-jk- Skrevet 25. desember 2024 #101 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men når det store krakket kommer, så har investering i bolig en stor verdi sammenlignet med fond, du har fortsatt et sted å bo.. Anonymkode: 6bf0d...014 Jeg vil tro at de fleste som har penger i fond også har et sted å bo. Fondet kan du bare la stå, det har vel omtrent aldri gått mer enn 5 år i moderne tid før man har tjent tilbake alt som har gått med i krakket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #102 Del Skrevet 25. desember 2024 Irriterer meg over alle dere som skriver «flytt ut av Oslo» som at det løser problemet. Forundrer meg at ikke alle i Norge er enige i at det er problematisk hvis vi skal få (i enda større grad) en hovedstad som vanlige folk med vanlige, respektable og viktige yrker ikke har råd til å bo i. Det burde bekymre de fleste her i Norge som bryr seg om landets ve og vel. Dessuten har jeg stor forståelse for at unge folk ønsker å få seg jobb i Oslo. Det er i Oslo de store selskapene og mange av de mest attraktive jobbene for nyutdannede ligger. Ikke særlig fristende å flytte på landet og ikke få brukt utdanningen sin. Og nei, jeg bor ikke i Oslo selv engang. Anonymkode: c5eb7...20b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #103 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Irriterer meg over alle dere som skriver «flytt ut av Oslo» som at det løser problemet. Anonymkode: c5eb7...20b De samme folka er sikkert tilhengere av store overføringer til distriktene for å hindre fraflytning. Sitat Dessuten har jeg stor forståelse for at unge folk ønsker å få seg jobb i Oslo. Det er også mange som har røtter der, og som bor der fra før men som blir skviset ut av de syke prisene. Det er en fallitterklæring. Stortinget gir blanke F i boligpriser. Anonymkode: d6bb0...ff3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #104 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 16.10): Enig! Jeg elsker også å bo i Oslo. Men bygda der jeg er fra der elsker de å snakke ned Oslo. Men kommer gjerne på besøk hit ganske ofte. Anonymkode: 4769e...89e Jeg er i fra Oslo. Født og oppvokst. Solgte for en tid tilbake, pakket sekken og flyttet ut av Oslo. Nå bor jeg ca 15 minutter med tog fra Oslo-s. I 2024 har jeg vært i Oslo 1 gang. Kanskje de kommer på besøk til Oslo fordi det er der du bor? Anonymkode: bafee...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #105 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De samme folka er sikkert tilhengere av store overføringer til distriktene for å hindre fraflytning. Det er også mange som har røtter der, og som bor der fra før men som blir skviset ut av de syke prisene. Det er en fallitterklæring. Stortinget gir blanke F i boligpriser. Anonymkode: d6bb0...ff3 Helt enig i det siste du skriver. Er ikke bare-bare å flytte langt ut i gokk vekk fra både venner, familie og karrieremuligheter. Og forstår ikke hvorfor det burde være et slags ideal. Anonymkode: c5eb7...20b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 25. desember 2024 #106 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Helt enig i det siste du skriver. Er ikke bare-bare å flytte langt ut i gokk vekk fra både venner, familie og karrieremuligheter. Og forstår ikke hvorfor det burde være et slags ideal. Anonymkode: c5eb7...20b Hva definerer du som «langt ute i gokk»? 15 minutter fra Oslo S? 30 minutter? 45 minutter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #107 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (1 minutt siden): Hva definerer du som «langt ute i gokk»? 15 minutter fra Oslo S? 30 minutter? 45 minutter? Da tenker jeg for eksempel på å flytte til Nord-Norge i tilrandom bygd bare fordi det er billig, som de unge ofte får råd om her inne. Men det er også vesentlig upraktisk å bo 45 minutter eller mer unna jobb og nettverk. Spesielt hvis man pendler via tog… Anonymkode: c5eb7...20b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 25. desember 2024 #108 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da tenker jeg for eksempel på å flytte til Nord-Norge i tilrandom bygd bare fordi det er billig, som de unge ofte får råd om her inne. Men det er også vesentlig upraktisk å bo 45 minutter eller mer unna jobb og nettverk. Spesielt hvis man pendler via tog… Anonymkode: c5eb7...20b Finn gjerne frem eksempler på folk som har blitt rådet til å flytte til Nord-Norge pga boligpriser... Du trenger ikke reise lengre enn 45 minutter unna Oslo før prisene er helt overkommelige. Å miste kontakten med venner og familie på grunn av 45 minutter med tog blir bare for dumt. Nettverk er noe man skaffer seg der man befinner seg, det er ikke noe man blir født med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #109 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (1 minutt siden): Finn gjerne frem eksempler på folk som har blitt rådet til å flytte til Nord-Norge pga boligpriser... Du trenger ikke reise lengre enn 45 minutter unna Oslo før prisene er helt overkommelige. Å miste kontakten med venner og familie på grunn av 45 minutter med tog blir bare for dumt. Nettverk er noe man skaffer seg der man befinner seg, det er ikke noe man blir født med. Jeg har sett mange eksempler på folk som blir rådet til å flytte nordover pga dyre boligpriser her inne! Man mister jo kontakt med venner når det blir et voldsomt tiltak å komme seg frem og tilbake. Og jo nettverk er i stor grad knyttet til hvor man har vokst opp, gått på skole etc. Ikke så enkelt å knytte nettverk som voksne, spesielt ikke som unge voksne boende på et sted med nesten bare barnefamilier og eldre, uten møteplasser for yngre. Anonymkode: c5eb7...20b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #110 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (6 minutter siden): Finn gjerne frem eksempler på folk som har blitt rådet til å flytte til Nord-Norge pga boligpriser... Du trenger ikke reise lengre enn 45 minutter unna Oslo før prisene er helt overkommelige. Å miste kontakten med venner og familie på grunn av 45 minutter med tog blir bare for dumt. Nettverk er noe man skaffer seg der man befinner seg, det er ikke noe man blir født med. 45 minutter reisetid til Oslo betyr jo ikke 45 minutters reise til jobben. Det betyr som regel 45 minutter lenger reisetid enn for en som bor i Oslo. Har selv flere på jobben som bor utenfor Oslo. Dette er typisk unge mennesker som har barn i barnehagen. De flyttet ut av Oslo fordi de ikke hadde råd til rekkehus i Oslo. Å hente og levere barna i barnehagen blir mye ekstra styr med 45 minutter lenger reisetid. I tillegg hver vinter så er det problemer med kollektivtrafikken og når man allerede har en times reisevei så er det ekstremt surt når kollektivtrafikken stopper. Anonymkode: 12001...caf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 25. desember 2024 #111 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har sett mange eksempler på folk som blir rådet til å flytte nordover pga dyre boligpriser her inne! Man mister jo kontakt med venner når det blir et voldsomt tiltak å komme seg frem og tilbake. Og jo nettverk er i stor grad knyttet til hvor man har vokst opp, gått på skole etc. Ikke så enkelt å knytte nettverk som voksne, spesielt ikke som unge voksne boende på et sted med nesten bare barnefamilier og eldre, uten møteplasser for yngre. Anonymkode: c5eb7...20b Jeg regner med alle disse folkene er single, siden de ikke kan flytte på seg, og at de kun dater i sitt eget nabolag. Finner de en partner fra en annen by er jo en av dem nødt til å flytte på seg? Å insistere på å kjøpe bolig i ung alder der man vokste opp høres for meg fryktelig sneversynt ut. Alle har godt av å flytte litt rundt og oppleve forskjellige steder før man slår seg ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #112 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (Akkurat nå): Jeg regner med alle disse folkene er single, siden de ikke kan flytte på seg, og at de kun dater i sitt eget nabolag. Finner de en partner fra en annen by er jo en av dem nødt til å flytte på seg? Å insistere på å kjøpe bolig i ung alder der man vokste opp høres for meg fryktelig sneversynt ut. Alle har godt av å flytte litt rundt og oppleve forskjellige steder før man slår seg ned. Problemet her er jo at disse menneskene med vanlige og respektable yrker som kommer fra Oslo og har familie og nettverk der aldri vil ha råd til å kjøpe leilighet i Oslo selv om de eier noen år på et annet sted først. Prisstigningen i Oslo vil uansett være langt høyere. Og som jeg skrev tidligere forstår jeg ikke hvorfor folk synes dette er helt ok. Det er et sykdomstegn på boligmarkedet. Anonymkode: c5eb7...20b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #113 Del Skrevet 25. desember 2024 Vi fikk nettopp solgt like utenfor Oslo etter å ha prøvd i over et halvt år, så tviler ikke på at boligprisene skyter i været nå 😛 Men tok ikke sjansen på å vente da det endelig kom et bud, selv om det var langt under takst og de ikke viket en tomme. Anonymkode: 28a5a...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 25. desember 2024 #114 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet her er jo at disse menneskene med vanlige og respektable yrker som kommer fra Oslo og har familie og nettverk der aldri vil ha råd til å kjøpe leilighet i Oslo selv om de eier noen år på et annet sted først. Prisstigningen i Oslo vil uansett være langt høyere. Og som jeg skrev tidligere forstår jeg ikke hvorfor folk synes dette er helt ok. Det er et sykdomstegn på boligmarkedet. Anonymkode: c5eb7...20b Det er jo bare å få seg en jobb som betaler litt bedre enn knapper og glansbilder, så kan du kjøpe hvor du vil, enten du vil ha villa på bygda eller bøttekott i Oslo. Er man født i Oslo og vil fortsette å bo i Oslo så har man jo tid til å planlegge en utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #115 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (3 minutter siden): Det er jo bare å få seg en jobb som betaler litt bedre enn knapper og glansbilder, så kan du kjøpe hvor du vil, enten du vil ha villa på bygda eller bøttekott i Oslo. Er man født i Oslo og vil fortsette å bo i Oslo så har man jo tid til å planlegge en utdannelse. Ok, så du ønsker at Oslo skal være en by hvor kun personer med millionby har råd til å bo. Du ønsker at alle med kritiske yrker som trengs i Oslo med lav eller gjennomsnittlig lønn må pendle i minimum en time for å komme seg på jobb. Skjønner. Anonymkode: c5eb7...20b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 25. desember 2024 #116 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, så du ønsker at Oslo skal være en by hvor kun personer med millionby har råd til å bo. Du ønsker at alle med kritiske yrker som trengs i Oslo med lav eller gjennomsnittlig lønn må pendle i minimum en time for å komme seg på jobb. Skjønner. Anonymkode: c5eb7...20b Hva er galt med det? Det er sånn absolutt alle storbyer fungerer. Oslo ligger et stykke etter, men de er nok der snart. Jeg skjønner ikke hvorfor folk VIL bo i Oslo, men det er jo en annen diskusjon.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #117 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt enig i det siste du skriver. Er ikke bare-bare å flytte langt ut i gokk vekk fra både venner, familie og karrieremuligheter. Og forstår ikke hvorfor det burde være et slags ideal. Anonymkode: c5eb7...20b Hvem har sagt det er "bare-bare" og hvorfor er alltid dette et argument? Anonymkode: a0694...edb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #118 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (1 minutt siden): Hva er galt med det? Det er sånn absolutt alle storbyer fungerer. Oslo ligger et stykke etter, men de er nok der snart. Jeg skjønner ikke hvorfor folk VIL bo i Oslo, men det er jo en annen diskusjon.. Det er ikke noe ideal bare fordi det er vanlig i andre land. For øvrig land med langt verre økonomi, standard og større klasseskiller enn Norge. For eksempel England. Ikke noe å strekke seg etter. Anonymkode: c5eb7...20b 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #119 Del Skrevet 25. desember 2024 Knirke skrev (17 minutter siden): Det er jo bare å få seg en jobb som betaler litt bedre enn knapper og glansbilder, så kan du kjøpe hvor du vil, enten du vil ha villa på bygda eller bøttekott i Oslo. Er man født i Oslo og vil fortsette å bo i Oslo så har man jo tid til å planlegge en utdannelse. Har man bedre tid i Oslo enn andre steder? Er man garantert en godt betalt jobb med utdannelse? Anonymkode: 28a5a...8e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #120 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har man bedre tid i Oslo enn andre steder? Er man garantert en godt betalt jobb med utdannelse? Anonymkode: 28a5a...8e2 Knirke mener at selv om Oslo trenger sykepleiere, lærere og håndverkere så skal ikke disse få bo i Oslo! Det er altfor kravstort. De får pendle en time hver vei og være vekke fra egne barn, for å serve Oslofolket med millionlønn. Anonymkode: c5eb7...20b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå