AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #121 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): To barn i barnehage + skole, krevende jobber, men normal arbeidstid og mulighet for hjemmekontor. Vi har nok en lavere standard på vask og renhold enn det mange har for å få ting til å gå opp. Og tyr nok litt mer til TV på ettermiddagene enn vi burde. I helgene er vi også endel hjemme for å ta igjen det tapte. Så har vi gjort små grep som å ikke brette sammen undertøy eller sokker lenger etter klesvask, det slenges rett inn i skuffen Og ting som å sørge for ha et pent blomsterbed og velstelt hage utgår inntil barna blir eldre. Vasker heller ikke bilen selv. Nå i jula kjører vi rampenisse, men ikke i nærheten like fancy som mange andre gjør. Anonymkode: 75e0b...513 Ser flere skriver at dere ikke bretter tøy… dette skjønner jeg ikke helt? Det blir jo fryktelig uoversiktlig og krøllete? Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 17. desember 2024 #122 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent). Barnet legger seg kl 20.30. På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet. Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta. Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt. Anonymkode: 463b9...56a Kanskje du kan kutte ned til to treninger i uka når du har så mye som skal ordnes? Og selv om du vasker håret en dag, så tar jo ikke det hele dagen, så den dagen kan også utnyttes litt bedre. I tillegg ville jeg senket lista litt og bedt mannen bidra mer. Selv om han er i jobb, kan han bidra litt hjemme han også: i de fleste hjem er jo begge foreldrene i arbeid og de må jo likevel gjøre husarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #123 Del Skrevet 17. desember 2024 Ett barn på tre år. Samboer har full jobb, og jeg studerer fulltid med jobb ved siden av. Svaret er enkelt; solgte huset og kjøpte leilighet. Ikke noe vedlikehold utover leiligheten og gulvbelegget på balkongen, og mye tid er spart bare der. Ja, det blir fort rotete, men til gjengjeld går det også raskt å få det ryddig igjen. Nå bruker jeg like lang tid på helgevask av hele leiligheten, som jeg brukte på halve overetasjen i huset. Var absolutt en overgang å gå fra 150 kvadrat til 64 kvadrat, men vi innså også hvor mye unødvendige ting vi eide bare fordi vi hadde plass til det. Anonymkode: e4654...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #124 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent). Barnet legger seg kl 20.30. På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet. Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta. Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt. Anonymkode: 463b9...56a Du gjør altfor mye og for ofte og samboeren din er tydeligvis et andre barn og ikke en partner. Han skal ta halvparten og du må senke på kravene for deg selv. Aldri hørt om noen som vasker så mye som deg. Ta vare på deg selv. ❤️ Anonymkode: 19a31...fdc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #125 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Samboer kan gjøre ting FØR jobb! Serøst! Støvtørking 2-3 gang i uken er bortkastet. Det samme med ukentlig ryddig i kjøleskapet. Det gjøres da forløpende. Og om håret ditt gjør at dusjingen tar så horvelig lang tid bør du virkelig vurdere å klippe det. Og om ungen er i barnehagen, så er 20.30 i det seneste laget. Anonymkode: dcbe6...566 Du vet jo ikke når barnet blir levert i barnehagen? Hva er forskjellen på å sove 19- og 20.30-8.30?? Anonymkode: 651a4...11f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #126 Del Skrevet 18. desember 2024 Grüner skrev (1 time siden): Kanskje du kan kutte ned til to treninger i uka når du har så mye som skal ordnes? Og selv om du vasker håret en dag, så tar jo ikke det hele dagen, så den dagen kan også utnyttes litt bedre. I tillegg ville jeg senket lista litt og bedt mannen bidra mer. Selv om han er i jobb, kan han bidra litt hjemme han også: i de fleste hjem er jo begge foreldrene i arbeid og de må jo likevel gjøre husarbeid. I de verste periodene gjør jeg det (slik som nå, hvor det er mye som skal ordnes), men i det lange løp er ikke det ideelt. Da tror jeg faktisk heller jeg må senke kravene litt. Skulle gjerne fått samboer til å bidra mer, da det helt klart hadde gjort ting lettere, men det har jeg gitt opp. Han jobber heller ikke fullt, men prioriterer fritiden sin på å sove, game og farte rundt. Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #127 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du gjør altfor mye og for ofte og samboeren din er tydeligvis et andre barn og ikke en partner. Han skal ta halvparten og du må senke på kravene for deg selv. Aldri hørt om noen som vasker så mye som deg. Ta vare på deg selv. ❤️ Anonymkode: 19a31...fdc Ikke?? Jeg kjenner flere som vasker mye mer enn meg, så jeg er kanskje litt skadet av det 😅🙈 Takk. ❤️ Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #128 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ett barn på tre år. Samboer har full jobb, og jeg studerer fulltid med jobb ved siden av. Svaret er enkelt; solgte huset og kjøpte leilighet. Ikke noe vedlikehold utover leiligheten og gulvbelegget på balkongen, og mye tid er spart bare der. Ja, det blir fort rotete, men til gjengjeld går det også raskt å få det ryddig igjen. Nå bruker jeg like lang tid på helgevask av hele leiligheten, som jeg brukte på halve overetasjen i huset. Var absolutt en overgang å gå fra 150 kvadrat til 64 kvadrat, men vi innså også hvor mye unødvendige ting vi eide bare fordi vi hadde plass til det. Anonymkode: e4654...5e6 Vi bor heldigvis i en liten leilighet. Kunne aldri tenkt meg en svært bolig. Men skjønner at dette utgjorde stor forskjell for dere. ☺️ Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #129 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du forklarte at dersom mannen din bodde for seg selv ville han ha vasket badet hver tredje uke. Men fordi han bor sammen med deg så vasker han aldri badet, fordi du alltid holder det rent. Jeg skjønner logikken i at det ikke skal være du som automatisk får sette standard på husvask, men hvorfor skal han ikke da vaske hver tredje uke likevel? Da ville han ha bidratt litt til alt husarbeidet som du opplever som en byrde, og likevel ikke gjort et fnugg mer enn han ellers ville måttet gjøre hvis han bodde alene. I stedet utnytter han deg, og da har han jo ikke respekt for deg. Anonymkode: 049ed...8e0 Da skjønner jeg hva du mener, og ja, du har jo forsåvidt et poeng. Jeg tror det handler om at han ikke ser at det trengs, før det er skikkelig ille (og så langt klarer ikke jeg la det gå). Han er nok oppvokst med at kvinnen rydder og vasker, så jeg tror det er litt slik han tenker det «skal» være. Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #130 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da skjønner jeg hva du mener, og ja, du har jo forsåvidt et poeng. Jeg tror det handler om at han ikke ser at det trengs, før det er skikkelig ille (og så langt klarer ikke jeg la det gå). Han er nok oppvokst med at kvinnen rydder og vasker, så jeg tror det er litt slik han tenker det «skal» være. Ts Anonymkode: 463b9...56a Litt seint nå. Men hvis ikke han hjalp deg å vaske, rydde etc før dere fikk barn så gjør han det heller ikke etterpå. Ble lei meg på dine vegne når jeg leste hva han likte å gjøre på fritiden. Så ikke at du og barnet var nevnt noe plass. "Han jobber heller ikke fullt, men prioriterer fritiden sin på å sove, game og farte rundt." Han høres ut som en ungdom. Anonymkode: 19a31...fdc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #131 Del Skrevet 18. desember 2024 Igjen… problemet ditt er mannen din. Anonymkode: b62c4...b5d 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #132 Del Skrevet 18. desember 2024 monican94 skrev (På 17.12.2024 den 1.07): 20.30 er aaalt for sent for et barn i bhg. Bør være i seng senest 19. krev litt mer av mannen gjør ting etterhvert så det ikke hoper seg opp og lag rutiner. Kanskje for sent for ditt barn , passe for andre Anonymkode: 94274...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #133 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 1.18): Vet rett og slett ikke hva jeg skal tenke om din post, tuller du eller helt seriøst! Jeg er mann, bor med verdens beste kone og vi har to barn på 11 og 12 som krever mye. Dog er det aldri slik at huset flyter på noen som helst måte. Madammen har sine faste oppgaver, jeg mine og ungene har sine (som de får ukepenger for). Nå skal det sies at jeg digger å ha det rent, så jeg bruker ca 30-40 minutter daglig på div arbeid. Det som ligger på meg gjør jeg med den største glede, tar på headset, lydbok og glemmer jo nesten tiden. Når man har fokus på å gjøre jobben fremfor å tenke på hvor lite man har lyst så går det raskt og man kan få gjort mye på kort tid. En av de tingene jeg er heldig at jeg slipper er klesvask, det er noe jeg ikke liker. Prøver vel å si at du kanskje burde fokusere på å tenke litt nytt på ting, ikke se på det som ork, drittjobb, noe du ikke liker. Sett på musikk, lydbok eller annet og spre det litt utover. Da går det som en lek. Vi har det alltid så pass at vi kan få gjester uventet uten at man er overnervøs for hva folk tenker. Nå har du jo fått uføre av en grunn og dette er sikkert noe som påvirker/hemmer deg litt. Uansett så ligger det mellom ørene og tenk deg ut av det negative. Anonymkode: 0bd58...477 Hjelpes , nei husarbeid blir aldri en lek uansett , Anonymkode: 94274...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #134 Del Skrevet 18. desember 2024 Veldig mange rekker ikke over alt. Det er litt sånn det blir med barn i hus, særlig hvis de er flere. Jeg er også ufør, men har vært mange år i full jobb før det. Den gangen vasket vi og ryddet mest på lørdagene, mens i uka var det bare "vedlikeholdsrydding" som ble gjort. Nå jobber jeg ikke, men er såpass dårlig at jeg ikke kan bidra med stort og den lille kapasiteten jeg har bruker jeg på barna (lekser, oppfølging etc). Jeg tømmer oppvaskmaskinen, vasker tøy og drar over badet en gang i uka, det er det. Har heldigvis en mann som gjør mye hjemme og lager all maten, men unntatt kjøkkenet og badet (de rommene vi synes er viktigst å ha en viss standard på) har vi det ganske rufsete her, for å si det mildt. Rot og hybelkaniner og vinduer som blir vasket altfor sjelden. Sånn er livet, det får bare være. Stryke tøy får jeg gjøre når ungene flytter ut. De har forresten noen små oppgaver her, men enn så lenge genererer de mer jobb enn de bidrar med hehe. Anonymkode: 58dab...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #135 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ser flere skriver at dere ikke bretter tøy… dette skjønner jeg ikke helt? Det blir jo fryktelig uoversiktlig og krøllete? Ts Anonymkode: 463b9...56a Heng masse til tørk på hengere og det må ikke brettes, bare henges rett i skapet. Vi har stang i taket på vaskerommet til å henge og stang på badet. Treningstøy trenger ikke brettes etter det er tørket på henger og blir bare lagt i skuffer. Hos oss er ikke ting uoversiktlig når vi har ulike kurver/hyller/skuffer/skap med rent tøy, og sorterer klesvask før vask lg samler opp. Bretter aldri sokker og truser. Alle får hente undertøy på vaskerommet selv. Alle har nok undertøy og treningstøy (og håndklær) til at det ikke må vaskes hver uke, men kan samle seg opp og kurven vaskes når den er full. Jeg har null problem med at håndklær, kluter og sengetøy ikke alltid er pent brettet og ligger i sin store kurv til jeg gidder å brette/rulle de. Er det ikke nok håndklær på badene så ligger det i kurv på tørketrommelen. I går brettet jeg 20 kopphåndklær som har ligget i kurven og ventet på sortering fordi det var tomt på kjøkkenet. Men har du ikke plass til å sortere klær og alle tørre klær havner i tårn kan jeg forstå stress om man ikke bretter med en gang. I dag skal jeg vaske min lyseblå/grå kurv for den var full. Alt tørkes på henger, kun 2-3 t-skjorter som må brettes når jeg gidder å fjerne de fra hengerne. Har maaaaange hengere og god plass til å henge de. Anonymkode: b0fc4...33b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #136 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): - Trening utgår og anses som luksus - Vasker ikke kjøleskapet mer enn 2 ganger i året, men rydder ut gammel mat i ny og ne - Før skiftet vi på senger hver uke, nå er hver 14. dag å anse som å være flink -Klesvask kjøres daglig fordi barnet bæsjer en del utenfor, og det må vi få vekk fort Kjører trommel på nesten alt, noe som var utenkelig før Anonymkode: fcffc...060 Trening er ikke luksus! Det er en nødvendighet på lik linje med å pusse tenner og dusje. Alle bør prioritere trening Anonymkode: cd29f...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #137 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da skjønner jeg hva du mener, og ja, du har jo forsåvidt et poeng. Jeg tror det handler om at han ikke ser at det trengs, før det er skikkelig ille (og så langt klarer ikke jeg la det gå). Han er nok oppvokst med at kvinnen rydder og vasker, så jeg tror det er litt slik han tenker det «skal» være. Ts Anonymkode: 463b9...56a Nok en mann som er mer en belastning enn til nytt i én husstand.. Dette er en grunnen til at mange kvinner velger bort menn. Anonymkode: dcbe6...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #138 Del Skrevet 18. desember 2024 Flamme skrev (På 17.12.2024 den 8.36): Du vet ikke hva travelt og tidspress er. Jobb fulltid et halvår med ansvar for alt alene og gå tilbake til å ha fri om dagene så ser du hvor god tid du egentlig har. Selv om jeg er ufør nå,så har jeg også vært i full jobb engang med tidspress og stress. Anonymkode: 0d698...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #139 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg og mannen jobber begge to 100 %. Jeg jobber 8-16 og han jobber 11-19, så jeg henter i bhg og han leverer. Jeg er heldig og har mulighet til å trene i pausen på jobb, så det "slipper" jeg på fritiden. Eneste husarbeid vi gjør i ukedagene er egentlig oppvask og klesvask, som i hovedsak gjør seg selv. Vi pleier å time det til at det er ferdig etter barnet er i seng (hun er 2 år og legger seg klokken 19), så jeg eller mannen har god tid til å henge opp/ta ut. Støvsuging og gulvvask gjør vi i helgene, eventuelt hvis jeg har hjemmekontor og bruker pausen min til litt kjapp støvsuging. Støvtørking og vaske vinduer tør jeg ikke tenke på hvor sjeldent vi gjør 🤣 Vi pleier også spise middag sammen etter at mannen kommer hjem fra jobb, så det blir ofte rundt 20-20:30. Barnet får rester av denne middagen etter bhg dagen etterpå, så stresser aldri med å lage middag (jeg spiser litt med henne da også, for det sosiale). Kjenner virkelig ikke på noen tidsklemme, men jeg har ikke noen høye forventninger til at så mye skal gjøres i hverdagen. Anonymkode: 72013...d3c Er det slik det har blitt at små barn ikke får den sosialiseringen det er å dele en middag med hele familien ? Det høres trist ut at hun bare får rester. Anonymkode: 0d698...c26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #140 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Trening er ikke luksus! Det er en nødvendighet på lik linje med å pusse tenner og dusje. Alle bør prioritere trening Anonymkode: cd29f...2aa Trening borte på kveldstid er luksus. Trening i helger eller hjemme mens man gjør husarbeid er noe annet. Da kan man prioritere å gå til/fra barnehage. Squats mens man ordner klesvask osv. Det MÅ ikke være treningsstudio. Man får ekstremt billige treningssykler/elipsesykler til å ha foran tven. Strikkøvelser kan erstatte mye. Jeg kjører tåhev hver morgen og kveld på ungenes gamle ståbrett på badet. Det handler mye om å ikke være låst i hvordan ting MÅ være. Anonymkode: b0fc4...33b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå