Gå til innhold

Barnemark? Er sliten. Jente 3 år hvordan vet vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke sett noe enda:( men har helt klart panikk. Har tatt bilde av avøringen men klarer ikke se om det er matrester eller noe som ligner på mark. Uff altså! 
Hva smurte du med forresten?

Anonymkode: ecea4...fc8

nei, bare sinksalve siden hun var litt rød, ikke noe mot barnemark altså. Det måtte vi kjøpe piller for. :) 

Forresten, apropos piller mot barnemark. De koster halvparten av pris på Farmasiet, enn å gå og kjøpe på en apotek. 

Anonymkode: c7e32...298

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ha sopp infeksjon? Hvordan er utfloden? Klumpete? Lukt? Er hun rød og sår rundt klitoris/kjønnslepper/skjedeåpningen? Det kan jo både bli sårt, sviende og klø.

Anonymkode: 077bd...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen så et hvitt belegg som liknet på sinksalve, og dere ikke hadde brukt det syntes jeg det høres ut som sopp? Foreslår å bestille ny legetime og høre med legen om han tror det kan være det. Jeg ville også kuttet ut våtsservietter or roet litt ned på vaskingen og smøringen. Hvis barnet ser på det som lindrende går det an å "late" som dere smører, og bare smøre bittelitt (og som sagt, kutte ut vasking flere ganger om dagen). 

Mark beveger seg, og er ikke til å ta feil av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne knuten som er som ei ert. Det bør legen se på. Er den hard?

Anonymkode: e4d59...e99

Ja hard. Har bedt om en ny legetime.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan hun ha sopp infeksjon? Hvordan er utfloden? Klumpete? Lukt? Er hun rød og sår rundt klitoris/kjønnslepper/skjedeåpningen? Det kan jo både bli sårt, sviende og klø.

Anonymkode: 077bd...b33

Ingen lukt. 
igår var den «kremete». Jeg nevnte det for legen men hun ville utelukke UVI først.  Ja, hun er litt rød men ikke noe veldig så jeg vet ikke om legen reagerte på fargen. 
skal følge opp med legen ang sopp og. Legen skal ringe senere idag for å gi svar på den siste urinprøven.

takk for alle svar, dere er gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kvelden kommer marken ut av endetarmsåpningen for å legge egg. Hvis kler av henne og kikker i endetarmsåpningen kan du se marken krele. 

Anonymkode: ea37f...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kur på alle i huset. Kan enkelt kjøpes på apoteket. Tror kuren må gjentas etter en tid.

Hvis datteren din har mark, så har mest sannsynlig flere i klassen det samme. Jeg ville derfor meldt fra til læreren slik at hun/han anonymt kan formidle videre om at det er mistanke om barnemark. Da kan alle ta kur så blir klassen/på trinnet kvitt problemet. 

Begynn i dag, så blir det nok bra i god tid før jul:-)

Anonymkode: ba7de...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marken klør intenst om kvelden og natta. Du kan ta "teip-prøve" med til legen, da ser de eggene i mikroskop.

Ville ikke tatt kur før diagnosen var sikker. Har hun mark, har dere det også.

Anonymkode: d1187...d7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv datter som av og til klager om vondt nedentil. Det er tydelig at dette har klar sammenheng med at de ikke hjelper med å tørke henne ordentlig i barnehagen etter toalettbesøk. Hvis det ikke blir tørt etter hun har tisset blir det klamt og hun får sopp. Hun blir da rød nedentil og i rumpa. Jeg sier da klart fra til barnehagen om at de er nødt til å tørke henne bedre, for hun får det ikke til selv godt nok enda. De gangene hun får vondt legger jeg henne ned og vasker forsiktig med fuktet engangsklut med litt naturlig babyolje. Så klapptørker jeg godt så det blir helt tørt. Inotyol er eneste salven som fungerer godt. Hvis jeg gjør dette morgen og kveld, samtidig som jeg sier fra om at de må være nøye i barnehagen, blir hun helt fin igjen etter to-tre dager. Siden det svir, klør og er rødt har jeg gått ut fra at det er sopp. Det svir jo gjerne når man tisser, hvis det er blitt rødt og sårt. Funker uansett med Inotyol og svir heller ikke, som canesten kan gjøre. Jeg ville forsøkt dette, for å se om det kan hjelpe. Jeg har ikke hørt at mark er vondt, men at det kan klø og gjøre det vanskelig å sove på natta. Lykke til, håper det ordner seg raskt. 

Anonymkode: 59d3d...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har selv datter som av og til klager om vondt nedentil. Det er tydelig at dette har klar sammenheng med at de ikke hjelper med å tørke henne ordentlig i barnehagen etter toalettbesøk. Hvis det ikke blir tørt etter hun har tisset blir det klamt og hun får sopp. Hun blir da rød nedentil og i rumpa. Jeg sier da klart fra til barnehagen om at de er nødt til å tørke henne bedre, for hun får det ikke til selv godt nok enda. De gangene hun får vondt legger jeg henne ned og vasker forsiktig med fuktet engangsklut med litt naturlig babyolje. Så klapptørker jeg godt så det blir helt tørt. Inotyol er eneste salven som fungerer godt. Hvis jeg gjør dette morgen og kveld, samtidig som jeg sier fra om at de må være nøye i barnehagen, blir hun helt fin igjen etter to-tre dager. Siden det svir, klør og er rødt har jeg gått ut fra at det er sopp. Det svir jo gjerne når man tisser, hvis det er blitt rødt og sårt. Funker uansett med Inotyol og svir heller ikke, som canesten kan gjøre. Jeg ville forsøkt dette, for å se om det kan hjelpe. Jeg har ikke hørt at mark er vondt, men at det kan klø og gjøre det vanskelig å sove på natta. Lykke til, håper det ordner seg raskt. 

Hvis du skal prøve dette bare husk å smør godt på med Inotyol både i rumpa og på kjønnsleppene/der det er rødt. Blir litt klin, men det funker godt. Restene vaskes lett bort med klut og olje, og så tar man på nytt når det er helt rent og tørt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Marken klør intenst om kvelden og natta. Du kan ta "teip-prøve" med til legen, da ser de eggene i mikroskop.

Ville ikke tatt kur før diagnosen var sikker. Har hun mark, har dere det også.

Anonymkode: d1187...d7c

Ja vi tar ikke kur. Har ikke sett antydning til mark.

legen har skrevet ut noe forstoppelse..hun er ikke det. Men legen vil prøve, vi føler legen bare prøver noe og har fortsatt ikke sjekket ordentlig feks det med sopp/utflod/knuten. Skal sjekke for mark i natt også men ikke sett noe i avføringen idag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, vi har til og med tatt det opp med ledelsen. Er flere ganger dette har skjedd og fortsetter å skje. Vi gjør det samme og smører henne etter og det hjelper. Det kan jo faktisk være sopp, hun har mer vondt enn av det klør. Takk for at du delte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På kvelden kommer marken ut av endetarmsåpningen for å legge egg. Hvis kler av henne og kikker i endetarmsåpningen kan du se marken krele. 

Anonymkode: ea37f...733

Vi har ikke sett noe.

Legen mener fortsatt at vi bør ta kur og fortstoppelsemedisinen. Vi er enige da vi ikke ser noen tydelige tegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, vi har til og med tatt det opp med ledelsen. Er flere ganger dette har skjedd og fortsetter å skje. Vi gjør det samme og smører henne etter og det hjelper. Det kan jo faktisk være sopp, hun har mer vondt enn av det klør. Takk for at du delte.

Håper det ordner seg. Jeg tok direkte kontakt med styrer og ba henne informere alle på avdelinga slik at det faktisk blir fulgt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 18.23):

Jenta vår har de to siste ukene klagd over at hun har vondt «i tissen». Vi har sjekket og tenkt at hun er sår for de er jo ikke alltid flinke til å vaske seg etter toalettbesøk i barnehagen. Hun dusjer/bader hver kveld. Har smurt med kremer og tenkt at det hjelper litt. Igår hylgren hun på kvelden og våknet flere ganger..alt gjorde vondt..spesielt sitte/toalettbesøk. I tillegg ser vi mer utflod ( er det vanlig på så små jenter?). Rett til legen på morgenen..men legen henviste bare til urinprøve og tok en veldig overfladigsjekk (så feks ikke bak/rundt anus). Ringte senere og sa at det ikke er UVI). Jeg oppdaget også en lymfe der nede..nente dette men legen sjekket ikke.

hun bad meg dog se etter mark når hun ringte..jeg vet ikke hva jeg ser lenger. Studert avføringen hennes for det ser ut som noen «tykke korte hvite» mark..men er det mark..de skal jo være tynne? Tenker uansett p ta en kur imorgen. Hvordan så avføringen til deres barn ut? Så dere noe rundt klitoris? Beklager mange detaljer, men trenger råd.

Du må sjekke ut lymfen? Og husk mark kan gå oppi livmoren også....så du må sjekke ut hvordan du behandler det......Og hun trenger ikke dusje hver kveld? Det blir for mye! Ellers er det nesten så jeg mistenker pedofili....jeg stoler ikke på n o e n...masse syke pedofile der ute...just saying....

Anonymkode: 87689...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som barnemark. Det er ikke alltid man kan se mark i avføringen. 
Men som mange andre her sier, ta en teip-test, da vil eggene feste seg til teipen. Datteren min hadde for en tid tilbake akkurat samme symptomer som du beskriver at ditt barn har, når vi sjekket så fant vi mark, denne hadde da krøpet opp til sjeden. Dog fant vi bare den ene, og vi så ikke noe mark i avføringen. Etter å ha tatt mark- kur har hun ikke klaget. Så det kan være mark, selv om du ikke mistenker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foresten så er jenta mi også tre år. Tror dette er vanlig at kan skje, siden ungene er raskt på do, og hvis de voksne ikke er påpasselige, så tørker ungene dårlig selv. De ønsker sikkert at de skal bli selvstendige og klare selv, men når dette skjer er de nødt til å følge tett opp. Da får de heller følge med på do. Jeg har gitt klar beskjed om at mi ikke får til å tørke godt nok. Hjemme får hun prøve selv, men når jeg tørker etter henne er det alltid vått på papiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milea8 skrev (5 minutter siden):

Høres veldig ut som barnemark. Det er ikke alltid man kan se mark i avføringen. 
Men som mange andre her sier, ta en teip-test, da vil eggene feste seg til teipen. Datteren min hadde for en tid tilbake akkurat samme symptomer som du beskriver at ditt barn har, når vi sjekket så fant vi mark, denne hadde da krøpet opp til sjeden. Dog fant vi bare den ene, og vi så ikke noe mark i avføringen. Etter å ha tatt mark- kur har hun ikke klaget. Så det kan være mark, selv om du ikke mistenker dette. 

Skjønner ikke dette med teipen..må se om jeg finner noen videoer. Man teiper vel ikke på huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...