AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #21 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det innafor? Levering tar max 4-5 minutter, ofte mindre. Er det greit å la baby være i bilen om hun sover? Anonymkode: 3706a...aa8 Du må aldri la et lite barn bli sittende igjen i bilen når du forlater den. Uansett Anonymkode: d836b...d6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #22 Del Skrevet 5 timer siden Veldig lite sannsynlig at bilen blir stjelt eller begynner å brenne så det hadde jeg ikke vært så veldig bekymret for de få minuttene det tar å levere. Det jeg derimot hadde vært bekymret for er at baby våkner mens den er alene, gulping og kvelning eller å bli oppholdt i barnehagen slik at du glemmer tiden. Anonymkode: 6e1ea...74e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 5 timer siden #23 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har klima på i bilen, der jeg styrer temperatur. Barnet kan jo like godt kaste opp å bli kvalt når det sover også, faktisk større sannsynlighet for det i og med at stolen har en helling som er bedre enn bår barnet ligger på rygg? Jeg låser bilen. Føler alle disse tingene er urealistiske, ikke for å være frekk selvfølgelig men syns argumentene blir så tynne Anonymkode: 3706a...aa8 da er det jo ikke vits å spørre her da når du syns alle som er uenig jeg deg er teite 🤷🏼♀️ når barnet sover hjemme hører du det jo..og alt som kan skje uansett om du har barnet med (brann, du blir akutt syk/ulykke e.l.) er jo forskjellen nettopp at du har barnet med slik at det blir ivaretatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #24 Del Skrevet 5 timer siden monican94 skrev (2 minutter siden): da er det jo ikke vits å spørre her da når du syns alle som er uenig jeg deg er teite 🤷🏼♀️ når barnet sover hjemme hører du det jo..og alt som kan skje uansett om du har barnet med (brann, du blir akutt syk/ulykke e.l.) er jo forskjellen nettopp at du har barnet med slik at det blir ivaretatt. Hæ? Jeg har jo aldri skrevet at noen her er teite? Det mener jeg virkelig ikke, jeg bare prøver å forklare hva jeg føler rundt argumentasjonen som kommer da jeg ikke helt klarer å se at noe fælt kan skje uansett hva man foretar seg Anonymkode: 3706a...aa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig lite sannsynlig at bilen blir stjelt eller begynner å brenne så det hadde jeg ikke vært så veldig bekymret for de få minuttene det tar å levere. Det jeg derimot hadde vært bekymret for er at baby våkner mens den er alene, gulping og kvelning eller å bli oppholdt i barnehagen slik at du glemmer tiden. Anonymkode: 6e1ea...74e «Noen foreldre er redde for at babyen skal kveles av gulp, og legger derfor babyen på siden. Dette er ikke anbefalt. En baby som ligger på siden blir mer ustabil og kan havne på magen. Selv om barnet gulper/kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles, i følge LUB.» Anonymkode: 3706a...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #26 Del Skrevet 5 timer siden Det er fort gjort å glemme å sette på klimakontrollen på bilen når man skal løpe inn med unger i barnehagen… En dag glemmer du det, og det er 25 varmegrader ute. Jeg hadde ikke satt igjen baby i bil. Anonymkode: 03f13...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #27 Del Skrevet 5 timer siden Her har jeg forresten opplevd at alarmen på bilen gikk mens det satt barn og voksne i bilen, å den alarm-lyden var HØY inni bilen. 7 åringen var vettskremt. Har du telefon nøkkel bør du være ekstra obs på det hvis du lar barn sitte igjen i bilen alene… Anonymkode: 03f13...0e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er fort gjort å glemme å sette på klimakontrollen på bilen når man skal løpe inn med unger i barnehagen… En dag glemmer du det, og det er 25 varmegrader ute. Jeg hadde ikke satt igjen baby i bil. Anonymkode: 03f13...0e8 Jeg kan styre dette fra telefonen så blir jeg usikker så kan jeg sjekke der heldigvis! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her har jeg forresten opplevd at alarmen på bilen gikk mens det satt barn og voksne i bilen, å den alarm-lyden var HØY inni bilen. 7 åringen var vettskremt. Har du telefon nøkkel bør du være ekstra obs på det hvis du lar barn sitte igjen i bilen alene… Anonymkode: 03f13...0e8 Det var bra du sa for det har faktisk skjedd meg også, det er en innstilling i bilen som jeg kan ta av for at ikke alarmen skal gå ved bevegelser i bilen så jeg må huske å ta av denne (den er av til den blir slått på igjen manuelt). Anonymkode: 3706a...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Noen foreldre er redde for at babyen skal kveles av gulp, og legger derfor babyen på siden. Dette er ikke anbefalt. En baby som ligger på siden blir mer ustabil og kan havne på magen. Selv om barnet gulper/kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles, i følge LUB.» Anonymkode: 3706a...aa8 Det gjelder kun når babyen ligger helt flatt. En baby ligger ikke på ryggen når den sitter i bilstol, den ligger i en stilling som kan hindre frie luftveier. Derfor en alltid skal ha de under oppsyn når de sitter i bilstol/vippestol. Anonymkode: 6e1ea...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjelder kun når babyen ligger helt flatt. En baby ligger ikke på ryggen når den sitter i bilstol, den ligger i en stilling som kan hindre frie luftveier. Derfor en alltid skal ha de under oppsyn når de sitter i bilstol/vippestol. Anonymkode: 6e1ea...74e Med riktig helling kan ikke barnet bli kvelt i bilstol. Det har jeg spesifikt spurt om da min sønn ble født, da jeg var redd for dette på lange bilturer. Anonymkode: 3706a...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden I alle dager hva feiler folk her???? Ut fra svar kan du aldri legge et barn noen plass uten konstant oppsyn, noen kan komme inn vinduet å stjele barnet, såklart kan du la barnet være i bilen når du leverer, skulle du svime av når du leverer er det en kickstart av kroppen, du er avsvimt mindre enn 10 sekund, å tror det er like stor sansynelighet at bilen skal brenne som bilstolen skal brenne, skal man tenke på alt som er farlig så kan du slå deg sammen med tyskeren som lot barne vokse opp i en boble, men som døde når det møtte verden Anonymkode: 2b517...ebe 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden Klart det er innafor. Ta en risikoanalyse, og risikoen for at noe skal skje er ørliten. Så vil noen komme og si at man tar ingen risiko med barna, men jo, man gjør faktisk det, hele tiden. Hva om du er alene hjemme, får slag og dør kl. 9 om morgenen? Ingen vil vite at barnet er alene før om ettermiddagen. Hva om du tar en dusj, og barnet ditt kaster opp? Da kan det jo også kveles. Hva om du går på do, faller, slår hodet i vasken og besvimer. Huset begynner samtidig og brenne, brannalarmen uler for høyt for barnet, naboen som kommer for å se hva som står på, velger å kidnappe barnet osv osv. Sånn kan man holde på i det uendelige....og sånn kan man ikke leve livet. En gang må barnet ditt begynne å gå til skolen alene. Hva hvis det blir kidnappet? Livet er en stor risiko i seg selv. Selvsagt skal man minimere risikoen for at noe skal skje, men samme hvor mye vi passer på, blir ikke livet risikofritt. Og å forlate barnet sitt i 3-4 minutter i bilen, er en liten risiko. Hva er sjansen for brann, overoppheting av bil, stjeling av en låst bil o.l. i løpet av noen minutter? Jeg har aldri hørt at noe sånt har skjedd i Norge jeg. Mange lar jo barnet sove ute alene i vogn, med bare en babycall til å passe på. Eller gjør dere ikke det heller? Sitter dere ved siden av vogna hele tiden, og konstant ser på barnet i tilfelle det kaster opp? Anonymkode: 8c8ac...fed 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden Her var det mye fokus på alt som (lite sannsynlig) kan skje de 10 minuttene du er borte. Det er 0,00001 sjanse for at bilen begynner å brenne og minst like liten sjanse for at den blir kvalt av sitt eget gulp akkurat de 10 minuttene. Men hva med det fakta at en baby kan bli veldig redd av å våkner alene i bilen uten å vite hvor det er eller hvor lenge det vil bli forlatt? Bare dette i seg selv er nok til at jeg aldri hadde hatt hjerte til å forlate baby fastspent i bilen slik. Vi ville jo aldri forlatt en sovende 1-2 åring slik så hvorfor skulle det være ok med en totalt forsvarsløs baby?! Å dra på baby i tung og klumpete bilstol sammen med et lass av barnehage bagasje og trass 2 åring er svært slitsomt. Men det er en fase de aller fleste foreldre bare må igjennom. Det er snakk om noen måneder av livet. De aller leste klarer seg gjennom denne fasen. Anonymkode: b78d8...f8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden Nei. Anonymkode: 7b950...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #35 Del Skrevet 3 timer siden Synes det er den tryggeste løsningen. Barnet sitter trygt og varmt i klimakontrollert bil, og med babycall hører man også om de våkner. Alternativet er jo baby ut av bilen. Fokus bort fra eldstemann på en travel parkeringsplass. Bære baby over en travel parkeringsplass i all slags vær, der stressa småbarnsforeldre rygger. Ta med baby inn i hektisk gang, der det er risiko for smitte, og eldre barn. Hele tiden med mindre fokus på eldste. Anonymkode: f1f90...50a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #36 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye fokus på alt som (lite sannsynlig) kan skje de 10 minuttene du er borte. Det er 0,00001 sjanse for at bilen begynner å brenne og minst like liten sjanse for at den blir kvalt av sitt eget gulp akkurat de 10 minuttene. Men hva med det fakta at en baby kan bli veldig redd av å våkner alene i bilen uten å vite hvor det er eller hvor lenge det vil bli forlatt? Bare dette i seg selv er nok til at jeg aldri hadde hatt hjerte til å forlate baby fastspent i bilen slik. Vi ville jo aldri forlatt en sovende 1-2 åring slik så hvorfor skulle det være ok med en totalt forsvarsløs baby?! Å dra på baby i tung og klumpete bilstol sammen med et lass av barnehage bagasje og trass 2 åring er svært slitsomt. Men det er en fase de aller fleste foreldre bare må igjennom. Det er snakk om noen måneder av livet. De aller leste klarer seg gjennom denne fasen. Anonymkode: b78d8...f8d Det er jo ikke annerledes enn at baby ligger og sover i vogn, mens man jobber på vaskerommet i kjelleren, eller støvsuger i etasjen over. Man hører på babycall eller ser på kamera at baby begynner å bli urolig, og er der på under minuttet. Anonymkode: f1f90...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #37 Del Skrevet 3 timer siden Og nei, man glemmer ikke at baby er i bilen. Man glemmer ikke klimakontroll. Akkurat like lite som man glemmer å skru av kokeplaten etter å ha varmet mat. Eller glemmer at barnet ligger i vogn og sover, og ikke er på trilletur med far. Eller glemmer å ta med babycall når man jobber rundt i huset og baby sover. Hvordan tør dere i det hele tatt å ta vare på et barn, med alt dere er redd for? Anonymkode: f1f90...50a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #38 Del Skrevet 1 time siden I barnehagen vår tok faktisk en bil fyr mens moren var inne å leverte barnet. Hos en venninne gikk bilen i vranglås mens hun trillet på plass handlevognen etter å ha satt baby inn i bilen, på en varm sommerdag. Så nei - jeg vurderer risikoen for stor til at jeg setter barna igjen i bilen. Anonymkode: 2e801...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #39 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I barnehagen vår tok faktisk en bil fyr mens moren var inne å leverte barnet. Hos en venninne gikk bilen i vranglås mens hun trillet på plass handlevognen etter å ha satt baby inn i bilen, på en varm sommerdag. Så nei - jeg vurderer risikoen for stor til at jeg setter barna igjen i bilen. Anonymkode: 2e801...aee Forutsetter jo at det er snakk om en nyere bil her. Ellers ville jeg verken satt baby, barnehagebarn, eller meg selv, inn i den i utgangspunktet... Anonymkode: f1f90...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #40 Del Skrevet 50 minutter siden Så lenge det ikke er sol og varmt ute som det ikke er nå så er det innafor. Større risiko å skli på is med baby i armene enn at noen kommer å tar bilen. Folk må ta å roe ned litt. De i barnehagen vet jo at du har et barn så skulle du av en eller annen grunn besvime så blir nok baby tatt hånd om Anonymkode: 53162...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå