AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #21 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har ønsker om å studere økonomi neste år og bli siviløkonom. For meg handler dette om en trygg fremtid og muligheten til å bidra i samfunnet. Men som ung kvinne som bærer hijab, er jeg usikker på hvor realistisk denne drømmen er. Vi lever i et Norge som stadig blir mer mangfoldig, men flere studier og undersøkelser viser at minoritetskvinner, spesielt de med synlige religiøse plagg, møter utfordringer i arbeidsmarkedet. Jeg lurer derfor på om arbeidsgivere kan dømme min kompetanse eller potensial på grunn av hva jeg har på hodet, heller enn hva jeg har i hodet? Anbefaler dere studie for meg? Jeg er redd for at min hijab kan bli en barriere når jeg skal søke jobb. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Kjenner du en siviløkonom som bærer hijab, og hvordan har deres vei ut i arbeidslivet vært? Jeg håper å høre erfaringer og tanker rundt dette Anonymkode: 72839...540 Hijab hører ikke hjemme i Norge og det synes også de fleste nordmenn. Du får ingen toppjobb så lenge du er en forkjemper av kvinneundertrykkelse og ekstreme regimer. Folk flest har blitt mer høyreradiakale. Trolig blir hijab forbudt på arbeidsplassen når Frp kommer til makten til høsten. Anonymkode: e3753...521 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #22 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kompetansen din er viktigere enn hva du kler på deg. Og hijab er jo null problem lenger i større byer i Norge, dette er normalisert. Kun i kommune og statlige foretak. Anonymkode: 48bfe...2bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden Cezanne skrev (13 minutter siden): Forresten veldig overrasket over svarene her inne 😅 det er en hjab, ikke niqab liksom 😂 ganske harmløst. I gamle dager gikk også norske damer med skaut. Religiøse symboler er ok (kors er heller ikke ulovlig) så lenge det ikke tar fokus fra jobben. Vi har en del veldig kristne også og det går helt fint. Mulig jeg bare er heldig med å ha en litt åpen arbeidsplass? Det er stort sett for få søkere som er gode nok til å få jobb, så vi tar alle vi kan få (som er flinke) Bondekoner gikk med skaut så ikke de skulle få håret i ansiktet, hår i melken ol. Skaut har ikke vært noe norske kvinner har blitt pålagt å bruke fordi de ikke skal vise håret sitt til andre menn enn sine ektemenn, ever…. Anonymkode: e3753...521 5 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hijab hører ikke hjemme i Norge og det synes også de fleste nordmenn. Du får ingen toppjobb så lenge du er en forkjemper av kvinneundertrykkelse og ekstreme regimer. Folk flest har blitt mer høyreradiakale. Trolig blir hijab forbudt på arbeidsplassen når Frp kommer til makten til høsten. Anonymkode: e3753...521 Det er veldig få Frppolitikere som vil forby klesplagg. Det er ikke liberalisme Anonymkode: 6f17f...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig få Frppolitikere som vil forby klesplagg. Det er ikke liberalisme Anonymkode: 6f17f...b49 Religiøse hodeplagg bør forbyr på arbeidsplasser. Religion kan man uttrykke på fritiden ikke på jobb Anonymkode: e3753...521 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #26 Del Skrevet 9 timer siden https://www.nrk.no/urix/arbeidsgivere-kan-nekte-ansatte-a-bruke-hijab-1.13425288 Anonymkode: e3753...521 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #27 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Religiøse hodeplagg bør forbyr på arbeidsplasser. Religion kan man uttrykke på fritiden ikke på jobb Anonymkode: e3753...521 Jeg bare påpeker at Frp ikke er ett parti som vil forby religiøse plagg. De har en leder som bruker ett korssmykke. Anonymkode: 6f17f...b49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #28 Del Skrevet 9 timer siden Det kan være vanskelig å få komme til Intervju med et utenlandsk navn. Med en hijab på toppen av det,kan det bli vanskeligere for deg å få den jobben du vil ha. De fleste ønsker å jobbe med sine "egne". Det har også mye å si for arbeidsmiljøet. Mange religiøse konservative blir ikke med på fester, julebord eller andre arrangementer på jobb. De faller litt utenfor og hvis valget står mellom deg og en annen mindre konservativ religiøs,så vil du nok ikke gå seirende ut av den runden. Anonymkode: 57ed5...87b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #29 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/urix/arbeidsgivere-kan-nekte-ansatte-a-bruke-hijab-1.13425288 Anonymkode: e3753...521 Ts kan trygt bruke hijab fordi hun er voksen og siviløkonomer jobber ikke i politiet. Anonymkode: 6f17f...b49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #30 Del Skrevet 9 timer siden Kanskje du slipper å bekymre deg, for med utenlandsk navn er det ikke sikkert at du kommer til intervju engang. Anonymkode: 7b301...6eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #31 Del Skrevet 9 timer siden Cezanne skrev (31 minutter siden): Forresten veldig overrasket over svarene her inne 😅 det er en hjab, ikke niqab liksom 😂 ganske harmløst. I gamle dager gikk også norske damer med skaut. Religiøse symboler er ok (kors er heller ikke ulovlig) så lenge det ikke tar fokus fra jobben. Vi har en del veldig kristne også og det går helt fint. Mulig jeg bare er heldig med å ha en litt åpen arbeidsplass? Det er stort sett for få søkere som er gode nok til å få jobb, så vi tar alle vi kan få (som er flinke) Skaut og hijab er ikke det samme. Og hijab er veldig alvorlig. Skaut var mote og for bøndene en måte å holde fjøslukt borte fra håret. Ingen tvinger kvinnene til å gå med skaut. De er ikke redde for å ikke gå med det. Totalt forskjellige ting disse to plaggene. Anonymkode: 18e14...4f9 8 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #32 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Som arbeidsgiver hadde det påvirket negativt med religiøse plagg og gjenstander ja, uavhengig om det var kors rundt halsen, hijab eller en davidsstjerne tatover på hånden. Jeg tolker slike overtydelige tegn som at noen ønsker å «flashe» sin religion, og veldig religiøse mennesker er sjeldent blant de smarteste, ergo fatter jeg ikke at noen vil ha synlige tegn på seg i profesjonell sammenheng. Anonymkode: b060a...5c8 Sylvi Listhaug går rundt med kors. 😄 Hun fikk ihvertfall jobb. 😂 Anonymkode: 18e14...4f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #33 Del Skrevet 9 timer siden Kommer an på hva som er drømmejobben din. Om drømmejobben din er å jobbe i det offentlige, så er ikke hijaben noe problem, så lenge oppførselen din ellers er normal og du ikke dytter religion opp i ansiktet på alle du jobber med. Om drømmejobben din er partner i "big 4", så kan du måtte forvente å måtte jobbe hardere enn andre. Men det er ikke utelukket at du kan få jobb der, bare mindre sannsynlig. Med mindre du sikter deg inn på midtøsten som marked. Da er ikke hijaben din noen ulempe, men heller en fordel. Anonymkode: 27a5d...8b2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #34 Del Skrevet 9 timer siden Kan bli vanskelig. Selv ser jeg ned på alle kvinner som er så undertrykt at de må dekke seg til. Anonymkode: 16d3e...5ca 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #35 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er ikke kristen og jeg misliker all form for organisert religion. Mye fordi jeg vet og forstår at Gud er ingen psykopat som liker å kontrollere, styre og true folk med helvete hvis ikke de adlyder. Igjen, det er en psykopat. Gud er kjærlighet og den snilleste av oss alle. Altså du kan kle deg som du vil. Du kan gå naken gjennom hjembyen din og og Gud er like glad og fornøyd. Så lenge du gjør det frivillig. Alt som er frivillig er bra. Går du med hijab fordi du er redd så er det ikke Gud. Hvis ikke det er frivillig så er det ikke Gud. Da er det noen som holder deg for narr. Med det sagt så virker råd #3 som det jeg ville satset på. Altså sats på karriere, og vær heller veldig nøye på hvem du gifter deg med. Og så tror jeg at du får det du sender ut i universet/Gud at du ønsker deg. "Be og du skal få". Lykke til. Håper du får drømmene dine oppfylt. Anonymkode: 18e14...4f9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #36 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har ønsker om å studere økonomi neste år og bli siviløkonom. For meg handler dette om en trygg fremtid og muligheten til å bidra i samfunnet. Men som ung kvinne som bærer hijab, er jeg usikker på hvor realistisk denne drømmen er. Vi lever i et Norge som stadig blir mer mangfoldig, men flere studier og undersøkelser viser at minoritetskvinner, spesielt de med synlige religiøse plagg, møter utfordringer i arbeidsmarkedet. Jeg lurer derfor på om arbeidsgivere kan dømme min kompetanse eller potensial på grunn av hva jeg har på hodet, heller enn hva jeg har i hodet? Anbefaler dere studie for meg? Jeg er redd for at min hijab kan bli en barriere når jeg skal søke jobb. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Kjenner du en siviløkonom som bærer hijab, og hvordan har deres vei ut i arbeidslivet vært? Jeg håper å høre erfaringer og tanker rundt dette Anonymkode: 72839...540 Er du redd hijaben setter grenser for deg så har du ett valg, fjern hijaben. Du lever vel i Norge? Anonymkode: 38f4d...220 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #37 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes du skal frigjøre deg fra det religiøse åket, og kaste hijaben. Anonymkode: 48bfe...2bc Enig . Anonymkode: 1ca17...bae 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hijaben er et personlig valg for meg, basert på både min tro og hva jeg selv føler er riktig. Koranen gir retningslinjer for anstendig klesdrakt, men tolkningen varierer, som med mye annet i religioner. For meg handler hijaben verken om kultur eller tvang, men om identitet og autonomi. Å tro at hijaben utelukkende er kvinneundertrykkende er en misforståelse – hva som er undertrykkelse varierer med kontekst, og frihet handler om å kunne velge selv. Min utdannelse og innsikt har lært meg nettopp dette: å respektere både mine egne valg og andres Anonymkode: 72839...540 Æsj. Bare æsj. Anonymkode: 0995b...494 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hijaben er et personlig valg for meg, basert på både min tro og hva jeg selv føler er riktig. Koranen gir retningslinjer for anstendig klesdrakt, men tolkningen varierer, som med mye annet i religioner. For meg handler hijaben verken om kultur eller tvang, men om identitet og autonomi. Å tro at hijaben utelukkende er kvinneundertrykkende er en misforståelse – hva som er undertrykkelse varierer med kontekst, og frihet handler om å kunne velge selv. Min utdannelse og innsikt har lært meg nettopp dette: å respektere både mine egne valg og andres Anonymkode: 72839...540 Hvorfor må ikke mennene også gå med det da? Hvorfor er Allah så opptatt av hvordan kvinner kler seg? Virker veldig merkelig for en Gud å henge seg opp i sånt. Har han ikke bedre ting å gjøre på? Anonymkode: 18e14...4f9 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Del Skrevet 8 timer siden Åherregud, her kom alle gærningene, ja. Anonymkode: e6b5c...959 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå