Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser flere skriver at dere ikke bretter tøy… dette skjønner jeg ikke helt? Det blir jo fryktelig uoversiktlig og krøllete?

Ts

Anonymkode: 463b9...56a

Kunne ikke brydd meg mindre om krøller på klærne. Ikke uoversiktlig, alt har sin skuff og vi har kuttet ned på mengden klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser flere skriver at dere ikke bretter tøy… dette skjønner jeg ikke helt? Det blir jo fryktelig uoversiktlig og krøllete?

Ts

Jeg svarer for meg selv. Jeg har en kurv i skapet til gensere,en til bukser,topper osv. Har lite klær som krølles. 

Anonymkode: 08ec9...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Ja, det er uoversiktlig, men vi går ikke i penklær til hverdags så spesielt krøllete blir de ikke. Vi prøver å få brettet og lagt på plass klær, men det er nederst på prioriteringslista så hvis det ikke blir tatt så går ikke verden under  

Anonymkode: a89ec...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Litt seint nå. Men hvis ikke han hjalp deg å vaske, rydde etc før dere fikk barn så gjør han det heller ikke etterpå. Ble lei meg på dine vegne når jeg leste hva han likte å gjøre på fritiden. Så ikke at du og barnet var nevnt noe plass. "Han jobber heller ikke fullt, men prioriterer fritiden sin på å sove, game og farte rundt." Han høres ut som en ungdom.

Anonymkode: 19a31...fdc

Når han har fri før jobb - altså, når barnet er i bhg. Var et svar til noen som skrev at han kan gjøre husarbeid før jobb.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heng masse til tørk på hengere og det må ikke brettes, bare henges rett i skapet. Vi har stang i taket på vaskerommet til å henge og stang på badet. 

Treningstøy trenger ikke brettes etter det er tørket på henger og blir bare lagt i skuffer. 

Hos oss er ikke ting uoversiktlig når vi har ulike kurver/hyller/skuffer/skap med rent tøy, og sorterer klesvask før vask lg samler opp. Bretter aldri sokker og truser. Alle får hente undertøy på vaskerommet selv. Alle har nok undertøy og treningstøy (og håndklær) til at det ikke må vaskes hver uke, men kan samle seg opp og kurven vaskes når den er full. 

Jeg har null problem med at håndklær, kluter og sengetøy ikke alltid er pent brettet og ligger i sin store kurv til jeg gidder å brette/rulle de. Er det ikke nok håndklær på badene så ligger det i kurv på tørketrommelen.  I går brettet jeg 20 kopphåndklær som har ligget i kurven og ventet på sortering fordi det var tomt på kjøkkenet. 

Men har du ikke plass til å sortere klær og alle tørre klær havner i tårn kan jeg forstå stress om man ikke bretter med en gang.

I dag skal jeg vaske min lyseblå/grå kurv for den var full. Alt tørkes på henger, kun 2-3 t-skjorter som må brettes når jeg gidder å fjerne de fra hengerne. Har maaaaange hengere og god plass til å henge de. 

Anonymkode: b0fc4...33b

Da skjønner jeg. Dette har vi rett og slett ikke plass til.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nok en mann som er mer en belastning enn til nytt i én husstand.. Dette er en grunnen til at mange kvinner velger bort menn. 

Anonymkode: dcbe6...566

Jeg ser den. Men har man barn sammen, må man gjerne bite sammen tenna og akseptere mer enn man ville gjort ellers.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da skjønner jeg hva du mener, og ja, du har jo forsåvidt et poeng. Jeg tror det handler om at han ikke ser at det trengs, før det er skikkelig ille (og så langt klarer ikke jeg la det gå). Han er nok oppvokst med at kvinnen rydder og vasker, så jeg tror det er litt slik han tenker det «skal» være.

Ts

Men hvorfor føyer du deg? Hva han er oppvokst med er vel likegyldig for hvordan dere har det hjemme? Eller så får moren hans komme for å vaske da. 

Anonymkode: 049ed...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser den. Men har man barn sammen, må man gjerne bite sammen tenna og akseptere mer enn man ville gjort ellers.

Ts

Nei.

Anonymkode: b0fc4...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det slik det har blitt at små barn ikke får den sosialiseringen det er å dele en middag med hele familien ? Det høres trist ut at hun bare får rester.

Anonymkode: 0d698...c26

Jeg spiser litt av restene hennes sammen med henne, som jeg skrev. Så det er sosialisering jo :)  Så jeg spiser to små måltider som middag i stedet for ett stort.

Anonymkode: 72013...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke tid på egen trening. Er hjemme fra kl. 16 på hverdager. Følger opp barna på deres aktiviteter mellom kl. 17 og 19 der jeg også er med barna, ikke på mobil. Resten av tiden går til rydding ved behov, matlaging o.l. som deles mellom meg og mannen utifra hvem som blir hjemme/kommer først fra jobben. Har funket i 7 år uten at jeg merket at vi ikke rekker noe.

Tre-etasjes hus.

Anonymkode: a28a3...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nok en mann som er mer en belastning enn til nytt i én husstand.. Dette er en grunnen til at mange kvinner velger bort menn. 

Ts

Må huske på at barnet ditt en dag finner en mann lik sin far eller den du valgte. Noen ganger må man være godt forbilde og bare gå. Velg lykke og glede, ikke bite tenna sammen. Gjør det som gjør deg glad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må huske på at barnet ditt en dag finner en mann lik sin far eller den du valgte. Noen ganger må man være godt forbilde og bare gå. Velg lykke og glede, ikke bite tenna sammen. Gjør det som gjør deg glad.

Jeg har en sønn, men ja. Jeg er veldig bevisst på å ikke sy puter under armene hans hvertfall, slik at han forhåpentligvis lærer seg å ta mer ansvar en mannen.

Føler likevel det blir egoistisk å gå med tanke på barnet. Man hører jo stadig om «skillsmissebarn» og egoistiske foreldre som gir opp parforholdet og barna må lide…

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Nei, man må ikke det. Du kan lære barnet ditt at man ikke må akseptere å være en slave. Jeg gikk selv fra en slik bf.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en sønn, men ja. Jeg er veldig bevisst på å ikke sy puter under armene hans hvertfall, slik at han forhåpentligvis lærer seg å ta mer ansvar en mannen.

Føler likevel det blir egoistisk å gå med tanke på barnet. Man hører jo stadig om «skillsmissebarn» og egoistiske foreldre som gir opp parforholdet og barna må lide…

Ts

Han lærer jo at han ikke trenger å ta mer ansvar enn faren, for faren slipper jo unna. Hvordan tror du at sønnen skal lære at han må bli en bedre utgave av en mann når faren ikke må det??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor føyer du deg? Hva han er oppvokst med er vel likegyldig for hvordan dere har det hjemme? Eller så får moren hans komme for å vaske da. 

Anonymkode: 049ed...8e0

Jeg føler ikke jeg føyer meg, men hva skal jeg gjøre? Mase på han flere ganger daglig om å gjøre ditt og datt? Han greier jo likevel åpenbart ikke å få det inn som rutine. Så da får det bare flyte, også gjør jeg det som for meg er det viktigste selv. Egen trivsel skal ikke gå på bekostning av barnet.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, man må ikke det. Du kan lære barnet ditt at man ikke må akseptere å være en slave. Jeg gikk selv fra en slik bf.

Han lærer jo at han ikke trenger å ta mer ansvar enn faren, for faren slipper jo unna. Hvordan tror du at sønnen skal lære at han må bli en bedre utgave av en mann når faren ikke må det??

Forhåpentligvis ved å være opplært til å hjelpe til. 

Uavhengig av om vi bor sammen eller ikke, vil jo mannen alltid være barnets far og i barnets liv. Og sikkert alltid noen barnet ser opp til.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.52):

Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. 

I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent).

Barnet legger seg kl 20.30.

På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet.

Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta.

Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt.

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.56):

For ikke å snakke om handling og matlaging. Handle gjør jeg forøvrig også på dagtid når barnet er i bhg. Det tredje skiftet… matpakke, finne frem klær til dagen etter, sørge for at barnet har alt det trenger av klær og utstyr, barnebursdag osv.

Ts

Når du er 100% ufør, så er meningen at din «jobb» fra 8-16 er å være «ufør» og pleie din uførhet der andre pleier sin lønnede jobb. 
På de timene skal du gjøre det uførheten krever for at din hverdag skal gå i hop. 
Å ha system, orden og rutiner i hverdagen er faktisk enda mer fornuftig for uføre enn for de som er 100% arbeidsføre. Men for mange uføre er den typen organisering av hverdagene og hjemmet vanskelig å få til på grunn av mentale utfordringer. 

Jeg forundrer meg over at du vasker kjøleskapet så ofte og bruker energi på dette.

Handling tar heller ikke så lang tid. Særlig om du organiserer slik at du har lager av det som kan lagres, som tørrvarer, vaskemidler og toalettpapir m.m. 

Kravene man har til standard i hjem, hage, hytte og ellers i livet pleier sette begrensinger for alle om de ikke skal slite seg ut. 
Hver og en må tilpasse sin standard etter hva de makter og hva de ser behov for enten de er 100% ufør eller før. 

Et hjem skal og fungere som et hjem for alle som bor i hjemmet. Et hjem skal være et sted der man er komfortabel med å oppholde seg, der barn og alle andre føler seg velkommen. Et hjem er ikke et utstillingslokale der man skryter uhemmet på sosiale medier over sin angivelige vellykkethet. 

Anonymkode: 77a40...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Forhåpentligvis ved å være opplært til å hjelpe til. 

Uavhengig av om vi bor sammen eller ikke, vil jo mannen alltid være barnets far og i barnets liv. Og sikkert alltid noen barnet ser opp til.

Ts

Husk på at noen barn lever der en forelder er død. Da mangler dette forbildet og denne rollemodellen i barnets liv. 

Anonymkode: 77a40...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts

Hvis man bruker mye bomullsskjorter og sånn blir det krøllete. Men selv er jeg glad i jeans, tights, jersey osv. Har mange klær i stoff som ikke krøller seg. Orker ikke stryke. Det er bare penklær i så fall. Hos oss kan klær ligge ganske lenge i tørketrommelen eller i en "ren-kurv" frem til vi har tid til å legge det plass i skapene. Når jeg skal dusje pleier jeg å hente rene truser fra haugen på vaskerommet 😅. Men det funker det og. 

Anonymkode: 81d59...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...