Gå til innhold

Hva er vanskeligst, strikking eller hekling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å strikke fine selbuvotter og gensere, og jeg drømmer om å hekle fine pledd og kosedyr. Jeg innser at jeg må begynne med en ting av gangen, fordi jeg ikke kan noen av delene. Men hva er vanskeligst? Strikking eller hekling?

Anonymkode: 628e8...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes hekling er vanskeligere, for det har så mange typer sting med forkortelser og man må holde tellinga godt for at det skal bli riktig. Jeg er selvlært i begge deler og syntes nybegynnernivået av strikking var lettere enn tilsvarende nivå for hekling :) 

Anonymkode: 1699d...095

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er veldig personlig hva man finner enklest. 

Jeg synes det er enklest å hekle. Mest fordi jeg sliter så forferdelig med å fikse ting hvis jeg har mistet en maske mens jeg strikker. 

Anonymkode: 7fcf5...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hekling er vanskeligere. Synes det er verre å holde fastheten lik på alle masker, hopper fort over noe fordi mønsteret er vanskeligere å gjenkjenne, tellingen er vanskeligere.. Strikking falt meg veldig naturlig, der ser jeg godt hva som kommer, hvor jeg er, hvordan garn og ulike strikketeknikker vil se ut.

Jeg tror bare du må prøve på en av dem og se hvordan det går 😊

Anonymkode: d6f30...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å strikke på ungdomsskolen i kunst og håndverk-timene. Jeg lærte meg å hekle på egenhånd når jeg var 30. Jeg synes at å lære meg å hekle var MYE enklere enn å lære meg å strikke. Jeg liker veldig godt begge deler, men liker godt at man blir raskere ferdig med hekleprosjekter. Synes det er lettere å strikke plagg, og å hekle ting hvor størrelsen ikke er så veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns strikking er veldig enkelt! Men det er to forskjellig ting. Men ville begynt med strikking! Votter er veldig enkelt å strikke! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerano skrev (5 timer siden):

Syns strikking er veldig enkelt! Men det er to forskjellig ting. Men ville begynt med strikking! Votter er veldig enkelt å strikke! 

Så å strikke selbuvotter er easy peasy? 🤩

TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS 

Ikke det første man bør begynne med, det er mye mønster! 🤭

Anonymkode: d5687...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynne med selbuvotter! Selv jeg som er erfaren strikker styrer unna selbuvotter for jeg syns det er for knotete. Start med et ensfarget strikkeplagg, og bli trygg på ulike teknikker og få jevn strikkefasthet før du begynner med flere farger, er mitt beste råd. Søk opp twistpannebånd, de er superenkle å starte med!

Anonymkode: 124fe...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hekling er utrolig komplisert og føler jeg må være fokusert hele tiden. Strikking går mer av «seg selv» etterhvert for min del. Men jeg har dyskalkuli så det spiller nok endel inn 😅

Anonymkode: 1f849...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting er enklere når man hekler. Det går generelt raskere, avanserte sting er ofte lettere å få til når man bare trenger å bekymre seg for én "pinne", og det er superenkelt å rekke opp om du har gjort feil noen staver tilbake. Liker også at man enkelt kan lage ting ved kaotisk frihåndshekling. Det jeg misliker mest er at det er skikkelig knotete å lese mønster, og at du er fucked om du gjorde en feil for mange rader siden. Da må du rekke opp alt (så vidt jeg vet, i alle fall). En annen ting som irriterer meg er at når jeg hekler tuber så må jeg alltid sette en markør i første maske på runden for å huske hvor den er, og jeg har heklet i 35 år....

Når det gjelder strikking så er det ekstremt mye lettere å lese mønster. Har jeg mistet en maske så kan jeg enkelt hente den opp igjen selv om det skjedde 20 cm lenger ned. Strikkeplagg blir ikke like tykke og klumpete, og det er lett å holde oversikt over første maske på runden når man strikker på rundpinne. Det jeg misliker med strikking er at det (som oftest) tar lenger tid, og at det er mindre rom for improvisasjon. Altså, man kan selvsagt enkelt justere om man vil ha smalere liv, kortere eller lengre ermer, annen type hals og slikt, men man (eller i alle fall jeg) kan ikke starte med en sirkel for så å strikke litt på den ene siden, så den andre, og voila så har man en cardigan xD

Konklusjon: Strikking er lettest hvis du vil følge en oppskrift. Hekling er lettest hvis du vil improvisere deg frem til noe litt mer kaotisk. Begge deler er lett hvis du bare skal lage de aller enkleste tingene. Selbuvotter får du sikkert fint til. Jeg tror tommelen eventuelt blir et større problem enn mønsteret. Mønsterstrikk er egentlig ikke vanskelig, bare tidkrevende. Det første plagget jeg strikket var et skjerf, det andre var en mariusgenser. Jeg er absolutt ikke noe strikkegeni.

Bonustips: Les om dominant farge før du strikker mønster. Enkelt forklart så vil den trådfargen som holdes nærmest inn mot plagget bli dominerende. Her ser du hvor stor forskjell det kan utgjøre å bytte på hvilken tråd man holder nærmest:

image.jpeg.edd299c2534229981a86dfad326e1320.jpeg   

Anonymkode: c8d20...9fd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å strikke da jeg var 5-6 år, og nå klarer jeg nesten ikke å finne oppskrifter som er vanskelige nok.

Hekle har jeg i en alder av 53 fremdeles ikke klart å lære. I hvert fall ikke noe mer avansert enn fingerheklingen vi lærte i 1. klasse. Skulle gjerne ha lært det, men får det bare ikke til. Min bestemor kunne ikke hekle etter oppskrift, men kunne kopiere f.eks en ferdig gardin eller duk til minste detalj.

Anonymkode: 74cfc...ea9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 23.24):

TS 

Ville lært å strikke med en farge først! Men ja, har du strikket en vott uten fargemønster, så vil fargemønster gå helt fint! 
så vil anbefale å strikke en selbuvoty i enfarge, for å kunne oppskriften og det å strikke! Så kan du rekke opp om du har dårlig med penger, og strikke mønster. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne kan være noe hvis du vil prøve selbuvotter? De er på tykkere pinner så det går også fortere enn tradisjonelle selbuvotter som gjerne er på pinne 2.5-3.5

https://www.ravelry.com/patterns/library/oneday-selbumittens

Har ikke strikket disse selv, men har strikket et annet vottepar fra samme designer og oppskriftene er enkle å forstå. Vil også anbefale å sjekke ut petiteknit og easyasknit, begge har gode oppskrifter med grundige forklaringer og videoguider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...