Gå til innhold

Siviløkonomer med hijab??? Vil hijaben min stå i veien for drømmejobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har ønsker om å studere økonomi neste år og bli siviløkonom. For meg handler dette om en trygg fremtid og muligheten til å bidra i samfunnet. Men som ung kvinne som bærer hijab, er jeg usikker på hvor realistisk denne drømmen er.

Vi lever i et Norge som stadig blir mer mangfoldig, men flere studier og undersøkelser viser at minoritetskvinner, spesielt de med synlige religiøse plagg, møter utfordringer i arbeidsmarkedet. Jeg lurer derfor på om arbeidsgivere kan dømme min kompetanse eller potensial på grunn av hva jeg har på hodet, heller enn hva jeg har i hodet? Anbefaler dere studie for meg?

Jeg er redd for at min hijab kan bli en barriere når jeg skal søke jobb. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Kjenner du en siviløkonom som bærer hijab, og hvordan har deres vei ut i arbeidslivet vært?

Jeg håper å høre erfaringer og tanker rundt dette :)

Anonymkode: 72839...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes du skal frigjøre deg fra det religiøse åket, og kaste hijaben. 

Anonymkode: 48bfe...2bc

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, flere.

Både gjennom studiene, og i arbeidslivet. 

Det har aldri vært studiet eller arbeidsplassen som har hindret. Men hvem de velger seg som livspartner. Mange faller ut av arbeidslivet i det de gifter seg. 

Anonymkode: 8aaab...54e

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner høyt utdannede folk med hijab. Dette kommer ikke til å bli noe problem for deg:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke forklare meg greien med hijab? Den er tydeligvis ikke noe krav ut fra Koranen, men mer en kulturell greie fra noen mindre opplyste områder. Hvorfor må du gå med det på huet? Er det så viktig for deg å være dydig og flink pike? Har du ikke fått deg en bra nok utdannelse og nok innsikt nå til å skjønne at det er kvinneundertrykkende? 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du skal frigjøre deg fra det religiøse åket, og kaste hijaben. 

Takk for din bekymring, men hijaben er mitt personlige valg, og jeg føler meg komfortabel og fri med den. Frihet handler tross alt om å kunne velge selv.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke forklare meg greien med hijab? Den er tydeligvis ikke noe krav ut fra Koranen, men mer en kulturell greie fra noen mindre opplyste områder. Hvorfor må du gå med det på huet? Er det så viktig for deg å være dydig og flink pike? Har du ikke fått deg en bra nok utdannelse og nok innsikt nå til å skjønne at det er kvinneundertrykkende? 

Hijaben er et personlig valg for meg, basert på både min tro og hva jeg selv føler er riktig. Koranen gir retningslinjer for anstendig klesdrakt, men tolkningen varierer, som med mye annet i religioner. For meg handler hijaben verken om kultur eller tvang, men om identitet og autonomi. Å tro at hijaben utelukkende er kvinneundertrykkende er en misforståelse – hva som er undertrykkelse varierer med kontekst, og frihet handler om å kunne velge selv. Min utdannelse og innsikt har lært meg nettopp dette: å respektere både mine egne valg og andres :)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke hijab spesifikt vil være et hinder, men ethvert symbol på religiøs overtro og undertrykkelse vil forståelig nok fremkalle en viss skepsis både fra meg og fra andre.

Min kone er vokst opp i et undertrykkende muslimsk regime som torturerer og henretter tusenvis av mennesker i guds navn hvert eneste år. Jeg prøver å ha et åpent sinn, men det sitter langt inne å stole på noen som frivillig stiller seg bak dette.

Anonymkode: d906c...651

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kompetansen din er viktigere enn hva du kler på deg. Og hijab er jo null problem lenger i større byer i Norge, dette er normalisert. 

Anonymkode: ce284...eb9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. På samme måte som tatovering over hele kroppen, turban, neseringer,hankam/punk, kofte og andre ikke konservative klesplagg eller uttrykk. 

Skill jobb og privatliv, ikke bruk hijab på jobben. Samme med turban, kors og andre religiøse symboler.

Anonymkode: b60f9...c99

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig vil hijaben stå i veien - selv om du ikke hadde hatt den på, men i betydelig større grad når du har den på. 

Siviløkonom er rettet mot privat sektor. Det er der kapitalistiske griser som tenker bare på profitt holder til, og det er en bransje hvor ofte menn fra høyresiden politisk sett, holder til. De stemmer mye på Frp og Høyre, og en dame med hijab er ikke noe de liker. Da tenker jeg ikke bare på at de tenker at du skal bli gravid og få 3 stykker på rappen noe som vil koste bedriften masse penger, men også at det vil hele tiden være vanskelig å tilrettelegge for deg rundt utelivsaktiviteter, blant annet "pils etter jobben" og julebord. 

Dessuten så liker en del bedrifter å alltid si at "du er ansiktet deres utad og at du representerer dem", så de ønsker ikke en muslimsk dame med hijab til de tingene. Kundene kan også reagere negativt, hvis du skjønner og dette blir gjerne brukt som en unnskyldning der ledelsen kan gjerne finne på å si at: "vi skulle gjerne gitt deg en sjanse, men våre kunder etterlyser sånn og sånn", osv.

Er det damer med hijab andre steder? De finnes, med det er i hovedsak innenfor sektorer som diskriminerer mye mindre. Slik på apotek, sykehus, sykehjem, det meste som har med helse å gjøre. Det er ikke helt fritt for diskriminering her heller, men det at man blir autorisert av staten som helsepersonell er det som trekker opp og gjør at man finner flere nordmenn med muslimsk bakgrunn i disse yrkene.

Det ble nettopp foretatt ny runde med undersøkelser når det gjelder diskriminering i arbeidslivet og det ble funnet ut at muslimske menn og kvinner er på "bunn" hos arbeidsgivere. 

Du går altså mot dine egne odds og du har ikke bare motvinden mot deg - men en storm mot deg - om du likevel insisterer på å fortsette. 

Nå har du ikke sagt hva drømmejobben din er, men nå kommenterer jeg ut fra hva som er vanlig for siviløkonomer å gjøre, som er at 95% havner i privat sektor. 

Anonymkode: 95f8e...ef2

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i siste innlegg. Skill mellom arbeidsliv og privatliv, og ta på deg hijaben når du går hjem fra jobb. Religiøse symboler bør brukes privat. Arbeidsplassen er nøytral grunn.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for din bekymring, men hijaben er mitt personlige valg, og jeg føler meg komfortabel og fri med den. Frihet handler tross alt om å kunne velge selv.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hijaben er et personlig valg for meg, basert på både min tro og hva jeg selv føler er riktig. Koranen gir retningslinjer for anstendig klesdrakt, men tolkningen varierer, som med mye annet i religioner. For meg handler hijaben verken om kultur eller tvang, men om identitet og autonomi. Å tro at hijaben utelukkende er kvinneundertrykkende er en misforståelse – hva som er undertrykkelse varierer med kontekst, og frihet handler om å kunne velge selv. Min utdannelse og innsikt har lært meg nettopp dette: å respektere både mine egne valg og andres :)

Du er mer opptatt av å forklare/forsvare dine valg, enn hva du egentlig spurte om i tråden - karrieremuligheter. 

En god start er å sette hva du presterer og egne ambisjoner først. Så er hijaben en del av deg, ikke det som først og fremst definerer deg. 

Anonymkode: 8aaab...54e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg hadde gått fint i noen av de store revisjons/konsulenthusene i hvert fall med fungerende HR-avdelinger. Jeg bistår med ansettelser i et sånt type selskap (jobber i linjen og ikke i HR) og det hadde ikke stoppet oss (karakterer derimot er viktige..). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det vil den. Hijab representerer det vi misliker mest i Norge, altså kvinneundertrykkelse. 
Så er det noen som har den på seg frivillig osv osv osv. 

I Norge vil dette plagget alltid være et problem. 

Anonymkode: c0ce8...e8e

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten veldig overrasket over svarene her inne 😅 det er en hjab, ikke niqab liksom 😂 ganske harmløst. I gamle dager gikk også norske damer med skaut. Religiøse symboler er ok (kors er heller ikke ulovlig) så lenge det ikke tar fokus fra jobben. Vi har en del veldig kristne også og det går helt fint. Mulig jeg bare er heldig med å ha en litt åpen arbeidsplass? Det er stort sett for få søkere som er gode nok til å få jobb, så vi tar alle vi kan få (som er flinke) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Cezanne skrev (1 minutt siden):

Forresten veldig overrasket over svarene her inne 😅 det er en hjab, ikke niqab liksom 😂 ganske harmløst. I gamle dager gikk også norske damer med skaut. Religiøse symboler er ok (kors er heller ikke ulovlig) så lenge det ikke tar fokus fra jobben. Vi har en del veldig kristne også og det går helt fint. Mulig jeg bare er heldig med å ha en litt åpen arbeidsplass? Det er stort sett for få søkere som er gode nok til å få jobb, så vi tar alle vi kan få (som er flinke) 

I privat sektor er kristne med symboler også uønsket. I sektorer hvor et er kunder som betaler, er det lite økonomisk smart i å skille seg ut.

Anonymkode: b60f9...c99

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som arbeidsgiver hadde det påvirket negativt med religiøse plagg og gjenstander ja, uavhengig om det var kors rundt halsen, hijab eller en davidsstjerne tatover på hånden. 

Jeg tolker slike overtydelige tegn som at noen ønsker å «flashe» sin religion, og veldig religiøse mennesker er sjeldent blant de smarteste, ergo fatter jeg ikke at noen vil ha synlige tegn på seg i profesjonell sammenheng. 

Anonymkode: b060a...5c8

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cezanne skrev (3 minutter siden):

Hijab er et problem, da det symboliserer kvinneundertrykkelse, og - for mange - tvang. Se til Iran, der er det nå ulovlig å gå med utildekket hår. I tillegg er det mye sosial kontroll, og mange som ikke har et reelt valg. Også her i Norge

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cezanne skrev (5 minutter siden):

De fleste gikk med skaut for å beskytte hodet mens de jobbet ute på åkeren i stekende sol, og for å beskytte håret mot skitt og lukt fra dyr og fjøs, samt beskytte ører og hodet fra vind og kaldt vær.

Skaut er praktisk, jeg knytter også skjerfet under haka i skikkelig vintervær. 

Anonymkode: b060a...5c8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...