Gå til innhold

Skilt - hvem er nærmeste pårørende etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har broren min som nærmeste pårørende, han er fullt kapabel til å gi beskjed til våre aldrende foreldre i tillegg til exen min. Så kan han også vurdere hvilken informasjon som måtte være nødvendig å oppgi

Anonymkode: de114...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så viktig å ha dette skriftlig, også hvis noe skulle skje deg. 

Da vår far døde, ble hans samboer behandlet som nærmeste pårørende og vi voksne barna ble fullstendig tilsidesatt i absolutt alt! Fikk ikke engang telefon fra sykehuset om hvordan tilstanden til min egen far var. 

(nå ser jeg at dine barn enda er barn, men jeg ville hatt en som vil barnas beste som nærmeste pårørende frem til de er voksen). 

Anonymkode: f8678...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min. (Jeg har voksne barn jeg kunne ført opp, men min søster var med meg på sykehuset da dette kom opp siden exen sto som pårørende fortsatt så da var det naturlig og helt greit å føre opp henne)

Anonymkode: 0ff91...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma som jeg vet tar kontakt med eksmannen hvis det trengs i forhold til barna. Men, jeg ønsker at mamma skal være den som får vite først hvis det skjer noe med meg. Ønsker ikke at min eksmann skal ringe min mamma å fortelle. 

Anonymkode: 69744...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før sønnen min ble voksen, ville jeg ført opp min far. Nå som sønnen er voksen, ville jeg ført opp han som nærmeste pårørende. 

Har vært skilt i åtte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min samboer igjennom 20 år. 

Han er også orientert om att jeg er donor osv.

Slikt kan du selv endre innpå MinHelse på Helsenorge etter att du har tenkt litt på det, og kanskje orientert eventuelle nærmeste pårørende, som kan vere ditt søsken, foreldre om de fremdeles lever, eller di eksmann. 

Anonymkode: 6afbf...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgitt mitt søsken som nærmeste pårørende. Min mor vil ikke være i stand til å forstå hvis et fremmed menneske ringer f.eks fra sykehus. Det er bedre at mitt søsken får beskjed og så informerer mor på en måte hun forstår.

Anonymkode: 7e045...8f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster. Det er avtalt. Har også oppført en venninne når min søster ikke var tilgjengelig. Jeg ser ikke noe galt i å sette opp din eks, om det fungerer greit. Viktigste er jo at det er noen å kontakte som kan ordne opp. 

Anonymkode: 79768...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har oppgitt mitt søsken som nærmeste pårørende. Min mor vil ikke være i stand til å forstå hvis et fremmed menneske ringer f.eks fra sykehus. Det er bedre at mitt søsken får beskjed og så informerer mor på en måte hun forstår.

Anonymkode: 7e045...8f1

Samme her - enda for noen år siden.

En enslig onkel ringte meg fra sykehuset for noen måneder siden og sa han hadde satt opp meg. Greit å få beskjed.

Anonymkode: 245e9...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt eksmannen som pårørende. Har ingen ny partner, men kunne satt opp mamma. Eneste problemet er at hun går fra telefonen sin hele tiden, så det kan være problematisk å få tak i henne. 😛 

Vet uansett at eksen stiller opp om det skjer noe, samt informerer familien min. Også er det jo viktig at han blir informert mtp barna.

Anonymkode: cfc65...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 timer siden):

Før sønnen min ble voksen, ville jeg ført opp min far. Nå som sønnen er voksen, ville jeg ført opp han som nærmeste pårørende. 

Har vært skilt i åtte år.

Nærmeste pårørende er registrert både hos Helse Norge, og hos arbeidsplass.

Så "ville ført opp" handler mest om midlertidige situasjoner. 

Anonymkode: 4216c...eb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 10.43):

Jeg måtte i dag oppgi en pårørende i forbindelse med påmelding til et arrangement på jobben. Jeg er separert, og det er første gang jeg må oppgi en slik opplysning etter bruddet.

Jeg ante virkelig ikke hvem jeg skulle skrive… Endte med å oppgi min eksmann og far til barna mine, selv om vårt ekteskap definitiv er over. Det er jo ungene som er mine nærmeste pårørende nå, men de er jo barn…

Jeg har  venner og familie, men ingen som er så nære at jeg definerer de som pårørende… Dere andre som er voksne og alene, hvem oppgir dere? 

Anonymkode: 1c7f6...732

Når jeg traff mannen min, hadde han vært skilt i 2år, han hadde fremdeles eks-konen som nærmeste pårørende. Var helt naturlig for han, da de har barn sammen. Jeg hadde ikke barn eller vært gift. Så når vi fikk barn sammen, byttet han til meg. Vi har et godt forhold til hans ekskone, så om hun står en plass enda, så går det helt fint.

Anonymkode: 64a46...5ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 18.22):

Det er så viktig å ha dette skriftlig, også hvis noe skulle skje deg. 

Da vår far døde, ble hans samboer behandlet som nærmeste pårørende og vi voksne barna ble fullstendig tilsidesatt i absolutt alt! Fikk ikke engang telefon fra sykehuset om hvordan tilstanden til min egen far var. 

(nå ser jeg at dine barn enda er barn, men jeg ville hatt en som vil barnas beste som nærmeste pårørende frem til de er voksen). 

Anonymkode: f8678...8ba

Helsepersonell har ikke anledning til å gi alle samme informasjon. De må kunne forholde seg til en pårørende. Det kan selvsagt hende man har en relasjon som gjør at ikke alt blir formidlet. Derfor er det en stor fordel å ha enighet i nærmeste familie hvordan informasjon i slike tilfeller skal foregå. At en har en daglig telefonsamtale sammen om status feks. 

Anonymkode: cd972...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min. Eksen min satte opp barnet straks han ble 18. Jeg synes det er for ungt for et potensielt veldig stort ansvar. Sønnen er også ubekvem med det, men tør ikke si fra. Han ble satt opp uten å bli spurt først. 

Anonymkode: c89d0...861

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...