Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber fullt, pendler 3 mil hver vei, to barn i småskolen, gift, en hund og enebolig. Synes det er tøft å rekke over alt ja, har vaskehjelp en gang hver 2.uke, det er gull. Lever etter «tar det 5 min-gjør det nå» og «tar det mer tid-skriv det på lista». I går festa jeg en taklist som har dingla en stund, i dag støvsuget jeg hundesengen og tørrmoppet. Nå blir det middag, oppheng av vått tøy, legge på plass rent tøy og opprydning etter baking i går kveld (mannen er bortreist). Litt hver dag, hele tiden, året rundt.

Anonymkode: ae34d...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du er ufør så du har all verdens tid.

Anonymkode: 5594f...718

Noen uføre bruker faktisk store deler av døgnet på å være nettopp ufør - sykdommen tar dessverre ikke pause etter 16.00 når de andre pleier gå hjem fra jobb… 

behandling og opptrening/rehabilitering tar mye tid og ikke minst krefter!

Anonymkode: b62c4...b5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke meningen at du skal gjøre alt husarbeid fordi du er ufør. Jeg er selv gradert ufør, jobber 50%. Mannen gjør halvparten av husarbeidet, i enkelte perioder mer. Det er bedre for psyken min at jeg klarer å jobbe, enn at jeg kun er hjemme og vasker og steller hus hele døgnet og ikke ser folk. 

Om han nekter å gjøre sin del så burde han av egen lomme betale for hushjelp som kommer til dere feks annen hver uke. 

Anonymkode: c55a9...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke meningen at du skal gjøre alt husarbeid fordi du er ufør. Jeg er selv gradert ufør, jobber 50%. Mannen gjør halvparten av husarbeidet, i enkelte perioder mer. Det er bedre for psyken min at jeg klarer å jobbe, enn at jeg kun er hjemme og vasker og steller hus hele døgnet og ikke ser folk. 

Om han nekter å gjøre sin del så burde han av egen lomme betale for hushjelp som kommer til dere feks annen hver uke. 

Dette er et bra forslag! Beste forslaget så langt.

Anonymkode: 049ed...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske kjøleskapet annenhver uke??! Why?? 

Jeg tørker støv kanskje en gang i måneden, og det tar max en halvtime for hele huset (tørker ikke inni lukkede skap eller i boden..). Støvsuger ved behov, tar max 10 minutter å støvsuge stua, 20 minutter hvis jeg også tar kjøkkenet. 3 minutter hvis jeg støvsuger flere ganger i uka (hvis ungene har spist kjeks i sofaen for eksempel 😅). Kjøkkengulvet kostes alltid etter middag, tar 30 sekunder. Vasker sjelden, men vasker opp søl med vanlig klut (søles relativt ofte på kjøkkenet så da blir det jo vasket med jevne mellomrom).

I går vasket femåringen kjøkkenet, funket fint. 😁

Klær bretter jeg mens barnet dusjer eller er på do eller noe. Tar litt og litt rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser den. Men har man barn sammen, må man gjerne bite sammen tenna og akseptere mer enn man ville gjort ellers.

Ts

Anonymkode: 463b9...56a

Det må man da ikke? Har man barn, må man bite tenna sammen og akseptere å gjøre mer husarbeid enn man ellers hadde måttet, og det gjelder jo i aller høyeste grad din mann. Og du må akseptere litt lavere standard kanskje. 

Anonymkode: 2f980...947

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forhåpentligvis ved å være opplært til å hjelpe til. 

Uavhengig av om vi bor sammen eller ikke, vil jo mannen alltid være barnets far og i barnets liv. Og sikkert alltid noen barnet ser opp til.

Ts

Ja, mannen vil alltid være faren. Men slik det er nå, ser sønnen at mannen kan sitte på ræva og få alt servert av dama og at det er sånn det skal være. Og du håper at sønnen kan læres til å ‘hjelpe til’. Altså ikke ta sin del av det faktiske ansvaret. Du vet, å gjøre ting helt uten å bli fortalt av andre hva som trengs å gjøres. Det vel ingen som forteller deg hva som trenges å gjøres når? 

Og dette er oppskriften på hvordan man sender de tradisjonelle kjønnsrollene videre i generasjonene. 

Både du og far er rollemodeller for sønnen. 

Anonymkode: dcbe6...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som jeg ikke er moren til og som bidrar like mye som meg i hjemmet! Hvis du har det tredje skiftet så gå! 🚶‍♂️

Anonymkode: dd108...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I de verste periodene gjør jeg det (slik som nå, hvor det er mye som skal ordnes), men i det lange løp er ikke det ideelt. Da tror jeg faktisk heller jeg må senke kravene litt.

Skulle gjerne fått samboer til å bidra mer, da det helt klart hadde gjort ting lettere, men det har jeg gitt opp. Han jobber heller ikke fullt, men prioriterer fritiden sin på å sove, game og farte rundt.

Ts

Huff, da burde han i alle fall bidratt mer. Du er jo ikke hjemmeværende av eget ønske, men fordi du er uføretrygdet og ikke har helse til å stå i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.52):

Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. 

I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent).

Barnet legger seg kl 20.30.

På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet.

Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta.

Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt.

Jeg har vaskehjelp og er avhening av barnevakt til de 2 minste som er 1 og 3 2 ganger i uka ellers går det veldig fint, de 2 andre er tenåringer og order seg stort sett selv. jeg selv er hjemme rundt 18 hver dag,men har heldigvis byttet jobb  som jeg begynner i januar og det er fra 9 til 17 jobb og bare 10 min unna

Anonymkode: af5f4...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (På 17.12.2024 den 8.19):

Vasker du kjøleskapet minimum annenhvert uke? Nesten alt er jo i emballasje, så det er veldig begrenset hvor skittent kjøleskapet blir. Å rydde litt i det kan jeg skjønne, i den grad at jeg flytter litt rundt på ting når jeg har handlet for å optimalisere plassen, men vask minst 2 gang i mnd...? 

Reagerte også på dette. Fikk ånden over meg og tok ut rubbel og bit, alle hyller og beholdere i kjøleskapet på mandag. Det er andre gang jeg har gjort det så grundig siden vi flyttet inn i 2022. Javel, greit å tørke vekk åpenbart søl, rydde og vaske grønnsakshylla for kliss og hvitløksskall, men å vaske kjøleskapet annenhver uke? Hadde ikke jeg gjort om jeg så var hjemmeværende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan er det da ryddig og rent? Har du en mann som rydder, eller store barn som holder det i orden?

Ts

Jeg rydder og vasker selv? Har ingen mann. Får fint til å ta ut og inn av vaskemaskin, fylle en tørketrommel, brette litt tøy og vaske over servant mens minstemann bader f eks. Vinn-vinn. 

Anonymkode: dd999...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 7.17):

Dette høres voldsomt overdrevet ut. Vi er fem i familien og vasker ikke en gang klær fem ganger i uken. Tørke støv 2-3 ganger i uken? Her er det kanskje én gang annenhver uke. Gulvvask en gang i måneden. Helt unødvendig å rydde kjøleskap ukentlig og rengjøre annenhver uke. Ikke rart man føler tiden ikke strekker til når man er hysterisk og vasker tre ganger så ofte/mye som normale mennesker. Du må seriøst roe ned.

Anonymkode: 1939f...484

Gulvvask 1 gang i måneden?? Ææææææsssj skjerp deg!! Ikke rart det er lus og mark på skoler! Fysj

Anonymkode: 9c4ce...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gulvvask 1 gang i måneden?? Ææææææsssj skjerp deg!! Ikke rart det er lus og mark på skoler! Fysj

Om man ikke går inn med sko, ikke har dyr, ikke har små barn, fjerner synlige flekker og støvsuger/mopper bort synlige hybelkaniner så er det ikke så skittent at man må vaske alt av gulv så ofte. Med småbarn, ikke nøye med sko inn, masse grising med mat noe heelt annet. 

Her tar vi også av oss skole/jobbklær så alle klær vi sitter med i sofaer/senger har ikke vært overalt ute.   Så full gulvvask kan fint vente. 

Anonymkode: b0fc4...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

??? Går du rundt med skitne sko i hele huset? Det er ingen grunn til å vaske gulv ukentlig. Støvsuger tar det meste og tilfeldig søl tørkes/vaskes umiddelbart.

Anonymkode: 72013...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når du er 100% ufør, så er meningen at din «jobb» fra 8-16 er å være «ufør» og pleie din uførhet der andre pleier sin lønnede jobb. 
På de timene skal du gjøre det uførheten krever for at din hverdag skal gå i hop. 
Å ha system, orden og rutiner i hverdagen er faktisk enda mer fornuftig for uføre enn for de som er 100% arbeidsføre. Men for mange uføre er den typen organisering av hverdagene og hjemmet vanskelig å få til på grunn av mentale utfordringer. 

Jeg forundrer meg over at du vasker kjøleskapet så ofte og bruker energi på dette.

Handling tar heller ikke så lang tid. Særlig om du organiserer slik at du har lager av det som kan lagres, som tørrvarer, vaskemidler og toalettpapir m.m. 

Kravene man har til standard i hjem, hage, hytte og ellers i livet pleier sette begrensinger for alle om de ikke skal slite seg ut. 
Hver og en må tilpasse sin standard etter hva de makter og hva de ser behov for enten de er 100% ufør eller før. 

Et hjem skal og fungere som et hjem for alle som bor i hjemmet. Et hjem skal være et sted der man er komfortabel med å oppholde seg, der barn og alle andre føler seg velkommen. Et hjem er ikke et utstillingslokale der man skryter uhemmet på sosiale medier over sin angivelige vellykkethet. 

Anonymkode: 77a40...343

Tro meg, hjemmet vårt ser IKKE ut som et utstillingslokale. Men ja, jeg har skjønt at jeg må legge lista litt lavere.

Vi har ikke nok plass til å oppbevare lager av matvarer. Jeg kjører heller ikke bil, så det er begrenset hvor mye jeg kan handle i slengen. Det blir derfor så jeg handler flere ganger i uka. Veldig lang tid tar det jo ikke, men det tar fortsatt tid.

Jeg føler selv jeg har flere gode rutiner, som gjør tilværelsen overkommelig. Jeg føler meg som sagt nesten alltid på etterskudd når det gjelder husarbeid, men barnet, nok hvile, behandling og å få inn 2-3 treningsøkter i uka, går foran å få gjort absolutt alt jeg ønsker.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husk på at noen barn lever der en forelder er død. Da mangler dette forbildet og denne rollemodellen i barnets liv. 

Jeg skjønner helt poenget ditt her?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Moren hans hjelper til innimellom. Telles det?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er ufør så du har all verdens tid.

Anonymkode: 5594f...718

Ok, men det er ikke jeg enig i. Mye tid går til hvile, behandling, trening og ikke minst barnet (som jeg forøvrig er mye alene med). 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Om man ikke går inn med sko, ikke har dyr, ikke har små barn, fjerner synlige flekker og støvsuger/mopper bort synlige hybelkaniner så er det ikke så skittent at man må vaske alt av gulv så ofte. Med småbarn, ikke nøye med sko inn, masse grising med mat noe heelt annet. 

Her tar vi også av oss skole/jobbklær så alle klær vi sitter med i sofaer/senger har ikke vært overalt ute.   Så full gulvvask kan fint vente. 

Anonymkode: b0fc4...33b

Halleluja, jeg er ikke et petimeter. 
Flere bytter altså klær etter skole og jobb :klappe:

Å gå inn med utesko har aldri vært noe tema, i nøden, om vi må inn etter at skoene er tatt på om vinteren, så har vi skoovertrekk ved døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...