Gå til innhold

IKEA Malm kommode holdt på å drepe ungen vår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS har da ikke gjort dette med vilje. Barnet hennes skadet seg og hun ble fortvilet og luftet sin frustrasjon her for å advare oss andre. Takk for det TS. Kanskje har du reddet et annet barn av noen som heller ikke hadde tenkt på å feste kommoden sin hjemme. Vi andre som visste at slikt bør festes i veggen har to alternativer. Vi kan sitte på vår høye hest og peke finger på TS, eller vi kan oppmuntre andre til å feste slike ting. Vi gjør alle ting av uvitenhet/tankeløshet og burde ikke være så harde mot andre. Det er veldig lett når man er anonym på nett å være nedlatende. La oss holde oss for gode til det. TS kommer helt sikkert til å lære av dette og det er jo bra, er det ikke?

Her er en annen ting som kan være farlig:

Kokende/varm drikke. En halv kopp er nok til å dekke 1/3 av et lite barn. For eksempel et bein. Det kan i verste fall være dødelig. Jeg visste såklart at varmt vann er farlig, men hvor dødelig det kan være var jeg ikke klar over før en jeg kjenner havnet på sykehus av å velte vannkokeren sin. Heldigvis overlevde han. Og jeg var heldig å lære det før jeg fikk barn selv. 

Vær grei, gi gode råd.

Anonymkode: 7d22a...4d7

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, i en perfekt verden så skal voksne kunne alt.

Dessverre er det ikke sånn.

Jeg synes det er fint at ts lufter dette, for alle vet ikke om alle farer. Det er greit å gjøre ts oppmerksom på at møbler skal festes. Dette har ts nå fått tilbakemelding om drøssevis av ganger over flere sider. Likevel kommer det gjøker som sier at "alle vet at". Nei, alle vet ikke det. Det er jo derfor det skjer ulykker.

I stedet for å sitte på forum og shame ts for å føle seg bedre, så burde folk heller ha medfølelse for at ts har opplevd noe skremmende. Ts vet nå at hun kunne ha forhindret kommoden å velte. Da er det svært lite konstuktivt med svar som "Du drepte nesten ditt eget barn", "Dette kunne blitt drapssak", og lignende som hatefulle mennesker lirer av seg i denne tråden. En del av disse menneskene burde ikke ha tilgang til internett. 

Anonymkode: ad8d7...482

Enig. Ts skal ha creds for å ta opp dette åpent selv når hun vet hvilke tilbakemeldinger det vil få. Hun innrømmer sine feil så andre skal være obs på det, og det er veldig bra.

Anonymkode: 7a14a...276

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotwife skrev (4 timer siden):

Dette kunne jo skjedd samme hvilket møbel barnet klatrer på

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fint det gikk bra med barnet, men det er jo deres feil at kommoden ikke er skrudd fast i veggen. Hadde dere kjøpt den ny så følger det med skruer til å feste i veggen. Og det står klart på bruks anvisningen. Dette gjelder alle kommoder, ikke kun Malm kommode. De skal festes i vegg, spesielt viktig når dere har små barn, 

Dette gjeler både skjenker og skap, bør jo festes i vegg om det skal klatres på

Anonymkode: 486c7...82d

Bålkaffe skrev (4 timer siden):

Er da ikke bare kommodene til Ikea som skal være montert fast til veggen om man har barn, det gjelder absolutt alt av møbler som kan klatres på og velte.

Unger drar ut skuffer og står på dem. Enkel fysikk. Derfor skrur man alltid fast møbler 

Anonymkode: 6d9e8...64c

Dette har jo ingenting med at det var en IKEA malm kommode å gjøre. DERE har ikke sikret møbelet godt nok. Dette kunne skjedd med hvilken som helst kommode fordi dere tydeligvis ikke er smart nok til å skjønne at en kommode MÅ festes til vegg når det er barn som klatrer rundt de. Og det er da virkelig en selvfølge å ta denne såkalte «vippetesten» din med skuffene åpen? Altså.. 😅 beklager jeg er litt «harsh» her nå men det er ren og skjær logikk. 

Anonymkode: ec316...727

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du kjøper brukt er minstebud å gå inn å se på nett om der er en bruksanvisning. 

Forresten det var barnet ditt sin skyld kommoden stod stille til hen kom bort og begynte å klatre. 

Anonymkode: 829e2...938

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uff så skrekkelig! Det er derfor IKEA anbefaler alle å skru disse fast til veggen. Fler barn har dødd av dette tidligere. Alle kommoder/bokhyller og slike tunge ting barn kan klatre på SKAL skrus fast i veggen. Godt dere slapp med skrekken❤️

Dere går jo rett på samme feil som dere anklager ts for å ha gjort, ved å forutsette at det er møbler som utsettes for klatring som må sikres. 

Og det stemmer altså ikke når det gjelder denne kommoden. 

Denne kommoden kan velte uten at noen klatrer på den. 

Hvis dere bare sikrer møbler utsatt for klatring er det dere selv som neste gang kan risikere noens liv fordi dere selv ikke forstår bruksanvisningen. Imponerende. 

Sikre også møbler som ikke blir utsatt for klatring! 

Anonymkode: f340d...3e9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette almennkunnskap? Jeg har ikke barn en gang, men har skrudd fast ting likevel fordi vi har familie og venner med små barn.

Anonymkode: e40c9...e2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg gikk inn på Finn, og ser en ytterst fåtall av disse kommoden som selges som har skruehull. Så nei, det er ikke vanlig å montere denne fast i veggen ser det ut som. Noen gjør selvsagt det, men tror nok flesteparten av oss tenker at det går bra uten. 

Men ja, vi har lært, og håper andre også leser dette og ser hvor galt det kan gå. 

Anonymkode: d148a...adc

Jeg gadd ikke montere møbler i veggen før jeg fikk barn, men med barn må det gjøres.

Anonymkode: c11bf...7eb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid feste møbler til veggen. Det er ikke Malm sin feil at du ikke vet det.

Anonymkode: 4fad2...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg var ikke klar over at det har vært dødsulykker grunnet disse kommoden i USA og Australia blant annet. Visste heller ikke at de måtte monteres fast på vegg. 

Kan ikke skylde på Ikea. Her må du ta all skyld selv.

Og så tar du en runde i huset og sikrer resten av møblene også.

Anonymkode: f81c4...f96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jurist er du ikke.  

Anonymkode: 30bef...e82

Jo, faktisk. Men de straffer dessverre ikke foreldre for dette, de har det vondt nok. 

Det å ha ikke-sikrede garderober med barn i hus er faktisk grovt uaktsomt som foreldre, uavhengig av justisen i dette. 

Anonymkode: 9cd26...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men vil bare virkelig advare folk. Vi hadde kjøpt en pent brukt IKEA Malm kommode og satt på badet, og var veldig fornøyd. Men i dag våknet jeg av et ubeskrivelig hyl og noe stort som knuste. Løp inn på badet og fikk se at barnet vårt hadde fått denne kommoden over seg, og satt fast. Det var fullstendig kaos og vi måtte være to voksne som løftet den vekk. Ungen var kjemperedd, men kom heldigvis ut av dette med veldig få skrammer. Kommoden hadde tatt med seg lister og var knekt flere steder. 

Jeg var ikke klar over at det har vært dødsulykker grunnet disse kommoden i USA og Australia blant annet. Visste heller ikke at de måtte monteres fast på vegg. Vi trodde vi hadde sikret den godt nok, og brukt «vippe test» for å passe på at den stod stabil. Noe den ikke gjorde når barnet hadde dratt ut skuffene og fikk den over seg. 

En skrekkslagen opplevelse, og jeg ønsker egentlig bare å dele min erfaring slik at ikke flere barn opplever dette. Tror vi hadde englevakt. 

ALLE kommoder og hyller må festes til veggen for å være sikre.

Som barn dreiv vi å klatret på kjøkkenskuffene for å komme til oppe i overskapene- de fungerte som stige når vi jaktet på snop. 

Vet ikke hvordan du utfører en vippetest, men dersom de øverste skuffene er fylt opp med tunge ting og deretter dras ut - gjerne flere av gangen, så blir momentkreftene høye. Er skuffene dype, blir disse kreftene ekstra høye. Dersom et barn eller omså en hund henger etter disse eller lener seg på disse, så vil jo alle naturlover tilsi at møblet lett kan velte.

Håper barnet ditt slapp unna med skrekken, og at det går bra ❤️.

Ikea selv er opptatt av å formidle hvor viktig barnesikring er.

Endret av Sydvesta Orkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig HELT uvesentlig hvilket merke det er og hvor kommoden er fra. Slike møbler MÅ vippesikres (noe IKEA forøvrig er veldig flinke til å orientere om), håpløs overskrift... 

Anonymkode: 7f1de...e26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på Finn, og ser en ytterst fåtall av disse kommoden som selges som har skruehull. Så nei, det er ikke vanlig å montere denne fast i veggen ser det ut som. Noen gjør selvsagt det, men tror nok flesteparten av oss tenker at det går bra uten. 

Men ja, vi har lært, og håper andre også leser dette og ser hvor galt det kan gå. 

Jeg må innrømme at jeg knapt har festet noe i vegg men har gått bra i 30 år så satser på at det går bra videre, store skap er innebygd og har få og lave kommoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Jeg tenker det kan være lurt å tenke forebyggende på flere områder i hjemmet. Og jeg trodde ærlig talt at folk tenkte seg såpass om i 2024.

Ikke ha giftstoffer stående lett tilgjengelig for småbarn. For eks plumbo i skapet under vasken.

Har du småbarn som lærer seg å gå er det lurt å beskytte harde og skarpe kanter, og sette dyre/farlige ting utenfor rekkevidde.

Babyer som kryper? Lurt å lukke skuffer/skap med barnesikring og putte plastdeksel inni stikkontakter.

Og gjelder det å tenke litt lengre og da. Store tunge møbler? Kan de falle? Sikre de mot veggen… TV? Gulv lamper? Barnegrind?

Man kan ikke forvente at alt skal merkes eller bruksanvisninger som er så store pga alle forbeholdene de må ta. Her hjalp jo ikke engang det at skuffene skal ha et gult merke inni som advarer mot fare. Hvor langt skal en strekke dette liksom?

Barnesikring ja, gubben skulle montere det vi prøvde 5 forskjellige modeller han monterte og ungene åpnet de lett som en plett. Skal sies at vi har giftskap med kodelås og utlufting så er trygg der. Medisiner er og i kodelås skap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydvesta Orkana skrev (31 minutter siden):

ALLE kommoder og hyller må festes til veggen for å være sikre.

Som barn dreiv vi å klatret på kjøkkenskuffene for å komme til oppe i overskapene- de fungerte som stige når vi jaktet på snop. 

Vet ikke hvordan du utfører en vippetest, men dersom de øverste skuffene er fylt opp med tunge ting og deretter dras ut - gjerne flere av gangen, så blir momentkreftene høye. Er skuffene dype, blir disse kreftene ekstra høye. Dersom et barn eller omså en hund henger etter disse eller lener seg på disse, så vil jo alle naturlover tilsi at møblet lett kan velte.

Håper barnet ditt slapp unna med skrekken, og at det går bra ❤️.

Ikea selv er opptatt av å formidle hvor viktig barnesikring er.

Mine bruker kjøkken trappen ikke skuffer til å komme opp i høyden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har sitt på det tørre. Her var det dere foreldre so sviktet.

Anonymkode: b219f...af7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gadd ikke montere møbler i veggen før jeg fikk barn, men med barn må det gjøres.

Anonymkode: c11bf...7eb

Samme her. Festet ingenting i veggen for etter barn. 

Anonymkode: 1bae7...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kor mange er det som har skrive i denne tråden at kommoden må festast til veggen. 

Trur vi er oppe i 37 innlegg no 😅

Anonymkode: 2507c...163

Tipper vi holder det gående over 15 sider. Minst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har da ikke gjort dette med vilje. Barnet hennes skadet seg og hun ble fortvilet og luftet sin frustrasjon her for å advare oss andre. Takk for det TS. Kanskje har du reddet et annet barn av noen som heller ikke hadde tenkt på å feste kommoden sin hjemme. Vi andre som visste at slikt bør festes i veggen har to alternativer. Vi kan sitte på vår høye hest og peke finger på TS, eller vi kan oppmuntre andre til å feste slike ting. Vi gjør alle ting av uvitenhet/tankeløshet og burde ikke være så harde mot andre. Det er veldig lett når man er anonym på nett å være nedlatende. La oss holde oss for gode til det. TS kommer helt sikkert til å lære av dette og det er jo bra, er det ikke?

Dette.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men vil bare virkelig advare folk. Vi hadde kjøpt en pent brukt IKEA Malm kommode og satt på badet, og var veldig fornøyd. Men i dag våknet jeg av et ubeskrivelig hyl og noe stort som knuste. Løp inn på badet og fikk se at barnet vårt hadde fått denne kommoden over seg, og satt fast. Det var fullstendig kaos og vi måtte være to voksne som løftet den vekk. Ungen var kjemperedd, men kom heldigvis ut av dette med veldig få skrammer. Kommoden hadde tatt med seg lister og var knekt flere steder. 

Jeg var ikke klar over at det har vært dødsulykker grunnet disse kommoden i USA og Australia blant annet. Visste heller ikke at de måtte monteres fast på vegg. Vi trodde vi hadde sikret den godt nok, og brukt «vippe test» for å passe på at den stod stabil. Noe den ikke gjorde når barnet hadde dratt ut skuffene og fikk den over seg. 

En skrekkslagen opplevelse, og jeg ønsker egentlig bare å dele min erfaring slik at ikke flere barn opplever dette. Tror vi hadde englevakt. 

Du skal jo alltid feste de til veggen da. Her er det du som har feilet

Anonymkode: cd808...f5f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skal jo skru de fast i veggen!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...