Knirke Skrevet 25. desember 2024 #121 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har man bedre tid i Oslo enn andre steder? Er man garantert en godt betalt jobb med utdannelse? Anonymkode: 28a5a...8e2 Ifølge Osloboere så er det kun i Oslo det er mulig å få jobb, spesielt godt betalte jobber som ikke finnes andre steder. Utdannelse er jo alltid et sjansespill, men Oslo har jo et godt utvalg av studier, så det må jo være mulig å treffe en som gir greie jobbutsikter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 26. desember 2024 #122 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men når det store krakket kommer, så har investering i bolig en stor verdi sammenlignet med fond, du har fortsatt et sted å bo.. Anonymkode: 6bf0d...014 Folk som har belånt huset oppetter pipa har vel like stor sjanse for å miste huset sitt, som at alle utleieboliger i verden forsvinner over natta.. Eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #123 Del Skrevet 26. desember 2024 Knirke skrev (8 timer siden): Ifølge Osloboere så er det kun i Oslo det er mulig å få jobb, spesielt godt betalte jobber som ikke finnes andre steder. Utdannelse er jo alltid et sjansespill, men Oslo har jo et godt utvalg av studier, så det må jo være mulig å treffe en som gir greie jobbutsikter. En god del jobber finnes desssverre kun i Oslo/(Bergen), feks it-jobber som faktisk er IT, dvs utvikling. Noen få utenfor. Et par ganger i året i Finnmark feks..... Anonymkode: 42aeb...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #124 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg kan si at jeg ikke hadde giddet og jobbet turnus i Oslo hvis jeg ikke kunne bodd der. Men sykehusene kan jo flytte ut av byen. Anonymkode: 94467...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 26. desember 2024 #125 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke noe ideal bare fordi det er vanlig i andre land. For øvrig land med langt verre økonomi, standard og større klasseskiller enn Norge. For eksempel England. Ikke noe å strekke seg etter. Anonymkode: c5eb7...20b Stockholm er vel ikke noe bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #126 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan si at jeg ikke hadde giddet og jobbet turnus i Oslo hvis jeg ikke kunne bodd der. Men sykehusene kan jo flytte ut av byen. Anonymkode: 94467...e20 Ja genialt, la alle kjøre 4-5 mil for å komme på nærmeste sykehus. Anonymkode: 42aeb...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #127 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 21.22): Jeg kjenner flere barnefamilier som bor i Oslo, ingen av dem er rike, langt derifra. Men flere kom seg inn på boligmarkedet for lenge siden, har nedbetalt mye lån, og fått råd til å oppgradere. Det er også store prisforskjeller i Oslo, man må ikke akkurat bo i de dyreste bydelene. Poenget - igjen, er mulighetene Oslo har, ikke hva mulighetene koster. For min del interesserer verken teater eller opera meg det døyt, og jeg tviler sterkt på at 3 unger i skolalder har så veldig interessa av opera heller. Men om så var, så er ikke opera noe man går på så ofte. Østkanten er stort og omfatter alt fra Groruddalen til Grunerløkka til Bøler. Det er helt tydelig at du ikke bor i Oslo, for du har veldg mangelfull kunnskap om byen. Anonymkode: 41a16...64c Men da kan de jo faktisk selge boligen sin og ha 10-15 mill i egenkapital. Hvis ikke 15 mill på bok er å være rik, så har vi veldig ulik oppfatning av hva rikdom er. Disse familiene kan fint flytte på landet og få enebolig til 4 mill, da har de 5-9 mill på bok. Anonymkode: 0cdcf...0ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #128 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja genialt, la alle kjøre 4-5 mil for å komme på nærmeste sykehus. Anonymkode: 42aeb...085 Ja mye viktigere at man har 10 min å kjøre til sykehuset den ene gangen annenhvert år som man trenger det. Enn at de som jobber der 5 dager i uka året rundt har ok reisevei 😅 Anonymkode: 0cdcf...0ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #129 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Knirke mener at selv om Oslo trenger sykepleiere, lærere og håndverkere så skal ikke disse få bo i Oslo! Det er altfor kravstort. De får pendle en time hver vei og være vekke fra egne barn, for å serve Oslofolket med millionlønn. Anonymkode: c5eb7...20b Jeg bor og jobber i Oslo og har millionlønn. Men bruker 40min til jobb (mindre med bil). Håndverkere må vel typisk kjøre til jobb uansett. Så de kan vel like gjerne kjøre til hver enkelt kunde fra litt utenfor byen som innenfra? Sykepleiere og lærere må vi ha. Hvis lønn:bolkgpriser er bra nok så får vi mange nok. Hvis de slutter å søke på jobbene så må vi øke lønna eller finne en måte å redusere boligprisene. Å bruke 45-60 min til jobb er helt klart en ulempe ifht foreldrene mine på bygda som brukte 12 min. Men det er fritt valg å bosette seg her. Anonymkode: d835d...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #130 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja mye viktigere at man har 10 min å kjøre til sykehuset den ene gangen annenhvert år som man trenger det. Enn at de som jobber der 5 dager i uka året rundt har ok reisevei 😅 Anonymkode: 0cdcf...0ce Det er vel en avveining mellom å tiltrekke seg arbeidskraft og å ha kort reisevei for akutt syke/skadde Anonymkode: d835d...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #131 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En god del jobber finnes desssverre kun i Oslo/(Bergen), feks it-jobber som faktisk er IT, dvs utvikling. Noen få utenfor. Et par ganger i året i Finnmark feks..... Anonymkode: 42aeb...085 Heldigvis slipper man å ta stilling til noe som helst av galskapen som er i Oslo. Anonymkode: a0694...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #132 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da kan de jo faktisk selge boligen sin og ha 10-15 mill i egenkapital. Hvis ikke 15 mill på bok er å være rik, så har vi veldig ulik oppfatning av hva rikdom er. Disse familiene kan fint flytte på landet og få enebolig til 4 mill, da har de 5-9 mill på bok. Anonymkode: 0cdcf...0ce Hvor i all verden får du det til at de har 10-15 mill i egenkapital hvis de selger boligen sin? Du tenker de er gjeldfrie og ikke har lån? Anonymkode: 41a16...64c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #133 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor i all verden får du det til at de har 10-15 mill i egenkapital hvis de selger boligen sin? Du tenker de er gjeldfrie og ikke har lån? Anonymkode: 41a16...64c Jeg kjenner noen som kjøpte bolig på Oslo Vest i 2010 for 6 mill, de betalte ned 3/4 av lånet på 15 år og solgte så boligen for 14 mill. De har nå 13 mill i egenkapital. Fattige sier du? Anonymkode: 0cdcf...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #134 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor i all verden får du det til at de har 10-15 mill i egenkapital hvis de selger boligen sin? Du tenker de er gjeldfrie og ikke har lån? Anonymkode: 41a16...64c Premisset i anekdotene som han svarte på var vel nettopp at de har «nedbetalt mye lån». Hvor relevant dette er for å generalisere vet jeg ikke. Jeg er i slutten av 40-årene, eier en slik bolig og vi kan betale ned lånet om vi selger fond. Sånn sett er vi kapitalsterk på papiret. Men jobben(e) og inntekten jeg har tenkt å ha frem til pensjonsalder befinner seg her jeg bor nå, og jeg ønsker ikke radikalt lengre reisetid til jobb eller radikalt dårligere boforhold. Så da blir det i stor grad en hypotetisk kapital fram til jeg pensjonerer meg og/eller dør. Anonymkode: d835d...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 26. desember 2024 #135 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner noen som kjøpte bolig på Oslo Vest i 2010 for 6 mill, de betalte ned 3/4 av lånet på 15 år og solgte så boligen for 14 mill. De har nå 13 mill i egenkapital. Fattige sier du? Anonymkode: 0cdcf...0ce Og det er mange slike over hele landet, spesielt rundt de store byene. Der man kunne kjøpe "billige" boliger for 20 år siden, har betalt ned og selger med en enorm gevinst også om man tar med noen oppgraderinger over årene som har gått. Problemet er at mange gjør dette enda, og håper på samme gevinst om noen år. Hvor lenge kan dette fortsette ? Det vet ingen, men når denne boblen sprekker blir det stygt for de som kom sist inn. Slik var det på 1980 tallet og 1990 tallet da krakket kom ut av en veldig stor arbeidsledighet. Uten at det skjer kan dette vokse veldig lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #136 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 21.31): Snart bare rikinger som bor i Oslo? Anonymkode: f01dd...41b perfekt, så blir de nødt å vaske sine egne hus, ingen taxier eller kollektiv-transport, ingen butikker, caféer eller restauranter, og de må dra ut av byen om de må legges inn på sykehus siden det kun vil være leger men ingen sykepleiere som kan bo der mer. Et enormt boligstrøk for rike kakser uten noe å finne på 🤣🤣🤣 Anonymkode: b8ead...391 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #137 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Premisset i anekdotene som han svarte på var vel nettopp at de har «nedbetalt mye lån». Hvor relevant dette er for å generalisere vet jeg ikke. Jeg er i slutten av 40-årene, eier en slik bolig og vi kan betale ned lånet om vi selger fond. Sånn sett er vi kapitalsterk på papiret. Men jobben(e) og inntekten jeg har tenkt å ha frem til pensjonsalder befinner seg her jeg bor nå, og jeg ønsker ikke radikalt lengre reisetid til jobb eller radikalt dårligere boforhold. Så da blir det i stor grad en hypotetisk kapital fram til jeg pensjonerer meg og/eller dør. Anonymkode: d835d...519 Ja, nedbetalt mye lån på tidligere bolig, slik at de har hatt råd til vesentlig oppgradering. De er verken gjeldfrie eller rike av den grunn. Anonymkode: 41a16...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #138 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjenner noen som kjøpte bolig på Oslo Vest i 2010 for 6 mill, de betalte ned 3/4 av lånet på 15 år og solgte så boligen for 14 mill. De har nå 13 mill i egenkapital. Fattige sier du? Anonymkode: 0cdcf...0ce Javel, og da har du bestemt at da må dette gjelde for alle andre også? De jeg kjenner som har oppgradert fra liten leilighet til rekkehus Oslo vest, er virkelig ikke i samme situasjon. Finnes forvørig vesentlig mellomting av å være rik og fattig. At man eier bolig på Smestad betyr ikke at man er rik eller har lite gjeld. Ren logikk skulle man tro. Anonymkode: 41a16...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #139 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, nedbetalt mye lån på tidligere bolig, slik at de har hatt råd til vesentlig oppgradering. De er verken gjeldfrie eller rike av den grunn. Anonymkode: 41a16...64c Så det å bo i råflott villa til 17 mill på Oslo Vest skal ikke anses for å være noe rikmannsliv, fordi de tross alt har 5-6 mill i lån? 🤣 Altså, det tar 10 min med tog fra Lillestrøm til Oslo S. I Lillestrøm får du flott enebolig for 8-9 mill og vips så er man gjeldsfri med 2-3 mill i lommepenger. Man MÅ ikke bo på Oslo Vest. Anonymkode: 0cdcf...0ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #140 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 20.56): Jeg mener overhodet ikke at det er en menneskerett å bo i verdens hovedsteder. I de aller fleste land så er det så absolutt forbeholdt de rikeste. Jeg bare poengterer at det kun er de rikeste som har råd til å bo som familie i Oslo, og at det er de rikeste familiene som har råd til f eks å dra på teater og opera da billetter fort kommer på 500 kroner per hode, dvs 2500 kr for en familie på 5. Og summen blir langt over det dobbelte, dersom de i tillegg ønsker å spise ute samme kveld. På østkanten er det innvandrertungt, men der stuer de seg som regel sammen 5-9 stk i en liten leilighet og benytter seg definitivt ikke av teateret, operaen eller balletten. Jeg bor ikke i Oslo og har heller ikke noe ønske om det. Anonymkode: 0cdcf...0ce AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 21.22): Jeg kjenner flere barnefamilier som bor i Oslo, ingen av dem er rike, langt derifra. Men flere kom seg inn på boligmarkedet for lenge siden, har nedbetalt mye lån, og fått råd til å oppgradere. Det er også store prisforskjeller i Oslo, man må ikke akkurat bo i de dyreste bydelene. Poenget - igjen, er mulighetene Oslo har, ikke hva mulighetene koster. For min del interesserer verken teater eller opera meg det døyt, og jeg tviler sterkt på at 3 unger i skolalder har så veldig interessa av opera heller. Men om så var, så er ikke opera noe man går på så ofte. Østkanten er stort og omfatter alt fra Groruddalen til Grunerløkka til Bøler. Det er helt tydelig at du ikke bor i Oslo, for du har veldg mangelfull kunnskap om byen. Anonymkode: 41a16...64c AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det å bo i råflott villa til 17 mill på Oslo Vest skal ikke anses for å være noe rikmannsliv, fordi de tross alt har 5-6 mill i lån? 🤣 Altså, det tar 10 min med tog fra Lillestrøm til Oslo S. I Lillestrøm får du flott enebolig for 8-9 mill og vips så er man gjeldsfri med 2-3 mill i lommepenger. Man MÅ ikke bo på Oslo Vest. Anonymkode: 0cdcf...0ce Kanskje du skal lese helheten av kommunikasjonen før du kommenterer? Påstanden var at det kun var de rikeste som hadde råd til å bo i Oslo og leve greit, og det er dette jeg har svart på. Man trenger verken bo i enebolig, bo på fineste vestkant, eller bo 5 stk på 50 m2 for å leve i Oslo som familie. Anonymkode: 41a16...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå