #100 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men nå snakket vi siviløkonomutdannelse, her. Høyere utdannelse. Jeg har ikke opplevd annet enn at de er akkurat som meg, bare med en annen religion, og mer tildekket. Anonymkode: 8aaab...54e Ja, det er det vi snakker om her. Og poenget med mitt innlegg er at det, selv her i Norge, er mange damer som bruker hijab grunnet sosial kontroll. Muslimske damer med reell selvbestemmelsesrett over hijab-bruken er dermed i en unik posisjon til å vise støtte og solidaritet til dem som ikke kan velge den bort. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå