Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har absolutt ikke tid til trening og å vaske gulv og kjøleskap osv hver uke.

Anonymkode: f8f9a...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du misforstår budskapet i innlegget mitt helt. Jeg har ingen problemer med å gjøre husarbeid, og gjør nok hvertfall 1-1,5 timer husarbeid hver dag. Utfordringen er å ha tid nok til å gjøre alt.

Her i hus er vi tre stykker, men (så og si) bare én som rydder (meg). I ditt tilfelle er dere fire stykker og fire stykker som bidrar.. det blir noe helt annet.

Ts

Anonymkode: 463b9...56a

1-1,5 HVER dag !!!???

Hva med å henge opp klær til tørk på hengere og så henge i skapet? Jeg gjør det med gensere, t-skjorter, kjoler.  De brettes ikke. Bretter kun håndklær, sengetøy, bulser. Mørke Sokker, lyse sokker og undertøy har egne kurver på vaskerommet hvor alle henter sitt. Ubrettede hpndjlær/sengetøy har også gigantisk kurv til før bretting hvor alle kan hente om det er tomt på badene. Har maaaange håndklær så alle kan bruke 2 store og 2 små pr uke i flere uker uten å vaske. Treningstøy går i treningsskuffer. Skifter ikke sengetøy så ofte som ts.  Sorterer klær før vask så det er enklere etter også.  Ungene har ikke skittentøy på rommet.

Ungene har derimot kurver med brukte klær på rommet sitt. igjen gensere henger på hengere fra der de ble tørket. Hater tørketromlede gensere/t-skjorter. 

Vasker flekker på gulv, ikke hele gulvet hele tiden.   Har unger som tar inn gummikuler hver dag, og tar bare håndstugeren rundt med meg.  

Det som tar mest tid er oppvask, men vi setter på oppvask på kvelden og tar ut på morgenen mens vi spiser frokost. 

Kan ofte også sette vaskemaskinen på timer med ting som skal i tørketrommelen så jeg kan sette på den når jeg henter klær på vaskerommet på morgenen. 

Vi har også våtservietter liggende i kurv på stua til å raskt tørke flekker på bord/gulv. 

Jeg hater husarbeid og min tanke er alltid hvordan minimere det og fjerne alt unødvendig. Vel har ikke plettfri standard da jeg prioriterer å være trener for ett av barna og sitte i FAU, men jeg sitter sjelden i sofa og ser på reality. En av helgmorgener tar en voksen med ungene ut - selv tenåringer ut så det kan stressvaskes med høy musikk. Ksn sies at unger bidrar i helger, men de har lange skoledager og mye trening så prioriterer ikke lenger å mase på alt husarbeid. Eldste kommer ofte hjem etter oss hjem fra skolen.  1730 to dager i uka og trening kl 20 de samme sene dagene og skal jo gjerne øve litt til prøver mellom det.   Hadde ungene kommet hjem kl 14, trent lite så hadde de hatt masse faste oppgaver utenom å rydde rommet.

Anonymkode: b0fc4...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor vasker ikke mannen badet hver tredje uke da? Hvis det er der han legger standarden? Så kan du vaske de andre gangene. Problemet du har er en udugelig mann, ikke tidsklemme. 

Anonymkode: 049ed...8e0

Fordi jeg gjør det. Hadde han bodd alene og ikke hatt noen andre til å gjøre det, hadde han gjort det hver tredje uke. Ergo: det måtte vært rimelig skittent for at han skulle tatt i et tak.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg henger meg opp i at gubben hennes er udugelig og kun fører med seg en hel masse merarbeid for henne, ikke at hun er ufør.

Anonymkode: dcbe6...566

Han leverer i bhg og henter i bhg to dager i uken før han drar på jobb. I tillegg tar han ut søpla i blant, og rydder inn/ut av oppvaskmaskinen 1-2 dager i uken. 

Av husarbeid hjelper han altså lite til, men han tar hvertfall ting knyttet til barnet mer enn før.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi jeg gjør det. Hadde han bodd alene og ikke hatt noen andre til å gjøre det, hadde han gjort det hver tredje uke. Ergo: det måtte vært rimelig skittent for at han skulle tatt i et tak.

Ts

Da har han null respekt for deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det handler om å prioritere hva som er viktig. For meg er det viktig å ha sunn, råvarebasert mat. Lager matplan og bestiller varet hver uke. Jeg og mannen bruker ganske mye tid (1 time +)på å lage mat hver dag, og det blir dermed også en del tid på rydding av kjøkken og tømming av oppvaskmaskin hver dag. 

Ellers får ting egentlig flyte litt. Vasker klær nesten hver dag, men sorterer en gang i uka. Bretter aldri klær, stryker aldri. Vasker gulv, kjøleskap, bad ved behov. Tørker sjelden støv. 

Har tre barn og full jobb. Jeg og mannen dele rpå alt, men gjør litt ulike oppgaver etter hva vi er gode på. 

Anonymkode: 287ab...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har masse tid  mer enn nok. du vaskerr og rydder jo ikke flere timer om dagen.

Anonymkode: d6c23...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han leverer i bhg og henter i bhg to dager i uken før han drar på jobb. I tillegg tar han ut søpla i blant, og rydder inn/ut av oppvaskmaskinen 1-2 dager i uken. 

Av husarbeid hjelper han altså lite til, men han tar hvertfall ting knyttet til barnet mer enn før.

Ts

Han gjør mindre enn ungen min.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre om hva dere betaler for vaskehjelp hver 4. uke? 

Anonymkode: 69926...da5

Vi betaler rett under 2800 per gang. Hun er her 4 timer og koster rundt 700 per time. Fra Freska, så alt er hvitt og hun har ordentlig lønn og vilkår. Vi synes det er dyrt, men uten tvil verdt det. Skulle gjerne hatt råd til oftere, men det hjelper oss å holde ting på et ok nivå over tid. 

Anonymkode: 4b270...fbc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. 

I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent).

Barnet legger seg kl 20.30.

På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet.

Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta.

Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt.

Tullette svar kanskje. Men jeg bare gjør det. Står opp like tidlig lørdag og søndag som hverdagene for å gjøre det jeg ikke rakk i hverdagen så vi har tid til å gjøre ting i helgene også. Er også mye alene med barna og drar virkelig lasset helt selv. 

Anonymkode: 0b24d...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med flere om at mannen bør bidra mer. Hadde min griset i kjøleskapet hadde han fått beskjed om å vaske det. 

Og som svar på spørsmålet ditt, med to små i barnehagen og fulle jobber flyter det litt hjemme. Vi legger lista lavt, prioriterer greit rent kjøkken og bad og rene klær til alle. Vi har kurver på vaskerommet til ungenes klær, så slipper vi å bære de noe sted og de kan plukke selv. Bretter ikke. Ungene har også blitt lært opp til å bidra, det er jo ikke alltid til like stor hjelp, men blir sikkert bra på sikt. 

Mannen min er også litt sløv, men vi har laget rutiner for eksempel vasker jeg badet hver fredag, han støvsuger en fast dag osv. Vi har en liste så jeg slipper å mase, han bare sjekker den.

Og du, hvis mannen din ikke ser hva du gjør og ikke skjønner at du er ufør av en grunn, så ville jeg gjort minimalt en stund til han merket forskjell og anerkjente det. 

Anonymkode: e233c...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han gjør mindre enn ungen min.. 

Leverer i bhg hver dag, skulle det stå.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
monican94 skrev (15 timer siden):

20.30 er aaalt for sent for et barn i bhg. Bør være i seng senest 19. 

krev litt mer av mannen 

gjør ting etterhvert så det ikke hoper seg opp og lag rutiner. 

På hvilken måte er forskjell på om et barn legger seg 19 og står opp 7 og et barn som legger seg 20.30 og står opp 08.30? 

Dumme meg trodde nemlig det var antall timer søvn som var viktig, ikke tidspunktet for når man legger seg.

Anonymkode: 5e7af...5ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. 

I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent).

Barnet legger seg kl 20.30.

På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet.

Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta.

Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt.

- Trening utgår og anses som luksus

- Vasker ikke kjøleskapet mer enn 2 ganger i året, men rydder ut gammel mat i ny og ne

- Før skiftet vi på senger hver uke, nå er hver 14. dag å anse som å være flink 

-Klesvask kjøres daglig fordi barnet bæsjer en del utenfor, og det må vi få vekk fort

Kjører trommel på nesten alt, noe som var utenkelig før

Anonymkode: fcffc...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler om å prioritere hva som er viktig. For meg er det viktig å ha sunn, råvarebasert mat. Lager matplan og bestiller varet hver uke. Jeg og mannen bruker ganske mye tid (1 time +)på å lage mat hver dag, og det blir dermed også en del tid på rydding av kjøkken og tømming av oppvaskmaskin hver dag. 

Ellers får ting egentlig flyte litt. Vasker klær nesten hver dag, men sorterer en gang i uka. Bretter aldri klær, stryker aldri. Vasker gulv, kjøleskap, bad ved behov. Tørker sjelden støv. 

Har tre barn og full jobb. Jeg og mannen dele rpå alt, men gjør litt ulike oppgaver etter hva vi er gode på. 

Anonymkode: 287ab...7f7

Jeg synes der er så utrolig trist at man må leve slik for å kunne ha barn i dag. Jeg kan ikke forstå at denne «feministiske» modellen er særlig bærekraftig. Jobben hjemme er en av de viktigste vi gjør og legger grunnlaget for kommende generasjoner, helse, mer enn noe annet.

Jeg trenger ikke å være rik. Jeg trenger ingen karriere. Jeg trenger ikke å bli CEO eller statsminister, men jeg trenger tid hjemme. Tror mange, mange tenker slik. Her blir det ikke flere barn. Hater hamsterhjulet og har ikke helse til det, men må for å betale boliglån, hvis ikke hadde jeg gjort alt for å trappe ned for mer livskvalitet. Med en god avtale med mannen, hadde jeg glatt vært hjemmeværende. Jeg har høy utdannelse og tjener godt, men er mer og mer kritisk til den likestillingen vi etterstreber her. Den fokuserer utelukkende på penger. 

Forstår godt at prioriteringene blir sånn. Mat er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes der er så utrolig trist at man må leve slik for å kunne ha barn i dag. Jeg kan ikke forstå at denne «feministiske» modellen er særlig bærekraftig. Jobben hjemme er en av de viktigste vi gjør og legger grunnlaget for kommende generasjoner, helse, mer enn noe annet.

Jeg trenger ikke å være rik. Jeg trenger ingen karriere. Jeg trenger ikke å bli CEO eller statsminister, men jeg trenger tid hjemme. Tror mange, mange tenker slik. Her blir det ikke flere barn. Hater hamsterhjulet og har ikke helse til det, men må for å betale boliglån, hvis ikke hadde jeg gjort alt for å trappe ned for mer livskvalitet. Med en god avtale med mannen, hadde jeg glatt vært hjemmeværende. Jeg har høy utdannelse og tjener godt, men er mer og mer kritisk til den likestillingen vi etterstreber her. Den fokuserer utelukkende på penger. 

Forstår godt at prioriteringene blir sånn. Mat er det viktigste.

Du snakker bare for deg selv. Husarbeid er IKKE den viktigste jobben jeg gjør! Penger og karriere er viktig for meg og mange andre kvinner. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (9 timer siden):

Du vet ikke hva travelt og tidspress er. Jobb fulltid et halvår med ansvar for alt alene og gå tilbake til å ha fri om dagene så ser du hvor god tid du egentlig har.

Jeg har en gang vært i full jobb, og vet sånn sett hva travelt og tidspress er (da hadde jeg ikke overskudd til annet enn å ta meg av barnet når jeg kom hjem). Synes jeg dette er en sunn/bra måte å leve på, derimot? Nei, jeg tenker faktisk ikke det er bra eller sunt på noen måte. Ikke har jeg helse til det heller.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bruke så mye tid på husarbeid, så burde du heller vært i jobb. 

Anonymkode: bff56...9d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har han null respekt for deg. 

Hva mener du?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...