Sunnfjording Skrevet 16 timer siden #41 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Når man ser hva slags raseri skolegudstjenester utløser, så sier det seg vel rimelig selv at en hijab vil gjøre at en skiller seg ut som noen som fokuserer på religion og avstandstagen fra resten av samfunnet, og det vil i en eller annen grad ha negativ innvirkning i noen stillinger. Eksempel på negativ oppmerksomhet som må forventes: https://www.nettavisen.no/nyheter/gratulerer-til-sv-med-sikker-plass-og-kvinneundertrykkende-plagg-pa-stortinget/s/12-95-3424056416 Endret 16 timer siden av Sunnfjording 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #42 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har ønsker om å studere økonomi neste år og bli siviløkonom. For meg handler dette om en trygg fremtid og muligheten til å bidra i samfunnet. Men som ung kvinne som bærer hijab, er jeg usikker på hvor realistisk denne drømmen er. Vi lever i et Norge som stadig blir mer mangfoldig, men flere studier og undersøkelser viser at minoritetskvinner, spesielt de med synlige religiøse plagg, møter utfordringer i arbeidsmarkedet. Jeg lurer derfor på om arbeidsgivere kan dømme min kompetanse eller potensial på grunn av hva jeg har på hodet, heller enn hva jeg har i hodet? Anbefaler dere studie for meg? Jeg er redd for at min hijab kan bli en barriere når jeg skal søke jobb. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Kjenner du en siviløkonom som bærer hijab, og hvordan har deres vei ut i arbeidslivet vært? Jeg håper å høre erfaringer og tanker rundt dette Anonymkode: 72839...540 Hei. Tusen takk for at du tar opp dette problemet for meg, og mange i min omgangskrets. Vi digger tatoveringer, og har ansiktet fullt av de. Både mine venner og jeg selv. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke får jobb. Arbeidsgiver kan jo ikke dømme min kompetanse ut fra om jeg liker masse rare tatoveringer i ansiktet!? Jeg syns, akkurat som deg at det er helt sprøtt, og føler at min kunst og væremåte kan bli en barriere for fremtidige arbeidsgivere…. I tillegg så liker jeg å gå i litt komfortable klær. Det kan jo ingen si noe på? Men jeg syns de så litt rart på meg de stedene jeg gikk til intervju, i joggebukse, hettegenser og "Crocs". Det syns jeg var veldig rart, jeg skulle jo bare sitte i en resepsjon og henvise ( potensielle kunder ) videre ( riktignok med tatoveringer i hele ansiktet, men vi lever tross alt i 2025, om noen dager…. 🤷♀️ Anonymkode: 6e24e...2b9 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #43 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor må ikke mennene også gå med det da? Hvorfor er Allah så opptatt av hvordan kvinner kler seg? Virker veldig merkelig for en Gud å henge seg opp i sånt. Har han ikke bedre ting å gjøre på? Anonymkode: 18e14...4f9 Det er ikke noe Gud har funnet på. Dette er kun et plagg som muslimske menn har bestemt at kvinner skal bruke for at ikke andre menn skal bli "fristet". TS, du svarte veldig flytende på spørsmålet om hvorfor du bruker hijab. Hvorfor er det galt å vise håret ditt? Du er en oppegående kvinne, så hvorfor gir du etter for slekt og familie, og godtar kvinneundertrykkelse? At dette er "riktig for deg" er ikke noe dekkende svar. Anonymkode: 2d958...705 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #44 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Åherregud, her kom alle gærningene, ja. Anonymkode: e6b5c...959 Gærne fordi vi ikke liker kvinneundertrykking? Ok Anonymkode: 0995b...494 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #45 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kun i kommune og statlige foretak. Anonymkode: 48bfe...2bc Helt riktig. Kun i stat og kommune. Eventuelt på apotek. I det private har jeg aldri sett noen med hijab, det er ikke interresant. Anonymkode: 7b1c6...4e9 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #46 Del Skrevet 15 timer siden Vi har hatt utallige siviløkonomer på jobb. Fra pwc, Ey og alle de store. Mange er fra forskjellige land og snakker kun engelsk. Alt går helt supert, men INGEN bruker hijab. De store firmaene med konsulenter ute i alle slags firmaer ønsker selvsagt ikke folk med hijab i jobb. Anonymkode: 7b1c6...4e9 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #47 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for din bekymring, men hijaben er mitt personlige valg, og jeg føler meg komfortabel og fri med den. Frihet handler tross alt om å kunne velge selv. Anonymkode: 72839...540 Det er det dummeste jeg har hørt. Anonymkode: d6274...74c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #48 Del Skrevet 15 timer siden Hvis hijaben er et fritt valg som du skriver. Kan du ikke bare ta den fritt av før jobb. På igjen etter jobb. Så slår du to fluer i en smekk.? Jeg tror ikke Allah er så interessert i hvordan du går kledd. Tror mere noen menn underveis har diktet dette opp for å kontrollere kvinnene sine. Anonymkode: 18e14...4f9 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 15 timer siden #49 Del Skrevet 15 timer siden En hijab er faktisk bare et skjerf. Den sier ingenting om din kompetanse. For min del er det det samme om folk er skalla, har afro, dreads, hijab eller topplue på skolten. Møter ofte folk med hijab i alle slags yrker, det er helt normalt og ikke noe jeg tenker over. De fleste som bruker hijab gjør det av tradisjon/kultur og ikke som et religiøst/politisk statement. Det kan sammenlignes med at de fleste nordmenn døper og konfirmerer barna sine og går i kirka på julaften, liksom. Det er ikke mer enn det. Bruk hijaben din du, du får nok jobb. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #50 Del Skrevet 14 timer siden Lorieen skrev (11 minutter siden): En hijab er faktisk bare et skjerf. Den sier ingenting om din kompetanse. For min del er det det samme om folk er skalla, har afro, dreads, hijab eller topplue på skolten. Møter ofte folk med hijab i alle slags yrker, det er helt normalt og ikke noe jeg tenker over. De fleste som bruker hijab gjør det av tradisjon/kultur og ikke som et religiøst/politisk statement. Det kan sammenlignes med at de fleste nordmenn døper og konfirmerer barna sine og går i kirka på julaften, liksom. Det er ikke mer enn det. Bruk hijaben din du, du får nok jobb. Tror ikke dette kan sammenlignes. Høres litt naivt ut. Masse kvinner svarte på X en gang om hvorfor de gikk med hijab. Hver eneste av de jeg leste svarte at de var redde for Gud. Jævlig trist. Tenk deg om, de har den på hver dag. Litt anderledes enn de som konfirmerer i kirken el går i kirken kun på julaften. For meg er det et undertrykkende plagg. Anonymkode: 18e14...4f9 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #51 Del Skrevet 14 timer siden Kan ikke i teorien, i praksis ja! Uansett hva du velger.. Anonymkode: 233a5...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #52 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): I privat sektor er kristne med symboler også uønsket. I sektorer hvor et er kunder som betaler, er det lite økonomisk smart i å skille seg ut. Anonymkode: b60f9...c99 I offentlig sektor der jeg bor er det faktisk ikke lenger lov. Mener dette er noe flere land burde vurdere. AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fleste gikk med skaut for å beskytte hodet mens de jobbet ute på åkeren i stekende sol, og for å beskytte håret mot skitt og lukt fra dyr og fjøs, samt beskytte ører og hodet fra vind og kaldt vær. Anonymkode: b060a...5c8 Disse problemstillingene er lite relevante når du jobber som økonom på et kontor. Lorieen skrev (2 timer siden): En hijab er faktisk bare et skjerf. Den sier ingenting om din kompetanse. For min del er det det samme om folk er skalla, har afro, dreads, hijab eller topplue på skolten. Møter ofte folk med hijab i alle slags yrker, det er helt normalt og ikke noe jeg tenker over. De fleste som bruker hijab gjør det av tradisjon/kultur og ikke som et religiøst/politisk statement. Det kan sammenlignes med at de fleste nordmenn døper og konfirmerer barna sine og går i kirka på julaften, liksom. Det er ikke mer enn det. Bruk hijaben din du, du får nok jobb. Jeg tenkte også dette før, men har innsett hvor grenseløst naivt det er å tenke slik. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Death_of_Mahsa_Amini Kvinner blir slått ihjel for å ikke dekke seg til nok. Unge Menn og kvinner ble henrettet i hundretall bare for å demonstrere for retten til å ikke bruke hijab. Min kone vokste opp i Iran og ble to ganger tatt inn av moralpolitiet for uriktig bruk av hijab, den ene gangen når hun var alene i sin egen bil. Å kjempe for retten til å bruke religiøse symboler må være noe av det mest hodeløs som finnes. Om noe burde vi kjempe for mer sekularisme verden over. Og nei, jeg har ikke spesielt mye til overs for folk som døper barna sine heller, men dåp fungerer tross alt i liten grad som sosial kontroll i dag. Når du konfirmerer har du i alle fall større grad av mulighet for å velge selv, selv om man faktisk enda ikke har religiøs selvbestemmelsesrett etter norsk lov. Anonymkode: d906c...651 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #53 Del Skrevet 12 timer siden For nordmenn flest er hijab et tegn på at du er en del av en kvinneundertrykkende kultur, og at du antagelig mangler evnen til å tenke selv. I tillegg er det å synlig flagge religion upassende i arbeidslivet, med mindre man er prest, imam eller liknende. Ja, det vil bli vanskelig for deg å få jobb om du insisterer på å dekke til håret. Anonymkode: 806fb...f0e 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #54 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig vil hijaben stå i veien - selv om du ikke hadde hatt den på, men i betydelig større grad når du har den på. Siviløkonom er rettet mot privat sektor. Det er der kapitalistiske griser som tenker bare på profitt holder til, og det er en bransje hvor ofte menn fra høyresiden politisk sett, holder til. De stemmer mye på Frp og Høyre, og en dame med hijab er ikke noe de liker. Da tenker jeg ikke bare på at de tenker at du skal bli gravid og få 3 stykker på rappen noe som vil koste bedriften masse penger, men også at det vil hele tiden være vanskelig å tilrettelegge for deg rundt utelivsaktiviteter, blant annet "pils etter jobben" og julebord. Dessuten så liker en del bedrifter å alltid si at "du er ansiktet deres utad og at du representerer dem", så de ønsker ikke en muslimsk dame med hijab til de tingene. Kundene kan også reagere negativt, hvis du skjønner og dette blir gjerne brukt som en unnskyldning der ledelsen kan gjerne finne på å si at: "vi skulle gjerne gitt deg en sjanse, men våre kunder etterlyser sånn og sånn", osv. Er det damer med hijab andre steder? De finnes, med det er i hovedsak innenfor sektorer som diskriminerer mye mindre. Slik på apotek, sykehus, sykehjem, det meste som har med helse å gjøre. Det er ikke helt fritt for diskriminering her heller, men det at man blir autorisert av staten som helsepersonell er det som trekker opp og gjør at man finner flere nordmenn med muslimsk bakgrunn i disse yrkene. Det ble nettopp foretatt ny runde med undersøkelser når det gjelder diskriminering i arbeidslivet og det ble funnet ut at muslimske menn og kvinner er på "bunn" hos arbeidsgivere. Du går altså mot dine egne odds og du har ikke bare motvinden mot deg - men en storm mot deg - om du likevel insisterer på å fortsette. Nå har du ikke sagt hva drømmejobben din er, men nå kommenterer jeg ut fra hva som er vanlig for siviløkonomer å gjøre, som er at 95% havner i privat sektor. Anonymkode: 95f8e...ef2 Stemmer overhodet ikke. Muligens du har erfaring med de toxic finansmiljøene, men privat arbeidsliv ellers - nei, stemmer ikke AnonymBruker skrev (4 timer siden): Æsj. Bare æsj. Anonymkode: 0995b...494 Rapportert AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har hatt utallige siviløkonomer på jobb. Fra pwc, Ey og alle de store. Mange er fra forskjellige land og snakker kun engelsk. Alt går helt supert, men INGEN bruker hijab. De store firmaene med konsulenter ute i alle slags firmaer ønsker selvsagt ikke folk med hijab i jobb. Anonymkode: 7b1c6...4e9 Ikke riktig, finnes mange med hijab i disse selskapene, så de er åpenbart ønsket der så lenge de har karakterene som trengs for å komme til intervju. må bare si som en annen - jeg er også veldig overrasket over svarene her. Jeg jobber i privat sektor og ser daglig både damer med hijab og generelt mange med utenlandske navn. Anonymkode: d8262...0c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #55 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): må bare si som en annen - jeg er også veldig overrasket over svarene her. Jeg jobber i privat sektor og ser daglig både damer med hijab og generelt mange med utenlandske navn. Anonymkode: d8262...0c0 Hva har disse to tingene med hverandre å gjøre? Dette handler da overhode ikke om man kan jobbe i finans med et utenlandsk navn. Selvsagt kan man det og 99% vil ikke engang heve et øyenbryn over et ikke-norskklingende navn i et multikulturelt samfunn. Det at du prøver å få dette til å handle om rasisme er å lage stråmenn. Å ha et utenlandsk navn kan ikke på noen måte sidestilles med å smykke seg i symboler på religiøs undertrykkelse og menneskeforakt. Hva folk gjør i sitt eget hjem er selvsagt en privatsak, men religionsutøvelse i det offentlige rom er ingen menneskerett og ingen forutsetning for religionsfrihet. Dette standpunktet har ingenting med nasjonalitet eller etnisitet å gjøre, og heller ikke noen bestemt religion. Anonymkode: d906c...651 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 11 timer siden #56 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja det vil den. Hijab representerer det vi misliker mest i Norge, altså kvinneundertrykkelse. Så er det noen som har den på seg frivillig osv osv osv. I Norge vil dette plagget alltid være et problem. Anonymkode: c0ce8...e8e Så det vil være et problem for en kvinne som ønsker å ta høyere utdanning og gjøre karriere at vi missliker kvinneundertrykking? Klarer ikke å se logikken i det som jeg underforstått leser at kvinner som TS kan forventes å diskrimineres med motivasjon at vi missliker kvinneundertrykking. Men menn med samme bakgrunn skal få mulighet å ta utdanning og gjøre karriere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #57 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Tusen takk for at du tar opp dette problemet for meg, og mange i min omgangskrets. Vi digger tatoveringer, og har ansiktet fullt av de. Både mine venner og jeg selv. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke får jobb. Arbeidsgiver kan jo ikke dømme min kompetanse ut fra om jeg liker masse rare tatoveringer i ansiktet!? Jeg syns, akkurat som deg at det er helt sprøtt, og føler at min kunst og væremåte kan bli en barriere for fremtidige arbeidsgivere…. I tillegg så liker jeg å gå i litt komfortable klær. Det kan jo ingen si noe på? Men jeg syns de så litt rart på meg de stedene jeg gikk til intervju, i joggebukse, hettegenser og "Crocs". Det syns jeg var veldig rart, jeg skulle jo bare sitte i en resepsjon og henvise ( potensielle kunder ) videre ( riktignok med tatoveringer i hele ansiktet, men vi lever tross alt i 2025, om noen dager…. 🤷♀️ Anonymkode: 6e24e...2b9 Samme her. Vennene mine og jeg liker å gå med solkors på jakkene våre. Fatter ikke at så mange folk har problemer med at vi bruker gamle hinduistiske symboler. De må jo kunne skille oss fra de andre som brukte dette symbolet. Anonymkode: 29933...887 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #58 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme her. Vennene mine og jeg liker å gå med solkors på jakkene våre. Fatter ikke at så mange folk har problemer med at vi bruker gamle hinduistiske symboler. De må jo kunne skille oss fra de andre som brukte dette symbolet. Anonymkode: 29933...887 lignende symbol, mente jeg å skrive. Anonymkode: 29933...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #59 Del Skrevet 11 timer siden Jeg forstår ikke at mulimske jenter og damer ikke tenker lenger enn at de sier til seg selv at det er et frihetssymbol for dem, et fritt valg. De bør forstå at hijab er og blir et symbol for at kvinner skal dekkes til og ikke synes, men ikke menn. Og hvor er solidariteten, og støtten, til kvinnene i f.eks Iran, som Mahsa Amini, som ble drept av moralpolitiet for å ikke bruke hijab? Å gå med hijab er for meg et lite gjennomtenkt valg, og jeg tenker at man ikke bryr seg om store og kompliserte spørsmål og er en ignorant. Det skaper også avstand til andre mennesker i det samfunnet dere lever i i Norge, da islam representerer lukkethet til norske verdier og livsvalg. Det er overhodet ikke nødvendig å bære hijab her for å praktisere religionen. Anonymkode: 5d0f9...41b 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11 timer siden #60 Del Skrevet 11 timer siden Du skriver at å bruke hijab betyr frihet for deg, ts? Det betyr med andre ord at hvis du IKKE bruker hijaben, så vil din familie og mennene i den begrense din frihet utenfor husets fire vegger og du får ikke gå fritt? Frihet med hijab men ikke frihet uten hijab? Hva ville faren din og brødrene og onklene dine si om du valgte å gå på jobb blant norske menn uten hijab? 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå