AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #1 Del Skrevet 17. desember 2024 Hvis noen fikk 2 millioner i forskudd på arv av foreldre i 2023, vil dette fremkomme på skattelistene som del av vedkommendes inntekt? Anonymkode: bb394...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. desember 2024 #2 Del Skrevet 17. desember 2024 (endret) Nei, det er ikke inntekt. Det er gave. Gave er formuesøkning. Så skattbar formue øker, men ikke inntekta di Men du skulle ført det opp i skattemeldingen din i april Endret 17. desember 2024 av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #3 Del Skrevet 17. desember 2024 Hva med hvis man har realisert gevinst på aksjer - vil det oppføres som inntekt? Anonymkode: bb394...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. desember 2024 #4 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva med hvis man har realisert gevinst på aksjer - vil det oppføres som inntekt? Anonymkode: bb394...53f Ja, for det er kapitalinntekt. Med mindre de realiserte pengene står på en ASK eller Zero og ikke er tatt ut for beskatning. Da står verdien kun notert som formue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #5 Del Skrevet 17. desember 2024 newman01 skrev (8 minutter siden): Ja, for det er kapitalinntekt. Med mindre de realiserte pengene står på en ASK eller Zero og ikke er tatt ut for beskatning. Da står verdien kun notert som formue Takk for godt svar, veldig klargjørende 😊 Anonymkode: bb394...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #6 Del Skrevet 17. desember 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke inntekt. Det er gave. Gave er formuesøkning. Så skattbar formue øker, men ikke inntekta di Men du skulle ført det opp i skattemeldingen din i april Jeg mottok en pengegave i år på 100 000 kroner. Inntekten min for neste år kommer tilsynelatende til å øke med den samme summen. Vet du hvorfor pengegaven er bakt inn i inntekten? For det er det jeg går utifra de har "tenkt". Var over en time estimert ventetid på skatteetatens telefon derfor spør jeg deg, ser ut som du har peiling 😉 Anonymkode: bafd2...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 17. desember 2024 #7 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mottok en pengegave i år på 100 000 kroner. Inntekten min for neste år kommer tilsynelatende til å øke med den samme summen. Vet du hvorfor pengegaven er bakt inn i inntekten? For det er det jeg går utifra de har "tenkt". Var over en time estimert ventetid på skatteetatens telefon derfor spør jeg deg, ser ut som du har peiling 😉 Anonymkode: bafd2...e8a Er derfor du må gå gjennom og evt endre skattekortet for 2025. De har ikke tenkt noe, alt går automatisk og systemet har da tolket det som inntekt. Viktig at du selv fører det opp som gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #8 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg mottok en pengegave i år på 100 000 kroner. Inntekten min for neste år kommer tilsynelatende til å øke med den samme summen. Vet du hvorfor pengegaven er bakt inn i inntekten? For det er det jeg går utifra de har "tenkt". Var over en time estimert ventetid på skatteetatens telefon derfor spør jeg deg, ser ut som du har peiling 😉 Anonymkode: bafd2...e8a Det er nok ikke noen sammenheng. Inntekt beregnes ut fra oktober i år og inflasjonsjusteres. Ser det feil ut så bare endrer du det, men hvis du har tabellkort er det ikke så viktig. Anonymkode: eae35...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. desember 2024 #9 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg mottok en pengegave i år på 100 000 kroner. Inntekten min for neste år kommer tilsynelatende til å øke med den samme summen. Vet du hvorfor pengegaven er bakt inn i inntekten? For det er det jeg går utifra de har "tenkt". Var over en time estimert ventetid på skatteetatens telefon derfor spør jeg deg, ser ut som du har peiling 😉 Anonymkode: bafd2...e8a Det er ikke derfor. De har bare regnet med økning av inntekten. Ser at jeg også er satt opp med godt over kr 100’ mer enn i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. desember 2024 #10 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mottok en pengegave i år på 100 000 kroner. Inntekten min for neste år kommer tilsynelatende til å øke med den samme summen. Vet du hvorfor pengegaven er bakt inn i inntekten? For det er det jeg går utifra de har "tenkt". Var over en time estimert ventetid på skatteetatens telefon derfor spør jeg deg, ser ut som du har peiling 😉 Anonymkode: bafd2...e8a Gave er totalt irrelevant for inntekt. De har nok tatt høyde for et ekstraordinært lønnsoppgjør. Eller så er det bare tilfeldigheter. Skatteetaten sitter ikke og sniffer på kontoer og arveoppgjør gjennom året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #11 Del Skrevet 17. desember 2024 newman01 skrev (3 timer siden): Gave er totalt irrelevant for inntekt. De har nok tatt høyde for et ekstraordinært lønnsoppgjør. Eller så er det bare tilfeldigheter. Skatteetaten sitter ikke og sniffer på kontoer og arveoppgjør gjennom året Takk 🤗 Anonymkode: bafd2...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #12 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mottok en pengegave i år på 100 000 kroner. Inntekten min for neste år kommer tilsynelatende til å øke med den samme summen. Vet du hvorfor pengegaven er bakt inn i inntekten? For det er det jeg går utifra de har "tenkt". Var over en time estimert ventetid på skatteetatens telefon derfor spør jeg deg, ser ut som du har peiling 😉 Anonymkode: bafd2...e8a Nei, den økningen har ikke noe med gaven å gjøre. Skatteetaten estimerer hva de tror du vil tjene neste år, basert på antagelser om neste års lønnsoppgjør m.m. Anonymkode: 4e29b...e43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #13 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nei, den økningen har ikke noe med gaven å gjøre. Skatteetaten estimerer hva de tror du vil tjene neste år, basert på antagelser om neste års lønnsoppgjør m.m. Anonymkode: 4e29b...e43 Ja det er nok det. Synes bare det var så voldsomt mye... Anonymkode: bafd2...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. desember 2024 #14 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er nok det. Synes bare det var så voldsomt mye... Anonymkode: bafd2...e8a Ta med brevet fra skatteetaten til arbeidsgiver og krev høyere lønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå