Gå til innhold

Trassalder og dårlig tid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min sønn er i verste trassalder. Klær er en kamp. Tannpuss er en kamp. Bading, mat, bil, vogn, soving. Alt er en kamp.
I dag tidlig skulle vi rekke en avtale.  Jeg beregnet god tid. 

Han ville se tv og ble kjempe sint fordi jeg ikke ville ha han på fanget. Jeg lot han se på tv for å ordnet med frokost til han. Jeg måtte ha han litt på avstand for å ha armene fri hvis ikke klenger han, skal løftes, jamrer seg og hyler,

Han fikk grøt ved bordet, men nektet å spise. Han ville ha brødskive. Jeg gjorde som han sa fordi jeg måtte få han til å spise for å vite at turen skulle gå bra uten hyling på grunn av lavt blodsukker. Det viktigste i dag var at han hadde tørr bleie, full mage og nok søvn. 

Han henger vabligvis i bena på meg og jamrer seg konstant fra vi står opp til vi drar hjemmefra.
Jeg blir heltog utslitt. Det er masing om brød, brød, melk, vann, tv, puslespill, lese bok, kom hit, gå dit, ligg her, gå dit og gir jeg ikke etter, skriker han i raseri.

Morgenstellet var en kamp i dag. Jeg ble til slutt veldig sint og bar han inn igjen på badet 3 ganger og  holdt han fast til jeg fikk pusset tenner og gjennomført. Det var ingen Hedvig M - metode. Jeg brukte makt for å pusse tenner, makt for å vaske han og makt for å skifte bleie. Han hylte og skrek til jeg var ferdig,

Jeg ba han om å ikke jamre seg og sa høyt at jeg ble gal av jamringen hans. Det er som å ha støy inn i øret  i 2,5 time, og jeg tror de fleste hadde reagert med sinne til slutt

Hvordan gjør dere det når barnet er i den alderen med mye trass og tiden løper fra dere? 

Anonymkode: ed556...752

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn er i verste trassalder. Klær er en kamp. Tannpuss er en kamp. Bading, mat, bil, vogn, soving. Alt er en kamp.

Han ville se tv og ble kjempe sint fordi jeg ikke ville ha han på fanget. Jeg lot han se på tv for å ordnet med frokost til han. Jeg måtte ha han litt på avstand for å ha armene fri hvis ikke klenger han, skal løftes, jamrer seg og hyler,

Han fikk grøt ved bordet, men nektet å spise. Han ville ha brødskive. Jeg gjorde som han sa fordi jeg måtte få han til å spise for å vite at turen skulle gå bra uten hyling på grunn av lavt blodsukker. Det viktigste i dag var at han hadde tørr bleie, full mage og nok søvn. 

Han henger vabligvis i bena på meg og jamrer seg konstant fra vi står opp til vi drar hjemmefra.
Jeg blir heltog utslitt. Det er masing om brød, brød, melk, vann, tv, puslespill, lese bok, kom hit, gå dit, ligg her, gå dit og gir jeg ikke etter, skriker han i raseri.

Morgenstellet var en kamp i dag. Jeg ble til slutt veldig sint og bar han inn igjen på badet 3 ganger og  holdt han fast til jeg fikk pusset tenner og gjennomført. Det var ingen Hedvig M - metode. Jeg brukte makt for å pusse tenner, makt for å vaske han og makt for å skifte bleie. Han hylte og skrek til jeg var ferdig,

Jeg ba han om å ikke jamre seg og sa høyt at jeg ble gal av jamringen hans. Det er som å ha støy inn i øret  i 2,5 time, og jeg tror de fleste hadde reagert med sinne til slutt

Hvordan gjør dere det når barnet er i den alderen med mye trass og tiden løper fra dere? 

Jeg spør fordi jeg ønsker å reagere med mer ro, finne smarte metoder

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regel nummer en her i huset har alltid vært, ingen tv om morgenen. Så der kan du jo begynne. 

Anonymkode: 52566...c8b

• Liker 1
Skrevet

Har bare gjennomført det vi skal, men forsøkt å holde meg rolig men bestemt. Det er ikke lett og det gikk ikke alltid, men det var målet. Min yngste er seks nå og vi har fortsatt noen morgener hvor jeg får lyst til å skrike høyt og bare kjøre fra kaoset 😅 hun "skal bare", kler ikke på seg, spiser ikke opp frokost, kler AV seg igjen rett før vi skal ut døra, "må ikke på do", men må på do når vi endelig har på oss alt yttertøy.. det å ha barn kan teste deg til det ytterste. Og når man er sliten, det er intenst og mye lyd er det ekstra vanskelig, legg til stress der pga dårlig tid.. Man må bare gjøre så godt man kan og ja noen ganger må man bare få ting gjort. 

Anonymkode: b5a6a...446

Skrevet

Hadde gjort det samme som deg, men gitt han et valg først. F.eks vil du sitte i fanget mitt mens vi pusser eller vil du stå på krakken? Og når han sier «neei» så hadde jeg minnet han på at vi må, og igjen gitt et valg, og deretter fortalt at viss ikke må mamma holde fast mens vi pusser. Sier han nei igjen så hadde jeg holdt fast. 

Anonymkode: 569bc...ef7

Skrevet

Han trenger deg mer. Prov å være som han i en helg. Heng på han hele dagen. Si du vil ha klem, kos, lese bok for han, se TV sammen, sitt inntil.  Forfølg han hele dagen. 

Funket fint. Ungene ble drittlei og maser mye mindre. De et to og fire år. 

Anonymkode: b0206...a48

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Overganger er vanskelig for små barn. Prøv å forbered ham på ting som skal skje. Vær bestemt, men behold roen. Ha faste rutiner så barnet er mest mulig forberedt. 

Unger trasser fordi de ikke blir forstått og/eller vil ta egne valg og gjøre ting selv. Når de ikke blir møtt på dette så kommer følelser de ikke har lært seg å håndtere. Prøv å gi valg, men ikke gå inn i forhandlinger. Bare gjennomfør det dere skal med minst mulig kjeft og drama. Vær konsekvent på dette.  

Sett av litt tid, for eksempel etter du har hentet i barnehagen, hvor barnet får full oppmerksomhet og dere roer helt ned. 

Unger trenger trygge, rolige voksne og forutsigbarhet og rutiner. 

Anonymkode: b4d88...f17

• Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde en liten periode, men den gikk fort over. 

Handler om overganger og gi 2 alternativer.. her funker tv gull, da får jeg tatt håret hennes. Vi spurte.. vil du pusse tenner her eller på badet. Vil du ha den eller den buksen. Jeg har aldri dårlig tid på morgningen, så stresser ikke et sekund. Jeg har fri eller senvakt når jeg leverer anyway. 

Her ble det også lettere når vi sluttet å legge bleieskift, tannpuss og stell til badet. Det beste skjer på stuen eller kjøkken, da ble det 100 % lettere.

Hvorfor må man pusse tenner på badet ? Hvorfor ikke i sin egen krakk over vasken på kjøkkenet ?

Hvorfor kan han ikke bare få brød da ? Hvorfor mase om havregrøt, hvis han ikke vil ha? Bare begynn å gi skive isteden og se hva som skjer.

Tror du kommer langt med å trekke pusten, puste godt inn og telle til 10. Han merker at du er sur, gretten og stressa og det blir verre. 

Han trenger at du ser han, forstår han og forsøker å gå ned på hans premisser. Han ser antagelig bare at du ikke vil være med han fordi du konstant er stressa og sur over sutring. Hvor er samboer/mann ? 

Er gutten like ille da ? 

Anonymkode: 9f1c1...c11

• Nyttig 1
Skrevet

Kutt ut barnetv på hverdager. Her er barnetv kun på helgemorgener og ellers om det er noe helt spesielt som feks hårklipp. 

Anonymkode: e79d9...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han trenger deg mer. Prov å være som han i en helg. Heng på han hele dagen. Si du vil ha klem, kos, lese bok for han, se TV sammen, sitt inntil.  Forfølg han hele dagen. 

Funket fint. Ungene ble drittlei og maser mye mindre. De et to og fire år. 

Anonymkode: b0206...a48

Fungerte ikke her, da ville de bare ha mer og mer. 

Anonymkode: 689c6...c28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...