AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har et veldig høyt studielån, ca. 850 000, og betaler rundt 6500 kr i måneden på dette. Jeg har ingen andre lån (nedbetalt bolig osv.) og jeg har en del penger i fond allerede. Jeg arvet en del penger, noe som gjør det mulig for meg å betale ned studielånet. Spørsmålet er om det vil lønne seg mer å sette det på fond? Heller mest mot å betale ned lånet, da det vil være veldig deilig å være gjeldsfri. Har nå ganske lav inntekt (jobber deltid og er hjemme med barn). Har også hørt at aksjer og fond ikke vil gjøre det like bra i årene som kommer. Hva tenker dere? Anonymkode: d105f...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Les en av de 1000 andre tråden om tema før du oppretter en ny. Det finnes en fra sist uke for eksempel om akkurat dette Anonymkode: 1e33d...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Studielån er det eneste lånet som kan slettes om du f.eks. skulle bli ufør. Sånn sett lønner det seg ikke å betale ned raskere, det er bedre å sette inn pengene i fond. Men jeg forstår veldig godt den følelsen av å være gjeldsfri. Så her må du selv nesten veie fordeler mot ulemper, og gjøre det du mener og tror er riktig. Ikke et fasitsvar for alle 😊 Anonymkode: 66bc5...ca5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegermegsånnerdet Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden (endret) - Endret 6 timer siden av Jegermegsånnerdet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Les en av de 1000 andre tråden om tema før du oppretter en ny. Det finnes en fra sist uke for eksempel om akkurat dette Anonymkode: 1e33d...202 Leste på de først 😊. Men er jo ulike utgangspunkt i de trådene, noen har f.eks. Ikke nedbetalt boliglån, da bør man jo betale ned det først. Anonymkode: d105f...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Jeg satser alltid på å bli kvitt gjelda. Uansett rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg er i nesten samme situasjon som deg. Penger på bok, lav inntekt og studielån som eneste lån. Jeg har valgt å putte en stor del av pengene i utbytteaksjer og fond. Har resten på høyrentekonto. Tenker også at aksjemarkedet kan falle i tiden fremover og da er det lurt å ha litt penger på bok som jeg kan investere hvis det skjer. Lar studielånet bli stående enn så lenge, men det hadde vært deilig å være gjeldsfri. Så det er mulig at jeg endrer strategi i fremtiden. Anonymkode: 4c36b...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Er lånet vi lånekassen? I såfall nei, renta er laven enn både fond og høyrentekonto renten. Anonymkode: 2ad87...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Eventuelt kombinasjon, øke lån nedbetaling litt og litt i fond. Sprer risikoen Anonymkode: 2ad87...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Nå er jeg i mot det kapitalistiske systemet, og du har nedbetalt hus, så da sier jeg betalt ned studielånet. Anonymkode: 86fad...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et veldig høyt studielån, ca. 850 000, og betaler rundt 6500 kr i måneden på dette. Jeg har ingen andre lån (nedbetalt bolig osv.) og jeg har en del penger i fond allerede. Jeg arvet en del penger, noe som gjør det mulig for meg å betale ned studielånet. Spørsmålet er om det vil lønne seg mer å sette det på fond? Heller mest mot å betale ned lånet, da det vil være veldig deilig å være gjeldsfri. Har nå ganske lav inntekt (jobber deltid og er hjemme med barn). Har også hørt at aksjer og fond ikke vil gjøre det like bra i årene som kommer. Hva tenker dere? Anonymkode: d105f...435 Om man spør 1000 økonomer om akkurat dette vil jeg tro omtrentlig 995 av dem sier at du IKKE skal betale ned studielånet. Det er et ganske billig lån, man har betalingsutsettelsesmuligheter, renta er ok, man får skrevet av store summer om man flytter nord i landet, det stopper opp om man blir student igjen, det kan reduseres om man blir ufør. Ingen andre lån har slike ordninger. Så så lenge du har troa på fremtiden er nok fond å foretrekke. Men ting kan skje. Kanskje splitte 50-50? Betal ned halve lånet og invester resten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden newman01 skrev (5 minutter siden): Om man spør 1000 økonomer om akkurat dette vil jeg tro omtrentlig 995 av dem sier at du IKKE skal betale ned studielånet. Det er et ganske billig lån, man har betalingsutsettelsesmuligheter, renta er ok, man får skrevet av store summer om man flytter nord i landet, det stopper opp om man blir student igjen, det kan reduseres om man blir ufør. Ingen andre lån har slike ordninger. Så så lenge du har troa på fremtiden er nok fond å foretrekke. Men ting kan skje. Kanskje splitte 50-50? Betal ned halve lånet og invester resten? Ville også vurdert det siste. Og ville først sjekket grensene for hvor mye man faktisk får sletta hvis man blir ufør,er grenser der også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Velger du fond låner du i praksis for å investere. Og det kan jo lønne seg, men hvis det var garantert hadde alle gjort det. Spart lånerente er garantert. Så da spørs det hvilken risiko du er villig til å ta. Det kan ikke vi svare deg på. Anonymkode: da056...914 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Det finnes ikke egentlig noe riktig og galt svar her, men de fleste år har avkastning i brede indeksfond vært markant høyere enn renten på studielån, og med så god margin at du også etter skatt ville sittet igjen med klart mer enn ved å betale studielån. Det er i tillegg noen særfordeler ved studielånet, som at det ettergis hvis det skjer deg noe alvorlig og at det ikke kan arves. I tillegg lønner det seg jo ofte rent skattemessig å ha noe lån, og studielånet er intet unntak. Studielånet er også billigere enn andre lån. Det betyr ikke noe for deg så lenge du ikke har noen andre lån. Men hvis du tenker det er sannsynlig at du vil ta et lån senere, boliglån eller annet, vil det være dumt å ha "brukt opp" penger på et såpass rimelig lån i stedet og derfor måtte låne mer i fremtiden. Veldig mye mulig det er utenkelig for din del, selvfølgelig, bare greit å nevne. Jeg mener uansett, uavhengig av det, at å sette pengene i fond isolert sett vil være det lureste i kroner og øre. Det kan gå galt, men det går oftere bra. Fond innebærer høyere risiko, og man vet aldri helt hvordan markedet vil utvikle seg. Hvis risikoreduksjon har en selvstendig verdi for deg, for eksempel fordi dere sliter litt med å få det til å gå rundt nå, kan det godt tale for å ta lavere risiko og bare bli kvitt det hersens studielånet. For deg har også det å bli gjeldsfri tydelig en egenverdi følelsesmessig, høres det ut til, og den kan ikke jeg si noe om hvor mye er verdt. Men i de aller fleste av de siste 5-10-15-20-25 årene har alternativet "sette pengene i fond" vært det økonomisk lureste av de to alternativene du skisserer, og alt i alt er det klart mer sannsynlig at det vil lønne seg flere ganger enn det vil koste deg også i fremtiden. Når unntakene fra den tendensen dukker opp, derimot, er vanskelig å spå. Så får du selv vurdere om du vil ta sjansen. Jeg hadde aldri i livet betalt studielånet med det, og angrer på at jeg betalte 2 1/2 ganger minimum på studielånet i 2-3 år, men vi er ulike folk og kan verdsette ulike ting uten at det er noe galt i det. Anonymkode: f20da...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Tusen takk for mange gode svar😊 Jeg ender nok med å betale inn et større beløp på lånet for å få lavere månedlige utgifter, men beholder litt av det. Anonymkode: d105f...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for mange gode svar😊 Jeg ender nok med å betale inn et større beløp på lånet for å få lavere månedlige utgifter, men beholder litt av det. Anonymkode: d105f...435 Er det egentlig noen vits å ikke nedbetale det, bare fordi det er et gunstig lån å ha og du KANSKJE kan bli uføretrygdet i fremtiden og få slettet hele eller deler av det? Er det ikke mer gunstig for hverdagslivet ditt å være gjeldfri, og slippe de rentene år etter år? Jeg ville nedbetalt hele, og ikke tenkt at "men hva hvis jeg flytter til Finnmark, da kan jeg få blablabla" eller den lille sjansen for at du kan bli uføretrygdet. Hver måned betaler du tusenvis i renter og renta på studielån er ikke så utrolig bra lenger, den heller. Uansett er det renter, det er gjeld, og det beste er jo å være fri for dette. Bruke pengene du ikke lenger må betale i studielån hver eneste måned til å nå sette inn i fond hver måned istedet? Anonymkode: eba7e...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå