AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hvordan er jussen i dette tilfellet? En mann har ranet sin mor for en betydelig sum. Blir tatt, siktet og dømt til å betale tilbake. Før pengene har blitt tilbakebetalt har mor dødd. Vil da sønnen arve mor? Og vil sønnen fortsatt måtte betale tilbake beløpet han er dømt til å betale? Anonymkode: 07edc...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Er han eneste arving? Anonymkode: d6485...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvordan er jussen i dette tilfellet? En mann har ranet sin mor for en betydelig sum. Blir tatt, siktet og dømt til å betale tilbake. Før pengene har blitt tilbakebetalt har mor dødd. Vil da sønnen arve mor? Og vil sønnen fortsatt måtte betale tilbake beløpet han er dømt til å betale? Anonymkode: 07edc...600 Døde mor som følge av sønnens handlinger, og er han enearving? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Døde mor som følge av sønnens handlinger, og er han enearving? Man mister retten til arv når man tar livet av noen! Anonymkode: dde3c...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man mister retten til arv når man tar livet av noen! Anonymkode: dde3c...b7c Derav del 1 av sp mitt. Lese først? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er han eneste arving? Anonymkode: d6485...fbd Ikke eneste arving. Han har to søsken. Mor døde av naturlige årsaker. Døden var på ingen måte sønnens skyld. Anonymkode: 07edc...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Han vil fremdeles skylde boet penger. Kan bruke av arven til å betale, om det er midler nok i hans del av arven. Anonymkode: e1da5...64f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Han må betale inn til boet også fordeles det ut på de tre søsknene etterpå. Han slipper ikke å betale selv om hun er gått bort, men jeg antar de kan dra ut rettssaken og trenere betalingen en stund. Mulig de kan inngå ett forlik hvor han blir trekt i arv istedenfor å betale inn summen han er dømt for? Anonymkode: 6d7ab...caf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke eneste arving. Han har to søsken. Mor døde av naturlige årsaker. Døden var på ingen måte sønnens skyld. Anonymkode: 07edc...600 Hvis jeg stjeler penger fra faren min, dømt til å betale tilbake, og faren min så dør (av naturlige årsaker) så antar jeg at jeg fremdeles må betale pengene tilbake til boet. Hvis vi er tre søsken så får jeg så tilbake 1/3 når boet gjøres opp (gitt at det ikke er gjeld eller et testamente som sier noe annet) Anonymkode: fa5a7...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Man kan bli fradømt arverett, noe man gjerne blir når man har forårsaket døden eller (i prinsippet) forårsaket at arvelater "mister testasjonsevnen". Det virker ikke relevant her. Hvis han er dømt til å betale erstatning vil han fortsatt ha gjeld til hennes dødsbo, den forpliktelsen faller ikke bort av at hun dør. Men han vil også arve sin tredjedel (når han har to søsken) av totalen i dødsboet. Så hvis hans arv utgjør mer enn det han skylder etter dommen vil han innfri hele erstatningskravet og få penger på toppen. Hvis hans del av arven utgjør mindre enn det han skylder vil denne summen brukes til å redusere, krone for krone, det erstatningsansvaret som gjenstår. Også greit å være obs på at det rent juridisk er forskjell på 1) ansvaret for å betale tilbake pengene han har ranet seg til og 2) eventuell oppreisningserstatning han blir idømt. Det første er jo bare å gjøre opp for seg og betale tilbake pengene, det andre er en erstatning for traumet eller skadene hun ble påført gjennom forbrytelsen. Han vil etter all sannsynlighet få en tredjedel av begge deler, men en oppreisningserstatning kan også gis til nærstående, og da ville gjerningspersonen (tross at han er nærstående) naturlig nok blitt holdt utenfor. Men da er ikke gjelden til dødsboet uansett, og etter hovedregelen vil han få 1/3 av begge deler. Anonymkode: c5245...1e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man mister retten til arv når man tar livet av noen! Anonymkode: dde3c...b7c KAN, man kan miste retten til arv om tar livet av den man er arving til. Anonymkode: 2244c...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke eneste arving. Han har to søsken. Mor døde av naturlige årsaker. Døden var på ingen måte sønnens skyld. Anonymkode: 07edc...600 Da er han 1/3 arving og skyldner til boet La oss si han skal betale 300 000 i erstatning da skal de 2/3 få sitt aka 200 000 og hans del frafaller som endel av oppgjøret mao han skylder hvert av sine søsken 100 000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): KAN, man kan miste retten til arv om tar livet av den man er arving til. Anonymkode: 2244c...a81 https://www.testament.no/miste-testamentsarven/kan-man-miste-retten-til-arv-fordi-man-har-begatt-en-forbrytelse/er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå