AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #61 Del Skrevet 21. desember 2024 TomKrus skrev (27 minutter siden): Helt umulig å si, lavere rente er nå lagt på is. Jeg følger litt med i boligmarkedet av ren interesse. "Hva ble denne boligen solgt for sist gang " er en opplysning som ligger i salgsprospektet. Og ofte er det slik at bare på noen år skal hver eneste selger ta ut mange 100.000 kroner i gevinst, uten noen store vesentlige oppgraderinger. I de verste tilfellene skal man ha ut opp mot millionen over en 7 års periode. Det er helt vanvittig og det vil før eller senere rakne med et helt vanvittig stor smell. En så lenge er lav arbeidsledighet og mangel på boliger det som gjør at krakket ikke kommer. Endrer de to faktorene seg ? Det kommer til å ende med en katastrofe for de so kom sist inn i boligmarkedet. Eller rettere sagt de siste 3-4 leddene i dette pyramidespillet. Så smart du er som har funnet ut av denne funksjonen. Da må du virkelig ha god innsikt i boligmarkedet! Det viser du jo tydelig med å peke ut lav arbeidsledighet og boligmangel som eneste faktorer som forhindrer et "krakk". Krakket som krakknissene har snakket om i så mange tiår nå at det begynner å bli flaut og komisk å høre ordet. Og "ha ut opp mot millionen på 7 år", da må man bo langt ute på landet. Men det tolker jeg ut fra innleggene dine at du gjør også. Leiligheten min i Oslo har steget med et par millioner på fire år, til tross for en liten "dupp" i markedet. De neste par-tre årene er det spådd 25-30 % økning i Oslo, så da kan du jo regne på det. Innlegget ditt er preget av kunnskapsløshet, "det har jeg hørt av andre" og misunnelse. TomKrus skrev (24 minutter siden): Det største problemet er ikke at de er forsinket ! Det største problemet er vel at de i rushen er overfylt, og det er alle andre offentlige kommunikasjonsmidler også. Minner mer om kvegtransport en transport av mennesker. Jo, det største problemet er faktisk forsinkelser grunnet feil på skinner og signalanlegg. I 2023 var ett av tre tog forsinket. https://www.vg.no/nyheter/i/XbrjAB/nesten-ett-av-tre-tog-i-2023-var-forsinket-eller-innstilt TomKrus skrev (22 minutter siden): Hadde ikke bodd i Oslo om jeg fikk leiligheten gratis i den perioden jeg bodde der. Det er noe mørkt som ligger over den byen der...... Har vel alltid vært litt av det, men nå er det ekstremt. Bli sykepleier og kom dere ut i det frie gode Norge ! La sumpen syde og koke for seg selv. Dette er deg og din personlige mening. Andre elsker byen, og alt den har å tilby. Jeg kommer opprinnelig fra bygda selv, men her er alt tilgjengelig hele tiden. Og jeg elsker det! Jeg kommer selv til å flytte ut av Oslo etter hvert, fordi jeg vil bli gjeldsfri i ung alder. Men jeg forstår godt at folk trives her. Det bugner av tilbud her, og det er alltid noe gøy å finne på. Så gratulerer med å skrive ikke bare ett, ikke bare to, men tre (!) innlegg med fjas 😅 Anonymkode: 9aeda...63c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #62 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så smart du er som har funnet ut av denne funksjonen. Da må du virkelig ha god innsikt i boligmarkedet! Det viser du jo tydelig med å peke ut lav arbeidsledighet og boligmangel som eneste faktorer som forhindrer et "krakk". Krakket som krakknissene har snakket om i så mange tiår nå at det begynner å bli flaut og komisk å høre ordet. Og "ha ut opp mot millionen på 7 år", da må man bo langt ute på landet. Men det tolker jeg ut fra innleggene dine at du gjør også. Leiligheten min i Oslo har steget med et par millioner på fire år, til tross for en liten "dupp" i markedet. De neste par-tre årene er det spådd 25-30 % økning i Oslo, så da kan du jo regne på det. Innlegget ditt er preget av kunnskapsløshet, "det har jeg hørt av andre" og misunnelse. Jo, det største problemet er faktisk forsinkelser grunnet feil på skinner og signalanlegg. I 2023 var ett av tre tog forsinket. https://www.vg.no/nyheter/i/XbrjAB/nesten-ett-av-tre-tog-i-2023-var-forsinket-eller-innstilt Dette er deg og din personlige mening. Andre elsker byen, og alt den har å tilby. Jeg kommer opprinnelig fra bygda selv, men her er alt tilgjengelig hele tiden. Og jeg elsker det! Jeg kommer selv til å flytte ut av Oslo etter hvert, fordi jeg vil bli gjeldsfri i ung alder. Men jeg forstår godt at folk trives her. Det bugner av tilbud her, og det er alltid noe gøy å finne på. Så gratulerer med å skrive ikke bare ett, ikke bare to, men tre (!) innlegg med fjas 😅 Anonymkode: 9aeda...63c Enig! Jeg elsker også å bo i Oslo. Men bygda der jeg er fra der elsker de å snakke ned Oslo. Men kommer gjerne på besøk hit ganske ofte. Anonymkode: 4769e...89e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #63 Del Skrevet 21. desember 2024 TomKrus skrev (57 minutter siden): Helt umulig å si, lavere rente er nå lagt på is. Jeg følger litt med i boligmarkedet av ren interesse. "Hva ble denne boligen solgt for sist gang " er en opplysning som ligger i salgsprospektet. Og ofte er det slik at bare på noen år skal hver eneste selger ta ut mange 100.000 kroner i gevinst, uten noen store vesentlige oppgraderinger. I de verste tilfellene skal man ha ut opp mot millionen over en 7 års periode. Det er helt vanvittig og det vil før eller senere rakne med et helt vanvittig stor smell. En så lenge er lav arbeidsledighet og mangel på boliger det som gjør at krakket ikke kommer. Endrer de to faktorene seg ? Det kommer til å ende med en katastrofe for de so kom sist inn i boligmarkedet. Eller rettere sagt de siste 3-4 leddene i dette pyramidespillet. Snakker du nå om stigning utover konsumprisøkning? En bolig til 3 mill vil jo stige en del på 5 år, det betyr ikke at realboligprisen har økt. Anonymkode: dc8fe...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #64 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakker du nå om stigning utover konsumprisøkning? En bolig til 3 mill vil jo stige en del på 5 år, det betyr ikke at realboligprisen har økt. Anonymkode: dc8fe...a5a Realprisvekst. Anonymkode: 9aeda...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #65 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Enig! Jeg elsker også å bo i Oslo. Men bygda der jeg er fra der elsker de å snakke ned Oslo. Men kommer gjerne på besøk hit ganske ofte. Anonymkode: 4769e...89e Når det gjelder å bo, så opplever jeg at de som bor på bygda trives der. Spesielt de som er 40 +. Men de snakker, som du sier, Oslo nord og ned. Men samtidig synes de at det er spennende å besøke byen. Når det gjelder boligprisvekst så er det mye misunnelse ute og går. Og det er ofte de som snakker om dette "krakket" også, fordi det hadde godtet dem. Skadefryd, rett og slett. Ellers er det de som sutrer fordi de har ventet og ventet i "alle" år på at boligprisene skulle gå ned, fordi de har hørt på en eller annen luring. Og når dette har vist seg feil, og prisene bare har gått opp og opp, så håper de naturligvis på et krakk. Samme med de som generelt sliter med å komme seg på boligmarkedet. Men, de får leve i håpet sitt. Anonymkode: 9aeda...63c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #66 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakker du nå om stigning utover konsumprisøkning? En bolig til 3 mill vil jo stige en del på 5 år, det betyr ikke at realboligprisen har økt. Anonymkode: dc8fe...a5a AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Realprisvekst. Anonymkode: 9aeda...63c Beklager, jeg både leste og siterte feil. Anonymkode: 9aeda...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #67 Del Skrevet 21. desember 2024 Lurer litt på hvordan det blir når de fleste må oppgradere energinivået på boligen fra egen lommebok innen 2030. Takk for den EU. Eller politikerne våre da, som fint kunne ha takket nei. Anonymkode: 307d2...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #68 Del Skrevet 21. desember 2024 Helene skrev (15 timer siden): Nå består Norge mere enn Oslo. Lærer dere ikke korrekt syntaks ute på bygda? Anonymkode: d6bb0...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #69 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så smart du er som har funnet ut av denne funksjonen. Da må du virkelig ha god innsikt i boligmarkedet! Det viser du jo tydelig med å peke ut lav arbeidsledighet og boligmangel som eneste faktorer som forhindrer et "krakk". Krakket som krakknissene har snakket om i så mange tiår nå at det begynner å bli flaut og komisk å høre ordet. Anonymkode: 9aeda...63c Dette innlegget representerer noe av det absolutt kvalmeste med nordmenn i dagens Norge. Boligkrakk kommer av en grunn. Men her i Norge har vi en gjeng troglodytter, som i fullt alvor tror at økonomiske lover og regler ikke gjelder for Norge fordi...vel forstå det den som kan. Regner med at tonobelprisvinnere i økonomi ikke vet hva de snakker om. De er vel nisser de også? https://www.dn.no/advarer-mot-norsk-boligboble/1-1-5020993 https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/WXp5j/nobelprisvinner-venter-norsk-boligkraesj Anonymkode: d6bb0...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #70 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Enig! Jeg elsker også å bo i Oslo. Men bygda der jeg er fra der elsker de å snakke ned Oslo. Men kommer gjerne på besøk hit ganske ofte. Anonymkode: 4769e...89e Man kan like å besøke en by selv om man ikke kunne tenke seg å bo der. Anonymkode: 41a16...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #71 Del Skrevet 21. desember 2024 Har leilighet i Oslo - kun pga jobb, reiser ut på hytta hver på gang vi kan det. Oslo er gøy når du er singel men kafe-latte livet blir litt kjedelig i lengden. Kino etc var jo noe unikt før men nå kan du se det bedre hemme. Anonymkode: 42aeb...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #72 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har leilighet i Oslo - kun pga jobb, reiser ut på hytta hver på gang vi kan det. Oslo er gøy når du er singel men kafe-latte livet blir litt kjedelig i lengden. Kino etc var jo noe unikt før men nå kan du se det bedre hemme. Anonymkode: 42aeb...085 Oslo er da langt mer enn kafeliv. Oslo er også den fantasiske Oslo-marka med uendelige turmuligheter året rundt. Anonymkode: 41a16...64c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #73 Del Skrevet 21. desember 2024 Knirke skrev (5 timer siden): I Hong Kong er gjennomsnittlig pendlertid til jobb 73 minutter. Du kommer ganske langt ut av Oslogryta på den tiden. Og det er et eksempel til etterfølgelse tenker du? Anonymkode: 9f666...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #74 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, tog fra Holmlia til Oslo S tar 14 min og går fire ganger i timen, og der er prisene regelrett lave. Nesten litt tragikomisk at folk i "lavtlønnsyrker" (som er en bullshit-betegnelse) klager. Anonymkode: dc8fe...a5a Prisene på Holmlia er ikke lave på landsbasis, bare i Oslosammenheng. Hvis prisene skal opp 20% så blir jo Holmlia for dyrt også. Anonymkode: 9f666...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #75 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette innlegget representerer noe av det absolutt kvalmeste med nordmenn i dagens Norge. Boligkrakk kommer av en grunn. Men her i Norge har vi en gjeng troglodytter, som i fullt alvor tror at økonomiske lover og regler ikke gjelder for Norge fordi...vel forstå det den som kan. Regner med at tonobelprisvinnere i økonomi ikke vet hva de snakker om. De er vel nisser de også? https://www.dn.no/advarer-mot-norsk-boligboble/1-1-5020993 https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/WXp5j/nobelprisvinner-venter-norsk-boligkraesj Anonymkode: d6bb0...ff3 Hvor lenge skal man vente på krakket for at det de sier skal være 'gjeldende'? En ti år gammel uttalelse i økonomien, det må vel sies å være utgått?? Anonymkode: 1b025...fe2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #76 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og det er et eksempel til etterfølgelse tenker du? Anonymkode: 9f666...bcb Ja, egentlig. Har man jobb i Oslo så er det ikke slik at man MÅ bo i Oslo. Man kan f.eks kjøpe seg enebolig i Eidsvoll for samme pris som en 3 roms på Oppsal, og ta toget inn til Nationaltheateret/Lysaker på under 40-45 minutter. Eller man kan kjøpe seg rekkehus i Holmestrand til samme prisen som en 1 roms i Groruddalen og bruke tilsvarende tid. Ja, selvsagt går det med ekstra tid fra hjem til toget også, men jeg brukte faktisk 1 time hver vei på jobb da jeg bodde i Oslo, og det gikk helt fint. Man venner seg til det. Det er snakk om prioriteringer; har man råd til å bo slik man ønsker i Oslo, flott. Men har man lyst til å bo i hus og ikke har råd til det i Oslo, så er det muligheter så lenge man gidder litt pendling. Og for de som klager på at de ikke har råd til bolig, så er løsningen å flytte ut av byen hvis man ønsker seg på boligmarkedet. Anonymkode: 41a16...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #77 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor lenge skal man vente på krakket for at det de sier skal være 'gjeldende'? En ti år gammel uttalelse i økonomien, det må vel sies å være utgått?? Anonymkode: 1b025...fe2 Økonomi synes ikke å være en eksakt vitenskap. En fagperson kan kanskje si at forholdene nå ligner dem vi hadde før tidligere krakk, men en plutselig pandemi eller Ukraina-krig er uansett jokere som endrer betingelsene. Anonymkode: d835d...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #78 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakker du nå om stigning utover konsumprisøkning? En bolig til 3 mill vil jo stige en del på 5 år, det betyr ikke at realboligprisen har økt. Anonymkode: dc8fe...a5a Boligen min i Oslo gikk opp litt under 100% i kroner og øre fra 2009 til 2022. Realprisveksten på bolig i Oslo og Akershus har vært ca 20% siste 10 år iflg ssb (altså justert for inflasjon). Det er smått utrolig at det suverent dyreste de fleste av oss investerer i kan bli så mye dyrere målt opp mot kjøpekraften. Fremdeles er 20% på 10 år en dårlig investering sammenlignet med et indeksfond som tracker S&P 500 (ca 300% i samme periode) Anonymkode: d835d...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #79 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Oslo er da langt mer enn kafeliv. Oslo er også den fantasiske Oslo-marka med uendelige turmuligheter året rundt. Anonymkode: 41a16...64c Marka er bra, men slikt finnes mange andre steder også. Og uten idioter som sykler i 40 kmt rett foran barnet ditt eller stresser i skiløypa. Anonymkode: 42aeb...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21. desember 2024 #80 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Realprisvekst. Anonymkode: 9aeda...63c Helt korrekt, noe "konsumprisindeks" på bolig finnes ikke slik jeg ser det. Det er alltid hva markedet er villig å betale, ikke hva "verdi" tomt og hus faktisk har. Når det er hva markedet er villig til å betale oppstår det en enorm forventning om at dette skal øke og øke for hver gang en bolig selges. Hele tiden for at man skal få pengene man sådde inn i boligen tilbake+ god avkastning. Når dette bare ruller og går ? Så ruller og går det mot avgrunnen. Alt avhenger bare av når den avgrunnen kommer, om 1 år eller om 10 år ? Den kommer garantert ! Men hva styrer noe slikt ? I hovedsak arbeidsmarkedet, har de som eier bolig arbeid er det utrolig hva gjelds byrde de kan bære og så forsake alle andre ting. Ryker jobben er det avgrunnen neste om man ikke raskt finner en ny jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå